Permalänk
Medlem

Gymnasieångest

Tjena!

Tänkte att jag skulle skriva av mig på ett ställe där det säkert finns många som tänkt något liknande.

Jag är skit i skolan, jag är en entreprenör. Jag är femton och har en stabil inkomst på minst en tusrnlapp om dagen, jag är faktiskt riktigt bra på datorer, men jag är inte bra i skolan. Jag är rent ut sagt skit. Har tur om jag kommer in på ekonomi, kanske får gå samhälle. Men det är inte det jag vill. Känner att skolan inte funkar för mig men jag vill inget heldre än att det ska gå bra, även på universitetet. Jag kan inte hoppa av - vad ska jag göra?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Emgh:

Jag är femton och har en stabil inkomst på minst en tusrnlapp om dagen,

Det är väldigt imponerande, tycker jag!

Citat:

jag är faktiskt riktigt bra på datorer, men jag är inte bra i skolan. Jag är rent ut sagt skit. Har tur om jag kommer in på ekonomi, kanske får gå samhälle. Men det är inte det jag vill. Känner att skolan inte funkar för mig men jag vill inget heldre än att det ska gå bra, även på universitetet.

Har du redan bestämt dig för att du ska läsa på universitet? Varför vill du det? (Frågan ska inte tolkas på något annat sätt än exakt som den är skriven.)

På vilket sätt är du "skit" i skolan?

Citat:

Jag kan inte hoppa av - vad ska jag göra?

Vad är det du inte kan hoppa av och varför?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Om du inte ens "orkar eller är skit dålig i gymnasiet", tror du universitet kommer vara lättare? är mkt svårare än den nivån i gymnasiet. Så gå klart gymnasiet först och sedan kör på med sättet "som gör att du tjänar 1k om dagen" tills du funderat ut va du vill utbilda dig till när orken finns.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Tjänar du tusen spänn om dagen!? Det är ca 30 gånger mer än vad jag tjänade som 15-åring, så det ska du ha beröm för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emgh:

Tjena!

Tänkte att jag skulle skriva av mig på ett ställe där det säkert finns många som tänkt något liknande.

Jag är skit i skolan, jag är en entreprenör. Jag är femton och har en stabil inkomst på minst en tusrnlapp om dagen, jag är faktiskt riktigt bra på datorer, men jag är inte bra i skolan. Jag är rent ut sagt skit. Har tur om jag kommer in på ekonomi, kanske får gå samhälle. Men det är inte det jag vill. Känner att skolan inte funkar för mig men jag vill inget heldre än att det ska gå bra, även på universitetet. Jag kan inte hoppa av - vad ska jag göra?

Lägg upp en plan med din cyokonsulent. aldrig bra att hoppa av och många ångrar sig i efterhand =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

När jag ser tillbaka på skolan, specifikt gymnasiumtiden så tog jag ett enkelt KUL program för jag var sååååå skoltrött och ville bara hoppa av skiten.

Jobbade typ 8 år på basjobb, typ butik, industri, leverans, truckförare etc....
Sen fick jag gå på komvux för att få matematik, fysik och engelska för att komma in på universitetet, det var drygt!

men men, universitetet var grymt kul, efter att känt att jobben var lite deadend så kämpade jag betydligt mer och det var faktiskt kul att lära sig något vettigt...

Idag skulle jag säga, gå något kul (Handboll, industri, fordon, teknik vad du vill!) MEN se till och få och kämpa dig igenom matematik (helst alla) samt engelska B, det vill du ha med dig i livet...

Lycka till!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Samt att vill du komma in på något universitet så krävs ju en fullgjord Gymnasieutbildning vad jag vet. Så det är nog bara att bita ihop och ta sig igenom det.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte hoppa av eftersom jag inte vill ångra det sedan. Vill gå juridik på universitetet. Har A i allt jag gillar och E och D i resten. Är bra när jag är intresserad, detsamma gäller de pengar jag tjänar. Tjänar bra eftersom jag verkligen gillar det, har därav dålig merit eftersom jag inte gillar no, språk, bild, slöjd.. i stort sätt majoriteten av alla ämnen.

Kommer kanske in på något bra gymnasie om jag anstränger mig nu in i det sista.. men vad hönder då på gymnasiet?

Har även fått sommarjobbserbjudanden från olika webbhotell och leverantörer. Är det kanske ett alternativ att ta sig genom gymnasiet för att sedan ta en paus och jobba på något sånt?

Permalänk
Medlem

Jag valde gymnasium förra året, så ångesten känner jag till.
Mitt tips är väl att du läser på en ”lätt” linje på gymnasiet om du verkligen inte gillar skolan. Alla måste inte gå en linje med 300+ meritpoäng. Om du gillar att hålla på med ditt jobb (jävligt imponerande för övrigt) kan du ju välja en skola med halvdagar, dvs ena veckan går du från typ 8-12 och andra veckan 8-17. Det kräver självklart lite diciplin att kunna studera på egen hand, men om du tror att du klarar det så skulle jag köra på.

Det är heller inget självändamål att läsa på universitet. Alla kanske inte kommer gilla det där. Om du utvecklar din idé eller startar ett företag så kan du med en bra entrepenöranda också lyckas, alla måste inte bli ekonomer, advokater och läkare. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emgh:

Jag vill inte hoppa av eftersom jag inte vill ångra det sedan. Vill gå juridik på universitetet. Har A i allt jag gillar och E och D i resten. Är bra när jag är intresserad, detsamma gäller de pengar jag tjänar. Tjänar bra eftersom jag verkligen gillar det, har därav dålig merit eftersom jag inte gillar no, språk, bild, slöjd.. i stort sätt majoriteten av alla ämnen.

Kommer kanske in på något bra gymnasie om jag anstränger mig nu in i det sista.. men vad hönder då på gymnasiet?

Har även fått sommarjobbserbjudanden från olika webbhotell och leverantörer. Är det kanske ett alternativ att ta sig genom gymnasiet för att sedan ta en paus och jobba på något sånt?

Haha, har du dom betygen har du inget att oroa dig för. Med att du ansåg dig vara "skit" i skolan så tror jag nästan alla antog att du hade F i typ allt. Du kommer klara gymnasiet om du vill, det är ingen raketforskning, och med dina nuvarande betyg ser det ljust ut

Permalänk
Medlem

Seriöst, gymnasielinje betyder 0 i livet, det är universitetet eller någon typ av kunskap.
Jag gick industri och jobbar idag som programmerare, det är universitetet som betyder något i längden om något.

Men se till att ha betyg samt kurser som du kommer in på universitetet med såklart!

Oroa dig inte....

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Vad är det du tjänar tusenlapp om dagen på, om man får fråga?

Jag frågar för min kompis..... som är virtualiseringstekniker idag och tjänar i princip 30k/mån...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emgh:

Jag vill inte hoppa av eftersom jag inte vill ångra det sedan. Vill gå juridik på universitetet. Har A i allt jag gillar och E och D i resten. Är bra när jag är intresserad, detsamma gäller de pengar jag tjänar. Tjänar bra eftersom jag verkligen gillar det, har därav dålig merit eftersom jag inte gillar no, språk, bild, slöjd.. i stort sätt majoriteten av alla ämnen.

Kommer kanske in på något bra gymnasie om jag anstränger mig nu in i det sista.. men vad hönder då på gymnasiet?

Har även fått sommarjobbserbjudanden från olika webbhotell och leverantörer. Är det kanske ett alternativ att ta sig genom gymnasiet för att sedan ta en paus och jobba på något sånt?

Ärligt talat så låter det som om skolan är som dagis för dig vilket är knappast förvånande då skolan i Sverige är närmast att betrakta som dagis även på Universitets nivån.

Mitt råd är att arbeta upp betygen på "skit" ämnen. Du kan enkelt klara av det på några månader. Gör du inte det så kan du strunta i resten av det jag skriver.

Lyckas du fixa till betygen (enkelt som sagt) så satsa på naturvetenskap eller liknande. Juridik är torr så in i helvete och kräver noll tänkande liksom det mesta annat som du kan plugga på universitet. Matte, fysik, och teknik (civ ing program i alla fall) (i den ordningen med enorm glipa mellan fysik och civ ing programmen) kräver tänkande. Detta öppnar portarna mot doktorat och forskning och det finns inget roligare i denna universum än det.

Att jobba med IT som en jättebra administrator är roligt och inkomstbringande men är slöseri med resurser om du klarar av betydligt mer komplexa saker.

Permalänk
Medlem

Mitt tips som tidigare skoltrött individ är att välja en linje som känns så enkel som möjligt (men ändå intressant) och sedan satsa för G (eller motsvarande i ert betygssystem) i allt, finns energi till övers så kan du studera mer på de ämnen som du tycker är kul.

Det låter som en imponerande verksamhet men jag rekommenderar verkligen att slutföra gymnasiet framför allt annat.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören; gymnasiet vill du ha gått. Spelar noll roll vad du läser dock, och betygen spelar ingen större roll heller, då du kan göra Högskoleprovet sen. Inga arbetsgivare kommer efterfråga dina gymnasiebetyg (åtminstone inga jag stött på eller hört talas om).

Det är ganska knapphändig information du ger, men med det lilla du berättat så låter du som en ganska typisk "entreprenörs-typ"; bra i det som intresserar dig, men totalt ointresserad och oengagerad i övrigt. Kan känna igen mig själv. Det som är smidigt med gymnasiet är att du kan välja en linje som åtminstone till viss del intresserar dig.

Jag var skitkass i skolan innan gymnasiet. Sen var jag plötsligt rätt bra i gymnasiet (till allas förvåning), just för att jag fick engagera mig i saker jag gillade och hade lätt för (IT, för allmän kännedom). Sen jobbade jag i några år, och pluggar nu på högskola med högst betyg i klassen. Om du är en gnutta som mig, så är det intresset som är nyckeln. Och på den punkten skiljer sig gymnasiet starkt från högstadiet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Lyckas du fixa till betygen (enkelt som sagt) så satsa på naturvetenskap eller liknande. Juridik är torr så in i helvete och kräver noll tänkande liksom det mesta annat som du kan plugga på universitet. Matte, fysik, och teknik (civ ing program i alla fall) (i den ordningen med enorm glipa mellan fysik och civ ing programmen) kräver tänkande. Detta öppnar portarna mot doktorat och forskning och det finns inget roligare i denna universum än det.

Att jobba med IT som en jättebra administrator är roligt och inkomstbringande men är slöseri med resurser om du klarar av betydligt mer komplexa saker.

Krävs noll tänkande, starka ord. Låter sanningshalten vara osagt, betyder det att det inte finns utrymme för tänkande också? Det motsätter jag mig å det starkaste. Det finns utrymme för doktorat, forskning och att flytta fram gränser inom alla områden. Att hävda att juridik är torrt stämmer förvisso till stor del men är det för att man ska tolka regler? Vad går matte, fysik och teknik ut på för majoriteten av deras utövare?

Men det var en parentes. (PS, jag är inte jurist, tröttnade på torrheten efter ett år )

TS, studera det du finner intressant, men stressa inte in i vad du ska göra resten av livet redan nu, finns god chans att du kommer ångra dig flera gånger om innan du ens kommer till Universitet/Högskola. Så stirra dig inte blind på vilken väg du ska utan ha ett öppet sinne. Gällande studier nu, se gymnasiet som en chans att lära dig göra saker du inte nödvändigtvis vill göra och försök se det som en utmaning att göra det bra. Är du inte intresserad, fake it! Det fungerar till viss del. När du kommer till högskola/arbetsliv är det väldigt få personer förunnat att bara få göra det de tycker är roligt hela tiden.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeadMeat1234:

Krävs noll tänkande, starka ord. Låter sanningshalten vara osagt, betyder det att det inte finns utrymme för tänkande också? Det motsätter jag mig å det starkaste. Det finns utrymme för doktorat, forskning och att flytta fram gränser inom alla områden. Att hävda att juridik är torrt stämmer förvisso till stor del men är det för att man ska tolka regler? Vad går matte, fysik och teknik ut på för majoriteten av deras utövare?

Men det var en parentes. (PS, jag är inte jurist, tröttnade på torrheten efter ett år )

Dessa ger dig möjligheten att faktiskt utforska helt nya saker och utöka mänsklighetens kunskap. Svårt att hävda att det finns högre mening i livet än att föra mänskligheten framåt antingen i civilisation eller kunskap. Vi verkar ha svårt för civilisation så säkrast att satsa på kunskap

Permalänk
Medlem

Vilken inriktning samt betyg du fick i gymnasiet spelar 0 roll om du inte tänker plugga vidare eller jobba inom ett specifikt område som kräver utbildning. Om du går på en "bra" skola eller inte spelar heller ingen roll, det kommer däremot göra din tid på skolan enklare. Jag har en bra gymnasieutbildning med bra betyg och många extrautbildningar som jag aldrig har använt sedan jag tog dem, eftersom jag ville jobba med någonting helt annat. Ska du starta eget så betyder det ännu mindre.

Nyckeln om du vill komma in på en specifik arbetsmarknad utan utbildning är att ha så mycket erfarenhet och intresse som möjligt. Gillar du IT och vill bli IT-support t.ex? Skapa ett Sweclockers-konto och hjälp folk så mycket som möjligt och visa upp det, anstäng dig för att få meriterande praktikplatser, sommarjobba så mycket som möjligt (oavsett vilket sommarjobb det är så visar det att du är arbetsvillig).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, läst igenom allt. Lämnade in ansökan idag, olika ekonomi & samhällsprogram valdes flitigt. Spännande med halvdagar på gymnasiet också, även om det där jag bor endast är de "sämre" skolorna som erbjuder det, antar att det har att göra med att det är billigare och ger därmed de privata mer vinst eller marginaler. Tveksamt om man skulle trivas på en sådan skola.

Permalänk
Hedersmedlem

@Emgh: Att hoppa av nu kanske känns lockade men jag vågar i stort sett garantera att det kommer slå tillbaka enormt på dig i framtiden. Om du inte har turen att vara nya Bill Gates eller Steve Jobs kommer livet utan en gymnasieutbildning att vara riktigt tufft. Det kanske går att läsa upp i framtiden men det är inte självklart enkelt; det finns en anledning till att 99,99% av alla går gymnasiet direkt efter högstadiet.

1. Välj en linje du är intresserad av, annars kommer nästa åren att bli tuffa.
2. Om du har flera, välj den som ger bäst behörighet till högskolan, speciellt eftersom du verkar säker på vad du vill göra i framtiden. Det kan skilja på till exempel inriktningar eller valbara kurser. Samma här att behörigheter kan läsas in men det är inte heller självklart enkelt och det gör det dessutom svårare att söka till högskolan sen.
3. Det stämmer allt som oftast det många säger att gymnasiebetygen inte spelar någon roll i vuxenlivet men det är efter högskolan. Du måste komma dit också och då är betygen och/eller högskoleprovet helt avgörande. Du nämner juristprogrammet, det är höga poäng som gäller för att komma in där. Ytterligare en anledning att välja ett gymnasieprogram du är intresserad av för den hårda verkligheten är sån att det inte räcker att få bra betyg bara i de ämnen du gillar.

Bara mina tips om saker att tänka på. Det är bra att du har ansökt, tycker definitivt det är något du ska satsa på.

Permalänk
Medlem

Välj en utbildning som omfamnar dig med positiva och engagerade personer.
Kontakterna man knyter i gymnasiet ser jag som viktigare än allt annat som gjordes under gymnasiet.
Personligen tycker jag att du ska kolla på vilka universitetsprogram du är intresserade av och välja gymnasium efter vad som krävs där. Tycker personligen det var segt att inte ha tillräckligt med matte för att plugga det jag ville i efterhand.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.