Permalänk
Hedersmedlem

Jodå, folk kan köra bil... ibland

Har kört ganska mycket de senaste 4 åren, både små och stora vägar och genom ökända städer (Örebro) vid alla möjliga tidpunkter på dygnet.

Några saker som folk har svårt att klara av i trafiken som jag reagerat på senaste tiden.

1. Stäng av dimljusen! Ni ser inte bättre, men ni bländar alla ni möter, speciellt när det är blött ute.
2. Håll er i en fil åt gången, håll er framför allt borta från filer som går i motsatt riktning. Detta är speciellt viktigt vid mötande trafik.
3. Försök hänga med i trafikrytmen, speciellt när ni kör ut på motorvägar. Att puttra ut på 110-väg i 40 är inte lämpligt. Det är exempelvis därför långsamtgående fordon inte får köra på motorväg. Jag kan förstå om en fullastad lastbil har svårt att nå några högre hastigheter på en brant påfart. Men på en förhållandevis lång påfart (Marieberg norrut, Örebro) där det dessutom är nerförsbacke ska det gå att få upp även en normal-klen familjebil i närmare 90-100km/h utan större ansträngning för varesig bil eller förare.
4. Om ni ska köra om på 2+1 väg, gör det medan det fortfarande finns en omkörningsfil.
5. Blinkers! Jag är inte tankeläsare, de flesta andra i trafiken är inte det heller.
6. Avstånd avstånd avstånd.
7. Håll ett öga i backspegeln. Det kan finnas nån bakom som verkligen behöver köra om, polis, brandkår, ambulans osv. Se till att de kommer fram och var väldigt tydlig med vad du har för avsikter ifall du ska stanna eller svänga av åt sidan. Såg ett par hemska exempel i våras med både ambulans och polis som fått tvärnita för folk som stannat på rent idiotiska platser för att de insett för sent att de har utryckningsfordon 20cm från bakluckan.

Ska inte påstå att jag är nån mästare i trafiken och har säkert retat upp en och annan genom åren med både avsiktliga och oavsiktliga fel. Kör dessutom Audi så jag borde väl räknas som trafikdåre innan jag ens tagit ut den ur garaget

Incidenter hittills:
Backat på min egna garagedörr
Kört på en alldeles för hård snödriva
Blivit påbackad när bilen stod parkerad (tips: svarttonade back-ljus samt i stort sett helt svarta bakrutor ger väldigt kass bakåtsikt)
Blivit påkörd av en kundvagn!
En stackars hare fick för sig att tackla min bil ungefär vid vänster bakhjul... i 110...

Ta det lugnt i halkan allihopa!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Blev nästan påkörd av en taxi (med passagerare) en gång när han höll på o knappade på GPS´en och tittade snett nedåt mot panelen. Det var ca 1 dm kvar mellan mig och bilen efter att han tvärnitat i övergångsstället.

Jag har lyckligtvis inte råkat ut för några "nära döden upplevelser" när jag varit ute o kört i trafiken som involverat andra förare.
Med min första bil och endast några år som körkortsinnehavare bakom nacken så fick jag en härlig sladd och snurr på bilen vid en avfart på vått väglag efter att ha kört från jkpg-sthlm och blivit något fartblind. Det var bara ren tur att jag inte snurrade ner i diket utan gjorde piruetterna på själva avfarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Yrkesförarna är de största idioterna jag vet. Har tappat räkningen på hur många gånger jag fått möte av lastbilschaffisar som kör så fort att de måste låna halva ens fil på småvägar, speciellt på vägar som slingerbulten (257). Det är en 70-väg, men du kan inte hänga på lastbilschaffisarna om du håller laglig hastighet, med samma resultat varje år när första snön kommer: övergödda medelålders män står och surar vid vägkanten intill en lastbil som ligger på sidan och undrar vart de nu ska få nästa grillkorv med räksallad ifrån. Därtill har vi taxichaffisar, som är ett eget släkte oavsett vart du befinner dig på jorden, de har sitt egna regelverk.

I grund och botten tror jag problematiken bygger på att folk inte har ett intresse av bilkörning, det görs av nödvändighet. Har man inget intresse för något kommer man heller inte arbeta för att bli bättre på det. Därtill är bilkörning en relativt säker aktivitet numera, och moderna bilar är såpass isolerade från allt vad omvärlden heter att man lätt lägger fokus på helt andra saker istället för att faktiskt köra.

Som f.d lastbilschaufför känner jag inte igen mig alls i din historia, men visst finns det nötter inom transport.

Jag slutade väldigt snabbt att köra lastbil pga alla idioter i trafiken (95% personbilar).

Det som störde mig mest var alla personbilar som prompt skulle köra om för att sedan ligga under 80km/h på 90km/h och gärna hastigt svänga in sekunden innan omkörningsfältet tar slut och ställer sig på bromsen.

Nä, 7kr mer i timmen som att stå som en dönick på valfritt lager är bättre (enligt mig).

2017 November blev jag påkörd av man i 56-årsåldern vid ett övergångsställe då föraren var upptagen med mobilen, jag har noll tillit för andra förare i trafiken i Sverige, i Tyskland känner jag mig säker när jag brummar på.

Permalänk
Medlem

Folk kör som idioter. Jag låtsas inte som att jag är en bättre förare än andra, men jag tror tusan att jag är försiktigare. När jag kör till jobbet på Hisingen är det vanligt att folk använder bussfilen (dvs, den längst till höger) som omkörningsfil. Samtidigt som det är avfarter/påfarter där i parti och minut. Svårt nog att hålla koll på alla bussar, men de kör åtminstone bara i 80 på 70-vägen, alla svarta BMW/Audi i bussfilen ligger ju i minst 100. Har de senaste 3 åren kört samma väg till jobbet och sett _1_ poliskontroll. Helt otroligt. Vi behöver helt klart fler trafikpoliser, kameror och DNA-register. Jäpp, lika bra att dra till rejält.

Har blivit påkört 2 gånger, i McDonalds Drive Thru. Då jag körde gamla Volvo vid den tiden brydde jag mig inte ens om att gå ut och titta. Ena gången var det en bekymrad BMW-ägare som deppade lite över sin front, andra gången låtsades bilisten bakom som om det regnade och jag struntade som sagt i det. Inga större smällar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Förlåt mig men vad är meningen med att blinka vänster i rondeller? Blinkar du vänster så fort det finns möjlighet att svänga höger på vanliga vägar också? Blinkar man inte höger så ska man fortsätta köra i rondellen, att blinka vänster och sen snabbt slå på högerblinkersen när man ska ut gör bara mer skada än nytta.

Nej jag blinkar inte vänster när jag kör rakt fram på en vanlig väg, men jag blinkar vänster då jag ska till vänster. Ska man vänster i en rondell så har man vänster blinkers på tills man passerat avfarten före den man ska på, där ser man sig för och börjar blinka höger och byter körfält. Fördelen med att blinka vänster är då att dom som kör in mitt emot dig vet ifall du ska köra rakt fram eller om du har tänkt fortsätta förbi och slipper således att stanna ifall du inte skulle blinka åt vänster. Alltså leder det till ett betydligt bättre flyt om alla är tydliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har sedan jag flyttade till Stockholm lärt mig att hata Audi-,BMW- och MC-förare ( sorry TS ).

"Audi, fyra nollor i grillen och den femte bakom ratten."
Hörde det för första gången när jag såg filmen "En man som heter Ove", ibland stämmer uttrycket bra

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Alltså leder det till ett betydligt bättre flyt om alla är tydliga

Det där gäller för övrigt allt i trafiken. Om man är övertydlig med vad man tänker sig så flyter det bättre för alla.

Sen är ju faktiskt just körning i cirkulationsplatser lite "knepig" då vad som är tydligast till stor del beror på cirkulationsplatsens utformning och den enda riktiga regel som idag finns är att man alltid ska blinka när man kör ut ur cirkulationsplatsen, vilket även gäller om man kör i en fil som naturligt lämnar cirkulationsplatsen...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hårdare regler, mer kontroller o övervakningskameror i trafiken. OCH FETA BÖTER. Då kan jag lova att folk (de flesta iaf) skärper till sig. Men det kommer aldrig o hända i Sverige eftersom integriteten m.m är sååååå mycket mer viktigare och nåt gammalt solidaritetstänk att om alla är goda medborgare och tar/visar ansvar så är alla problem lösta....vakna upp lagstiftare....

Permalänk
Medlem

Taxi och utländska lastbilschaufförer, fy fan.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Stör mig dock mest på folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats, brukar lämna lite extra utrymme för såna eftersom de uppenbarligen inte har tagit körkort.

Du kanske har nått den åldern där du bör ta om ditt körkort? Nuförtiden försöker vi underlätta så mycket som möjligt för våra medtrafikanter, blir inte trafiken bättre då tycker du?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag hoppas verkligen att du inte bara kör rakt fram i rondellen, utan faktiskt utövar någon slags rattrörelse.

Skrivet av Paddanx:

Tja.. man undrar hur bra det går

https://youtu.be/o3F6RmrVas0?t=26

Oftast går de ju inte att köra rätt över rondellen utan man måste följa vägen runt cirkulationsplatsen.
Men sen finns ju också ställen som detta https://www.google.se/maps/@65.8434358,24.1205293,3a,49.9y,17...

På vintern ser det ut som en rak väg, men även på sommaren är det ingen som direkt bryr sig utan kör bara rakt över.

Skrivet av Flygman:

Du kanske har nått den åldern där du bör ta om ditt körkort? Nuförtiden försöker vi underlätta så mycket som möjligt för våra medtrafikanter, blir inte trafiken bättre då tycker du?

Inte ens haft kortet i tio år än, tror det finns lite bättre kandidater på vägarna som skulle behöva ta om det

Skrivet av e1m1:

Så om du ska guida någon till ett ställe från passagerarsätet och kommer fram till en rondell med fyra anslutning, säger du inte ta höger/vänster/rakt fram i rondellen, utan ta höger/rakt fram sedan höger/rakt fram sedan rakt fram sedan höger i rondellen?

Första/andra/tredje höger/avfart såklart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Folk kör över heldraget, har noll koll på när dom ska svänga av så dom kryssar rakt över spärrsektionerna, helt idiotiska filbyten, you name it. Skönaste jag någonsin sett var en idiot i en korsning inne i stan som lackade på köer, så han genade över TROTTOAREN för en högersväng!

Har varit med om en liknande mitt i centrala Göteborg vid vasa. Mindre vägarbete skedde (tror man borstade vägen om jag minns rätt), jag och ett halvt dussin andra bilar står och väntar. Var uppenbart att det skulle vara klart om 1-2min. Vad gör då idioten precis framför mig? Kör rätt upp på gångbanan och drar iväg i 40-50km/h förbi hela kön. 40-50km/h på en gångbana sisådär hundra meter! Jag och kompisen i passagerarsätet blev helt mållösa.

Så sent som igår så var jag, min kollega och en främmande tjej framför mig nära på att bli påkörd på ett övervakat övergångställe när det var rödljus för bilarna. Ena filen hade stannat och då kommer han i andra filen och drar förbi i fullt ös. Var bokstavligen på decimetern att tjejen framför klarade sig.

Sedan varje dag så kör jag i en dåligt designad korsning. Mötandes trafik har två filer då, en som har påbud att köra rakt fram och en med påbud att svänga till vänster. Men varje dag jag kör där så ser jag idioter komma i 40-50km/h i filen för att svänga till vänster och tänker köra rakt fram. Resultatet är de gör ett filbyte till filen med kö som ska rakt fram på 10m utan förvarning mer än en möjlig tutning...

Idag så var jag nära på att bli prejad i sidan i en enfilig cirkulationsplats. Idioten verkade vara i någon helt annan värld (mobiltelefon?) och insåg först att det redan var en bil i cirkulationsplatsen (jag) några meter innan. Resultatet blev att han/hon tvärnitade och gled halvvägs in i rundellen så jag fick gå upp på centern av rundellen för att undvika kollision.

Ser långt över 10 bilar per dag som kör runt med trasig belysning, ibland bara en lampan och ibland båda. Lagom skoj när det är bäcksvart ute och helt plöstligt ser jag en bil i filen brevid mig. (Som tur kollar jag alltid runt mig inklusive döda vinkeln innan jag gör ett filbyte.)

Var även nära på en frontalkollision i sommras på en 70km/h väg när en bil tänkte göra en omkörning i en väldigt skarp kurva för att komma förbi en grupp cyklister. Såg först bilen när den var 30m framför mig mitt i min fil. Fick tvärnita och han prejade nästan ut cyklisterna av vägen.

När jag övningkörde för några år sedan så körde jag med bilskoleläraren i centrala göteborgs tättrafik. Det var 2 bilfiler och en bussfil varav alla var enkelriktade. En kvinna i 50-60 års åldern hade råkat komma in på bussfilen. (Rätt lätt hänt där.) Hade inte varit några problem om hon hade blinkat för att släppas tillbaka in igen, var trots allt inte ens någon buss i närheten. Men nej. Hon fick panik och svängde rätt in i tättrafiken utan att varken blinka eller att kolla om det redan var en bil där. Det var en bil där, en bil jag körde. Som tur undveks kollision även där tag vare den väldigt observanta bilskoleläraren.

Någonting jag ständigt stör mig på också är folk som kör runt med dimmljuset på konstant utan dimma eller något annat, förstår inte vad de sysslar med. Det är olagligt av bra skäl. Lackar ännu mer på folk som tycker att 20cm är rimligt säkerhetsavstånd till framförvarande fordon på motorvägen.

Jag pendlar en rätt bra strecka dagligen så får se en hel del skit. Funderar ständigt om jag bör rapportera till 114 14. Fotgängare på motorvägen, suspekt lastbil som kör 30km/h på motorvägen, mopedbild på motorvägen, folk som kör en bit norr om 200km/h som kör om på fel sida etc. Så jävla mycket skit helt enkelt. Så mitt svar på frågan "Hur fan kör folk fordon?!" är att allt för många kör helt förjävligt. Att köra kan ibland vara trevligt när alla följer de regler vi har, det märks så tydligt i folks beteende, men det räcker att en idiot kommer så förstörs allt. Dessa saker ovan är det som hänt nyligen nog att jag minns det, men det är knappast någon avikelse utan snarare regel.

De farliga förarna är de som tror att de är ensamma på vägen, de som inte är observanta förrän de plötsligt får panik eller att det är för sent och de som totalt saknar riskuppskattning. Mer trafikpoliser står rätt högt upp på min önskelista. Finns många ställen de räcker att de står i 5 minuter och ett dussin trafikanter hade förlorat körkortet, men aldrig har jag sett en trafikpolis där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

3. Folk som kör för på tok för snabbt
Individer som kommer med en jäkla fart och tycker att man kör för sakta och blinkar med helljusen, även fast man ligger redan 10-20 km/h över hastighetsbegränsningen. Händer främst när jag gör farthållaromkörningar p.g.a. punkt 2.

Gemensam nämnare: Audi, BMW och hantverkarskåpbilar.

Och åtminstone här på RV 40 är det på senare tid en hel del Volvo modell XC60, XC90 och v90 som gör samma sak, kör preics likedan som BMW förare.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

För att inte tala om alla stjärnor som befinner sig vid Landvetter Flygplats. Herregud. Stannar mitt i vägen för att de tycker att det är en utmärkt plats att släppa av sin passagerare med bagage. Taxibilar som kör som idioter för att komma före en annan taxibil i kön. I somras blev en fotgängare påkörd av en taxibil på ett övergångsställe. Funderar på att någon dag dra sirenen i röven på de som ställer sig i vägen.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Du kanske har nått den åldern där du bör ta om ditt körkort? Nuförtiden försöker vi underlätta så mycket som möjligt för våra medtrafikanter, blir inte trafiken bättre då tycker du?

Jag tog körkort 1987 och på den tiden lärde trafikskolan ut att man skulle blinka vänster i rondeller om man skulle åt vänster, så att man ska försöka underlätta för sina medtrafikanter är inget nytt påfund direkt

@BergEr: Varför irritera sig på någon som försöker vara övertydlig? Speciellt som att det finns rondeller där du måste blinka vänster om du ska fortsätta i den eftersom din fil svänger ut ur rondellen (det är dock rätt ologiskt att man måste blinka höger när man följer filen ut ur rondellen, men det ska man om man ska följa reglerna till punkt och pricka). Det finns betydligt bättre indikatorer på att folk fått körkortet i ett cornflakespaket, t.ex. oförmågan att hålla avstånd, eller att inte blinka höger ut ur en rondell, eller att stressa bilen framför, etc.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Tog körkort i Stockholm i somras men försöker hålla mig utanför tullarna med bilen och kör sällan under rusningstrafik. Kör väldigt lugnt och sansat utanför Stockholm men blir mest rädd för alla cyklister. Folk är dumma i huvet kort och gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Tog körkort i Stockholm i somras men försöker hålla mig utanför tullarna med bilen och kör sällan under rusningstrafik. Kör väldigt lugnt och sansat utanför Stockholm men blir mest rädd för alla cyklister. Folk är dumma i huvet kort och gott

Ja just det ja! Glömde alla jävla cyklister som tror att de är odödliga och att de äger vägen.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Tänk vad ett sådant "litet" misstag som att inte sätta på ljusen kan innebära. Eller så var det jag som var lite för snabb på omkörningen, men det känns verkligen inte som mitt fel.

Alla gör förr eller senare ett misstag i trafiken och vid dom tillfällena är man glad när någon medtrafikant var på alerten och förhindrade en olycka eller agerade så att skadorna minimerades. Det är ofta när flera gör fel samtidigt som det skiter sig på riktigt.

Var glad för att det inte blev värre och fundera inte så mycket på vems fel det var, utan fundera istället på vad du kan göra bättre (t.ex. kolla lite extra nästa gång innan du påbörjar omkörning). Förhoppningsvis lär sig den mötande föraren att tända lysena framgent och föraren som låg bakom dig lär sig förhoppningsvis att hålla lite mer avstånd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Ja just det ja! Glömde alla jävla cyklister som tror att de är odödliga och att de äger vägen.

Nutidens kamikazepiloter!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nutidens kamikazepiloter!

Ja de är verkligen livsfarliga. Kommer i en jävla fart och cyklar rakt över övergångsställena och tar för givet att man ska stanna, man hinner ju knappt se dem! Bah!!!

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

"Jag kan köra rätt och alla andra gör fel!" Förare i ett nötskal. Jupp, även DU.

Ingen är en perfekt förare, alla gör vi fel. Det är därför det är viktigt att även hjälpa den som gör fel för en säkrare trafik.
Problemet hos dessa idioter ligger i mentaliteten. En bra förare försöker aktivt vara en så bra trafikant som möjligt medans för idioterna på vägarna är detta inte ens är med på kartan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Bor ganska nära en vägsträcka där det skett flera dödsolyckor och ofta ser man spännande saker, det är en bit 2+1 väg och en trafikplats som är väldigt svår att hantera för en del, idiotomkörningar kan man se ganska ofta tex folk som satsar allt de kan för att komma om lastbilar som börjat sakta in för att klara rondellen, det händer att folk får köra in på fel sida i rondellen för att undvika lastbilen som de inte hinner köra om på nått vettigt sätt, turligt nog har det ännu inte kommit mötande lastbilar eller traktorer där men det lär bara vara en tidsfråga.
Folk kör också om precis innan 2+1 väg börjar, det är en korsning där så en del kan tvingas köra in på fel sida på 2+1 vägen en liten bit då de verkar tro att bilar som står i filen som ska svänga håller på med omkörningar eller nått liknande.
Senast det skedde en dödsolycka berodde det troligen på att föraren som var en ung kvinna höll på med telefonen.

Det händer också ganska ofta att det välter långtradare eller att både bilar och långtradare kör rakt över rondellen, det är välskyltat och upplyst så jag förstår inte hur man kan undgå registrera att den finns, det finns även 3 fartkameror ganska nära men de verkar ju trigga en del att köra extra fort och vårdslöst för att kompensera för att de saktade in för att inte fastna i dem.

Senast det var en lite större olycka (som stoppade trafiken) var i december då en långtradare vält på väg in mot rondellen men jag har sett hjulspår rakt över rondellen och ut på en åker efter det och en lastbil med brinnande bromsar, det lät som om det var totalt haveri, fruktansvärt väsen och sprutade gnistor och meterhöga lågor från en axel och han stannade på en busshållplats strax efter rondellen och jag vet inte om han lyckades släcka elden själv eller om bilen började brinna på riktigt, han lär i alla fall inte ha fortsatt köra därifrån i det skick ekipaget var.
Det är fascinerande hur stora problem en till synes lättpasserad trafikplats och vägsträckorna i närheten kan vara.
Det här måste vara en plats som lockar fram det sämsta i många förare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@htbtoma: Den där rondellen du hade incidenten i, blinkade du höger när du skulle ut?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Taxi och utländska lastbilschaufförer, fy fan.

Själv tycker jag lastbilsförare sköter sig närmast exemplariskt i trafiken, oavsett ursprungsland. Jag antar att om man kör en mördarmaskin som har lika lång stoppsträcka som en containerfartyg så måste man lära sig trafikvett.

Skrivet av roosterx:

Och åtminstone här på RV 40 är det på senare tid en hel del Volvo modell XC60, XC90 och v90 som gör samma sak, kör preics likedan som BMW förare.

Lägg till ägare till KIA under kategorin "förare vars fot väger för mycket". Här på västkusten är det en Audi, KIA eller 740 fyra av fem gånger.

Det värsta jag varit med om var dock en gammal skruttig opel. Det var ganska halt ute och jag låg och puttrade runt 70 på just en 70-väg. Ser att det kommer bil bakom som verkar ha mantrat "fullt ös medvetslös" men tänker att han omöjligt kan köra om mig eftersom det kommer en mötande bil precis framför mig.

Men nä, han kör förstås om ändå. Både jag och mötande bil tvärnitar för att han ska kunna pressa sig emellan. Det var nog inte många decimeter han hade till godo.

Skrivet av philipborg:

Ingen är en perfekt förare, alla gör vi fel. Det är därför det är viktigt att även hjälpa den som gör fel för en säkrare trafik.
Problemet hos dessa idioter ligger i mentaliteten. En bra förare försöker aktivt vara en så bra trafikant som möjligt medans för idioterna på vägarna är detta inte ens är med på kartan.

Bra sagt. Jag har har bara haft mitt körkort i lite drygt ett år så jag har känslan av att vara nybörjare ganska färskt i minnet. Även om man klarat uppkörningen och teorin perfekt så är man inte förberedd på alla situationer i trafiken och ibland händer det att man även tabbar sig.
Så jag försöker tänka positivt när någon beter sig illa i trafiken eller när någon helt plötsligt ska göra ett filbyte i sista sekunden. Inte alltid det går och ibland finns det inga ursäkter för ens beteende.

Själv har jag inte gjort några allvarligare misstag (hoppas jag ). Var nära att rulla på en annan bil på en parkering en gång. Backade in i ett staket en annan gång (I ca 1km/h, som tur var tog dragkroken stöten).
Sen fick jag förstås motorstopp i Götatunneln under rusningstrafik. Hade en lånebil från Mekonomen som var ett jävla helvete att köra, dragläget var nästan obefintligt. Att under rusningstrafik få stopp i en backe med den bilen var *inte* roligt. Att långtradaren bakom tröttnade efter två försök och började tuta och blinka med helljusen gjorde inte saken lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det finns nog inget som stör mig mer än folk som ligger i ytterfil runt hela rondeller som om dom äger den.

I en helt vanlig tvåfilig cirkulationsplats så är det fullt tillåtet om inget annat anges via skyltning.

Cirkulationsplatser likställs med enkelriktade vägar... man får ju endast köra i en riktning runt den. Därför är det endast krav på att blinka när man ska lämna cirkulationsplatsen, eller byta fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Stör mig dock mest på folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats, brukar lämna lite extra utrymme för såna eftersom de uppenbarligen inte har tagit körkort.

Du får skylla det på trafikskolorna.

Förr så fick man lära sig nyttja blinkers när man skulle åka vänster i en cirkulationsplats.

Flertalet rekommenderar det även idag. Iallafall Haga Trafikskola och Helens här i stan. Resten har jag inte någon kontakt med längre.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns rondeller och så finns det RONDELLER.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vd som behövs är nån form av kompensation till den som skickar in en filmsnutt där någon kör som en idiot och kan identifieras.
Kanske en del av böterna =).

På dagens polis fria vägar behövs lite fler sätt att dämpa galenskaperna.
Som det är nu har det blivit rena vilda västern.

Permalänk
Medlem

Jag äger 2 stycken Honda Civic Type R. Kör som man ska...alltid först... Nej men seriöst inne i stan så håller jag mig till reglerna och är mycket noga runt skolor/dagis/30sträckor. Finns ingen anledning att köra som gasen har hängt sig där. På motorvägen blir det mer "anpassa sig till de andra". Jag vet det låter dumt att tycka och göra så, men saken är att många gånger känns det som man är mindre i riskzonen om man "inte är i vägen". Hellre att man själv kommer fram oskadd än dom som kör om eller kör som fasen.

Hade en underlig dispyt häromdan med en trafikant som hade hinder på sin sida varav jag hade företräde. Det var trång och till råga på snövallar ännu trängre. Jag blev framvinkad av den första bilen som hade stannat och när jag nästan passerat körde den tredje i ledet i motsatt riktning för tidig och det blev att vi träffade varandras sidospegel. Min bil har fjädrande så det blev inget. Min första fråga till föraren var "hur gick det med din spegel". Som svar fick man "så kan man fan inte köra..." suck alltså...

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt hunnit läsa igenom alla inlägg i tråden men ska fortsätta med det ikväll när jag parkerat.
Jag ska idag ut och lägga några mil bakom mig och jag kan bara snällt be alla som kommer till en rondell och ni ser ett stort ekipage som också närmar sig rondellen, markera med blinkers ifall ni skall svänga vänster eller höger.
Det tar sin tid att få stopp och rull på ett 50-60tons ekipage med rådande väglag och även om man planerar i god tid så kan saker och ting gå snett.
Hjälp era medmänniskor istället för att kriga, även om ni inte får något tack just där och då så är Ni den större personen.

Jag, som yrkeschaufför, tackar er Alla som hjälper till att underlätta där ute på vägarna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX