Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

Fel. Du behöver inte skatta ett shit om du köper kaffekoppen med bitcoin. Däremot om du tar ut bitcoin i SEK och sen köper en kaffe. Då ska du skatta 30% på vinsten.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Du ska redovisa och skatta på den vinsten du gjort på din bitcoin när du använder den för att köpa din kopp kaffe med.

Du betalar även per automatik skatt på kaffet också för den delen det är självklart inbakat i att bitcoinpriset på kaffet är högre på samma sätt som att priset i SEK är högre på kaffet inklusive moms.

Permalänk

Shit, måste jag skatta om jag köper knark nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Frågade i investeringstråden tidigare och fick inget svar.

Den här senaste tidens kraftiga nedgång för BTC och ETH, framförallt i slutet på förra veckan och idag, vad beror den på och kan man läsa mer om ev. bakomliggande orsak?

För att det har varit så tidigare år.

Nu idag förbjöd kina lite fler saker, så nu kan dom inte förbjuda mycket mer

Det är anledningen. Inget annat. Det har varit såhär varje år, så dom enda som är överraskade är dom som inte har varit med i kryptovalutor tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

För att det har varit så tidigare år.

Nu idag förbjöd kina lite fler saker, så nu kan dom inte förbjuda mycket mer

Det är anledningen. Inget annat. Det har varit såhär varje år, så dom enda som är överraskade är dom som inte har varit med i kryptovalutor tidigare.

Nä de kan tillämpa lagarna bättre och slänga in folk som köper/säljer krypto med hjälp av VPN i fängelse etc.

Kina var vad jag förstått en ganska stor del inom krypto de senaste året.

Permalänk
Medlem

Ni som är skeptiska till kryptovalutor, här kommer ett bra podcastavsnitt (långt, men mycket matnyttigt):
https://tim.blog/2017/06/04/nick-szabo/

Avsnittet är en intervju med Nick Szabo. Det är många som tror att han är Satoshi Nakamoto (dvs, skaparen av Bitcoin). Oavsett detta så myntade han begreppet smarta kontrakt som blandat annat Ethereum och NEO bygger på. Hans tankar är lite mer djupgående än många andra inom kryptovärlden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Nä de kan tillämpa lagarna bättre och slänga in folk som köper/säljer krypto med hjälp av VPN i fängelse etc.

Kina var vad jag förstått en ganska stor del inom krypto de senaste året.

Substratum löser VPN över blockkedjan. Dvs slutdestination är olika datorer hela tiden, så du kan inte spåra att det är en VPN.

Krypto har sina lösningar

Den är ICO till Ethereums plattform.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Ni som är skeptiska till kryptovalutor, här kommer ett bra podcastavsnitt (långt, men mycket matnyttigt):
https://tim.blog/2017/06/04/nick-szabo/

Avsnittet är en intervju med Nick Szabo. Det är många som tror att han är Satoshi Nakamoto (dvs, skaparen av Bitcoin). Oavsett detta så myntade han begreppet smarta kontrakt som blandat annat Ethereum och NEO bygger på. Hans tankar är lite mer djupgående än många andra inom kryptovärlden...

Rekommenderar alla att titta på följande debatt mellan Ivan on Tech och Richard Heart som sändes live igår, Richard är en tidigare Bitcoin "pumpare" som har en något nyktrare syn på Crypto som helhelt just nu :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilonfive:

Väntade på detta svaret, det är så otroligt svenskt och jante att tycka att om man har mer än 950K så borde de inte vara garanterade.
Det stämmer att man äger sina värdepapper.

Det är för övrigt inte 950K per konto utan per individ.
Jag har inte ens i närheten utav 950K på mitt konto men alla pengar som jag sätter in bör vara garanterade. Varför ska banken ha rätt till att låna ut mina pengar och sedan förlora dem?

Det är ju staten som garanterar de 950K. Sen kan du ju ha konton på flera banker om du vill ha mer än 950K på konto.... Finns minst 10 dugliga banker så problem först om du ligger över 10 mille.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Ni som är skeptiska till kryptovalutor, här kommer ett bra podcastavsnitt (långt, men mycket matnyttigt):
https://tim.blog/2017/06/04/nick-szabo/

Avsnittet är en intervju med Nick Szabo. Det är många som tror att han är Satoshi Nakamoto (dvs, skaparen av Bitcoin). Oavsett detta så myntade han begreppet smarta kontrakt som blandat annat Ethereum och NEO bygger på. Hans tankar är lite mer djupgående än många andra inom kryptovärlden...

Känns inte så aktuell när podcasten är snart ett år gammal och bubblan har spruckit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Ni som är skeptiska till kryptovalutor, här kommer ett bra podcastavsnitt (långt, men mycket matnyttigt):
https://tim.blog/2017/06/04/nick-szabo/

Avsnittet är en intervju med Nick Szabo. Det är många som tror att han är Satoshi Nakamoto (dvs, skaparen av Bitcoin). Oavsett detta så myntade han begreppet smarta kontrakt som blandat annat Ethereum och NEO bygger på. Hans tankar är lite mer djupgående än många andra inom kryptovärlden...

Tack. Det bekräftar att de största kryptokramarna bara är inbitna libertarianer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Tack. Det bekräftar att de största kryptokramarna bara är inbitna libertarianer.

Eller så är de på tok för tungt "investerade" i kryptovalutor att de måste sitta och rättfärdiga sin "investering" överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Känns inte så aktuell när podcasten är snart ett år gammal och bubblan har spruckit.

Alltså, avsnittet handlar inte om prisutvecklingen... huruvida kryptovalutor är en bubbla eller inte återstår att se.

Skrivet av Hellowiener:

Tack. Det bekräftar att de största kryptokramarna bara är inbitna libertarianer.

Det finns helt klart en hel del libertarianer bland de kryptofrälsta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greed:

Eller så är de på tok för tungt "investerade" i kryptovalutor att de måste sitta och rättfärdiga sin "investering" överallt.

Rättfärdiga? Varenda kotte i krypto har gjort mer vinst än ni kommer göra på hela erat liv i aktier.

Vad ska man rättfärdiga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Rättfärdiga? Varenda kotte i krypto har gjort mer vinst än ni kommer göra på hela erat liv i aktier.

Vad ska man rättfärdiga?

#Triggered

Ja de som "investerade" i bitcoin strax efter jul när bitcoin låg på 120-130K har ju gjort en jättebra "investering" nu när den ligger på 55K.

Permalänk
Medlem

@Xcm: ringde min polare idag. Han gick in med 100.000:- och värdet steg till 400.000:- på bara några veckor. Idag berättade han att han gått back. Hur mycket, ville han inte säga :s vet inte vilka valutor han hade köpt heller. Men ändå... han övertalade mig nästan att investera men orkade inte sätta mig in ordentligt, som tur var.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

February 5th 1637.. I dag för många år sen sket det sig för tulpanerna.
Idag gick bitcoin under 7K

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

February 5th 1637.. I dag för många år sen sket det sig för tulpanerna.
Idag gick bitcoin under 7K

Kommer vara under 5K innan jag vaknar imorgon.

Permalänk
Medlem

Köp köp köp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Xcm: ringde min polare idag. Han gick in med 100.000:- och värdet steg till 400.000:- på bara några veckor. Idag berättade han att han gått back. Hur mycket, ville han inte säga :s vet inte vilka valutor han hade köpt heller. Men ändå... han övertalade mig nästan att investera men orkade inte sätta mig in ordentligt, som tur var.

Ring han i höst igen

Ska bli så jävla roligt i höst. Jag ska printa mitt värde nu och i höst så ska jah trycka upp det i era ansikten så ni blir tysta.

Ni kan inte marknaden, ska bli skönare än att trycka dit en Vänsterpartist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Ring han i höst igen

Ska bli så jävla roligt i höst. Jag ska printa mitt värde nu och i höst så ska jah trycka upp det i era ansikten så ni blir tysta.

Ni kan inte marknaden, ska bli skönare än att trycka dit en Vänsterpartist.

Varför kan vi inte "marknaden"? Låter som något en bortskämd tonåring skulle säga. Om du nu hade kunnat marknaden hade du nog knappast suttit här på Sweclockers och proklamerat detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greed:

Varför kan vi inte "marknaden"? Låter som något en bortskämd tonåring skulle säga. Om du nu hade kunnat marknaden hade du nog knappast suttit här på Sweclockers och proklamerat detta.

Jag sitter 9 timmar per dag utöver detta slösurfande.

Jag sitter ju mest och njuter av att se skaran förlorare som går miste om pengar. Så fantastiskt lätta pengar och ni är kvar i det lilla svenska systemet.

Som sagt, kommer citera er allihopa i höst med före/efterbild, tills dess får ni leva på era stödlikes på kommentarerna

Om vi säger såhär. I somras köpte jag 1000 Neo a 20 dollar.
Slå upp neo's "GAS" så kan du se att nästa år får jag mer i månaden på GAS-avkastningen än du får ut på din lön.

So long!

Permalänk
Inaktiv

Alltid roligt att läsa den här typen av trådar och återkomma till efter några år, jag har varit med på div bubblor sedan Asienkrisen, och det slutar alltid på samma sätt.

Minns ni IT-bubblan el Uranhaussen runt 2005 och framåt, minus 99,99% efter några år, minns ni Oljebubblan och snacket om Ny ekonomi, guldhaussen och att nu var det annorlunda där runt 2007, evig tillväxt, vem minns inte det.

Ni som investerar i krypto kommer att se minus 99,99 innan resan är över.

Markera gärna denna tråd och plocka upp den om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Rättfärdiga? Varenda kotte i krypto har gjort mer vinst än ni kommer göra på hela erat liv i aktier.

Vad ska man rättfärdiga?

Jag kan lova att så inte är fallet. Det finns garanterat de som köpt när det var dyrt och sedan sålt när värdet gått ner. Sedan är det som alltid så att en vinst är inte en vinst innan den realiserats. Innan du växlat över dina krypto till vanliga pengar, alternativt köpt något för dom så har du inte gjort någon vinst.

Skrivet av Xcm:

Ring han i höst igen

Ska bli så jävla roligt i höst. Jag ska printa mitt värde nu och i höst så ska jah trycka upp det i era ansikten så ni blir tysta.

Ni kan inte marknaden, ska bli skönare än att trycka dit en Vänsterpartist.

Varför bli aggressiv? Tjänar du pengar så grattis! Jag har i alla fall inget emot det, tvärt om!

Problemet är att du framställer spekulationer om framtiden som 100% säkra vilket du omöjligen kan veta. Det finns ALLTID ett visst mått av osäkerhet, oavsett vad det gäller.

Skrivet av Xcm:

Jag sitter 9 timmar per dag utöver detta slösurfande.

Jag sitter ju mest och njuter av att se skaran förlorare som går miste om pengar. Så fantastiskt lätta pengar och ni är kvar i det lilla svenska systemet.

Som sagt, kommer citera er allihopa i höst med före/efterbild, tills dess får ni leva på era stödlikes på kommentarerna

Om vi säger såhär. I somras köpte jag 1000 Neo a 20 dollar.
Slå upp neo's "GAS" så kan du se att nästa år får jag mer i månaden på GAS-avkastningen än du får ut på din lön.

So long!

Går miste om pengar? Hur då? Jag lika mycket pengar nu som tidigare?

Det du beskriver är annars i princip "Fear of missing out", dvs att man är rädd att gå miste om något som någon annan har. I mitt tycke verkar detta vara något som driver många som köper krypto, i alla fall de som köper för att tjäna pengar och inte för att de tror på den bakomliggande iden. Skulle tro att det faktiskt är en hel del...

Och återigen, tjänar du pengar så grattis! Jag kommer inte att tjäna några pengar på krypto den närmsta tiden då jag inte har någon möjlighet att beräkna något värde så tycker jag att det är för riskfyllt. Å andra sidan kommer jag då heller inte riskera att gå back, vilket är en reell möjlighet det med. Inga investeringar är säkra, oavsett hur påläst man är. Speciellt om man avfärdar ekonomiskt kunnande som gammal kunskap som inte lägre gäller. Det bästa är nog om man faktiskt ser båda sidan av myntet då båda sidor påverkar värderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Jag sitter 9 timmar per dag utöver detta slösurfande.

Jag sitter ju mest och njuter av att se skaran förlorare som går miste om pengar. Så fantastiskt lätta pengar och ni är kvar i det lilla svenska systemet.

Som sagt, kommer citera er allihopa i höst med före/efterbild, tills dess får ni leva på era stödlikes på kommentarerna

Om vi säger såhär. I somras köpte jag 1000 Neo a 20 dollar.
Slå upp neo's "GAS" så kan du se att nästa år får jag mer i månaden på GAS-avkastningen än du får ut på din lön.

So long!

Den här frågan ställer jag av genuin nyfikenhet samtidigt som svaret kommer ge många en indikation på hur rutinerad du är som investerare och därmed vilken vikt man ska lägga vid det du skriver: Ponera att du har fel och att priserna på det du köpt samt att implementeringen av cryptovalutor och blockchain inte går som du tänkt. När tar du då stoppen? Hur ser din exit strategi ut?

Som sagt - är på riktigt intresserad av en kort sammanfattning

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Alltid roligt att läsa den här typen av trådar och återkomma till efter några år, jag har varit med på div bubblor sedan Asienkrisen, och det slutar alltid på samma sätt.

Minns ni IT-bubblan el Uranhaussen runt 2005 och framåt, minus 99,99% efter några år, minns ni Oljebubblan och snacket om Ny ekonomi, guldhaussen och att nu var det annorlunda där runt 2007, evig tillväxt, vem minns inte det.

Ni som investerar i krypto kommer att se minus 99,99 innan resan är över.

Markera gärna denna tråd och plocka upp den om några år.

Ska man vara lite kinkig här så utraderades inte 99.99% av värdet som stoppades in i exempelvis IT-bubblan. En hel del företag gick i konkurs och kurserna sjönk drastiskt även för de vettigare företagen. Men i slutändan fanns det fortfarande kvar värden i de bolag som överlevde och kurserna har gått upp sedan dess. Är det som nu sker med kryptokurserna en bubbla som punkteras så är det intressanta att se vart de tar vägen. Kommer någon att stå emot bättre än andra? Finns det något inbyggt värde i valutorna som de ser ut nu eller kommer det att falla mot noll?

Personligen tycker jag blockchain-tekniken är intressant och det ska bli intressant att se vart det tar vägen, men först måste man komma ifrån "tjäna-pengar-snabbt" mentaliteten som verkar härska just nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska man vara lite kinkig här så utraderades inte 99.99% av värdet som stoppades in i exempelvis IT-bubblan. En hel del företag gick i konkurs och kurserna sjönk drastiskt även för de vettigare företagen. Men i slutändan fanns det fortfarande kvar värden i de bolag som överlevde och kurserna har gått upp sedan dess. Är det som nu sker med kryptokurserna en bubbla som punkteras så är det intressanta att se vart de tar vägen. Kommer någon att stå emot bättre än andra? Finns det något inbyggt värde i valutorna som de ser ut nu eller kommer det att falla mot noll?

Personligen tycker jag blockchain-tekniken är intressant och det ska bli intressant att se vart det tar vägen, men först måste man komma ifrån "tjäna-pengar-snabbt" mentaliteten som verkar härska just nu...

Dock är väl det ointressant att det finns vissa som har "tjäna-pengar-snabbt"-mentalitet? Man investerar väl för att man tror det finns ett framtida värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Den här frågan ställer jag av genuin nyfikenhet samtidigt som svaret kommer ge många en indikation på hur rutinerad du är som investerare och därmed vilken vikt man ska lägga vid det du skriver: Ponera att du har fel och att priserna på det du köpt samt att implementeringen av cryptovalutor och blockchain inte går som du tänkt. När tar du då stoppen? Hur ser din exit strategi ut?

Som sagt - är på riktigt intresserad av en kort sammanfattning

Måste man ha en exit-strategi? Exempelvis, om jag investerar pengar i Avanza Zero. Behöver jag ha en exit-strategi då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Dock är väl det ointressant att det finns vissa som har "tjäna-pengar-snabbt"-mentalitet? Man investerar väl för att man tror det finns ett framtida värde?

Nja, det tar fokus från tekniken i sig och vad det "egentligen" kan tänkas vara värt. I dagsläget verkar det vara mest en fråga om att man satsar pengar för att andra tjänat snabba pengar där, snarare än att man är påläst och tror på iden/tekniken i sig.

Skrivet av kanskedet:

Måste man ha en exit-strategi? Exempelvis, om jag investerar pengar i Avanza Zero. Behöver jag ha en exit-strategi då?

Måste måste man såklart inte, man man bör ha det. Grundtipset är att man tänker igenom det innan man investerar, om saker dyker snabbt och plötsligt så är det lätt att fatta beslut i stunden som inte är speciellt vettiga. Har man tänkt igenom de möjligheterna och gjort en plan i förväg så kan man luta sig mot den. Man vet då vad en mer rationell version av sig själv kom fram till och kan förhoppningsvis undvika en del beslutsångest och/eller allmän ångest över dåliga beslut fattade i affekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nja, det tar fokus från tekniken i sig och vad det "egentligen" kan tänkas vara värt. I dagsläget verkar det vara mest en fråga om att man satsar pengar för att andra tjänat snabba pengar där, snarare än att man är påläst och tror på iden/tekniken i sig.

Ja, det bör man ha. Grundtipset är att man tänker igenom det innan man investerar, om saker dyker snabbt och plötsligt så är det lätt att fatta beslut i stunden som inte är speciellt vettiga. Har man tänkt igenom de möjligheterna och gjort en plan i förväg så kan man luta sig mot den. Man vet då vad en mer rationell version av sig själv kom fram till och kan förhoppningsvis undvika en del beslutsångest och/eller allmän ångest över dåliga beslut fattade i affekt

Jag investerar i kryptovalutor då jag tror på tekniken. Vi får se om jag får rätt eller inte.

Jag har ingen exit-strategi när det kommer till vanliga aktier. Men och andra sidan blir jag inte så känslosam om marknaden går ner. Dock så utvärderar jag mina innehav löpande och säljer av de jag inte längre tror på.

Permalänk
Medlem

Så här ser SECs ordförande i USA på kryptovalutor:
"Through the years, technological innovations have improved our markets, including through increased competition, lower barriers to entry and decreased costs for market participants. Distributed ledger and other emerging technologies have the potential to further influence and improve the capital markets and the financial services industry. Businesses, especially smaller businesses without efficient access to traditional capital markets, can be aided by financial technology in raising capital to establish and finance their operations, thereby allowing them to be more competitive both domestically and globally. And these technological innovations can provide investors with new opportunities to offer support and capital to novel concepts and ideas.

History, both in the United States and abroad, has proven time and again that these opportunities flourish best when pursued in harmony with our federal securities laws. These laws reflect our tripartite mission to protect investors, maintain fair, orderly and efficient markets and facilitate capital formation. Being faithful to each part of our mission not in isolation, but collectively, has served us well. Said simply, we should embrace the pursuit of technological advancement, as well as new and innovative techniques for capital raising, but not at the expense of the principles undermining our well-founded and proven approach to protecting investors and markets."
https://www.banking.senate.gov/public/_cache/files/a5e72ac6-4...