Vägledning till 32k burken (nybörjare här)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Du skrev: "8700 vs K så är det bara att ena är upplåst /OC:able"

När du far med osanningar så får du väl ta att folk rättar dig.

Men det är ju inte osanning. K modellen har en upplåst multiplier som låter dig överklocka utöver turbo frekvensen. Ska du ge dig in i en diskussion så se till att bidra med något, annars kan du lika bra låta bli.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

@Peppar2014:
Ack, glömde bort situationen i den världen. Vill ha datorn redo till början av april om jag bestämmer mig för att gå på GTX 1080Ti; så när tror du det rekommenderas att dra en beställning för att få den tills dess? Om det än är möjligt att få den tills dess så att säga.

Det är omöjligt att svara på, inga butiker har spikade datum utan enbart uppskattade.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

Måste instämma i att 500Gb SSD borde vara vägen att gå, en 250 fyller man snabbt.

Jag har kört både wifi och kabel i omgångar. Om du har router/accesspunkt i samma rum som du har datorn är väl wifi acceptabelt annars hade jag försökt dra en kabel till datorn.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Men det är ju inte osanning. K modellen har en upplåst multiplier som låter dig överklocka utöver turbo frekvensen. Ska du ge dig in i en diskussion så se till att bidra med något, annars kan du lika bra låta bli.

OP frågade vad utöver överklockning som skiljer, och jag bidrog med det korrekta svaret i denna post

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Äh, är inte speciellt farligt med wifi
Vänster ethernet, höger wifi
https://i.imgur.com/EjMtnjr.png

Vad snackar du om? Prestandan på WIFI beror mycket på hur mycket störande signaler det finns i omgivningen (förutom router/bandinställningar/antenner etc). Du kan aldrig ha något fog för att komma med ett generellt påstående om att WIFI fungerar bra jämfört med kabel på detta sätt. Grattis om det fungerar bra för dig, men så är det trots allt inte för många andra. Risken är dessutom större att det dippar etc...

Permalänk

Skärm?

Vad kommer du köra på för skärm ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnpajsarn:

Vad kommer du köra på för skärm ?

https://new.webhallen.com/se/product/270142-Acer-XB241Y-24-14...

Tänkte mig denna Acer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Måste instämma i att 500Gb SSD borde vara vägen att gå, en 250 fyller man snabbt.

Jag har kört både wifi och kabel i omgångar. Om du har router/accesspunkt i samma rum som du har datorn är väl wifi acceptabelt annars hade jag försökt dra en kabel till datorn.

Saken är då, om jag inskaffar en 500GB SSD, vad bör lagras på den respektive på HDD:n? På rakarm känns det som om man vill lagra alla möjliga spel på SSD:n istället för HDD, men den är inte obegränsad som sagt. Blir det en fråga om prioriteringar i slutändan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siegbrau:

Saken är då, om jag inskaffar en 500GB SSD, vad bör lagras på den respektive på HDD:n? På rakarm känns det som om man vill lagra alla möjliga spel på SSD:n istället för HDD, men den är inte obegränsad som sagt. Blir det en fråga om prioriteringar i slutändan?

Skickades från m.sweclockers.com

Vanligaste applikationerna som man använder mest. Det finns en strategi som icke gamers använder genom att isolera systemdisken och hålla den minimal, men för gamers så handlar det om de att lägga de spel på ssdn som har mest behov av det.
Det kan vara spel som tar väldigt lång tid att starta eller såna man kör väldigt ofta.

Man ska dock inte underskatta att ha väldigt mycket ledigt på c:, detta eftersom windows växer av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vanligaste applikationerna som man använder mest. Det finns en strategi som icke gamers använder genom att isolera systemdisken och hålla den minimal, men för gamers så handlar det om de att lägga de spel på ssdn som har mest behov av det.
Det kan vara spel som tar väldigt lång tid att starta eller såna man kör väldigt ofta.

Man ska dock inte underskatta att ha väldigt mycket ledigt på c:, detta eftersom windows växer av sig själv.

Alright, bra att veta, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Siegbrau:

Saken är då, om jag inskaffar en 500GB SSD, vad bör lagras på den respektive på HDD:n? På rakarm känns det som om man vill lagra alla möjliga spel på SSD:n istället för HDD, men den är inte obegränsad som sagt. Blir det en fråga om prioriteringar i slutändan?

Skickades från m.sweclockers.com

Som Johan86c skriver om vad man ska ha på respektive disk, ganska naturligt.

Angående skärm hade jag nog prioriterat upp där lite och eventuellt offrat lite på datorn istället om budgeten är på något sätt fix. En bra skärm när du är uppe i de prisklasserna ska inte underskattas.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Som Johan86c skriver om vad man ska ha på respektive disk, ganska naturligt.

Angående skärm hade jag nog prioriterat upp där lite och eventuellt offrat lite på datorn istället om budgeten är på något sätt fix. En bra skärm när du är uppe i de prisklasserna ska inte underskattas.

Länkade till en skärm ovan, anser du att jag borde strunta i den och ta en annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Siegbrau:

Länkade till en skärm ovan, anser du att jag borde strunta i den och ta en annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, kanske hade siktat på en skärm med IPS-panel och möjligen G-sync. Skärmen brukar man sällan byta så därav att du kanske ska kika på något lite roligare där. Högst personligt dock.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siegbrau:

Länkade till en skärm ovan, anser du att jag borde strunta i den och ta en annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Fruktansvärt avskalad skärm emd tanke på vad du lägger på datorn. En skärm visar upp allt som den dyra burken producerar. Den har alltså en OERHÖRT viktig del i att ge en bra upplevelse. Här är en annan Acer Predator som är mycket mer påkostad och passar bättre i kombination med det du väljer, G-Sync, 1440p, IPS och inte minst större storlek.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4441714

Rekommenderar att du tar den via Inet eller Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Fruktansvärt avskalad skärm emd tanke på vad du lägger på datorn. En skärm visar upp allt som den dyra burken producerar. Den har alltså en OERHÖRT viktig del i att ge en bra upplevelse. Här är en annan Acer Predator som är mycket mer påkostad och passar bättre i kombination med det du väljer, G-Sync, 1440p, IPS och inte minst större storlek.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4441714

Rekommenderar att du tar den via Inet eller Elgiganten.

Ser riktig god ut, och mycket väl något jag kan komma att betala för i och med argumentet för den. Vad anser ni andra om denna skärm i kombination med burken? Kom gärna med förslag på andra skärmar om ni anser att det finns bättre till det priset och datorn, enda jag ber om är att det finns G-sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

Ser riktig god ut, och mycket väl något jag kan komma att betala för i och med argumentet för den. Vad anser ni andra om denna skärm i kombination med burken? Kom gärna med förslag på andra skärmar om ni anser att det finns bättre till det priset och datorn, enda jag ber om är att det finns G-sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Spara någon tusenlapp och välj en 27" 1440p 144Hz skärm istället, alternativt ännu mer och väljer en med TN panel istället.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Hade köpt 8700k istället för 8700.
Snabbare minnen
Mindre chassie, typ Define C
Annat nätagg, tex Seasonic FOCUS Plus 750W Gold (mindre och tystare)
Större SSD, minst 500GB!
Windows från annan sida
Extern disk? Köp en stor intern att laga stream videos på.

Permalänk
Medlem

Komponenter(Uppdatered)

Efter att ha konsulterat med er laddar jag upp en ny bild på komponenterna som är något mer aktuell, fortfarande öppen till förändringar givetvis.

http://www.imgpaste.net/image/uvYqX

Bilden saknar skärm, då jag fortfarande är öppen till förslag där. Gillar dock de erbjudna och lär köpa en från annan sida än webhallen då.

Om man nu ska skaffa windows från annan butik, vart bör man göra det och vad blir prisskillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: Folk brukar rekommendera Kinguin, finns för sub 300:-

Annars ser det uppdaterade bygget bra ut.

Skulle även jag satsa på en IPS skärm med G-Sync som personen ovan nämnde med tanke på att det inte är något man byter ut så pass ofta.

Acer's Predator serie är bra grejer. Kostar en hel del dock. Ex. https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegbrau:

Tacksam för alla svar, inser dock att jag har ytterligare frågor angående fläktar och damm.

- Anser ni att jag ska byta bort de medkommande fläktarna hos chassit; och bör jag fylla ut ytorna där extra fläktar kan sättas?
- Hur ofta rekommenderas det att rengöra insidan för att hålla den fräsch från eländet vid namn damm? Och hur rengör jag ens insidan...?

- Ja, det är nog det första du ska göra. De medföljande fläktarna flyttar nästan ingen luft alls och är helt värdelösa för ett 1080Ti som behöver enorma mängder frisk luft. Vilka fläktar du ska köpa är ett gissel då jag själv testat ett gäng i just det chassit men aldrig fått tillräckligt bra effekt. Om du kör med hörlurar är det bara att ta något som flyttar mycket luft som tex Noctua NF-P14s redux-1500 eller Fractal Design Venturi AF-14. Kör du med högtalare så kanske Corsair AF140 är ett okej val men det kommer att bli en smula hett om du överklockar kortet.

- Tycker att det chassit är väl skyddat från damm och hur ofta du måste städa utsidan beror på hur ofta du dammsuger hemma, om du har husdjur osv. Jag brukar städa insidan var 4e månad kanske? Blir inte så mycket damms alls faktiskt utan mest de där mindre kornen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Siegbrau: För bara 700.- till får du en NVMe M.2 SSD, vilken är markant snabbare. Med så pass dyr dator, kanske lika bra att lägga sig i framkant även här.

Billigast på cdon.com just nu.

SSD SATA EVO 850:
Läs/Skriv: 540/520 MB/s

SSD M.2 ECO 960:
Läs/Skriv: 3200/1800 MB/s

/Marcus
ps. Ingen expert, men snubblade på detta själv häromdagen

Permalänk
Medlem

@faan_skit: Om TS ska sitta och spela och boota 1 gång om dagen och inte sitta med ex. videoredigering får han ingen markant prestanda utöver en vanlig sata ssd. Bortkastade pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@Siegbrau: Folk brukar rekommendera Kinguin, finns för sub 300:-

Annars ser det uppdaterade bygget bra ut.

Skulle även jag satsa på en IPS skärm med G-Sync som personen ovan nämnde med tanke på att det inte är något man byter ut så pass ofta.

Acer's Predator serie är bra grejer. Kostar en hel del dock. Ex. https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Lär nog bli den skärmen då den finns inne. Vågar man beställa en sådan skärm, eller ska man leta sig till butiken och köpa på plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: Har du nära till Inet kan du åka förbi då de har den ute i butiken så att man kan prova, och se om du gillar, och i det fallet bara köpa en medan du är på plats. Annars bara köra online.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

- Ja, det är nog det första du ska göra. De medföljande fläktarna flyttar nästan ingen luft alls och är helt värdelösa för ett 1080Ti som behöver enorma mängder frisk luft. Vilka fläktar du ska köpa är ett gissel då jag själv testat ett gäng i just det chassit men aldrig fått tillräckligt bra effekt. Om du kör med hörlurar är det bara att ta något som flyttar mycket luft som tex Noctua NF-P14s redux-1500 eller Fractal Design Venturi AF-14. Kör du med högtalare så kanske Corsair AF140 är ett okej val men det kommer att bli en smula hett om du överklockar kortet.

- Tycker att det chassit är väl skyddat från damm och hur ofta du måste städa utsidan beror på hur ofta du dammsuger hemma, om du har husdjur osv. Jag brukar städa insidan var 4e månad kanske? Blir inte så mycket damms alls faktiskt utan mest de där mindre kornen.

Var rädd för att det låg till så och därför bestämt mig för att ta nzxt h440 new edition då de påstår sig ha bättre luftflöde. Tilltalar mig dessutom mer än R6:an estetiskt. Enda som oroar mig med h440 är att kabeldragningen kan bli lite tight när man vill sätta på sidopanelen, men ska nog gå att lösa hoppas jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

frågan är om du så kräsen att du måste spela med alla inställningar på MAX ?? tvivlar på om du inte skulle bli nöjd med en sådan här AMD eller Intel https://www.sweclockers.com/artikel/24864-sweclockers-vinterd... (Om du måste ha wifi så får du ev byta moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hade kört på något sånt här
moderkort har wifi och du borde hamna på 32k med resterande utröstning

Edit: Du kan byta till ett billigare chassi spara en slant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegbrau:

Var rädd för att det låg till så och därför bestämt mig för att ta nzxt h440 new edition då de påstår sig ha bättre luftflöde. Tilltalar mig dessutom mer än R6:an estetiskt. Enda som oroar mig med h440 är att kabeldragningen kan bli lite tight när man vill sätta på sidopanelen, men ska nog gå att lösa hoppas jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på ditt val? Jag skulle säga att H440 har avsevärt sämre luftflöde än R6
H440 har ju bara ett smalt band av perforeringar på en sida av chassit (helt galet enligt mitt tycke) tillskillnad från R6 som har två sidor samt undersidan. Jag tyckte jag fick bäst luftflöde i R6 genom att flytta den där plåten till baksidan av chassit och montera två fläktar fram och en på botten av chassit (nära framsidan).

Håller dock med om att H440 är snygg och som du säger kan det blir tajt med kabeldragningen som var en dröm på R6an. Helt galet hur lätt det var att bygga i R6an. Jag gav upp det där med sidopanel av glas och köpte tillsist ett Fractal Design Define S

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kanske inte mest populära valet men jag skulle köpt detta om 32k är din budget.. Kan vara för att jag i princip har samma bara att jag har en till 1tb ssd och en till 4 tb hdd. Sitter dock med 1050ti men ett 1080ti på g. Har också fyllt ut alla fläktplatser med Be Quite fläktar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design S - Mobo: ASUS CROSSHAIR VI HERO (WI-FI AC) - CPU: AMD Ryzen 7 1800X@4.0GHz - Kylare: Noctua NH-DH15 - RAM: 4x8GB G.Skill Ripjaws @ 3200 MHz - GPU: ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB STRIX - Ljudkort: ASUS Xonar Phoebus - M2 SSD: Samsung 960 M2 500GB SSD - SSD: 2x Raid 0 Samsung 850 1TB SSD - Lagring: 2x Raid 1 WD Blue 4TB - PSU: Corsair HX850i 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är du säker på ditt val? Jag skulle säga att H440 har avsevärt sämre luftflöde än R6
H440 har ju bara ett smalt band av perforeringar på en sida av chassit (helt galet enligt mitt tycke) tillskillnad från R6 som har två sidor samt undersidan. Jag tyckte jag fick bäst luftflöde i R6 genom att flytta den där plåten till baksidan av chassit och montera två fläktar fram och en på botten av chassit (nära framsidan).

Håller dock med om att H440 är snygg och som du säger kan det blir tajt med kabeldragningen som var en dröm på R6an. Helt galet hur lätt det var att bygga i R6an. Jag gav upp det där med sidopanel av glas och köpte tillsist ett Fractal Design Define S

Det här med chassit har blivit något av slutproblemet så att säga. Luftflödet har, föga förvånande, blivit något av en prio tillsammans med ett chassi som är enkelt att hantera. Där var R6:an en lösning, enkel att jobba med på båda sidorna, rymlig, elegant; men luftflödet inte optimalt.

Nzxt h440 är estetisk tilltalande, och lätthanterlig på ena sidopanelen. Dessutom är materialet ett plus. Minus är då flödet, samt trångt för kablarna.

Tittade även in nzxt noctis 450 som ska ha bra flöde, vilket den verkar ha. Dessvärre verkar nzxt då bestämt sig för att sätta en ”sämre” plast istället för 440h:s metall, samt gjort framstycket och toppstycket till en pina att få av.

Vet inte det optimala valet här, gå för R6:an, möblera om inuti och addera bättre/fler fläktar? Eller istället ta noctis 450, men riskera att förstöra framstycket? Eller helt enkelt kolla efter ett annat chassi?

Forumet får gärna komma med förslag på chassin för ca 1800kr som max, som är enkla att arbeta med samt har bra flöde. Estetik är en bonus. Nu är detta en väldigt ideal önskan, för tror inte något chassi är optimalt på alla fronter för den summan, men skadar ej att fråga antar jag.

Edit: Vad tror ni om nzxt h700i?

Skickades från m.sweclockers.com