Moddade kablar från olika generationer nätagg

Permalänk

Moddade kablar från olika generationer nätagg

Tjena forumet, behöver lite hjälp av er!

Jag sitter med 2st nätagg och ska inom 1v bygga om min huvudpc och behöver därför lite hjälp av er

Nätagg 1: Corsair AX860i med std kablar

Nätagg 2: Corsair AX750 med std kablar men även vita kablar

Nu till stora frågan, kan jag använda dom vita kablarna från AX750 till mitt AX860i eller kan det medföra några problem om jag gör så?

Tack för era tankar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@snapoutofit:
Generellt NEJ!

Just i detta fallet hänger det på vilken generation AX-agget är av.
Corsair använder sig nämligen av kablar som går att byta mellan vissa av nätaggregaten.
Lättast är att du kollar på kontakterna. Står nämligen "Type 3" eller "Type 4" på dessa om de är aktuella.

Om jag minns rätt så är det AX760 och AX860i som matchar och AX750 är en äldre variant som inte passar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@snapoutofit:
Generellt NEJ!

Just i detta fallet hänger det på vilken generation AX-agget är av.
Corsair använder sig nämligen av kablar som går att byta mellan vissa av nätaggregaten.
Lättast är att du kollar på kontakterna. Står nämligen "Type 3" eller "Type 4" på dessa om de är aktuella.

Om jag minns rätt så är det AX760 och AX860i som matchar och AX750 är en äldre variant som inte passar.

Crap hade hoppats på att det bara var att flytta kablarna vidare

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag ska också byta lite kablar från olika nätaggregat, ett pcie från rmx serien till ett hxi. Efter en stunds googling verkar det som att det ska gå att använda pcie kablar mellan dessa två i alla fall oavsett om det är type 3 eller 4. Corsair själva har ett cable compatibility chart som säger att man inte bör göra det men konstruktionen mellan dessa två kablar är likartad. Jag har själv inte testat än. Någon som har? Hittar folk som säger att man inte ska det bara pga charten men andra som säger att det funkar för att kabeln är mer eller mindre samma.

Detta är vad Corsair säger om saken

http://www.corsair.com/en-eu/landing/psu-cable-compatibility

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mixxo:

Lånar tråden lite. Jag ska också byta lite kablar från olika nätaggregat, ett pcie från rmx serien till ett hxi. Efter en stunds googling verkar det som att det ska gå att använda pcie kablar mellan dessa två i alla fall oavsett om det är type 3 eller 4. Corsair själva har ett cable compatibility chart som säger att man inte bör göra det men konstruktionen mellan dessa två kablar är likartad. Jag har själv inte testat än. Någon som har? Hittar folk som säger att man inte ska det bara pga charten men andra som säger att det funkar för att kabeln är mer eller mindre samma.

Detta är vad Corsair säger om saken

http://www.corsair.com/en-eu/landing/psu-cable-compatibility

Om jag inte missminner mig så är Type 3 och Type 4 identiska i pinout men Type 4 har avkopplingskondensatorer på kablarna. Dock är det inget man skall chansa på och ta mitt ord för. Risken om det inte stämmer är att man bränner sina komponenter så efterforska tills du hittar en till källa!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om jag inte missminner mig så är Type 3 och Type 4 identiska i pinout men Type 4 har avkopplingskondensatorer på kablarna. Dock är det inget man skall chansa på och ta mitt ord för. Risken om det inte stämmer är att man bränner sina komponenter så efterforska tills du hittar en till källa!

Det är precis det jag har läst efter att ha googlat. Får testa med ett billigare grafikkort.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

För våra nätaggregat så rekommenderar jag er att spara denna länk då de är en tabell över vilka av våra kablar som fungerar med vilka av våra nätaggregat.

http://www.corsair.com/en-eu/landing/psu-cable-compatibility