Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Någon uppackning kommer det inte bli fråga om i 75:- klassen. Det enda som ska täckas är merkostnaden för att mata in beloppet som är angivet på godsdeklarationen, resten betalas ju redan idag. Dock lyckades jag med ett tryckfel ändå, det ska vara 10:- i personal per paket så uppräkning 4 kr. Det baserat på en timkostnad på 600 för egen personal (det är för högt, 400kr i lön plus 40% sociala avgifter ger 560, lägg på 40 till i buffert så får vi 600 kr /timme.)

med 1 min hantering för att knacka in beloppet per paket så får vi 10kr/paket. Går det på 30 sek så 5 kr.

Ska man öppna något så måste det göras av tull/polis då det är myndighetsutövning. (beakta posthemligheten)

Om det du säger stämmer (uträkningarna då menat) så får står jag din poäng.
Enda jag som sagt lovar dig du missat är ... takten Svensk personal jobbar

Men vi får se hur det blir. Någon måste ju räknat på det för att få fram magiska "75kr" och iaf tänkt att det går jämnt ut någonstans.

Permalänk
Medlem

Denna tråd väcker många känslor märker man

1. Tycker det är rätt att det ska betalas moms på produkter från Kina. Det gör vi ju på produkter som tillverkas i Sverige och EU t.ex.

2. Tycker avgiften är helt åt skogen. Max 25kr + momsen på produkten.
Kanske även att de skippar produkter värda under säg 100kr
Sen får de väl kolla att folk inte myglar med att sätta lägre värde.

3. Nån trodde naivt allt allt som tas in från Kina av t.ex. Clas Ohlsson m.fl. är säkra och godkända = inte alls. Kolla bara på elsäkerhetsverket hur många produkter som återkallas.
Det är säljarens ansvar att kontrollera detta men många saknar den kompetensen.
Vet inte om säljaren får nån form av böter också.

En kinesisk tillverkare KAN CE-märka både på riktigt och falskt sätt. Samma gäller användning av miljö/hälsofarliga ämnen. Om en produkt från Kina är CE godkänd så får den säljas i Sverige.
Är en produkt inte CE märkt ska säljaren CE märka produkten.

Observera att för många lågspännings/lågenergi produkter behövs ingen CE märkning alls utan främst för sånt som ansluts till elnätet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

När jag skulle ha ett laddningsuttag till en laptop... Gick till den lokala datorbutiken skulle ha 795kr inkl. moms för en ett laddningsuttag med en kabelstump på. Runt 50kr från Kina och får man då betala 75kr + moms så blir det ju fortfarande billigare.

Jag hade gärna betalat moms för min kontakt med kabelstump direkt om jag hade vetat om att man behövde det... Kunde ha fått ett papper med information när jag hämtade mitt paket så hade det varit bättre... Kanske är mitt fel för att jag inte har koll.. nu vet jag, Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Hur hade du tänkt att posten ska veta vad som är i paketet utan att öppna paketet?

busenkelt, man gör som alla andra fraktbolag gör, man läser tull/fraktdeklarationen som sitter utanpå paketet.
Det är så det funkar idag för de som tar ut avgifter

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om det du säger stämmer (uträkningarna då menat) så får står jag din poäng.
Enda jag som sagt lovar dig du missat är ... takten Svensk personal jobbar

Men vi får se hur det blir. Någon måste ju räknat på det för att få fram magiska "75kr" och iaf tänkt att det går jämnt ut någonstans.

angående räkningar
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Kommentarer-och-fo...

timkostnader kan man grovt ta fram genom att googla efter timpeng ex moms. timpengen ska ju täcka alla kostnader för den personen och man betalar inte moms på egna anställda så bort med den

så ja det bör bli rediga slantar över

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

busenkelt, man gör som alla andra fraktbolag gör, man läser tull/fraktdeklarationen som sitter utanpå paketet.
Det är så det funkar idag för de som tar ut avgifter

Där står ju alltid "GIFT - SAMPLE from Mr Wang - 1 USD", även om det är en 3D-skrivare för 5 000 kr som väger 15 kg.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

@Triton242: Varför ska man betala svensk moms för att ha handlat från butik utomlands? Det ska väl inte svenska staten inte lägga sig i.
Vi går över mer och mer åt dåtida DDR med alla omänskliga regler.

Permalänk

Bra beslut egentligen men som vanligt fattat under panik, kunde haft lite framförhållning. Nu kommer många paket att skickas tillbaka och bli fördröjningar för det kommer ta tid att köra igång allt + den stora backlogen med paket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Håller med folk ovan, det var rimlig nivå, och 75kr är ju bättre än 125kr + tull, så helt okej.
Och 200krs gränsen är flyttad till 1500kr, så även där är det ju faktiskt en sänkning. Enda man vill få bort är alla "gratis är gott på någon annans nota", vilket detta borde göra.

Ytterligare en svensson som tar av hatten och accepterar. Ni fattar inte att farbror staten kör med er, blåögda idioter.
Slå istället näven i bordet och skrik NEJ!. Men istället viker sig svenskarna i vanlig ordning, inte konstigt att allt går åt helvete.

Permalänk
Medlem

@Hulle:

Ja visst, det kommer det att göra framöver också och det är det beloppet de kommer att räkna på. Så det funkar idag hos alla andra bolag som tulldeklarerar.

tullen ska nu administrera ett helt momsbeslut för 25% av 1 dollar. Därför har man normalt sett ett fribelopp för att se till att momsinkomsten bli större än hanteringskostnaden. Det var defacto 200 via posten, i finland är de 20€ om jag begrepp det rätt, 80 dkr hos danskarna, 22€ i Holland osv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av owlisen:

Med tanke på att t.ex Kjell & Co. säljer EXAKT samma prylar som jag själv köpt i Kina för ett pris som är 4-5 ggr högre än vad jag ger för 4 st av samma vara i Kina, så är det därdär skitsnack med "grundläggande krav"...
Visst.. det gäller säkerligen på större saker som använder 220v och som skall kopplas in i nätet, men snackar vi om mindre elektronik t.ex Arduino osv... så stämmer det inte...

Instämmer. Även Teknikmagasinet och Biltema säljer billiga kina-varor för 4-5 ggr högre pris. Ska dem få fortsätta mjölka vinst från oss konsumenter?

Permalänk

@mats42: Köper man på postorder, som det oftast är från företagen som Wish eller Ali Baba, är det moms från första kronan som gäller, säger Åsa Willcox
[url="https://www.expressen.se/dinapengar/importkaoset-fran-kina-ri..."]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det var på tiden bra o bli av med alla som bara importerar skräp.

Nu kommer man inte längre behöva vänta 5 veckor på att få prylar man beställer.

De långa frakttiderna beror väl på att det går med båt? ...och att det är gratis.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

Kände du invärtes tillfredsställelse av att skriva att någon är korkad? Praktfullt exemplar av människa.
Ditt påstående i sig är felaktigt, då det ständigt dyker upp tvingande återkallanden från Elsäkerhetsverket när de gör tester på produkter - laddare, belysning osv som säljs i Svensk handel. Det är basic knowledge, om man läser nyheter.

Jag talar inte nödvändigtvis om elektronik i mitt första inlägg heller. Många produkter som säljs på ex Aliexpress går att hitta i flera varuhus här i Sverige utan skillnad på vare sig in- eller utsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Kände du invärtes tillfredsställelse av att skriva att någon är korkad? Praktfullt exemplar av människa.
Ditt påstående i sig är felaktigt, då det ständigt dyker upp tvingande återkallanden från Elsäkerhetsverket när de gör tester på produkter - laddare, belysning osv som säljs i Svensk handel. Det är basic knowledge, om man läser nyheter.

Jag talar inte nödvändigtvis om elektronik i mitt första inlägg heller. Många produkter som säljs på ex Aliexpress går att hitta i flera varuhus här i Sverige utan skillnad på vare sig in- eller utsida.

Jag har ingenstans sagt att HAN är korkad som människa. Däremot tyckte jag, som jag skrev, att det var ett korkat inlägg och det står jag utan problem för. Mycket möjligt att andra kan tycka att mina inlägg är korkade och de har de all rätt i världen att tycka, men jag tror inte att de tycker att jag är en helt igenom korkad människa för det.

Men kände du att du fick in någon billig poäng med ditt inlägg så får man väl gratulera.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robban011:

@mats42: Köper man på postorder, som det oftast är från företagen som Wish eller Ali Baba, är det moms från första kronan som gäller, säger Åsa Willcox
[url="https://www.expressen.se/dinapengar/importkaoset-fran-kina-ri..."]

Men anledning av Expressens artikel så vore det bättre om butikerna hade rimligare priser för skiten de importerar, då skulle folk handla mer och slippa handla direkt från Kina. Det är detta vinstjagande som alla håller på med som orsakar att konsumenterna hittar nya vägar att handla på. Sedan är det riktigt tråkigt att se den acceptans som råder just nu. Ha lite mer temprament och bli förbannade, men så är det tyvärr inte i mesiga Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Ytterligare en svensson som tar av hatten och accepterar. Ni fattar inte att farbror staten kör med er, blåögda idioter.
Slå istället näven i bordet och skrik NEJ!. Men istället viker sig svenskarna i vanlig ordning, inte konstigt att allt går åt helvete.

Nej, vi "blåögda idioter" tänker helt enkelt på Sverige, svenska jobb, svensk miljö, svensk hälsa, svenska pensioner m.m. medan andra mest verkar tänka på kronor i sin egen plånbok.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@anon173108: Kostar att ha personal, lokal, och elen på, klart de måste ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har ingenstans sagt att HAN är korkad som människa. Däremot tyckte jag, som jag skrev, att det var ett korkat inlägg och det står jag utan problem för. Mycket möjligt att andra kan tycka att mina inlägg är korkade och de har de all rätt i världen att tycka, men jag tror inte att de tycker att jag är en helt igenom korkad människa för det.

Men kände du att du fick in någon billig poäng med ditt inlägg så får man väl gratulera.

Den där han du refererar till är jag själv, så du får kolla lite noggrannare vem du siktar på. Vidare är det intressant att du gav upp i ditt vilda tangentbordshamrande gentemot en annan person du beskyller argumentera ohederligt, men inleder närvaron i tråden med att kalla inlägg för korkat. Gg. Hyckleri kallas det tydligen för.

Du besvarar heller inte min förklaring på inlägget, varvid jag antar att du står fast vid att det var korkat utan att bemöta utvecklingen. En hederns prick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban011:

@mats42: Köper man på postorder, som det oftast är från företagen som Wish eller Ali Baba, är det moms från första kronan som gäller, säger Åsa Willcox
[url="https://www.expressen.se/dinapengar/importkaoset-fran-kina-ri..."]

och läser du den artikel du kommenterar så står det "Postnord uppfattat det som att praxis i hanteringen av postorderförsändelser från tredjeland innebär att postorderförsändelser under ett värde av 22 euro kan lämnas ut till beställaren" dvs inga avgifter alls.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

@mats42: ser det inte. hittar bara det här

"Många av varorna från de populära Kinesiska sajterna, däribland Wish, är så billiga som några kronor. Postnords kommunikationschef tror därför att många inte är beredda att betala moms och avgiften om 75 kronor för dessa produkter."

"De nya reglerna kommer innebära en administrationsavgift på 75 kronor per paket från dessa länder. Överstiger värdet på paketet 1 500 kronor blir administrationsavgiften 125 kronor, enligt SVT. Redan 1 mars börjar de nya reglerna gälla."

Kan ha fel dock, tror det är mycket "signal politik" över det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Den där han du refererar till är jag själv, så du får kolla lite noggrannare vem du siktar på. Vidare är det intressant att du gav upp i ditt vilda tangentbordshamrande gentemot en annan person du beskyller argumentera ohederligt, men inleder närvaron i tråden med att kalla inlägg för korkat. Gg. Hyckleri kallas det tydligen för.

Du besvarar heller inte min förklaring på inlägget, varvid jag antar att du står fast vid att det var korkat utan att bemöta utvecklingen. En hederns prick.

Så kan det vara när man svarar många personer, men kontexten är densamma hursomhelst.

Kallar man ett inlägg för korkat och kan stå för det, ser jag inget problem i det. Klistrar man på andra åsikter de inte har uttryckt, vilket för övrigt inte bara skedde med mig, är det en annan sak. Men eftersom du försökte knipa en billig poäng till, dock en helt irrelevant sådan, så får man väl säga grattis igen.

Sedan vet jag inte riktigt vad du vill ha svar på? Jag har förordat lagar, regler och kontroller av produkter och beskrivit vad som kan hända när man får upp ögonen för miljö- eller hälsofarliga produkter. När det inte alltid följs är det inget incitament för att det skulle vara "fritt fram" att ta in ännu mer skräp.

Men det märks verkligen att man trampat på en öm tå rent generellt här, när man ifrågasätter människors egoism.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@robban011: hittade "t tidigare inneburit att de seglat förbi kravet på moms. Nu blir läget ett annat, och många produkter därmed rejält mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban011:

@mats42: ser det inte. hittar bara det här

"Många av varorna från de populära Kinesiska sajterna, däribland Wish, är så billiga som några kronor. Postnords kommunikationschef tror därför att många inte är beredda att betala moms och avgiften om 75 kronor för dessa produkter."

"De nya reglerna kommer innebära en administrationsavgift på 75 kronor per paket från dessa länder. Överstiger värdet på paketet 1 500 kronor blir administrationsavgiften 125 kronor, enligt SVT. Redan 1 mars börjar de nya reglerna gälla."

Kan ha fel dock, tror det är mycket "signal politik" över det hela

jag lade med citatet från "din" artikel

"Postnord uppfattat det som att praxis i hanteringen av postorderförsändelser från tredjeland innebär att postorderförsändelser under ett värde av 22 euro kan lämnas ut till beställaren"

så i verkligheten har det varit avgiftsfritt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så kan det vara när man svarar många personer, men kontexten är densamma hursomhelst.

Kallar man ett inlägg för korkat och kan stå för det, ser jag inget problem i det. Klistrar man på andra åsikter de inte har uttryckt, vilket för övrigt inte bara skedde med mig, är det en annan sak. Men eftersom du försökte knipa en billig poäng till, dock en helt irrelevant sådan, så får man väl säga grattis igen.

Sedan vet jag inte riktigt vad du vill ha svar på? Jag har förordat lagar, regler och kontroller av produkter och beskrivit vad som kan hända när man får upp ögonen för miljö- eller hälsofarliga produkter. När det inte alltid följs är det inget incitament för att det skulle vara "fritt fram" att ta in ännu mer skräp.

Men det märks verkligen att man trampat på en öm tå rent generellt här, när man ifrågasätter människors egoism.

Låter bra. Jag ser framför mig att du självklart köper dina möbler från endast svenska möbelsnickerier, har ställt om till kosthållning som inte kräver några andra livsmedel än inhemskt odlade och framtagna, och så vidare. Din argumentation skriker hyckleri och du väljer att inte bemöta människor som framför kritik mot din hållning. Filterbubbla kallas det för tydligen. Jag ledsnade precis på att diskutera med dig.

Permalänk
Medlem

Hade jag fått bestämma så skulle det vara omöjligt att ändra regler på redan beställda paket. Det skulle tidigast kunna gälla paket med ett datum på 1 mars.

Betalar gärna moms och skatt. Men en avgift som tillåts överskrida varans värde med mera än 50% känns mera som maffiametoder och borde inte tillåtas.

Om jag behöver beställa 10 reservdelar blir avgiften 750 kronor. Värdet på dessa är 100 kronor och det är olika produkter från olika tillverkare, så det går inte att få allt i en låda. Om alla företag skulle behöva betala 750% av värdet skulle hela riket få lägga ner.

Det här slår riktigt hårt mot småföretagare som inte har samma marginaler som stora företag med egna importavtal. Välriktad smocka och jag förstår utdelarens vrede mot skräpbeställare, men jag får min verksamhet utslagen. Inte så genomtänkt att bara börja veva i panik.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

@mats42: läste noggrannare. känns tandlöst isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Låter bra. Jag ser framför mig att du självklart köper dina möbler från endast svenska möbelsnickerier, har ställt om till kosthållning som inte kräver några andra livsmedel än inhemskt odlade och framtagna, och så vidare. Din argumentation skriker hyckleri och du väljer att inte bemöta människor som framför kritik mot din hållning. Filterbubbla kallas det för tydligen. Jag ledsnade precis på att diskutera med dig.

Japp jag köper nästan enbart sådant som skapar så många svenska arbetstillfällen som möjligt. Tyvärr finns det inte många "genomsvenska" produkter längre, men det är ganska stor skillnad generellt om man börjar titta lite närmare på detta.

Vi köper även kött från en lokal ekologisk producent, samt detsamma med grönsaker.

Våra större möbler är av svenskt trä, varav mycket från vår egen mark t.om.

Rätt kul att du anklagar mig för hyckleri, när du samtidigt anklagar mig för att inte leva upp till det jag säger när du är utan någon som helst vetskap om verkligheten i det ämnet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@robban011:
"Hundratusentals paket tros bli liggande
Då 97 procent av alla de produkter som flödar in till Sverige har ett värde på under 200 kronor räknar Postnord med att många inte kommer att betala administrationsavgiften och momsen i det system som sjösätts. Det bygger på att varorna förs till ett stor tullager där Postnord sänder ut avier till kunderna, som måste betala in avgifterna innan varorna sänds ut.
– Det blir en betydande andel som inte kommer att hämtas ut, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.
Enligt de beräkningar som SVT har tagit del av handlar det om hundratusentals paket under den första tiden, innan konsumenterna har reagerat på nyordningen."

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna-sa-mycket-dyrare-blir-varor-bestallda-fran-kina

Många paket kommer att bli liggande iallafall

Permalänk

@mats42: Tror dock att det är så som postnord tidigare uppfattat saken. Mycket artiklar men men... expressen är otydliga. Vet inte om jag fattat fel dock

"Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på.
Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor"

https://www.dn.se/brandstudio/postnord/5-fragor-och-svar-om-nya-momsen-pa-kinapaketen/