PostNord slarv, vem är ansvarig?

Permalänk
Medlem

PostNord slarv, vem är ansvarig?

Jag har sålt några saker på Tradera och packade dessa i postens blå vadderade paket. Nu är det så att av 6 stycken var endast 4 kompletta och hela. Posten ansvarar inte för detta tydligen? Vad är jag som säljare skyldig att göra?

Edit.

Det var alltså några vägguttag. Det var paketerade i kartong som de säljs i. Alla uttagen kom fram men dock saknades två av Locken. Det var märkt med postnords skadat emballage.

Jag postade inte med någon rek. Etc.

Permalänk
Inaktiv

Vill du ha ersättning för skada skulle du betalat extra för försäkrat.
Annars har du som säljare ansvar att grejerna kommer fram helt.

Permalänk

"Tagit ur Traderas FAQ"
När du handlar av en privatperson så ligger ansvaret för att en inlämnad försändelse levereras till angiven adress hos speditören. När säljaren postat brevet eller lämnat in paketet har denne fullgjort sin del av avtalet.

Dock måste du som säljare kunna bevisa att du verkligen postat/skickat brevet.
Jag skickar ofta med brev/Postnords blåa kuvert. Eftersom den inte är spårbart så filmar jag ett 10 sekunders klipp med mobilen där jag tydligt visar "till" adressen samt att den åker ner i Lådan. Då har jag bevis på att jag skickat den.

Men i din sits så blir det svårt att bevisa att du faktiskt postat sakerna då jag antar att du inte har någon bild/film?

Om något är för dyrt att skicka igen eller ersätta så skicka alltid med Schenker spårtbart(59kr) eller Postnord Brev Skicka Lätt(59kr).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OnlyCasanova:

"Tagit ur Traderas FAQ"
När du handlar av en privatperson så ligger ansvaret för att en inlämnad försändelse levereras till angiven adress hos speditören. När säljaren postat brevet eller lämnat in paketet har denne fullgjort sin del av avtalet.

Dock måste du som säljare kunna bevisa att du verkligen postat/skickat brevet.
Jag skickar ofta med brev/Postnords blåa kuvert. Eftersom den inte är spårbart så filmar jag ett 10 sekunders klipp med mobilen där jag tydligt visar "till" adressen samt att den åker ner i Lådan. Då har jag bevis på att jag skickat den.

Men i din sits så blir det svårt att bevisa att du faktiskt postat sakerna då jag antar att du inte har någon bild/film?

Om något är för dyrt att skicka igen eller ersätta så skicka alltid med Schenker spårtbart(59kr) eller Postnord Brev Skicka Lätt(59kr).

Brev skicka lätt är inte försäkrat utan måste väljas till för en extra kostnad.
Schenker är dock försäkrat för den summan.

Edit: Såg nu att postnord gjort om och man måste välja REK för att få det försäkrat.

Permalänk
Medlem

Du kan inte skicka ömtåliga sakar som brev, vadderade kuvert ger för lite skydd. Du borde skickat som paket i en kartong så att Postnord är ansvariga för att varan inte går sönder under frakten. Nu när du skickat som brev så är det DITT fel att varorna är trasiga, och du borde rimligen ersätta din kund.

Permalänk
Medlem

Om du skickar något med posten så är du skyldig att packa varan så att försändelsen tål en ganska hårdhänt behandling.

Utgå från att försändelsen någonstans på vägen kommer att falla fritt från 2 meters höjd rakt ner på ett hårt betonggolv. Om den inte klarar det utan problem så behöver du packa bättre. Betrakta detta som ett minimikrav.

Om du skickar som vanligt brev så kan du i bästa fall få portot tillbaka från Posten om något går fel.
Vill du ha någon slags garantier så behöver du skicka som REK eller Paket.

Permalänk
Medlem

Du får ju allt skriva lite mer om saken än hej samt tack och hej.

Vad skickade du?
Emballerade du det du skickade mer än väl?
Betalade du Postnord för någon försäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om du skickar något med posten så är du skyldig att packa varan så att försändelsen tål en ganska hårdhänt behandling.

Utgå från att försändelsen någonstans på vägen kommer att falla fritt från 2 meters höjd rakt ner på ett hårt betonggolv. Om den inte klarar det utan problem så behöver du packa bättre. Betrakta detta som ett minimikrav.

Om du skickar som vanligt brev så kan du i bästa fall få portot tillbaka från Posten om något går fel.
Vill du ha någon slags garantier så behöver du skicka som REK eller Paket.

Jag skulle absolut inte vilja att min nya dator skulle tappas från minst 2 meters höjd. Jag menar den går ju säkert sönder hur väl vadderad den är. Hade varit kul och testa med nån gammal skitburk och packa å slänga ut från balkongen. Tvivlar på att det håller utan skador om packar som vanligt folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Jag skulle absolut inte vilja att min nya dator skulle tappas från minst 2 meters höjd. Jag menar den går ju säkert sönder hur väl vadderad den är. Hade varit kul och testa med nån gammal skitburk och packa å slänga ut från balkongen. Tvivlar på att det håller utan skador om packar som vanligt folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Men skickade du som brev?

Permalänk
Medlem

PostNord suger! Skickade in kvitton till en summa av 1400:- för ersättning pga strul med kommunaltrafiken. Tyckte det tog fasligt lång tid (typ en månad sen nu), idag fick jag mail om att de stänger mina ärenden för att de inte fått några kvitton. Jävla skämtföretag!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Men skickade du som brev?

Det gjorde jag. Men det var inget ömtåligt. Det enda ömtåliga var ju PostNord förpackning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kan du göra? Skicka inget ömtåligt som brev. Packa det ordentligt i en låda. Skickar du det som icke försäkrat brev och det går sönder så får du ingen ersättning. Jag trodde alla visste detta?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Vad kan du göra? Skicka inget ömtåligt som brev. Packa det ordentligt i en låda. Skickar du det som icke försäkrat brev och det går sönder så får du ingen ersättning. Jag trodde alla visste detta?

Hehe jag tänker på det där Ace Ventura introt. Det var packat i låda. Du har rätt jag hoppades på för mycket