Reklamationsrätt Huawei P8 Lite
Tjenare alla!
Var och besökte farmor och farfar i helgen och förutom massa god mat brukar det även innebära en genomgång av alla deras tekniska prylar för att "fixa" så allting fungerar.
Köpte den 06-01-2016 en Huawei P8 Lite från Elgiganten till min farfar då det var bra pris på den.
Nu till problemet, han har diverse appar på telefonen tex. Aftonbladet och någon blogg om fiske som han följer. Han sa att det tar väldigt långt tid för aftonbladet och alla andra sidor för den delen att ladda.
Tankade ner Bredbandskollen för att mäta och jag får ca 1Mbit ner och 2-3Mbit upp. De har en 100/100 Lina med Asus Router.
Det jag har testat såhär långt:
Gjort samma test med min iPhone från samma avstånd till samma router där jag fick: 106mbit ner och 96 Mbit Upp.
Stängde av Wifi på hans telefon och gjorde mätning på tele2 4G. Samma resultat ca 1Mbit ner och 2-3Mbit upp.
Gjorde en fabriksåterställning och uppdaterade till senaste mjukvara men samma problem återstår.
Provade även att skifta våra simkort med samma resultat.
Efter lite sökning på google så visar det sig att flera har samma problem och det är hårdvarurelaterat.
Nu till frågan, eftersom garantitiden har passerat, kan något som detta gå på reklamationsrätt? Jag misstänker att problemet har alltid funnits.
Är det några kostnader i ett reklamationsärende där jag som konsument måste stå för ?
Alla tips och synpunkter uppskattas.
PS. Kvittot har jag såklart kvar.