Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Har inte läst alla poster men vad jag sett så är det inte PostNord som sagt detta utan detta har kommits fram till eftersom detta är bara tullen som får öppna brev, ska tullen också ta en administrationsavgift eller det tar PostNord när de får tillbaka paketet?
Vi har faktiskt inte fått någon exakt information från PostNord bara att det kommer bli en avgift och att det finns en utredning.
Hur det än läggs upp så kommer det att gynna PostNord och staten.
Hög avgift = ingen kommer beställa paket med lågt värde = PostNord behöver inte hantera paket från Kina gratis.
Lägre avgift = paket kommer beställas = staten får in sina miljarder i moms och PostNord får betalt för arbetet de utför.

Jo, det är PostNord som tillkännagivit att de kommer behöva skicka vissa paket till tullager och de har själva pratat om att det kan vara upp till 20000 om dagen – https://www.svd.se/postnord-vi-kan-behova-lagra-10-miljoner-p...

Tullager är dock något de driver själva i sina egna lokaler, så Tullverkets personal kommer till PostNord. Ingen extra kostnad tillkommer för att tullen öppnar upp försändelsen. De utför helt enkelt sitt myndighetsuppdrag bara.

Exempel på avgifter i Europa är €15 hos La Poste eller €21 hos Chronopost i Frankrike (de har heller inget tröskelvärde) eller 160 DKK hos PostNord i Danmark (de tar ut moms på försändelser över 80 DKK). Man kan nog vara ganska lugn med att det inte blir mycket billigare. Både till Danmark och Frankrike beställs fortfarande mängder med paket för den delen. Fram tills PostNord meddelar annat så är det 125 kr inkl moms de tar ut i samband med att de gör importdeklarationen och betalar in skatterna/tullen. De verkar aldrig bjuda på speditionsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

De skriver klart ut att det inte är infört och "Det är inte klarlagt från när avgiften kommer att tas ut, även på varor med mindre värde. ".

Alltså Även på varor med mindre värde, det handlar inte om att de ska se över en befintlig avgift, utan det handlar klart och tydligt om de inför nya hanteringar på nya områden och vad avgiften då blir och när den nya hanteringen kommer att införas. De skriver det ju rakt ut. De har aldrig haft någon avgift på varor av mindre värde och de skriver det även rakt ut, så varför försöker ni vrida på vad de skriver?

Det är ju dessutom uppenbart i praktiken att de aldrig har tagit ut någon avgift på varor av mindre värde, så det är hur som helst nytt hur man än ser på det. Bara för de har tagit ut avgifter på dyrare varor och kanske skulle ha gjort det på billigare också om de hade fäljt lagen, så gör det inte det mindre nytt. Det är som att säga att "vi alltid tagit ut en avgift för apelsiner men aldrig tidigare för päron, men bara för vi har tagit ut det för apelsiner så är det inget nytt". Det är det ju. Då man börja applicera det på områden som man aldrig tidigare har tagit ut avgift på så är det ju nytt. Det erkänner de ju själva också.

Jag pratar inte om vad lagen säger, utan jag pratar om hur postnord arbetar. Lagen säger sedan inget om att postnord ska ta ut admin avgifter.

Fast det är din tolkning, det går som sagt att tolka som att man man är medveten om att mindre varor slinker igenom och man inte vet riktigt när man kan vara säker på att även dessa kommer att momsdeklareras fullt ut. Eller att man vill förtydliga att detta även gäller varor av mindre värde. Har man begränsad kapacitet så prioriterar man rimligen de som har högre värde.

Nåja, det spelar egentligen ingen större roll, man har aldrig varit garanterad att slippa moms och avgift, det har bara varit väldigt få paket som kollats (om några alls). Regelverket och avgiften har funnits där länge men man har inte kollat speciellt många av de mindre paketen, alternativt släppt förbi dom helt. Det kanske vi kan vara överens om i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Länk? Hur mycket är momsen på?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

undrar hur det påverkar marknaden internt?

Permalänk
Medlem

125kr är gammalt. Dom ska komma med hur mycket dom ska ta och så 1 Mars

Permalänk
Medlem

Noterar att det helt saknas information om försändelsens värde, alltså är det inte helt klart att det har börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Noterar att det helt saknas information om försändelsens värde, alltså är det inte helt klart att det har börjat.

Troligen är det 25% moms vilket då ger en inköpspris på 208 kr när momsen blir 52 kr.

Permalänk

så vågar man forfarande beställa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Troligen är det 25% moms vilket då ger en inköpspris på 208 kr när momsen blir 52 kr.

Bra tänkt

Hade det varit ett mobilskal för 25 kr så hade jag köpt att postnord på någotvis hade börjat med det redan innan de ens hade bestämt en avgift eller gått ut med att de börjat med det.

Praxis är en gräns vid €22 och det här ligger ju väldigt nära den summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazygenius7:

så vågar man forfarande beställa?

Det är ingen som vet. Senast 1 mars kommer de komma med ett förslag på lösning och datum. De skulle kunna säga ikväll att de börjar ta ut en avgift på 300 kr fr.o.m. imorgon, men det är inte så troligt.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Praxis är en gräns vid €22 och det här ligger ju väldigt nära den summan.

Enligt lagen heter det att 22 euro = 300 kr och detta var en bra bit under 300 kr. Regeln är att man ska räkna om 22 euro till SEK enligt den växelkurs som gällde i oktober förra året och sedan avrunda uppåt till nästa hela hundratal kronor vilket ger 300 kr åtminstone till och med sista december. Vad som händer nästa år beror på vad euron står i i oktober i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Enligt lagen heter det att 22 euro = 300 kr och detta var en bra bit under 300 kr. Regeln är att man ska räkna om 22 euro till SEK enligt den växelkurs som gällde i oktober förra året och sedan avrunda uppåt till nästa hela hundratal kronor vilket ger 300 kr åtminstone till och med sista december. Vad som händer nästa år beror på vad euron står i i oktober i år.

Vilken lag? Säger inte att du har fel, men ibland blir jag intresserad när jag får reda på något nytt och jag kan inte hitta något om det när jag söker.

Jag hittar båda summorna när jag söker, exakt €22 och en gräns på 300kr. (Den senare även för år du euron låg så lågt i oktober året innan att summan borde varit 200kr, men det kan ju bero på okunskap.)

Inte för att den här diskussionen spelar någon roll, ett tullbesked när det kommer in medel _minst_ 100,000 försändelser från Kina per dag är inte ett bevis för att postnord skall ha börjat med det. De har ju inte officiellt satt ett kostnad för det eller när det skall börja med det. Så att de så skulle börja med det en månad innan de skulle komma med information...

Edit: hittade det.

Rådets direktiv 2009/132/EG av den 19 oktober 2009 om tillämpningsområdet för artikel 143 b och c i direktiv 2006/112/EG vad gäller befrielse från mervärdesskatt vid slutlig import av vissa varor

Dock, det är inte ett krav på att beloppet skall avrundas uppåt, eller för den delen avrundas alls. Men medlemsstaterna får avrunda om de vill.

Citat:

Artikel 92

1. Motvärdet i nationell valuta av belopp uttryckta i euro ska för tillämpningen av detta direktiv fastställas en gång om året. De kurser som ska tillämpas ska vara de som gällde första arbetsdagen i oktober, och de ska gälla från och med den 1 januari följande år.

2. Medlemsstaterna får avrunda de belopp i nationell valuta som erhålls vid omräkning av beloppen i euro.

3. Medlemsstaterna får fortsätta att tillämpa de gränsbelopp för skattefrihet som var i kraft vid tiden för den årliga justering som bestäms i punkt 1, om omräkning av beloppen uttryckta i euro, före den avrundning som anges i punkt 2, leder till en förändring som är mindre än 5 % av beloppet uttryckt i nationell valuta eller till en minskning av denna befrielse.

Permalänk
Medlem

@OC&Burn: Det där var ju inte så farligt.

Själv köpte jag 10 glödlampor genom Wish för 85,50 kr + frakt 90 kr och fick denna avi idag.

Permalänk
Medlem

Har ett 3kg paket från kina påväg, får se om jag får nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhaemus:

@OC&Burn: Det där var ju inte så farligt.

Själv köpte jag 10 glödlampor genom Wish för 85,50 kr + frakt 90 kr och fick denna avi idag.
http://forumbilder.se/H5U8C/postnord.jpeg

HAHA , gissar att de får behålla paketet/paketen....finns risk att Posten gräver sin egen grav på detta visset...många beställer men skiter i att hämta ut paketen...billigare i att skita i att hämta ut dem.

Utlämningställena kommer få ett rent helvete tack vare detta...och i senare led posten själv...ska de skicka tillbaka paketen eller förstöra dem?....någon har inte tänkt nog långt med denna avgiften..den kommer till en början skapa mera kostnader för posten.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

@Lastviking: Med tanke på att det är glödlampor hade det kanske inte varit någon
idé att hämta ut dem iaf. Hur många hade varit hela?

Permalänk
Skrivet av mrhaemus:

@OC&Burn: Det där var ju inte så farligt.

Själv köpte jag 10 glödlampor genom Wish för 85,50 kr + frakt 90 kr och fick denna avi idag.
http://forumbilder.se/H5U8C/postnord.jpeg

Hahaha då avvaktar jag tillsvidare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@mrhaemus: Yeelight lampor?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhaemus:

@OC&Burn: Det där var ju inte så farligt.

Själv köpte jag 10 glödlampor genom Wish för 85,50 kr + frakt 90 kr och fick denna avi idag.
http://forumbilder.se/H5U8C/postnord.jpeg

Hur menar du att ett pris på 175 kr blev 1032 kr i moms? Den momsen får du om du köper något för 4128 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

HAHA , gissar att de får behålla paketet/paketen....finns risk att Posten gräver sin egen grav på detta visset...många beställer men skiter i att hämta ut paketen...billigare i att skita i att hämta ut dem.

Utlämningställena kommer få ett rent helvete tack vare detta...och i senare led posten själv...ska de skicka tillbaka paketen eller förstöra dem?....någon har inte tänkt nog långt med denna avgiften..den kommer till en början skapa mera kostnader för posten.

På kort sikt ja. Men på längre sikt så kommer detta innebära färre försändelser, utan tvekan. Vem kommer att vilja beställa ett mobilskal för 30kr, behöva vänta i veckor, och sedan betala moms och tullavgift (vad den nu än kommer att bli)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Hur menar du att ett pris på 175 kr blev 1032 kr i moms? Den momsen får du om du köper något för 4128 kr.

Ja det undrar jag med. Har mailat och frågat vem f@n som har räknat ut detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Vilken lag? Säger inte att du har fel, men ibland blir jag intresserad när jag får reda på något nytt och jag kan inte hitta något om det när jag söker.

Rådets direktiv 2009/132/EG av den 19 oktober 2009 om tillämpningsområdet för artikel 143 b och c i direktiv 2006/112/EG vad gäller befrielse från mervärdesskatt vid slutlig import av vissa varor

Det du länkar till är ett EU-direktiv. Sådana innehåller instruktioner till riksdagen: riksdagen måste stifta en lag som stämmer överens med direktivet. EU-direktiv innehåller ofta formuleringar i stil med att EU-länderna kan göra vissa saker medan andra saker är tvingande. Då måste man titta på de nationella lagarna för att se vilka länder som valt att göra det som är valfritt. I Sveriges fall är det lagen (1994:1551) om frihet från skatt vid import, m.m.:

Skrivet av Lagen, 4 a §:

4 a § Beloppen för skattefrihet fastställs för varje år som de belopp i kronor som motsvarar beloppen i 4 § 3-5 enligt den växelkurs som gäller första arbetsdagen i oktober året före det år beloppen ska tillämpas. Beloppen avrundas till närmaste högre hundratal kronor. Föregående års belopp ska fortsätta att gälla om de är högre än de belopp som annars skulle gälla eller om ändringen skulle vara mindre än 5 procent.

Tullverket ska publicera gällande belopp uttryckta i svenska kronor i Tullverkets författningssamling. Lag (2008:1413).

På någon tidigare sida i den här diskussionen finns det också en referens till rätt avsnitt av Tullverkets författningssamling. Orkar inte leta rätt på den, men 22 euro, 45 euro och 150 euro i EU-direktiven motsvaras i alla fall av 300 kr, 500 kr och 1500 kr i år.

Skrivet av mrhaemus:

@OC&Burn: Det där var ju inte så farligt.

Själv köpte jag 10 glödlampor genom Wish för 85,50 kr + frakt 90 kr och fick denna avi idag.
http://forumbilder.se/H5U8C/postnord.jpeg

Du vet väl att du kan överklaga detta till Tullverket genom att skicka in en riktig faktura? Å andra sidan har EU förbjudit glödlampor, så det kanske finns goda skäl att inte göra det. Om du överklagar fel moms på en försändelse med knark genom att skicka in en korrekt faktura på ditt knark råkar du nog illa ut, och det kanske är likadant med glödlampor.

Skrivet av grovlimpa:

Hur menar du att ett pris på 175 kr blev 1032 kr i moms? Den momsen får du om du köper något för 4128 kr.

Dessutom säger lagen att det är tullfritt under 1500 kr (såvida du inte köpt parfym eller liknande). Uppenbarligen har någon på Postnord slagit in fel värde. Föregående försändelse som skulle förtullas kanske hade värdet 4128 kr och så råkade man slå in samma värde på denna försändelse också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Bra tänkt

Hade det varit ett mobilskal för 25 kr så hade jag köpt att postnord på någotvis hade börjat med det redan innan de ens hade bestämt en avgift eller gått ut med att de börjat med det.

Praxis är en gräns vid €22 och det här ligger ju väldigt nära den summan.

22 EUR motsvarar dock 300 SEK i Tullverkets föreskrifter. Sen visste PostNord att gränsen inte gällde postorder, och kommunicerade detta till kund och det är ingen fast gräns de följt till att börja med. Även tidigare fick du ibland försändelser med mindre deklarerade värden tagna. Så är i princip omöjligt att säga när en skärpning sker eftersom de hela tiden haft möjligheten och nyttjat möjligheten ibland.

Just den artikeln som nämner 22 EUR (just de vi pratar om) har bara funnits i EU-direktivet sedan 2009, och gällt i Sverige sedan 1 januari 2010 och har alltid varit 300 SEK i Tullverkets föreskrifter under denna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Hur menar du att ett pris på 175 kr blev 1032 kr i moms? Den momsen får du om du köper något för 4128 kr.

Det är ju det här som är så jävla vackert med Postnord.
125 spänn ska dom ha för att ett jon ska producera den där "fakturan", och då kan dom öht inte ens göra rätt.
Helt ofattbart.

Jag antar att det största problemet är att Postnord inte tjänar stålar på dessa försändelser, hade dom gjort det hade det ju legat i deras intresse att komma fram med en bättre lösning, eftersom dom annars hade tappat business. Nu verkar dom ju som sagt tycka att 125:- avgiften är positiv eftersom det underlättar för dom.

Sist men inte minst så är ju -enda- anledningen att detta öht kan ske att det är en skatt.
Hur många av er hade hoppat på tåget om jag hade kommit med en affärsidé där det kommer kosta 125:- för att i snitt ta in en "vinst" om typ 50:-?

Så ja, fine, jag köper det. Skatten (moms) ska in och postnord har en kostnad för det. Men på något mer FILOSOFISKT plan är det ju helt sjukt att kostnaden för att utföra detta överstiger stålarna som samlas in.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Sist men inte minst så är ju -enda- anledningen att detta öht kan ske att det är en skatt.
Hur många av er hade hoppat på tåget om jag hade kommit med en affärsidé där det kommer kosta 125:- för att i snitt ta in en "vinst" om typ 50:-?

Nej, nej, hoppa på tåget kostar 100 kr extra, inte 125 kr extra. Det är en extraavgift du får betala om du väljer att gå till SJ:s biljettlucka eller till Pressbyrån istället för att beställa på SJ:s hemsida.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad ni mumlar om, men tjänster kostar pengar och om tjänsten är att betala in skatt eller inte har inte någon inverkan där, avgiftens storlek är kopplade till tjänsten och inte hur mycket pengar som ska drivas in för någon annan. Ungefär som postförskott kostar lika mycket om en vara kostar 50 kr som om den kostar 10 000 kr.

Hoppa in i färdmedel utan att veta vad de kommer kosta skulle jag inte göra. Hos SJ får du betala 1200 kr i kontrollavgift om du inte har köpt biljett för den delen, förr kunde du lösa biljett mot en ombordavgift (men den kunde vara dyrare än biljetten).

Hade DHL fått för sig att varan har ett deklarerat värde på 4000 kr hade du fått betala 150 kr i avgift. På annat håll hade det kunnat vara dyrare avgift även om de pricka rätt på värdet.

Permalänk
Avstängd

Jag slapp avgiften idag när jag hämtade ut ett av mina paket, summan på varorna var 300:-

De som skickade varorna hade sänt dessa som gåva från Kina.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Båda paketnummer som jag hittat här är EMS / Express så jag håller fortfarande tummarna på de saker som jag varit tvungen att köpa från kina (det är t.ex svårt att hitta skal lokalt till en taiwantelefon). Jag är dock rätt pessimistisk till paketet som skickades 16/12, det blev nog rätt platt i julhandeln.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hoppa in i färdmedel utan att veta vad de kommer kosta skulle jag inte göra.

Precis, och av den anledningen låter jag för närvarande bli att beställa saker från Asien som skickas med Postnord. Postnord har ju vid några tillfällen nämnt att avgiften ska "utredas" och jag vill gärna veta vad som händer med detta först. Om avgiften skulle komma att höjas kraftigt, kanske det är bättre att låta bli att beställa något. Det kan ju vara så att man tänkt sig att närma sig Danmark med en avgift på 160 DKK ≈ 200 SEK.

Permalänk
Medlem

Kan inte beskriva mitt hat emot postnord.. riktigt skit
jag har jobbat där via randstad, och där slänger dom paketen hårt ned i backen när banden blir fulla..
jag såg tex att en lagledare kastade ned en 55 tums tv rätt ned i betongen ifrån bords höjd även flera laptops

jag gick fram och konfronterade honom och hans respons "det skulle vi aldrig göra" total blånekade
tycker att det är för jävligt folk har betalat med sina hårt arbetande pengar :@ ush bojkotta skiten om ni kan

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder