Är MMORPG en döende genre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Age of Conan var ett försök att göra ett vuxen-MMO, men det blev inte direkt någon succé.

I slutändan var det väl samma sak som WoW fast i en annan värld? Jag uttryckte mig dåligt men menade realistiskt, mindre regnbågar och explosioner, skarpa färger och istället mer rollspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

MMORPG som genre är inte döende, tvärtom så finns det fler MMORPG på marknaden och mer folk som spelar dem än någonsin förr.

Problemet är att göra dem lönsamma - alla dessa MMORPG konkurrerar om samma spelare, och i viss mån med alla andra typer av multiplayer online-spel.
Det gör att även om det finns många spelare så är det svårt att få tillräckligt många till varje enskilt spel.

WoW blev en succe mycket för att de var på rätt plats vid rätt tid. Det fanns inte mycket konkurrens på den tiden, och Internet började just bli tillräckligt utbrett för att marknaden skulle finnas där.
Det var egentligen inte särskilt revolutionerande, utan snarare ett fall av evolution.
WoW var baserat på samma grundmodell som Everquest (som var det första MMORPG som blev stort på sin tid) och polerade och förbättrade den modellen tillräckligt för att uppfattas som något nytt.
Därefter har de i princip levt på sin storlek - "alla" har hört talas om WoW, och mängder av existerande spelare har tillräckligt mycket investerat i spelet för att inte vilja släppa det helt.

Originella och innovativa MMORPG som en del här efterfrågar släpps rätt ofta. De flesta dör ganska snabbt utan att ha gjort något väsen av sig då de inte lyckas attrahera tillräckligt många spelare.
De flesta spelare vill egentligen inte ha något helt nytt utan samma gamla stuk med lite småförändringar - ett fenomen bekant från böcker och filmer.

Skall ett spel vara originellt och framgångsrikt så måste allt övrigt (grafik, ljud, spelkänsla, etc. etc.) också vara riktigt bra, annars är det nästan dömt att bli ett nisch-spel som en liten skara älskar, men de flesta aldrig ens hör talas om.

Du glemte å legge til den sosiale siden av MMORPG: hvilke type av spillere vil et MMO i første omgang tiltrekke og hvordan de siden etablerer de sosiale kodene/forventningene for nyere spillere? Hvilke forventninger er det på de nyere spillere til å tilpasse seg disse "veteraner"?

I både GW2 og ESO er det blitt vanskeligere å delta i trails/raids når et spill blitt litt eldre og de fått Mastery eller Champion Points som neste nivå på karakter utviklingen. Dette leder også til alt mere fokus på grinding dvs å ta seg opp til de høyere nivåene for å kunne delta i "end game" (i PvE ofte trails/Raid (12-24 spillere) hvilket krever mer koordiner mellom gruppe medlemmer enn i dungeons (rundt 4-5 spillere) og i PvP er det rett avgjørende å også ha rett utstyr med tilstrekkelig Chamption Points/Mastery for de som velger å gå inn i disse zoner for å kunne overleve og få ut noe av den sosiale siden ved PvP). Skill nivået hos de eldre spillene (veteraner) har jo sannsynligvis også gått opp en del over tid, så nyere spillere og spillere der er litt eldre i alder kan ikke henge med lengre på samme måte.

Veteraner (særlig de som spillet siden beta versjon av spillet eller tidligere generasjon av GW) vs nye spillere er en vanskelig balansegang for alle MMOs. Siden er balanse gangen mellom ulike typer av PvE (ulike nivåer på gruppe basert sammen arbeide i openworld (world boss)/dungeons/trails/raids etc) og minst to varianter PvP (mindre team i egne instanser som slåss vs openworld med zerger vs small group). Det sier seg selv at den her "friheten" også skaper problemer med å balansere hele spillet, å få nye spillere til å føle seg velkommen sosialt med mulighet til å rimelig fort selve kunne delta på mer krevende nivåer med organisert PvP, trails i PvE eller hva det nå være som en vil ha som "mål".

Teknikken er også et annet moment der vil slå igjennom når et MMO overlever over lengre tid. Både GW2 og ESO har problemer når det er en større antall spillere på sted i spill verden med lag, skills som ikke fungerer som forventet, disconnect etc. I begynnelsen av MMOs liv så vil en kunne akseptere slike ting, men over tid så begynner spillene gi opp og kanskje søke seg til andre spill. MMORPGs største problem ligger i hvor komplekst der er å holde en stabil server/klient struktur der alt fungerer som det er tenkt, uten å åpne for fusk eller lignende.

Permalänk

Det finns ju en marknad fortfarande men går ju nästan inte att ha en subscription på nya spel, känns som om att allt fler lutar sig mot microtransactions och det är väl ett koncept som kan funka bättre som i GW2 men som lätt blir P2W. Man kan väl hoppas att VR eller mer actionbased combat som i BDO slår igenom. Har dock haft svårt att slå känslan av WoW raiding.

Permalänk

Är det någon som provat identity?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Avstängd

World of warcraft är ju ett MMORPG som är byggd på historia, från Warcraftserierna. Folk kände igen sig. Fick en hemmakänsla av att spela. Utöver detta så spelade A-L-L-A man kände, detta spel. All ledig tid.

Idag tror jag att man drar sig från att spela spel (framförallt single player) för att man inte har den gemenskapen, det känns tomt och onödigt på något sätt.

Om alla ens kompisar börjar spela Diablo 2 idag så känns det helt plötsligt kul, men så fort alla slutar så loggar du in och allt värde är som borttappat.

Med för stor konkurrens i form av andra spel, och mer utbrett så ser jag det omöjligt att hitta samma känsla som Wow en gång gav.

Tror inte jag är ensam på att känna så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

World of warcraft är ju ett MMORPG som är byggd på historia, från Warcraftserierna. Folk kände igen sig. Fick en hemmakänsla av att spela. Utöver detta så spelade A-L-L-A man kände, detta spel. All ledig tid.

En del kände igen sig. Det stora flertalet av WoW spelarna har aldrig spelat något av de ursprungliga Warcraft spelen.

Permalänk

ESO har, som i tidigare releases, blandat in enorma mängder lore i sina världar. Så länge MMORPG kan erbjuda en annorlunda miljö att vistas i kommer nog genren finnas kvar och locka till sig nya äventyrare.

Permalänk
Medlem

I guess, har dock lirat på privatservrar i wow i typ 6 år nu, och har fortfarande hur kul som helst... Väljer bara den expansionen jag är sugen på, och kör på!

Funkar utmärkt, även om "Retail" suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

World of warcraft är ju ett MMORPG som är byggd på historia, från Warcraftserierna. Folk kände igen sig. Fick en hemmakänsla av att spela. Utöver detta så spelade A-L-L-A man kände, detta spel. All ledig tid.

Idag tror jag att man drar sig från att spela spel (framförallt single player) för att man inte har den gemenskapen, det känns tomt och onödigt på något sätt.

Om alla ens kompisar börjar spela Diablo 2 idag så känns det helt plötsligt kul, men så fort alla slutar så loggar du in och allt värde är som borttappat.

Med för stor konkurrens i form av andra spel, och mer utbrett så ser jag det omöjligt att hitta samma känsla som Wow en gång gav.

Tror inte jag är ensam på att känna så.

Jag var en av dom som inte hade någon som helst anknytning till warcraft och dess universum innan WoW, men precis som du säger så spelade precis ALLA runt omkring mig det. Idag finns det ett otroligt mycket störe urval av spel och därför tror jag inte att vi kommer få se en sådan samling igen.

Permalänk
Medlem

MMORPG döende genre? Det tror jag inte.. Vi är många som spelar RuneScape OldSchool. Över 40 tusen dagligen som spelar OSRS. Snart kommer detta underbara spel till iPhone & Android dessutom.
Enda anledningen att det känns dött är väl för att det släpps en miljon kinakopior varenda år och folk hellre spelar gratis MMO än betalar ~90/ månad för WoW/ ESO och liknande. Perfect World, Jade Dynasty, finns flertalet större kina MMOs som har bra flow av spelare worldwide.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

MMORPG är ingen döende genre den har bara blivit "Live Services" från EA/Ubiskiten. Snarare ökar det när de inte vill utveckla spel utan just "Live Services" med always online och microtransactions. Kolla på Bungee's Destiny, Warframe, Inte Metal Gear, Survive osv.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett "nytt WoW". Jag tycker MMO:s är roligast i början när man utforskar och upptäcker. Det är också mer casual i början. När det börjar handla om att bara grinda gear osv. är när jag tappar intresset. Därför skulle det vara skoj att börja med ett nytt MMO med samma mysiga känsla som WoW hade när det kom men lär aldrig hända tyvärr.

Även om man börjar om på WoW så är det inte samma sak som när alla var nya på spelet.

Permalänk

Tror inte MMORPG kommer dö ut någon gång snart...
De senaste 5 månaderna har jag varit besatt av WoW.
Planerat in i minsta detalj, gått igenom varenda jävla zone, tagit fram scenarion på händelser...
Ja... alltså allt som ska/kan/göras när WoW Classic äntligen kommer.

Main : Dwarf Paladin protection tank med en minion: Gnome mage Arcane, Multi-Box style.
Endgame gear Ancient Hakkari Manslayer, Skullflame Shield, Demon Forged Breastplate för maximal lifesteal, samt massor av +spell dmg gear.
Om de inte nerfar att spell dmg scalar med lifestealen på dessa förväntas jag kunna soloa ett antal 5manna dungeons.

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns en inbyggd paradox i MMO spelen och att utvecklarna gått i fel riktning.

Denna paradox är grinding. Nästan alla hatar att grinda (exp eller loot) MEN när man nådde högsta leveln efter att ha stått i en zon i 120h och slaktat goblins eller whatever så hade man bondat med sin char och man fick en känsla av att blivit belönad. Samma när man äntligen efter 20 raider fick den där trinketen man suktat efter..

Tyvärr gick spelen MTV där 40 mannaraider blev 5 mannaraider, där RNG försvann från loot. Döda denna bossen 3 ggr så är du garanterad att få item X. Ingen expgrinding, gör questsen så får du mer exp än du behöver för att lvla till högsta leveln osv osv.

Att man ska kunna spela 5 minuter och få något gjort vs förr när man var tvungen att ha en 4-6 timmar session för att få någonting (vettigt) gjort. Visst det sög ibland men du var tvungen att lägga timmar på spelet och i väntan på en raid så tvingades du umgås med dina guildies..och blev bra kompisar när man goofade runt innan en raid. Nu kan man logga in sätta sig i kö, bli teleporterad till en 5 manna raid som man springer igenom för loot och sedan teleporteras tillbaks.. Hinner knappt prata med varandra innan slakten är slut.

För PvP - gått från open world PvP till specialicerade BG som blir ett spel i spelet och separation av PVE och PVP items. PVP i vanilla wow var fantastiskt roligt, det kändes som en naturlig del i spelet som påverkade världen man var i. BG (trots att de var väldigt lyckade och populära) förstörde mycket av känslan i wow. PvP flyttades bort från världen och gömdes undan.
I vanilla så gjorde man sig ett namn på servern om man var bra i pvp. Jag kommer fortfarande ihåg namnen på de duktiga horde pvparna på min server från vanilla men jag kommer inte ihåg några namn från battlegrounds.

Denna fördummning av spelen öppnar för en mycket bredare spelarbas men samtidigt tar de bort longlivety från spelen.

Jag har inte lirat MMO på länge nu men skulle gärna köra igen om det kom något intressant.
För tillfället hoppas jag på Ashes of creation samt Star Citizen. Blir något av dem bra kommer både jag och mina gamla vapendragare börja lira igen.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

@hybris6: Tror du är nått på spåren här.

En annan grej är att en stor del av den spelarbasen jag spelade WoW med i runt 10 år har vuxit upp och skaffat familj.
Utöver det så säger dom flesta "aldrig igen" om all den tid man var tvungen att plöja ner, som du säger.
Detta gör som nån tidigare var inne på att nyare MMORPG har svårt att få det momentum WoW fick. Folk som jag känner som i stort sett aldrig spelat öht, hoppade på WoW och satt och nötte 30 timmar i veckan....

Numera spelar dom flesta i min krets nån typ med "korta" "rundor" t ex Fortnite, PUBG, Overwatch.

Permalänk
Medlem

Min enda erfarenhet inom mmo sträcker sig mellan dark age of camelot och wow, och jag var en casual player som knappt ens var bra.
Men hade jag idag fått välja mellan de två spelen och vi för sakens skull säger att det hade varit samma antal spelare i båda spelen så hade jag valt daoc.
Anledningarna är att det är 3 factions, otroligt roligt att slåss mot en sida och helt plötsligt kommer en tredje och kör över allihopa.
Olika bg beroende på vilken lvl du är, men samtidigt så hjälper det hela din faction om ni äger slottet som ni slåss om i varje bg. Så även om du är låg lvl så kan du hjälpa till att få fördelar i spelet.
Endgame blir roligare då man springer runt och försöker ta över varandras slott eller tar tillbaka något man förlorat. Att man måste använda diverse hjälpmedel för att ens ta sig in i slottet gör det hela roligare och tvingar folk att samarbeta. Glöm att kunna ta ett slott på egen hand.

Sen håller jag med om också om grinding. Det är en svår balansgång antar jag att ge folk alternativ så att inte alla springer runt med samma gear, (fast det kanske alla gör idag ändå?) Men det gör ju samtidigt att en casual player knappt kan göra skada mot hardcore players.
Men hade jag fått välja så hade jag nog hellre sett att det inte fanns så mycket valmöjligheter just för att göra spelet casualvänligt.

Vore det fel att ha ett mmo som är såpass casualvänligt att du inte straffas gearmässigt om du inte spelar flera timmar varje dag?
Även att du måste ha en viss klass med i gruppen för att få en viss buff av något slag, alltså en salig blandning i gruppen för att kunna få alla fördelar du vill ha i just din grupp när du är ute och springer.

Jag hoppas ni förstår vad jag vill ha sagt, annars får jag försöka förklara närmare vid oklarheter.
Och som jag skrev i början, jag var en casual player så jag kan ha en jäkla massa fel i hur jag tänker.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

@Dramonicous:
Hehe var också en sån typ av spelare när jag var yngre på Diablo 2 tiden. När en ny ladder börja hade man allt planerat. Grinda Gems som man uppgradera i kuben och bytte mot gear som sen man körde MF-runs med osv. Det var tider det.
Nuförtiden är det mest att chilla och leka lite i spel som gör det lite jobbigt att hoppa in i WoW igen då alla redan är så rutinerade
Roligare med ett nytt spel då där alla är "noobs". Ser inget sånt på horisonten dock.

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte säga att MMORPG är dött. Kolla vad pengar star citizen har dragit in, innan ens släppt spelet.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Är inte FFXIV en enorm succé?

Jo, det är det. Det möjliggörs till stor del genom att de håller fast vid subscriptions (och har byggt ett underhållande spel, så klart). Det är ekonomiskt ohållbart att driva ett AAA MMO med sådan mängd content med F2P-modellen.

MMO-genren är pretty much den enda som har lyckats någorlunda med att köra "game as a service" fullt ut då det här i alla fall är hyfsat accepterat hos slutkunden att betala månadsvis för tjänsten man köper, medan man i spel som Destiny, The Division osv. har försökt finansiera en treårig livscykel med DLCs och, på senare tid, microtransactions.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Arzei:

Det är ekonomiskt ohållbart att driva ett AAA MMO med sådan mängd content med F2P-modellen.

Black Desert är F2P och har en enorm mängd content, så det där tror jag inte stämmer särskilt bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Black Desert är ju ganska populärt, innan dess Archeage/Tera/Guild Wars 2. Tror många från Wow testar andra spel, sen går det tillbaka till Wow för där har de "kommit långt". Wow är ju trots att det gammalt väldigt stort fortfarande.
Kommer några spel som verkar intressanta typ Ashes of Creation, Pantheon, Chronicles of Elyria, Camelot Unchained. Men i och med att det är så dyrt att utveckla och hålla igång MMORPGs krävs det nog något extra för att något ska bli riktigt stort.
Eller att folk inser att de ska sluta med Wow

Permalänk
Medlem

Blir så förbannad när jag läser sånt här.
om inte EA hade pushat sönder för att få ut Warhammer Online ett år tidigare så hade vi haft det spelet kvar (förhoppningsvis) så, jävla, BRA! <3
RIP WAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Blir så förbannad när jag läser sånt här.
om inte EA hade pushat sönder för att få ut Warhammer Online ett år tidigare så hade vi haft det spelet kvar (förhoppningsvis) så, jävla, BRA! <3
RIP WAR

Jo WAR var helt ok, likaså DAOC som nämndes ovan.

Asherons call, EQ och UO var också grymma. AO var kul i början men de släppte det helt utan highlvl content vilket gjorde att många HC spelare lämnade strax efter release.

Jag tror nästa stora grej kommer bli StarCitizen om de bara får ordning på prestandan. Har lirat alfan i flera år till och från och om man tror att de kommer få in ens hälften av de saker de vill i spelet kommer det bli sjukt bra.

Sen finns ju alltid Path of Exile. Inte direkt MMO men helt fantastiskt bra.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av beardedpear:

Blir så förbannad när jag läser sånt här.
om inte EA hade pushat sönder för att få ut Warhammer Online ett år tidigare så hade vi haft det spelet kvar (förhoppningsvis) så, jävla, BRA! <3
RIP WAR

Nja, spelet dog när utvecklarna inte ville i samma riktning som spelarna, och alla därmed slutade... Sen att det blev fullt med fuskare gjorde inte saken bättre.

Men ja, det var ett fantastiskt roligt spel, särskilt när man kom med i en grym guild och dödade allt och alla med sorcbombs och bomb squads.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Themepark MMO's (à la WoW) är helt klart dött. Det finns alldeles för många döda kroppar på den stigen för att någon ska försöka det igen med en vettig budget.
Sandbox MMO's (à la Star Citizen och Dark Age of Camelot (och IMVU?)) däremot, där finns det både en bristande marknad och en möjlighet till en riktigt stor variation mellan spel och spel. När det kommer till themeparks så är det inte riktigt så. Quests kommer alltid att vara quests och instanser kommer att alltid vara instanser. Visst, dom kan se olika ut, men den variationen kommer inte ens nära vad man kan få ut från LOAPs.

Permalänk
Medlem

Har aldrig direkt lyckats hitta något bra MMORPG som jag gillar förutom MapleStory, vilket antagligen beror mycket på att jag för det mesta gillar 2D sidescrollers.

MapleStory är som sagt det enda MMORPG någonsin som jag verkligen gillat. Den Koreanska servern kom ut 15 år sen. Global/North America kom ut 13 år sen. Började spela 12,5 år sen, men har sen typ 2009 bara spelat privatservrar. Har säkerligen spelat MapleStory i över 15000 timmar och spelar just nu på den här privatservern.

Har inte direkt jättebra koll på MMORPG scenen eftersom jag aldrig hittar något jag gillar, men har också fått känslan att det är färre och färre som spelar MMORPGs. Håller också överlag med om det "var bättre förr" i ren allmänhet när det gäller spel. Dom flesta spelen som jag verkligen gillat kom ut typ 2005 eller tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

EVE har alltid haft en väldigt liten spelarbas, och alltid varit svår att komma in i för nya spelare, det har de ju ändrat på under senaste 5 åren vilket också gjort spelet extremt tråkigt/generiskt pga balansering och fortsatt stöd för blobs.

Det var som bäst när servern inte pallade mer än 200-300 skepp per grid vilket oftast betydde 5-6 inblandade corps.

Ekonomiskt sett så hade de ju inga problem då, allting uppgraderades till state of the art och utvecklingen gick framåt, helt sjukt vad mycket de kunde ha åstadkommit med t.ex. Blizzards budget/spelarmängd.

Lade ner 9-10 aktiva år på det, bästa och enda MMORPG för min del, antagligen någonsin, andra spel i genren kör som du säger WoW-liknande skräp i ett annat skal.

Permalänk

Vill ha mer fps mmos, just nu är det bara planetside 2 som är kul...

Vore skoj med ett nutid battlefield mmo.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag tror att många har svårt att motivera månadskostnader för spel. Flera har redan WoW eller något annat som står och tickar och vill inte betala för ytterligare ett. Det kommer även mycket spel "gratis" där man istället förväntas köpa saker via micro transactions. Många av dem är dock inte speciellt bra alternativt kräver att man betalar för att det ska vara värt att spela ändå, tex P2W.

I den mängd skräp som släpps och annonseras är det nog svårt för någon att komma med ett bra och seriöst alternativ som skulle kunna slå igenom tror jag. Många är ju så lika ändå men håller bara nån månad innan folk inser vad det är för skräp.

Skrivet av GuuFi:

EVE har alltid haft en väldigt liten spelarbas, och alltid varit svår att komma in i för nya spelare, det har de ju ändrat på under senaste 5 åren vilket också gjort spelet extremt tråkigt/generiskt pga balansering och fortsatt stöd för blobs.

Det var som bäst när servern inte pallade mer än 200-300 skepp per grid vilket oftast betydde 5-6 inblandade corps.

Ekonomiskt sett så hade de ju inga problem då, allting uppgraderades till state of the art och utvecklingen gick framåt, helt sjukt vad mycket de kunde ha åstadkommit med t.ex. Blizzards budget/spelarmängd.

Lade ner 9-10 aktiva år på det, bästa och enda MMORPG för min del, antagligen någonsin, andra spel i genren kör som du säger WoW-liknande skräp i ett annat skal.

Instämmer helt. Har provat Lineage II, Tibia, Maple Story. Mest gratisspel. Aldrig spelat WoW. Tycker alla dessa spel blir så sega med all grind efter ett tag. Sen har jag aldrig varit med i någon guild iofs. Det hade säkert hållit en kvar lite mer i alla fall.

EVE däremot provade jag 2012 och blev frälst. Inget krav på grinding för att ens karaktär skulle bli starkare eller bättre. Dock är det svårt att låsa sig och spela längre stunder när man har småbarn hemma så det är lagt på is nu. Spelar främst spel där man kan gå ifrån med kort varsel utan att det påverkar nämnvärt.

Skrivet av blue eyed devil:

Vill ha mer fps mmos, just nu är det bara planetside 2 som är kul...

Vore skoj med ett nutid battlefield mmo.

Borderlandsliknande MMO hade varit en ball idé tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vill ha mer fps mmos, just nu är det bara planetside 2 som är kul...

Vore skoj med ett nutid battlefield mmo.

Defiance ska göra ett nytt försök med Defiance 2050, nutid är det ju inte iofs.

På tal om det. Reboots verkar vara en trend, Rift ska också försöka igen.

Skickades från m.sweclockers.com