Permalänk
Medlem

Lättlagad mat? Småätande?

Hej!

Har nu kommit in i en liten dålig vana där min rytm är rätt dålig vilket leder till oregelbundna middagar och godissmåätande.

Funderar på saker som man kan göra att äta istället och som går snabbt att laga/småäta på kvällarna/nätterna.

Tex idag käkade jag bara en matlåda runt 00:30 resten av dagen har varit vatten (2liter?) + energidryck (2st) samt småätit en 10st riesen typ (vilket jag ändå tycker är ok då jag har runt en 3kg godis hemma hela tiden typ men äter knappt av det. Om jag har det äter jag det inte, om jag inte har det så vill jag har det och äta det. Tex när Ballerinakeken tar slut så "måste" jag köpa ett nytt 3 pack, med de räcker ju typ 2 månader..)

Min första prio är ju att få till ett sovschema igen men sedan tips på snabb frukost/lunch gärna saker man kan göra "storkok" av och ha till hela veckan typ, plus om det funkar som både frukost/lunch/middag.

Funderat på typ pankakor? Sedan micra typ 2-3st varje morgon?
Köpa hem äpplen, bananer och apelsiner (småäta).
Sedan skulle jag behöva mycket tips på middagar då jag är så trött på allt jag normalt sett käkar.
Sedan kvällskäk/nattkäk tips på typ olika mackor? Risiprutti? Har kört endel Pågensubs med kyckling/kalkon med gurka och currydressing samt Pågensubs med fläskytterfile, gurka och en klick bea. Även kört runda Tekakor(?) med Nutella ngngång (ingen höjdare men ibland orkar man inte langa ihop en macka).

TLDR: Tips på snabb lättlagad mat till frukost/lunch/middag?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Pannkaka är ingen mat, det är bukfyllnad. Gör en stor wok eller kanske chili con carne. Skitenkelt att göra, går fort och blir mycket mat.

Edit: Jag avråder dig starkt från att äta risifrutti på natten, det innehåller EXTREMT mycket socker, vilket kommer göra det svårare att sova. Ta lite fil eller dyl ist.

Permalänk
Avstängd

Vad du behöver är en kvinna och ett jobb så du börjar rätta till dygnsrytmen, sen kommer resten av sig själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En stor tallrik med havregrynsgröt är en bra start på dagen.
Två minuter i micron är allt det tar.

Annars så se till att alla "snacks" du har hemma är någorlunda nyttiga.
Att ha kilovis med godis liggande, eller massor av sockriga drycker är verkligen inte bra.

Men det krävs ju lite självdisciplin att äta nånting "riktigt" när socker suget sätter till.
Och vill du räta till dygnsrytmen så sluta med koffein (som ju energidrycker har massor av).

Permalänk
Medlem

Man äter det som finns hemma så om du inte vill äta onyttigt se till och inte ha onyttigt hemma.

Det blir lätt och småäta när man är sockerberoende och små sötsaker skapar mer sötsug så undvik saker med mycket socker om du vill minska på suget.

Permalänk
Medlem

Lättlagad, Chili Con Carne. Du kan göra en stor gryta. Rätt nyttigt också innehåller inte alltför mycket carbs. (ät inget ris till)

Att småäta, Oliver. Något man behöver vänja sig till. Smaken är ju inte helt en vinnare från start. Innehåller mycket nyttiga fettsyror. Du kan också ta lite brie ost till så mättar det bättre.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

@Extremaz: Testa Linas matkasse eller liknande, bara 1 vecka för att få lite inspiration. Så kommer du igång med att laga mat!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Nåt inte allt för onyttigt bröd med ett halvtjockt lager jordnötssmör (rent) till kvällen? Brukar vara rätt stabbigt och mätta bra. Kanske i kombination med en keso eller kvarg (kanske med nån sliskig smak om du vill mätta sötsuget).

Skrivet av Svensktiger:

En stor tallrik med havregrynsgröt är en bra start på dagen.
Två minuter i micron är allt det tar.

Annars så se till att alla "snacks" du har hemma är någorlunda nyttiga.
Att ha kilovis med godis liggande, eller massor av sockriga drycker är verkligen inte bra.

Men det krävs ju lite självdisciplin att äta nånting "riktigt" när socker suget sätter till.
Och vill du räta till dygnsrytmen så sluta med koffein (som ju energidrycker har massor av).

Havregrynsgröten är ett bra tips. Gott, nyttigt och mättande. Inte ätit mycket på sistone men brukade ha i lite russin eller äpplemos/klyftor ibland för att få lite variation.

Koffein tror jag är högst subjektivt hur vi påverkas av, skulle själv bli mer påverkad av sockrets temporära effekt eller kolsyran i energidrycken, än av koffeinet, vad gäller pigghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad du behöver är en kvinna och ett jobb så du börjar rätta till dygnsrytmen, sen kommer resten av sig själv.

Går ju knappt att hitta en under 50 år som kan laga mat :/

Gör själv ofta kyckling med potatis+morötter och sallad (ungssteka filé, klyftpotatis+morötter in samtidigt). Tar 30min~ sen 1-2h i ugnen och man har mat för en vecka.
Köttgrytor, chili con carne, kycklingrytor, lasagne, kycklinglasagne.
T.ex en laddning chili brukar ge mig 20 portioner och jag är hungrig av mig, grytorna jag gör blir oftast 10 portioner.

Håller inte på med att käka nå frukost/kvällsmat, tar bara husmanskost till alla mål. Inge fel med t.ex en skål köttgryta på älg till "frukost"

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Extremaz: riv kassler, oliver, lök, vitlök, fetaost i en skål och ät något bröd till. Tar max en minut att fixa till. Har ätit det till lunch i 3-4 månader nu

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Lättlagad, Chili Con Carne. Du kan göra en stor gryta. Rätt nyttigt också innehåller inte alltför mycket carbs. (ät inget ris till)

Att småäta, Oliver. Något man behöver vänja sig till. Smaken är ju inte helt en vinnare från start. Innehåller mycket nyttiga fettsyror. Du kan också ta lite brie ost till så mättar det bättre.

Så du käkar chilli con carne utan ris, för att det innehåller kolhydrater? Fyfan vad löjligt. Om du behöver skippa halva måltider för att hålla din vikt/muskelmassa så gör du fel.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Slowcooker är ju rätt svårslaget när de kommer till lättlagat. Visst de tar bra många timmar att bli klart men under den tiden behöver man inte bry sig om den. De bara sköter sig själva.

Permalänk
Medlem

När jag får ork brukar jag göra storkok, chile con carne, köttfärs soppa, lasagne och frysa in.
Skipa potatis blir inte sjyst när man tinnar upp.

Annars funkar laxfilé och lite grönsaker direkt från frysen in i ugnen.. Enkelt och gott.

Eller vad sägs som två kokta ägg.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Det är enkelt i teorin, sluta småäta och skapa en strukturerad vardag! Men i praktigen aningen svårare, men börja med att göra matlistor och få en struktur på när du äter och hur mycket du äter i relation till hur mycket du röra dig.

Och när det kommer till att laga mat, låt det ta den tid det tar, ge dig tid att laga mat. Du kan omöjligt fylla 16h med absoluta måsten under dagen som hindrar dig att laga mat.

Du behöver lite karatkär, ta dig i kragen och gör det som är bäst för din egna hälsa och ditt välmående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Så du käkar chilli con carne utan ris, för att det innehåller kolhydrater? Fyfan vad löjligt. Om du behöver skippa halva måltider för att hålla din vikt/muskelmassa så gör du fel.

Löjligt? Hur gammal är du? 20? Jag är inte 20 längre och med åldern så minskar ämnesomsättningen och det är viktigare att tänka på vad man äter.

Jag kör LCHF för att jag mår bra av det och det gjort att jag blivit av med min ölmage.

Det ända som är löjligt här är ditt inlägg!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

@ElWeed: Fast nu pratar vi inte om att dra ned på kolhydraterna utan att skippa dem helt? Jag är 31 och förstår vad du menar, man blir äldre och kroppen fungerar inte som den gjorde när man var 20 och kunde äta allt och i mängder!

Men, jag säger men....att skippa (helt naturligt att dra ned och skruva på sin kost) riset helt istället för att röra sig mer är i min mening lathet och fel sätt att lösa det på. När man blir äldre måste man röra sig mer och slita hårdare för att behålla kondition och muskelmassa.

LCHF är den lata mannens verktyg.

Permalänk
Medlem

Jag startar dagen 07:00 med 3 hyffsat löskokta ägg samt någon frukt. Står mig förvånansvärt bra på det fram till bananfikat runt 10:00.
Jag och min sambo gör väldigt mycket storkok just pga av att vi inte pallar stå och laga ny mat varje kväll och vill gärna ha en vettig lunch också.

En rätt som är väldigt lättlagad och billig är min egen "kinagryta":
Stek 1.5kg köttfärs, häll upp i en skål.
Grovriv vitkål,morötter,palsternacka,rotselleri och stek upp detta.
Häll tillbaka köttfärsen
Tillsätt lite vatten, vanlig soja och ett par buljongtärningar samt salt/peppar efter smak. (Det skall inte bli en soppa)
Låt koka upp.
Klart

Se till att ha STOR kastrull..tror min största är på 12liter och den blir proppfull.

Permalänk
Proffsmoddare

Du sover dåligt för att du äter godis och dricker energidryck. Sedan dricker du energidryck och äter godis för att du är trött och har lågt blodsocker. Ond cirkel. Sluta med båda och du lär se att kroppen kommer ge dig bättre förutsättningar. När du äter socker så får du obalans i ditt blodsocker. Än värre med flytande socker vilket snarare driver hunger än dämpar. Blodsockret går upp tillfälligt, som knark, en fix, sedan när fixen från en energidryck går ur, hamnar ditt blodsocker under gränsen för innan du drack och kroppen börjar ropa på näring. Vätska genererar också dålig mättnadskänsla.

Gällande mat så lite beroende på hur kul du tycker det är, så kan du räkna med att nästan all färdiglagad mat innehåll socker och annat du inte vill ha. För att inte prata om kostnad / kg. Det är bara skitmat som är billigt (fryspizzor, etc).

Gör storkok, grytor (går att göra så många variationer) och lägg i portionsförpackningar. Sedan kan du variera samma gryta med potatis, ris etc. Vakum boxar är smart för den som flänger mycket. Hacka lite olika typer av grönsaker (en per box) och du kan ha fräsch sallad i minst 1v. Bara att öppna och mixa det du känner för.

Kör en ungsform med kycklingfile. Sedan kan du äta den med potatis, ris eller kallskuret i en sallad.

Köp en kokbok eller varför inte en matkasse, så slipper du både handla och fundera på vad du ska laga, bara att följa veckans anvisningar.

Smoothies är bra, men inte bara på frukt (fruktos är också socker) och ofta får man i sig för lite protein, så grönkål, avokado, rödbeta och nötter är bra saker att putta i för bättre mättnadskänsla.

och du ska definitivt Inte äta på kvällen/natten, efter 20 kan du dricka saker om du är hungrig (te, ljummet vatten). Mat sent gör att du inte sover. När du inte sover så måste kroppen kompensera med näring. Ju mer du äter ju mindre sover du - ju mindre du äter ju mer måste du sova.

Visa signatur

Älskar modding, PC gaming och det händer ibland att jag skär mig i fingrarna.
Webbplats: https://zeuligan.com
----------------------------------------------------
https://youtube.com/zeuligan | https://twitter.com/zeuligan | https://facebook.com/zeuligan | https://twitch.tv/zeuligan | https://instagram.com/zeuligan

Permalänk
Medlem

De senaste veckorna har jag snöat in på "3 veckors sallad" googla efter recept. Drygt att göra om man saknar matberedare. Men du kan småäta obegränsat (morot/vitkål/purjolök/paprika).
Passar även till all mat, iaf när man vant sig 😀

När du liks håller på, gör en pizzasallad på 1kg, klarar du dig 1v småätande på.

Hittar du recept som innehåller socker, skippa dessa. Det håller sig bra ändå i kylen.

Permalänk
Medlem

Bönors. Öppna en förpackning, häll av vattnet, eventuellt krydda, done. Billigt, nyttigt, gott och enkelt.

Har du stor frys är matlådor att rekommendera. Jag lagar alltid flera extra portioner och fryser in eller lägger i kylen. I kylen håller det ca 5-7 dagar beroende på vad det är, I frysen minst ett halvår.

Gällande småätande finns nog bara en fix: Sluta göra det, De första dagarna är svåra men ju längre du klarar det desto lättare blir det.

Skrivet av Flygman:

Så du käkar chilli con carne utan ris, för att det innehåller kolhydrater? Fyfan vad löjligt. Om du behöver skippa halva måltider för att hålla din vikt/muskelmassa så gör du fel.

Jag brukar käka med bulgur, mer fibrer och protein så man står sig länge. Mindre kalorier också så man kan äta mer hehe.

Frukost äter jag inte, fungerar fint och man slipper köpa massa dyrt pålägg. Om jag äter frukost på morgonen blir jag extremt hungrig runt 10-11 tiden. Skippar jag den får jag inte alls samma problem och kan äta desto mer resterande måltider.

Om du verkligen inte vill träna så kan jag rekommendera att åtmintone ta en promenad varje dag, behöver inte vara så långt, 30 min räcker. Gör under för både kropp och själ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@ElWeed: Fast nu pratar vi inte om att dra ned på kolhydraterna utan att skippa dem helt? Jag är 31 och förstår vad du menar, man blir äldre och kroppen fungerar inte som den gjorde när man var 20 och kunde äta allt och i mängder!

Men, jag säger men....att skippa (helt naturligt att dra ned och skruva på sin kost) riset helt istället för att röra sig mer är i min mening lathet och fel sätt att lösa det på. När man blir äldre måste man röra sig mer och slita hårdare för att behålla kondition och muskelmassa.

LCHF är den lata mannens verktyg.

Jag håller med dig i allt du säger. Det är dock inte tal om att skippa kolhydraterna helt. Chili con carne innehåller ju både krossad tomat och bönor. De ger en del kolhydrater.

Ja, motion är jätteviktigt! Speciellt om man har ett stillasittande kontorsarbete. Kan vara svårt att få till dock om man har ett heltidsjobb och lång pendlingstid.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Löjligt? Hur gammal är du? 20? Jag är inte 20 längre och med åldern så minskar ämnesomsättningen och det är viktigare att tänka på vad man äter.

Jag kör LCHF för att jag mår bra av det och det gjort att jag blivit av med min ölmage.

Det ända som är löjligt här är ditt inlägg!

Eh? Du kanske skall börja med att öka din energiförbränning och äta ordentligt, istället. Edit: Du måste ha ett sjukt stressigt liv om du inte kan avsätta en timme om dagen för att utföra ett fysiskt arbete. Det är ännu viktigare om du nu sitter still på jobbet och inte ens rör dig fysiskt på vägen dit, eller hem.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Så du käkar chilli con carne utan ris, för att det innehåller kolhydrater? Fyfan vad löjligt. Om du behöver skippa halva måltider för att hålla din vikt/muskelmassa så gör du fel.

Man kan ersätta riset med annat med mindre kolhydrater. Jag har gått ner 10 kg genom att äta mindre kolhydrater.

Det innebär inte att man äter mindre, utan ersätter viss del av kosten.

Du kanske hade lärt dig något om du inte hade kritiserat folk innan du tänkt igenom vad du läst.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Jag håller med dig i allt du säger. Det är dock inte tal om att skippa kolhydraterna helt. Chili con carne innehåller ju både krossad tomat och bönor. De ger en del kolhydrater.

Varken bönor eller tomat ska den ju dock innehålla egentligen så är ju inget man kan ta för givet att en person har i sin chili

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Dom här är goda, och ganska "nyttiga" (för att vara färdigmat)

http://www.dafgards.se/sortiment-/kalops/
http://www.dafgards.se/sortiment-/spagetti-bolognese/
http://www.dafgards.se/sortiment-/kyckling-jacob/
http://www.dafgards.se/sortiment-/ugnsrostad-kyckling/?portio...

och min personliga favorit
http://www.dafgards.se/sortiment-/flaskfilegryta/?portion=tru...

Nu är det ju så att dessa inte är bättre en riktig hemlagade mat, men bra mycket bättre än annan "snabbmat" (pizza, burgare osv)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Dafgåd crap

Marginellt bättre än snabb mat. Klarar inte av smaken eller konsistensen.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151023222601906.4...

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151265969576906.4...

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151830932631906.1...

Lite inspiration på lättlagade måltider. Köp glaslådor på ikea, både risotton och woken kan värmas upp utan problem.

Chilli con färs är fejk news, men lättlagad. Bönör är nyckeln. Kindey och kikärtor. Kryddra maten lite mer än du tror är nog. Annars smaka av ofta.

https://www.sailingeurope.com/blog/brodet-probably-the-most-t...
Dalmatinski brudet. Behöver inte vara svårt. Tärna löken och hacka persillan. Stek i en kastrull på låg varme. När löken är mjukt, lägg till en burk tomat, 2-3 dl med vatten, vegie buljong tärning. Låt simmra en halvtimme med lock på. Köp frysen fisk, sej/tors på Lidl t.ex. Vilken som helst vit fisk fungerar, kanske stora frysna räkor. Skära i bitar och lägg i grytan, simmra i 10-15 min, rör ej om, annars går fisken i upplösning. Serveras med polenta.

Gillar du sallad testa https://www.buzzfeed.com/alvinzhou/this-chicken-fajita-salad-...

Havregröt på morgonen. Det du behöver är skål, 4-5 skedar med havre, 50/50 mjölk vatten, vätskan skall täcka havre + 0.5cm, släng i micro i 2 min.
Ät med banan, äpple, gubbar. Din mage kommer tacka dig för det.

Polenta med yoghurt / keso. Koka upp 3 dl vatten med smör, salta till. Lägg i 1.5dl med polenta och rör om på medels varme tills du har en grötigt konsistens. Ät med keso, feta ost, kolla på willys om du hittar vit bosnisk, eller travnicki https://www.willys.se/sortiment/Mejeri-ost-och-agg/Ost/Matlag... kolla rad 1 och 3. Din mage kommer tacka dig för det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hej!

Har nu kommit in i en liten dålig vana där min rytm är rätt dålig vilket leder till oregelbundna middagar och godissmåätande.

Funderar på saker som man kan göra att äta istället och som går snabbt att laga/småäta på kvällarna/nätterna.

Tex idag käkade jag bara en matlåda runt 00:30 resten av dagen har varit vatten (2liter?) + energidryck (2st) samt småätit en 10st riesen typ (vilket jag ändå tycker är ok då jag har runt en 3kg godis hemma hela tiden typ men äter knappt av det. Om jag har det äter jag det inte, om jag inte har det så vill jag har det och äta det. Tex när Ballerinakeken tar slut så "måste" jag köpa ett nytt 3 pack, med de räcker ju typ 2 månader..)

Min första prio är ju att få till ett sovschema igen men sedan tips på snabb frukost/lunch gärna saker man kan göra "storkok" av och ha till hela veckan typ, plus om det funkar som både frukost/lunch/middag.

Funderat på typ pankakor? Sedan micra typ 2-3st varje morgon?
Köpa hem äpplen, bananer och apelsiner (småäta).
Sedan skulle jag behöva mycket tips på middagar då jag är så trött på allt jag normalt sett käkar.
Sedan kvällskäk/nattkäk tips på typ olika mackor? Risiprutti? Har kört endel Pågensubs med kyckling/kalkon med gurka och currydressing samt Pågensubs med fläskytterfile, gurka och en klick bea. Även kört runda Tekakor(?) med Nutella ngngång (ingen höjdare men ibland orkar man inte langa ihop en macka).

TLDR: Tips på snabb lättlagad mat till frukost/lunch/middag?

herregud Skippa risifruttin fort som attan!
kör havregrynsgröt med en matsked jordnötsmör om du gillar det, eller mandelsmör. Håller dig mätt i många timmar.
jag har alltid lite frysta sojakorvar i frysen som jag kan steka upp med lite grönsaker och ett ägg. vegetariska och inte lika farliga som vanliga griskorvar. ibland gör jag storkok, vegetarisk köttfärssås med Quorn tex. vilket gör att jag kan ha rester att äta 2-3 dagar efteråt.

Är inte helt vegetarian, men skär ned på kött. lax i ugn är bra att göra. köpa några extra i din lokala fiskdisk så har du till dagen efter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Marginellt bättre än snabb mat. Klarar inte av smaken eller konsistensen.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151023222601906.4...

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151265969576906.4...

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151830932631906.1...

Lite inspiration på lättlagade måltider. Köp glaslådor på ikea, både risotton och woken kan värmas upp utan problem.

Chilli con färs är fejk news, men lättlagad. Bönör är nyckeln. Kindey och kikärtor. Kryddra maten lite mer än du tror är nog. Annars smaka av ofta.

https://www.sailingeurope.com/blog/brodet-probably-the-most-t...
Dalmatinski brudet. Behöver inte vara svårt. Tärna löken och hacka persillan. Stek i en kastrull på låg varme. När löken är mjukt, lägg till en burk tomat, 2-3 dl med vatten, vegie buljong tärning. Låt simmra en halvtimme med lock på. Köp frysen fisk, sej/tors på Lidl t.ex. Vilken som helst vit fisk fungerar, kanske stora frysna räkor. Skära i bitar och lägg i grytan, simmra i 10-15 min, rör ej om, annars går fisken i upplösning. Serveras med polenta.

Gillar du sallad testa https://www.buzzfeed.com/alvinzhou/this-chicken-fajita-salad-...

Havregröt på morgonen. Det du behöver är skål, 4-5 skedar med havre, 50/50 mjölk vatten, vätskan skall täcka havre + 0.5cm, släng i micro i 2 min.
Ät med banan, äpple, gubbar. Din mage kommer tacka dig för det.

Polenta med yoghurt / keso. Koka upp 3 dl vatten med smör, salta till. Lägg i 1.5dl med polenta och rör om på medels varme tills du har en grötigt konsistens. Ät med keso, feta ost, kolla på willys om du hittar vit bosnisk, eller travnicki https://www.willys.se/sortiment/Mejeri-ost-och-agg/Ost/Matlag... kolla rad 1 och 3. Din mage kommer tacka dig för det.

Aldrig hört talas om "brudet", vad är det för rätt? eller menar du bröd?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid:

Brudet är en urgammalt maträtt från Kroatiens kust.
Bra fisk blev såld på marknaden, men det som var kvar kastades inte. Istället blev det en maträtt
Skit enkelt att laga, och gott. Och jag är inte en gång en stor fan av fisk
Man äter det med bröd / polenta för extra kick.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Storkok och frysa in är nyckeln till lättlagad och bra mat, du kan röra ihop exempelvis köttfärssås med ris och frysa in i tillplattade portionspåsar, så går de jättefort att tina upp sedan. Korvstroganoff, chili, kycklinggryta och annat går jättebra att frysa in.

Om du inte drar dig för att investera en slant initialt så kan jag verkligen rekommendera en elektrisk tryckkokare. Du har fått tips om slowcooker tidigare, men i en elektrisk tryckkokare kan du ha färdiglagade kycklingfiléer, från fryst, på 20 min. Funkar utmärkt till storkok också, och kräver ingen handpåläggning när den arbetar.

Du kan också med fördel köpa hem påsar med frusna grönsaker, och tillsätta dessa i dina rätter, för att bättra på innehållet. Jag har påsar med tärnad potatis, morötter, purjolök osv, för snabb matlagning. Tärnad potatis kan göras till perfekt mos efter 6 min i tryckkokare, svårslaget.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED