Permalänk
Medlem

Grafikkort som gick sönder?

Hejsan, har fått ett mycket udda problem, enligt mig.

Datorn står i sign. Haft grafikkortet snart ett år. Har aldrig varit några som helst problem med datorn. Alla temperaturer har varit låga och fina. GPUn visade 55 innan idag.

Igår så bytte jag min 128GB ssd till en 850 evo 500gb. Allt frid och fröjd, installerade om windows samt alla uppdateringar, började även ladda ner några spel samt andra program. Allt fungerade kanon. Spelade ett par timmar igår och det var inga som helst problem. Sen kom det en stor windows uppgradering, 1709 tror jag den hette. Hade eget program för själva uppdateringen. Det installerade och det gick att spela utan problem efter det och det sista jag spelade igår så funkade allting.

Imorse började det konstiga. Spelade Fortnite, flöt på utan problem, inget lagg eller sådant. Tills jag plockade upp ett vapen med "kikarsikte" och skulle zooma in, då krashade spelet och det blev artifakter men enbart på Epic games launchern. Starta om launchern och spelade 5min så krashade det igen. Då avinstallerade jag drivrutinerna med DDU och laddade ner på nytt. Det blev ingen skillnad, prövade sätta grafikkorts fläktarna på max denna gången för att se om det var ett temperatur relaterat problem, sagt och gjort prövade spela ännu en gång, denna gången Overwatch, då så blev det ännu konstigare. Gick att spela 2-3 minuter tills skärmen blir svart. All "environment" försvann, men liv, skott och sikte var kvar. Kunde även se motståndare när dom blev synliga. Sen krashade även overwatch.

Då prövade jag Fortnite igen och då kom vad jag kallar det den stora krashen. Skärmen blev grå och sen dog datorn. Sen dess är skärmen svart när jag startar datorn. Jag kan se att datorn loggar in på tangentbordet. Men den visar ingen POST. Det ända som händer är att när datorn väl loggat in så går skärmen igång men är helt svart. Så den får signal men ingen bild?

Det jag prövat att göra är följande, koppla ur och in grafikkortet x antal gånger, inte hjälpt alls. Även tagit ur batteriet ett par gånger.
Hämtade in mitt gamla GTX760 och testade med, då funkade det på andra försöket. Då hade Windows kommit i något felsäkert läge med olika program val. Valde att "starta windows 10". Då kom jag in i skrivbordet etc. Tog då bort drivrutinerna igen och bytte till mitt GTX1060 igen. Svart bild som innan.

Så nu har jag slut på ideer. Kan grafikkortet gått sönder en dag efter ominstallation av Windows 10 bara sådär? Känns inte helt rimligt.

Ber om ursäkt för en lång text, men ville få med allting. Alla förslag är välkomna!!

Edit: Dessa saker är prövade nu:
1. Installerat om Windows 10 utan något grafikkort i
2. Dator fungerar men använder jag mitt 1060 så blir det bara svart
3. Prövat annan PCI-Express port och även annan PCIE ström, samma resultat
4. Gått in i bios med mitt 1060 ur kopplat och valt att den ska boota med inbyggda grafiken, sen stoppat i mitt 1060
5. Datorn botar utan problem, bios ser ett Nvidia Graphics card i pcie slotten
6. Inne i windows så känns inte grafikkortet igen, prövade då installera Nvidias senaste drivrutin. Då kom det upp att jag måste starta om datorn för att GTX1060 6GB ska installeras klart. Sagt och gjort startar om datorn
7. Datorn startar med går in i en BSOD loop. Felkod SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. Bildskärmen är fortfarande kopplad till inbyggda grafiken. Efter många omstarter så kommer det upp återställ
8. Och nu är jag här, Nvidias drivrutin är borta och jag är tillbaka på ruta 1

Permalänk
Medlem

Fick samma problem med mitt gamla 1070 efter en Windows uppdatering. Sluta med en ominstallation igen, sen fungera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Fick samma problem med mitt gamla 1070 efter en Windows uppdatering. Sluta med en ominstallation igen, sen fungera det.

Hur lyckas man med en ominstallation när man inte får någon bild?:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Hur lyckas man med en ominstallation när man inte får någon bild?:/

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med mobos bildsignal?

Permalänk
Inaktiv

@Rosen70:

Hände något liknande med min dator efter att jag var dum nog att dra ut kabeln från grafikkortet när den var igång.
Slutade med att hela datorn kraschade och när jag startade om datorn visades endast BIOS och sedan blev skärmen svart med vita streck. Men dock löste sig problemet efter att jag gick in i BIOS utan att göra några ändringar och sedan trycka på "Save and Exit".
Kan du inte ens gå in i BIOS genom att trycka på F1 eller Delete tangenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Kör med mobos bildsignal?

Det ska jag pröva! Antar att jag ska plocka ur mitt 1060 när jag gör detta? Och sen när allt är installerat sätta i det igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

@Rosen70:

Hände något liknande med min dator efter att jag var dum nog att dra ut kabeln från grafikkortet när den var igång.
Slutade med att hela datorn kraschade och när jag startade om datorn visades endast BIOS och sedan blev skärmen svart med vita streck. Men dock löste sig problemet efter att jag gick in i BIOS utan att göra några ändringar och sedan trycka på "Save and Exit".
Kan du inte ens gå in i BIOS genom att trycka på F1 eller Delete tangenten?

Får ingen bild alls men ska testa trycka ”del” nör jag startar och se vad som händer!

Inget händer, den bootar bara in i windows! Svart skärm som innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Det ska jag pröva! Antar att jag ska plocka ur mitt 1060 när jag gör detta? Och sen när allt är installerat sätta i det igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Inget måste, men kanske lika bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Inget måste, men kanske lika bra!

Ska testa detta nu, så omständigt att fara in och ut med grafikkortet hela dagen😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn går att boota och ser även bios även när jag använder det inbyggda grafikkortet. Så gtx760 fungerar att boota med och inbyggda. Verkar starkt vara fel på 1060. Ska prova formatera om nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu ominstallerat Windows. Datorn funkade klockrent. Satte tillbkaa mitt gtx1060 och symptomen är som innan. Datorn startar får ”no signal” men den bootar in till windows. (Ser detta pga mitt tangentbord som är inställt på att cykla färger).
Nu har jag slut på förslag. Om nu grafikkortet gått sönder så förtstår jag ärligt talat inte hur? Någon mer med ideer? Har även provat byta pcie ström kabel men det gör ingen skillnad.

Edit: prövade en annan pcie port på moderkortet, samma sak. Testade även med en annan skärm. Ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Rosen70:

Okej, verkar vara lite konstigt det problem du fått... Du kanske helt enkelt får åka tillbaka till butiken du köpte det från och be om att få ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

@Rosen70:

Okej, verkar vara lite konstigt det problem du fått... Du kanske helt enkelt får åka tillbaka till butiken du köpte det från och be om att få ett nytt.

Ja det verkar som de... prövade även en äldre drivrutin men fastnar i samma bsod loop då. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv