Klippt kabel till skärmen - behöver sladdexpert!

Permalänk
Bildexpert 📺

Flera har synpunkter på modereringen och där hänvisar vi till Feedback-forumet samt konktaktforumuläret!

Håll diskussionen till sladdarna för där verkar förnuftet fungera bäst.

Permalänk
Avstängd

Jag tror kontakten är standard, som sagt, det finns skruvplintar med en sådan kontakt förmonterad, tex på kjell som är bättre för sådanhär än vanliga "sockerbitar" det finns också kapslade "sockerbitar" tex på biltema och clas ohlsson som har en snygg liten burk skruvplinten ligger i. Dra åt ordentligt bara.

Jag lagade en liknande men ännu underligare adapter till ett par industrihörlurar (chefens givetvis... ha ha!) förut som en polares hund gnagt sönder, den sladden var i värre skick än efter en sax kan jag säga...
Jag lödde ihop den, men den går som sagt att skruva också om man inte har grejer att löda.

(kunde inte heller låta bli att skratta när jag läste detdär, påminner om min lillasyster... ha ha!)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Flera har synpunkter på modereringen och där hänvisar vi till Feedback-forumet samt konktaktforumuläret!

Håll diskussionen till sladdarna för där verkar förnuftet fungera bäst.

Då vore det rätt förnuftigt att genomföra lite smärre förändringar i topic och ta bort en sektion i OPs inlägg beskriver sin latinamerikanske sambo som någon med problem.

För om vi ändå ska tala om förnuft, eller det kognitiva som ger oss tankar, är vi som läser inlägget att vi ger honom två råd när vi ändå håller på att ge råd om sladdar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Solaris: Jag tänkte först hänvisa även dig till feedback-delen men låt gå eftersom folk verkar tänka i lite väl korta banor:

Majoriteten inlägg (numera dolda) i denna tråd har handlat om enkla och banala reaktioner på flickvännen. Flickvännen i fråga verkar faktiskt rent av riktigt sofistikerad i jämförelse med några av reaktionerna.

Några är också sakliga med såväl sladdförslag som sansade diskussioner runt beteendet. Dessa inlägg är kvar.

Permalänk
Medlem

http://psykiskmisshandel.se/varfor-stanna/

"
”Hen säger att hen älskar mig”

Många av dem som misshandlar psykiskt har ingen förmåga till sann kärlek. De är så upptagna med att tillgodose sina egna behov att de inte känner empati med sin partner. Sann kärlek betyder att man är villig att se till sin partners behov, att man är villig att se och göra något åt sina egna brister. Att regelbundet skada sin partner känslomässigt har inget med kärlek att göra."

Finns en del intressant att läsa på den hemsidan.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag inte hur kabeln ser ut, men är det helt omöjligt att bara skarva ihop den med en "sockerbit"?

Edit: Går inte det skulle jag säga att alternativ nummer två är att köpa en ny kabel med korrekt kontakt redan fastlödd och sen försöka öppna och byta kabeln i fästpunkt inne i adaptern.
Jag gjorde så med en macbook-adapter, det var dock INTE roligt då den knappast var gjort för att öppnas.

Permalänk
Medlem

lätt att skratta åt, men det låter rätt så hemskt. du ska inte ursäkta sånt beteende med... varför sitter du här och skriver på sc, det är väl hon som ska göra det? och är det ens någon ide att skaffa ny kabel innan du skaffat ny flickvän?
stå på dig och lycka till.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts men som jag upprepar, det är svagström vi pratar om här och min rekommendation är som redan sagts en lödkolv och skala och löda ihop motsvarande tråd i var ände dra även krympslang över dom du lödar så det inte kan komma åt andra kablar du lödar och dra sedan en stor krympslang över allting blir snyggt de håller och funktionen är densamma.

Ett annat alternativ om man inte har den möjligheten är ju skala bort ytter gummit en bit i båda ändar skala sedan cirka 1cm till du kommer in till ledaren åk och skaffa kopplingsklämmor t.ex. wago och sedan skarva respektive färg med färg och sedan drar du eltejp över det så har du en fungerande lösning.

Det kan vilken reparatör av elektronik eller elektriker hjälpa dig med som helst så ta med dig kabeln och åk till någon och glöm inte berätta historien för då tenderar dom nog på dra ner på prislappen för att laga de när du gör så dom drar på smilbanden litta.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz:

För att besvara din nyfikenhet så blev hon arg för att jag drog till dalarna i helgen med kollegor. I detta fall så råkade några av mina kollegor vara av det motsatta könet. Det som gjorde henne arg var att, och jag citerar: "främmande kvinnor som hon ej träffat".

/Sebbe

Woof... that escalated quickly.

Jag tycker du borde skala kabeln , löda ihop och sedan köra krympslang , som några andra här har sagt.

Sen finns det sätt att lösa ditt andra problem , men jag är inte certifierad.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz:

Hej!

Jag ser mig själv som en jättebra pojkvän. Tvärtom verkar min sambo tycka, då hon gick lös med en sax i min mancave och klippte varenda kabel till datorprylarna hemma.
Ja, hon är latinamerikan och ja, ja tycker fortfarande om henne väldigt mycket!

Nog om det, åter till frågan!

Av alla kablar som hon klippte så verkar det vara en som hon borde gett fan i. Det är en kabel som går från en ac adapter och in i skärmen.
Skärmen i fråga är en https://www.sweclockers.com/test/22861-aoc-agon-ag271qg-premi...

Jag kommer bifoga bilden på pluggen som ska in i datorn. Har den pluggen något namn eller är det unikt för denna skärm, dvs att jag måste kontakta återförsäljaren?

Ac Adapter + kabel

Webhallen kunde inte sälja mig endast ac adaptern då de endast säljer i hela paket.

Några tips?

Mvh

Sebastian

Ps: @inet @webhallen

Själv skulle jag ha lagat befintlig med lödpenna och krympslangar som isolering.. är lätt och går på en kvart, eller mindre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@omxz: Den avklippta biten ser ut inte ut att vara jättelång. Det kanske går att sätta en ny kontakt på den sladd som kvarstår om den är tillräcklig lång? Det är den snabbaste, lättaste och billigaste lösningen i min mening. Och en bättre lösning än att försöka skarva kablar.

Ta med din avklippta kontakt till Kjell & Co så fixar dom en likadan kontaktat till dig du kan löda dit, så är du good to go igen.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Och vad du än hade gjort för att förtjäna detta så är det bäst att du ber om ursäkt. För hämnden är ljuv - speciellt för kvinnor

Permalänk
Avstängd

Tycker att jag har fått tillräckligt med bra svar här nu!
Förväntade mig inte att det skulle bli en relationstråd dock. Tack för alla goda skratt!
Förstår att många har problem med sina tjejer och jag uppskattar omtanken! Tror dock inte de riktigt går att döma någon med så lite information som många här besitter hehe.

Jag ringde Inet och berättade varav personen säger "ah, är det du från sweclockers".

Moddar, det går bra att låsa tråden

/Sebbe

Permalänk
Avstängd

Jag tycker hon verkar vara en cool brud med egen carisma.
Det viktiga är ju som TS själv skriver att man gillar varandra, inte vad som jag gissar, yngre personer skriver på ett forum.
Några sladdar är ju lätt fixat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom polariteten är uppmärkt är det inte särskilt svårt att skarva kabeln, ser man inte några färgmärkningar är det bara att mäta så det blir rätt och enligt märkningen på nätadaptern ska det vara + i mitten på kontakten som ska in i datorn.
löd och isolera med krympslang så blir det en fungerande skarv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Enklare än såhär kan det nog knappast bli annars...
(ta med den gamla så att det blir rätt som sagt då det finns en som är nästan likadan, med betoning på nästan...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Det kanske är en tråd av det annorlunda slaget.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med relationstips, men jag ska kunna hjälpa dig med adaptern.

Skicka mig ett meddelande med kontaktuppgifter så ska jag lösa adaptern

// Peter

Permalänk

Haha, har några latinas som kompisar, känner igen beteendet helt och hållet, för att inte tala om om man skulle påpeka att dom kanske överreagerar lite..... Brasilien leder

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av AOC Sverige:

Det kanske är en tråd av det annorlunda slaget.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med relationstips, men jag ska kunna hjälpa dig med adaptern.

Skicka mig ett meddelande med kontaktuppgifter så ska jag lösa adaptern

// Peter

Lägger en liten ping till TS också, så han ser detta. @omxz

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv

Lämna in sladdarna/prylarna på en verkstad så dom kan löda/skarva om.

Gäller det kablar till AC adaptrar, skärm m.m så är det nog billigare att köpa nytt; beroende på omfattning av skada och typ av kabel.