Permalänk
Medlem

IT-konsult eller statligt?

Hej!

Jag är snart nyexad inom IT och har fullt upp med att söka jobb.

Jag har lyckats fått erbjudande från två olika arbetsgivare om jobb: ett statlig samt från ett stort IT-konsultbolag.

Det statliga jobbet ligger på ungefär 4000:- mer i lön per månad samt extra semesterdagar men det känns som den privata sektorn tilltalar mig mer.
Även om lönen är viktig så tycker jag karriärsutveckling väger tyngre.
Någon som har erfarenhet av hur karriärsmöjligheterna ser ut om man jobbar på statlig myndighet kontra privat sektor?
Dela gärna med er av egna erfarenheter så jag får lite hjälp i min enorma beslutsångest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Hej!

Jag är snart nyexad inom IT och har fullt upp med att söka jobb.

Jag har lyckats fått erbjudande från två olika arbetsgivare om jobb: ett statlig samt från ett stort IT-konsultbolag.

Det statliga jobbet ligger på ungefär 4000:- mer i lön per månad samt extra semesterdagar men det känns som den privata sektorn tilltalar mig mer.
Även om lönen är viktig så tycker jag karriärsutveckling väger tyngre.
Någon som har erfarenhet av hur karriärsmöjligheterna ser ut om man jobbar på statlig myndighet kontra privat sektor?
Dela gärna med er av egna erfarenheter så jag får lite hjälp i min enorma beslutsångest

Är det samma typ av arbetsuppgifter? Hur ser förmånerna ut i övrigt? Har du någon rörlig lönedel på konsultbolaget? Vet du något om vilken typ av kunder konsultbolaget jobbar med?

Permalänk
Medlem

Karriärsutvecklingsmöjligheterna är nog samma på båda. Det är inte precis så att statligt anställda är mindre eftertraktade på marknaden.

Den enda gången konsultföretaget är bättre är ju om du har tänkt stanna ett tag och vill klättra inom själva konsultföretaget. Men med tanke på att det är ditt första jobb så antar jag att du inte vill jobba mer än 2-4 år innan du byter jobb, och då är den statliga nästan bättre om den ger 4000 kr mer. Då kan du begära mer också vid nästa jobbtillfälle.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shank966:

Är det samma typ av arbetsuppgifter? Hur ser förmånerna ut i övrigt? Har du någon rörlig lönedel på konsultbolaget? Vet du något om vilken typ av kunder konsultbolaget jobbar med?

Det är samma typ av arbetsuppgifter och liknande förmåner på båda med undantag för extra semesterdagar på statligt. Det är fast lön+bonus baserat på debitering. Konsultbolaget erbjuder även en hel del certifieringar och utbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Det är samma typ av arbetsuppgifter och liknande förmåner på båda med undantag för extra semesterdagar på statligt. Det är fast lön+bonus baserat på debitering. Konsultbolaget erbjuder även en hel del certifieringar och utbildningar.

Får man fråga vad du har blivit erbjuden lite mer exakt som nyexad?

Permalänk
Medlem

Ta det bättre betalda!

Tog mig 4år att gå upp 4000kr i lön hos ett konsultbolag.

Är 192 000kr du tackar nej till förutsatt du är kvar 4år på konsultbolaget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

IT konsult får du garanterat mer variation, mer kundkontakt du får också fler kontakter i yrkesnätverket vilket är bra om man sedan vill byta jobb IT konsult brukar också alltid vara bättre betalt.

Har suttit på fasta uppdrag och ruttnar efter ett tag, speciellt om det är statligt där går det inte undan kan jag säga... Föredrar att jobba i projektform eller Workshops kundmöten osv

Fördelen rent kunskapsmättisgt är ju du ser så olika lösningar och uppsättningar på allt inom det man jobbar med vilket gör att man alltid kan disktutera och ta med sig erfarenhet efter att ha varit hos flera kunder osv.

Jobbat som IT-Konsult inom Microsoft världen i snart 10 år.

Kan ju tillägga att jag inte jobbar med användarsupport utan implementationsprojekt och Worshops PoC ( Proof of Concept( samt pre-sale.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

IMHO
Statligt = Tryggare
Privat = Roligare fester!

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Det är samma typ av arbetsuppgifter och liknande förmåner på båda med undantag för extra semesterdagar på statligt. Det är fast lön+bonus baserat på debitering. Konsultbolaget erbjuder även en hel del certifieringar och utbildningar.

De åren jag var konsult var toppen, dock hade jag ca 7 år erfarenhet från annat bolag innan vilket på ett sätt var skönt för man visste lite vad jobbande innebär

Hade jag varit dig hade jag nog satsat på det privata bolaget givet utbildning och cert - mycket värt i längden

Permalänk
Medlem

Jag har själv en del erfarenhet av att arbeta som konsult inom IT och min upplevelse är mestadels negativ. Jag arbetade inom support och drift.

Hos konsultbolag (som i mitt område borde heta bemanningsföretag) råder betydligt sämre lön. Jag arbetade under ett års tid på ett sådant samtidigt som jag hade 5000 mindre i lön än de kollegorna som var anställda direkt hos företaget där vi arbetade. Jag utförde samma arbetsuppgifter som dem och min statistik var bättre.

Så som jag ser det så är enda fördelen att man får möjlighet att sätta många poster på sitt CV (iomed att uppdragen oftast är tidsbegränsade). Detta gör att det i vissa fall kan vara vettigt att satsa på ett sådant tidigt i karriären.

Det faktum att villkoren är så pass mycket sämre gör dock att jag är ganska tveksam till att rekommendera detta till dig om du har möjlighet att välja ett statligt jobb. Jag skulle nog istället säga att ett konsultjobb är bättre än inget alls, men en riktig anställning är alltid att föredra. T ex så blir din sjuklön väldigt dålig då din lön baseras på hur mycket ditt konsultbolag kan fakturera uppdragsgivaren (samma gäller även för röda dagar).

Jag förstår fullt din åsikt att den privata sektorn känns mer lockande, men om det är via konsultjobb hade jag tänkt efter både en och två gånger innan jag låtit principerna styra.

Brasklapp:
Allt ovanstående baseras på att det konsultjobb du söker är likadant som de jag haft. Jag avskyr för övrigt LAS (i dess nuvarande utformning).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första gången jag hör talas om att man får mindre betalt som IT-konsult i privata sektorn Min allmänna rekommendation är att ta jobbet med högst ingångslön. Som redan nämnts i tråden tar det en ganska god stund för dig att gå upp 4000 kr i lön genom årliga löneförhöjningar på 2-4%. Genom att ta det ekonomiskt mest gynnsamma erbjudandet nu gör du det extremt mycket lättare för dig att få bra erbjudanden när du byter tjänst. Tröttnar du efter ett år kan du ju bara byta till en annan sektor och få samma eller högre lön.

Förmåner skiljer väldigt mycket från företag till företag. På konsultbolaget där jag jobbar har vi till exempel föräldraledighetsersättning som gör att vi får ut 90% av vår lön. När jag och min sambo räknar på vad det skulle kosta att skaffa barn tjänar vi mer pengar på att jag är pappaledig medan hon jobbar än att hon är mammaledig och jag jobbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag har själv en del erfarenhet av att arbeta som konsult inom IT och min upplevelse är mestadels negativ. Jag arbetade inom support och drift.

Hos konsultbolag (som i mitt område borde heta bemanningsföretag) råder betydligt sämre lön. Jag arbetade under ett års tid på ett sådant samtidigt som jag hade 5000 mindre i lön än de kollegorna som var anställda direkt hos företaget där vi arbetade. Jag utförde samma arbetsuppgifter som dem och min statistik var bättre.

Så som jag ser det så är enda fördelen att man får möjlighet att sätta många poster på sitt CV (iomed att uppdragen oftast är tidsbegränsade). Detta gör att det i vissa fall kan vara vettigt att satsa på ett sådant tidigt i karriären.

Det faktum att villkoren är så pass mycket sämre gör dock att jag är ganska tveksam till att rekommendera detta till dig om du har möjlighet att välja ett statligt jobb. Jag skulle nog istället säga att ett konsultjobb är bättre än inget alls, men en riktig anställning är alltid att föredra. T ex så blir din sjuklön väldigt dålig då din lön baseras på hur mycket ditt konsultbolag kan fakturera uppdragsgivaren (samma gäller även för röda dagar).

Jag förstår fullt din åsikt att den privata sektorn känns mer lockande, men om det är via konsultjobb hade jag tänkt efter både en och två gånger innan jag låtit principerna styra.

Brasklapp:
Allt ovanstående baseras på att det konsultjobb du söker är likadant som de jag haft. Jag avskyr för övrigt LAS (i dess nuvarande utformning).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan bara instämma med det iDEOT skriver. Beroende på uppdrag så ligger vi 5-10 000 under vad som anses vara medellön för arbetet.

På min avdelning är samtliga konsulter/bemanning/LAS-lösa/lägrelönare (kalla det vad du vill). Vi är officiellt first-line, men i praktiken jobbar vi en bit över den nivån.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Verkar vara 50-50 vilket bara ökat på min beslutsångest, får bli några sömnlösa nätter till haha
Men jättebra tips som jag absolut ska ta med mig i mina funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Tack för alla svar!
Verkar vara 50-50 vilket bara ökat på min beslutsångest, får bli några sömnlösa nätter till haha
Men jättebra tips som jag absolut ska ta med mig i mina funderingar.

Tänk på att om du jobbar på en t.ex. en kommun och det verkar "sparsamt" med vidareutbildningar och certifieringar så
är dom oftast ett ganska säkert kort. Ska du gå till ett konsult bolag så ska du räkna med att deras löften går upp o ner
om hur det ska bli i framtiden...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Det är samma typ av arbetsuppgifter och liknande förmåner på båda med undantag för extra semesterdagar på statligt. Det är fast lön+bonus baserat på debitering. Konsultbolaget erbjuder även en hel del certifieringar och utbildningar.

Är certifikaten och utbildningarna dyra och/eller relevanta för framtiden? det kan ju göra dig eftertraktad i framtiden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jobbar själv inte inom IT, men inom byggnation är statligt en bra erfarenhet. Eftersom de är en stor beställare och ha kunskap om hur en beställare fungerar är alltid nyttigt, om du väljer att bli konsult senare. Välj statligt, acceptera några hundår och lär dig den "gråa och tröga" sidan.

Permalänk
Medlem

Är nog lugnare att jobba på en IT-avdelning än som konsult. Man har alltid i tankarna att man måste debitera men sedan varierar nog stressen, ibland ringer alla kunderna och vill ha hjälp genast. Fast jobbar man bara i projektform och inte i drift är det nog lugnare.

Sedan är det så att om man jobbar på ett företag så lär man sig saker och praktiserar dem en gång. Dvs. man installerar en lösning och när det väl strular har man glömt hur det fungerar. Medan man som konsult hela tiden får repetera sina saker och utökar sin färdigheter samt blir tryggare i det man gör.

Jag jobbar som konsult, men har funderat på att sätta mig på en IT-avdelning. I början är man jätte energisk och ser massa problem med nya ögon men att man sedan löst allt eller trillat in i samma gängor som resten av kollegorna.

Permalänk
Medlem

Jag började som konsult (systemutvecklare) och de är jag otroligt glad för. Jag fick prova på massa olika tekniker och projekt som gjorde att jag utvecklades otroligt mycket. Lyckas du bra som konsult så kommer de göra allt för att behålla dig och det gynnar dig otroligt mycket när de är dags för löneförhandling.

Jag förhandlade upp min lön med 5000kr på mitt första lönesamtal som konsult just för att jag gick bra hem hos kunderna. Sen vid ev jobb byte om du får fråga om din nuvarande lön, då uppger du ju inte din korrekta lön, salta den med några tusen. Det gjorde jag och det fungerarde bra när jag bytade. Klart de kan bli knivigt om de vill ha något "intyg" på din nuvarande lön...Varför de nu skulle vilja de. Tippar på att de fattar att du säger en högre lön än du faktiskt har.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken: Tror han gått på bemanningsföretagens jargong. Dom brukar skriva att man jobbar som "konsult" åt andra.

Ungefär som sanitetstekniker hette städare förr i tiden så kallar man numera folk för konsulter. Vad är ens en ny-exad konsult?

När jag var ung/vacker var konsulter sakkunniga rådgivare. Idag är det tydligen någon som är direkt från skolbänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Första gången jag hör talas om att man får mindre betalt som IT-konsult i privata sektorn Min allmänna rekommendation är att ta jobbet med högst ingångslön. Som redan nämnts i tråden tar det en ganska god stund för dig att gå upp 4000 kr i lön genom årliga löneförhöjningar på 2-4%. Genom att ta det ekonomiskt mest gynnsamma erbjudandet nu gör du det extremt mycket lättare för dig att få bra erbjudanden när du byter tjänst. Tröttnar du efter ett år kan du ju bara byta till en annan sektor och få samma eller högre lön.

Förmåner skiljer väldigt mycket från företag till företag. På konsultbolaget där jag jobbar har vi till exempel föräldraledighetsersättning som gör att vi får ut 90% av vår lön. När jag och min sambo räknar på vad det skulle kosta att skaffa barn tjänar vi mer pengar på att jag är pappaledig medan hon jobbar än att hon är mammaledig och jag jobbar

Jag tror det skiljer en hel del från område till område. Jag har inte sett att TS specat exakt vilket område han arbetar inom, men just inom support och drift så har "konsult" blivit en omskrivning av bemannings-slav. Ordet (på grund av 90-talets glansdagar) klingar väl i de flesta öron så är det antagligen lättare att få folk att vara villiga att acceptera anställningar med betydligt sämre förmåner och villkor än en vanlig anställd. Detta då man alltid kan ringa och berätta för morsan att man är IT-konsult

På samma vis är jag övertygad om att en programmerare med t ex spetskompetens inom Fortran skulle kunna tjäna multum på att gå över till en konsultroll. Denna konsultroll hade nog varit mer klassisk i den bemärkelsen att personen i fråga arbetat i projekt, snarare än att bara inställa sig på arbetsplatsen kl 8 varje morgon.

Kollar man på drift & support-marknaden i Malmö-området (där jag själv är verksam) skulle jag uppskatta att 70-80% av alla tjänster går igenom dessa konsultbolag. Konsultbolagen själva är väldigt måna om att aldrig själva nämna ordet bemanning i samband med din anställning, detta då det genast låter väldigt mycket sämre. Det som är negativt för landet i stort är att de inte tillför ett dugg. De är i dess nuvarande form enbart där för att korrigera en bugg och det är LAS. Det som är deras huvudsyssla är att äta LAS-ansvaret för den arbetstagande. Detta får arbetsplatsen betala en bit extra för, vilket gör att den redan höga kostnaden att anställa någon i Sverige ökar ännu mer, vilket gör det svårare för oss att konkurrera internationellt. Ovanpå allt så tar de oftast en bit av den arbetstagandes lön med, vilket i längden leder till missnöje.

Jag tröttnade själv på konsult-cirkusen i Malmö och började arbeta i Danmark istället. Där finns inget LAS utan det är raka rör istället. Missköter du ditt arbete blir du sparkad, en gengäld blir du dock anställd på företaget du arbetar för vilket passade mig perfekt (ända till det blev gränskontroller med tillhörande 3h/dag pendling )

Permalänk
Medlem
Skrivet av sky90:

@Sebbepojken: Tror han gått på bemanningsföretagens jargong. Dom brukar skriva att man jobbar som "konsult" åt andra.

Ungefär som sanitetstekniker hette städare förr i tiden så kallar man numera folk för konsulter. Vad är ens en ny-exad konsult?

När jag var ung/vacker var konsulter sakkunniga rådgivare. Idag är det tydligen någon som är direkt från skolbänken.

Skrivet av iDEOT:

Jag tror det skiljer en hel del från område till område. Jag har inte sett att TS specat exakt vilket område han arbetar inom, men just inom support och drift så har "konsult" blivit en omskrivning av bemannings-slav. Ordet (på grund av 90-talets glansdagar) klingar väl i de flesta öron så är det antagligen lättare att få folk att vara villiga att acceptera anställningar med betydligt sämre förmåner och villkor än en vanlig anställd. Detta då man alltid kan ringa och berätta för morsan att man är IT-konsult

På samma vis är jag övertygad om att en programmerare med t ex spetskompetens inom Fortran skulle kunna tjäna multum på att gå över till en konsultroll. Denna konsultroll hade nog varit mer klassisk i den bemärkelsen att personen i fråga arbetat i projekt, snarare än att bara inställa sig på arbetsplatsen kl 8 varje morgon.

Kollar man på drift & support-marknaden i Malmö-området (där jag själv är verksam) skulle jag uppskatta att 70-80% av alla tjänster går igenom dessa konsultbolag. Konsultbolagen själva är väldigt måna om att aldrig själva nämna ordet bemanning i samband med din anställning, detta då det genast låter väldigt mycket sämre. Det som är negativt för landet i stort är att de inte tillför ett dugg. De är i dess nuvarande form enbart där för att korrigera en bugg och det är LAS. Det som är deras huvudsyssla är att äta LAS-ansvaret för den arbetstagande. Detta får arbetsplatsen betala en bit extra för, vilket gör att den redan höga kostnaden att anställa någon i Sverige ökar ännu mer, vilket gör det svårare för oss att konkurrera internationellt. Ovanpå allt så tar de oftast en bit av den arbetstagandes lön med, vilket i längden leder till missnöje.

Jag tröttnade själv på konsult-cirkusen i Malmö och började arbeta i Danmark istället. Där finns inget LAS utan det är raka rör istället. Missköter du ditt arbete blir du sparkad, en gengäld blir du dock anställd på företaget du arbetar för vilket passade mig perfekt (ända till det blev gränskontroller med tillhörande 3h/dag pendling )

För att klargöra så är jobben inom systemutveckling och konsultbolaget i fråga är ett av de stora IT-konsultbolagen vi har i Sverige. Så det är inte bemanningsföretag som typ academic work, poolia etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Jag förhandlade upp min lön med 5000kr på mitt första lönesamtal som konsult just för att jag gick bra hem hos kunderna. Sen vid ev jobb byte om du får fråga om din nuvarande lön, då uppger du ju inte din korrekta lön, salta den med några tusen. Det gjorde jag och det fungerarde bra när jag bytade. Klart de kan bli knivigt om de vill ha något "intyg" på din nuvarande lön...Varför de nu skulle vilja de. Tippar på att de fattar att du säger en högre lön än du faktiskt har.

Om jag sökte ett jobb skulle jag bli redigt irriterad om den potentiella arbetsgivaren frågade vad jag har i lön nu, det har dom inte med att göra. Dom gångerna jag bytt jobb är alltid frågan i stil med, "och vad har du för lönekrav ?". Man kan ju dra till med ett mycket högre krav än vad man tjänar idag, om man tycker sig vara förtjänt av det, eller att man tror att man kan få igenom det. I slutändan är det ju en förhandlingssak och om dom inte vill betala det du vill ha så sänker du ditt krav, eller söker ett annat jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Jobbar själv inte inom IT, men inom byggnation är statligt en bra erfarenhet. Eftersom de är en stor beställare och ha kunskap om hur en beställare fungerar är alltid nyttigt, om du väljer att bli konsult senare. Välj statligt, acceptera några hundår och lär dig den "gråa och tröga" sidan.

Det fungerar inte riktigt så i IT branchen. Där är det tvärt om. Du visar framfötterna på konsultbolaget, sliter arslet av en och försöker skrapa ihop så många cert du kan innan du blir utdöd ( när IT systemen är 2-3 generationer nyare än vad du kan). Då vid pensionsåldern inom IT (35-40) tar du jobb på IT-enheten på komunen och blir expert att äta vetelänga....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Håller med om att det varierar stort hur mycket man tjänar som konsult, som direkt anställd inom det privata, och (som jag inte själv provat) offentligt anställd.

Fram tills i somras förra året så har jag jobbat de senaste 6 åren i Norge som IT-konsult, och på det senaste uppdraget som jag satt på i ca 2 år så lärde jag känna de fast anställda (IT-avdelning på olje/gas-bolag) ganska väl. Fick reda på att de fast anställda tjänade mer i lön än vad vi som var konsulter där drog in, även om jag hade hyfsat OK betalt (de hade en lön på ca 1,1-1,3M/år, medans jag låg på 800k/år + årsbonus på normalt 40-80k), för samma jobb och mycket snarlik kompetens.

Nu jobbar jag som konsult i Sverige inom fordonsindustrin, och här är det lite lägre lönenivåer som gäller jämfört med Norge. Här drar jag in ungefär lika mycket som de som är fast anställda inom IT med liknande kompetens (som jag råkar känna sedan tidigare, och några stycken som faktiskt är tidigare kollegor ifrån mina år i Norge).

På andra ställen jag varit så vet jag att konsulter tjänat bättre än de som varit fast anställda.

Så i korthet kan man säga; det varierar stort.

Mitt råd är att välja med hjärtat och ta det som du får bäst känsla före eller lockas mest av. Det är dock inte livsavgörande, och du kan alltid hoppa emellan att vara fast anställd, jobba för det privata eller det offentliga.

Byt sedan arbetsgivare när du inte längre brinner för jobbet (kanske lärt dig det mesta, hamnar på tråkiga uppdrag, får nya trista chefer, etc).

Då får du oftast också en bättre lön/villkor i samband med att du byter jobb (ofta kommer du "head huntas"och få bra erbjudanden när du har lite erfarenhet). Är oftast klart lättast att höja lönen när du byter jobb. Det går att höja om man stannar kvar, men normalt är min erfarenhet att det är mycket svårare (man får jobba betydligt mer för att lyckas med det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig för mitt liv arbeta statligt, har lite erfarenhet från statliga aktiebolag samt vänner som jobbat statligt och vill man lära sig mycket är det helt fel miljö. Vill man däremot fika mycket och bli galen på långsamma kollegor samt idiotiska beslut och processer är det statligt som gäller.

Dina första år som nyexad vill du lära dig mycket och utvecklas, det kommer du få göra som IT-konsult. Är det en löneskillnad kan du väl bara säga det till konsultbolaget? Be dem matcha. Över tid lär du ha mycket lättare att få upp lönen på konsultbolaget jämfört med det statliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

För att klargöra så är jobben inom systemutveckling och konsultbolaget i fråga är ett av de stora IT-konsultbolagen vi har i Sverige. Så det är inte bemanningsföretag som typ academic work, poolia etc.

Spännande Jag jobbar som .NET-utvecklare i Stockholm sen 2012. Min ingångslön var 32 500 kr (ett par tusen mer än jag förväntade mig, jag siktade på 28-30 K) och det verkar som att den "normala" ingångslönen här på bolaget är under 30 000 kr. Vad är det för belopp du rör dig kring när det skiljer 4000 kr i lön?

Permalänk
Medlem

Är fördelar med båda imo.
Löneutvecklingen inom staten är nära med noll om man inte är någon form av specialist. Är väl därför dom ger en högre ingångslön.
Sen är där ju andra förmåner vid statlig anställning som extra semesterdagar, 10% extra vid föräldraledighet, en fystimme i veckan.
När man sen har kommit in i staten är det svårt att komma där ifrån. Blir man uppsagd gör dom allt för att hitta ett nytt jobb till en inom alla myndigheter så det känns som man har en större trygghet där.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat både som fast anställd och som IT-konsult sitter nu som IT-Konsult inom Landstinget vilket indirekt är Statligt.

Jag hade garanterat tagit det Statliga jobbet eftersom det också ger en högre ingångslön samt trygghet, konsultbolag där är det garantilön om du tillfälligt råkar vara utan uppdrag går man ofta ner på garantilön dock inte hänt mig men funderar på att ta mig ett (fast) tillsvidare jobb istället.

Det är en merit att ha jobbat inom Staten sen brukar man även kunna göra karriär där tex bli gruppchef eller nått i den stilen.
De är en bra arbetsgivare och de har kollektivavtal vilket inte alla konsultbolag har.

Sen tar det minst 4år att få 4000:- lönehöjning om man inte har en väldigt speciell kompetens och kan begära mer.

Visst beslutsvägarna Statligt är ofta långa så beslut till handling tar ofta väldigt lång tid.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hej.
Ursäkta, jag lånar tråden för har en fråga om offentligt sektorn. Jag är 30+ och vill byta jobb, har tänkte att ska söka till utbildningen IT-DESIGN: SYSTEMUTVECKLARE.
https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/SGIT...
Jag siktar på att söka ett jobb i offentligt sektorn, när jag blir färdigt med utbildningen. Är det försent att bli systemutvecklare när man är 30+? Är det lika snabbt omväxlande teknik i offentligt sektorn och privat sektorn? Kanske blir det lite konstigt med fråga formulering, så säger till om ni undrar något.

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte försent. Tänk efter bara innan du söker jobb inom det statliga. För tvärtemot vad någon skrev tidigare i tråden så anses det inte som en merit att ha jobbat statligt. Förutom om du söker dig vidare inom det statliga förstås.