Billig lösning på att skaffa I7 7700k - Behöver moderkort

Permalänk

Billig lösning på att skaffa I7 7700k - Behöver moderkort

Tja! Sitter på;

Intel i5 4690k
Asus Z97-K

Just nu, och streamar. Ja ni kan ju tänka er, det tar lite på "cpu usage"... Speciellt om man streamar PUBG.

Så dags att uppgradera lite, och har tänkt att köra på I7 7700k. Kruxet är ju att jag behöver nytt moderkort och RAM minnen. Skulle behöva lite upplysningar om vilket som är billigaste alternativet men som kommer också fungera bra.

Vilket moderkort rekommenderar ni om man vill komma undan relativt billigt? Tack för svar!

Permalänk

och som ni antagligen redan räknat ut, är inte sådär as haj på datorer längre.

Permalänk
Medlem

Kolla lite olika butiker efter kompletta set med moderkort och CPU (ibland även RAM), brukar kunna spara ett par hundralappar på det sättet. inet, webhallen och komplett tror jag har sådana paket, säkert många andra butiker också.

När det kommer till moderkort så brukar det räcka med att ta något i lagom prisklass. Inte de allra billigaste men inte heller de dyrare, de har oftast bara funktioner som gemene man inte bryr sig om ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

@freddan11: Nu för tiden finns ju 8700K till rekommenderat pris i lager hos de flesta återförsäljare, finns ingen anledning att köpa 7700K då. Du sparar några hundralappar max, men missar å andra sidan chansen till två fler kärnor.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Kolla lite olika butiker efter kompletta set med moderkort och CPU (ibland även RAM), brukar kunna spara ett par hundralappar på det sättet. inet, webhallen och komplett tror jag har sådana paket, säkert många andra butiker också.

När det kommer till moderkort så brukar det räcka med att ta något i lagom prisklass. Inte de allra billigaste men inte heller de dyrare, de har oftast bara funktioner som gemene man inte bryr sig om ändå.

Tja! Tack för tipset.

Hittade denna:

https://www.inet.se/produkt/v100742/uppgraderingspaket-amd-ry...

Nu vet jag inte hur AMD Ryxen 5 1500X är, men en snabb googling och det ska tydligen va en bra CPU för just streamande, kanske inte toppklass men den gör sitt jobb (?)

Permalänk

@Andreaz1:

Tack för tipset. Kanske får lägga nån hundring eller tre extra isf!

Permalänk
Medlem

Om du ändå måste byta moderkort. Varför bara stirra dig blind på I7 7700K? Det finns både I7 8700K med två extra kärnor eller så väljer du Ryzen 7 1800 med fyra fler kärnor så har du en riktigt bra streaming CPU

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av sirlen:

Om du ändå måste byta moderkort. Varför bara stirra dig blind på I7 7700K? Det finns både I7 8700K med två extra kärnor eller så väljer du Ryzen 7 1800 med fyra fler kärnor så har du en riktigt bra streaming CPU

Tack för tipset, som sagt inte sådär as haj på datorer längre så är inte riktigt uppdaterad på vilket CPUs som är bra för vilket. Har bara hört bra om i7 7700k, men då vet jag att Ryzen 7 1800 kanske är det man borde slå till på.

Frågan är, vilket moderkort till Ryzen 7 1800?

Permalänk
Medlem

Gällande moderkort till en ryzen 1800 så kommer jag med en motfråga. Behöver du kunna köra två Nvidia grafikkort i SLI så behövs chipset X370. Om inte så skulle jag säga att det räcker med ett B350.
Personliga favoriter för mig gällande märken är Asus och Asrock. Sedan är det bara vad du själv tycker att du behöver. Här är ett exempel på ett helt ok moderkort från ASUS https://www.inet.se/produkt/1900261/asus-rog-strix-b350-f-gam...

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Avstängd

Vad är din budget och vad har du för resterande delar?

Permalänk
Medlem

Såg detta i dagens fynd tidigare

Skrivet av Stacks:

Litet tips till alla som är sugna på att köpa: ROG STRIX Z370-E GAMING + Intel i7 8700K, ASUS har cashback program på just denna kombon också vilket resulterar i en 50 euro cashback.

Så Du får både processor och moderkortet för 3980:-
Vilket i stort sett är kostnaden för enbart processor normalt sett!

https://image.prntscr.com/image/jRIJ5hW5Qq2_jY6Nr-_XaQ.png

Dock gällde rean i nån viss butik så beroende på vart du bor är det aktuellt

Annars tycker jag du borde köpa en 4790k bara, billigare och inte särskilt stor prestandaskillnad