Reklamationsrätt Huawei P8 Lite

Permalänk

Reklamationsrätt Huawei P8 Lite

Tjenare alla!

Var och besökte farmor och farfar i helgen och förutom massa god mat brukar det även innebära en genomgång av alla deras tekniska prylar för att "fixa" så allting fungerar.

Köpte den 06-01-2016 en Huawei P8 Lite från Elgiganten till min farfar då det var bra pris på den.

Nu till problemet, han har diverse appar på telefonen tex. Aftonbladet och någon blogg om fiske som han följer. Han sa att det tar väldigt långt tid för aftonbladet och alla andra sidor för den delen att ladda.

Tankade ner Bredbandskollen för att mäta och jag får ca 1Mbit ner och 2-3Mbit upp. De har en 100/100 Lina med Asus Router.

Det jag har testat såhär långt:
Gjort samma test med min iPhone från samma avstånd till samma router där jag fick: 106mbit ner och 96 Mbit Upp.
Stängde av Wifi på hans telefon och gjorde mätning på tele2 4G. Samma resultat ca 1Mbit ner och 2-3Mbit upp.
Gjorde en fabriksåterställning och uppdaterade till senaste mjukvara men samma problem återstår.
Provade även att skifta våra simkort med samma resultat.

Efter lite sökning på google så visar det sig att flera har samma problem och det är hårdvarurelaterat.

Nu till frågan, eftersom garantitiden har passerat, kan något som detta gå på reklamationsrätt? Jag misstänker att problemet har alltid funnits.

Är det några kostnader i ett reklamationsärende där jag som konsument måste stå för ?

Alla tips och synpunkter uppskattas.

PS. Kvittot har jag såklart kvar.

Permalänk
Medlem

Man har ju som sagt ingen reklamationsrätt för att den blir seg med åren apparna blir större funktionerna kräver mer från telefonen etc etc.

För om reklamationsrätten skulle fungera på sådan sätt så skulle folk aldrig behöva köpa nya grejer utan användas av dessa, däremot vissa operatörer som Telenor har ju bytesprogram så man kan byta telefon 1 gång om eller om man har betalt minst 50% av telefonenvärde så reklameras återstående belopp för telefonen lämnas in för få ut en ny.

Du ska ju så klart kunna visa upp att det är hårdvaran som har blivit defekt för att reklamationsrätten ska kunna träda i kraft, och den får inte heller gått sönder under handhavande vill säga.

För telefoner har alltid begränsade garantier på sina produkter då det blir oftast slitages på just dessa enheter, så skulle hårdvaran har fel på sig som uppkommit under handhavande så är inte heller reklamationsrätten aktiva.

Men som det låter som låter så låter de som allting fungera bara att telefonen har blivit långsam med åren, vilket kan ha med att apparna i sig själv har blivit uppgraderade och tar allt mer kraft av telefonen.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Man har ju som sagt ingen reklamationsrätt för att den blir seg med åren apparna blir större funktionerna kräver mer från telefonen etc etc.

För om reklamationsrätten skulle fungera på sådan sätt så skulle folk aldrig behöva köpa nya grejer utan användas av dessa, däremot vissa operatörer som Telenor har ju bytesprogram så man kan byta telefon 1 gång om eller om man har betalt minst 50% av telefonenvärde så reklameras återstående belopp för telefonen lämnas in för få ut en ny.

Du ska ju så klart kunna visa upp att det är hårdvaran som har blivit defekt för att reklamationsrätten ska kunna träda i kraft, och den får inte heller gått sönder under handhavande vill säga.

För telefoner har alltid begränsade garantier på sina produkter då det blir oftast slitages på just dessa enheter, så skulle hårdvaran har fel på sig som uppkommit under handhavande så är inte heller reklamationsrätten aktiva.

Men som det låter som låter så låter de som allting fungera bara att telefonen har blivit långsam med åren, vilket kan ha med att apparna i sig själv har blivit uppgraderade och tar allt mer kraft av telefonen.

Vet inte om jag förklarade för dåligt eller om du läste bara mellan raderna Men problemet är inte att telefonen är seg i menyer mm. Det är uppkopplingen till själva internet som är för slö. Problemet kan ju självklart vara både hårdvara och mjukvara men eftersom den har senaste OS så är det knappast mjukvara utan pekar mot hårdvaran. Hårdvaran i detta fall kan vara chippet för WIFI/4G/3G/3G/GSM eller själva antennen som används för att kommunicera med dessa och eftersom detta är på insidan av telefonen ser jag det svårt att klassa det som handhavande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Vet inte om jag förklarade för dåligt eller om du läste bara mellan raderna Men problemet är inte att telefonen är seg i menyer mm. Det är uppkopplingen till själva internet som är för slö. Problemet kan ju självklart vara både hårdvara och mjukvara men eftersom den har senaste OS så är det knappast mjukvara utan pekar mot hårdvaran. Hårdvaran i detta fall kan vara chippet för WIFI/4G/3G/3G/GSM eller själva antennen som används för att kommunicera med dessa och eftersom detta är på insidan av telefonen ser jag det svårt att klassa det som handhavande.

Kan ju så klart vara att telefonen också blir seg med nyare uppdaterningar själv sitter man på Nexus 5X fungerade rätt bra i början nu när det är sist året med säkerhetsuppdateringar så har den börja bli seg i sig själv i allt möjligt.

Har du fastställt att det är hårdvaran i sig själv som är orsaken. Det bästa är väl om de kontaktar tillverkaren till telefonen i sådan fall försöka få någon support testa olika Android versioner genom ladda in en tidigare OS version om den är uppdaterad se om de kvarstår?

Permalänk
Medlem

P8 lite kan inte använda 5 GHz bandet för wifi så att jämföra den med en tfn som använder det blir såklart orättvist.

Oavsett vilket så blir det nog svårt att lyckas med nån form av reklamation, bara bita i det sura äpplet o köpa nytt.

/Skrivet på min också sega P8 Lite.....

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Kan ju så klart vara att telefonen också blir seg med nyare uppdaterningar själv sitter man på Nexus 5X fungerade rätt bra i början nu när det är sist året med säkerhetsuppdateringar så har den börja bli seg i sig själv i allt möjligt.

Har du fastställt att det är hårdvaran i sig själv som är orsaken. Det bästa är väl om de kontaktar tillverkaren till telefonen i sådan fall försöka få någon support testa olika Android versioner genom ladda in en tidigare OS version om den är uppdaterad se om de kvarstår?

Som sagt så är telefonen inte seg utan bara internetuppkopplingen,

Skrivet av Panzerfister:

P8 lite kan inte använda 5 GHz bandet för wifi så att jämföra den med en tfn som använder det blir såklart orättvist.

Oavsett vilket så blir det nog svårt att lyckas med nån form av reklamation, bara bita i det sura äpplet o köpa nytt.

/Skrivet på min också sega P8 Lite.....

Jag vet men jag testade inte 5 GHz på iPhonen utan jag körde båda telefonerna på 2,4GHz.

Lite uppdatering kring ärendet:

Var inne hos elgiganten och reklamerade den. Förklarade för killen bakom disken och han testade själv och förstod problemet direkt. Han skickar in den på service nu för att se om det blir ett reklamationsärende eller inte.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med detta, reparerade dom telefonen?

Jag har problem med att Wifi dog, den ser inga nätverk, man kan knappt se sitt egna pga dålig signal och det går inte att ansluta får "åtkomst nekas"
Bluetooth funkar inte heller Lite sökning på nät tyder på att ic kretsen som styr wifi och bluetooth lägger av.
Detta drabbar tydligen P8 /P8 Lite.

Surt att telefonens wifi går sönder 3-4 månader efter att garantin går ut, Huawei borde ta detta hårdvarufel på förlängd garanti.