Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

@Implor:
Du kan inte jämföra Krypto med Aktier. Det går bara inte! Det är helt 2 olika saker och teknisk analys fungerar inte på krypto.
Jag skulle säga att det är just nu 60% rabatt på bitcoin och hade jag haft mer FIAT så hade jag köpt bitcoin nu.

För att kalla det en bubbla så tycker jag man måste ha en tidsram att hålla sig till. Jag kan gå med på att kalla det en bubbla om det går ner med 60% och håller sig där i mer än ett år. Men bitcoin har haft en sådan "bubbla" en gång varje år och ökat sitt värde flera gånger om efter varje "bubbla" då är det svårt och kalla det för en bubbla om värdet på bitcoin stiger med 1000% på ett år efter en "bubbla"

Problemet är som nämnt att aktiehandlarna ser krypto som en och samma sak. Varje kryptovaluta är ett egen företag med en egen revolutionerande idé.

Cryptovalutor har öppnat upp en 2a dimension där du kan göra om alla dagens företag men i en blockkedja och förbättra och göra det fritt.

Men för dessa ekonomistudenter som inte är insatta så är crypto bara krypto och man köper droger för det. Helt vilsna.

Permalänk
Medlem

@Xcm: När bashar jag crypto valutor? Vi har prata BTC hela tråden och generell ekonomi termer som gäller för Fonder/Aktier/Valutor/Guld/BTC mm.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Havreboll647:

https://www.youtube.com/watch?v=Iz-8CSa9xj8

Har suttit ett tag och försökt fundera på vad det är som Kryptokramarna påminner mig om. Plötsligt slog det mig när jag läste inlägget från Xcm...

Skälet till att jag och många andra väljer att inte "försvara" oss är för att det inte går att försvara sig. Du blandar fakta (felaktig sådan) och tyckande höger och vänster. Du lägger fram direkta felaktigheter och kallar dessa fakta. Du visar på en total oförståelse för det ekonomiska systemet och ber mig att visa på en sanning som inte får bestå i att beskriva saker som dom är. Endast en idiot går in i en sådan diskussion.

Även om någon här hade totalt överbevisat dig så hade du fortfarande haft kvar trumfkortet genom att säga att dessa personer är ignoranta och trångsynta. Dom förstår inte den storhet som du och dina gelikar förstår.

Det är ganska lustigt att se samma tankesätt här som på investeringsforum såsom Avanzas forum. I mitt jobb får jag ofta tillgång till information som kommer att vara kursstyrande, något som naturligtvis inte kan läckas till utomstående eller användas för egen handel. Dock är det ganska lustigt att sitta och titta på spekulationerna som personer gör på forumet. ALLA är HELT säkra på att aktie A eller B kommer att gå upp. saker som "Lyssna på mig, det är GARANTERAT att aktie A kommer att vara värd x SEK vid årsskiftet" skrivs hela tiden. Dom som inte gör samma analys är klassade som okunniga, speciellt om deras resonemang baseras i någon slags fakta.

Det är lustigt att det faktum att man faktiskt kan något inom ett ämne är det som gör att ens kunnande diskvalificeras.

Skulle någon säga samma sak om ingenjörer som skall bygga en bro. Jaha, här kommer ni med era gamla hållfasthetsbräkningar och stressanalyser. Nu är det så att det är nya tider. Nya vindar blåser. Här ska vi fasiken bygga en lång tunn bro över en blåsig dal med en självsvängningsfrekvens som matchar den mest vanligt förekommande vindstyrkan och vindriktningen. Jaså, du säger att den kommer att rasa bara för att andra broar förr i tiden har rasat under samma förutsättningar... Det är bara för att du utgår från att det som hänt förut kommer att upprepa sig om man ser liknande tecken. Kom inte här och klanka ner på VÅR bro med dina universitetsexamen och arbetserfarenhet. Spring och lek med dom andra mossiga tråkiga personerna där borta och lämna oss ifred...

Du nämner aktier, det har inte med kryptovalutor att göra, så du är tyvärr fel ute.
Din erfarenhet kring företag som inte är transparenta är inte applicerbart.

Kryptovalutor är öppen källkod, allt finns svart på vitt för dig att se. Utöver det investerar du i hur du tror denna kommer fungera i ekonomin.

Du litar på personer som kan undanhålla eller göra investeringar helt utan att du kan säga något. Kryptovalutor går inte att ändra utan en fork, och du kan inte bara forka utan att få med dig folk.

Så visst är du lite vilse du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@Xcm: När bashar jag crypto valutor? Vi har prata BTC hela tråden och generell ekonomi termer som gäller för Fonder/Aktier/Valutor/Guld/BTC mm.

Allt är bubblor och gud förbanne den som handlar eller tror på olika valutor. Usch och fy.

Frågan är varför du blandar in BTC med generella ekonomitermer när dom inte kan appliceras på BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Problemet är som nämnt att aktiehandlarna ser krypto som en och samma sak. Varje kryptovaluta är ett egen företag med en egen revolutionerande idé.

Cryptovalutor har öppnat upp en 2a dimension där du kan göra om alla dagens företag men i en blockkedja och förbättra och göra det fritt.

Men för dessa ekonomistudenter som inte är insatta så är crypto bara krypto och man köper droger för det. Helt vilsna.

Men en hel branch kan krasha. IT-bubblan som exempel. Många olika företag med olika produkter och ideér. Oavsett så kraschade allt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Havreboll647:

Ännu en ekonom som jämför krypto med aktiemarknad... Det går inte och jämföra.
Ni försöker göra en teknisk analys av ett päron när vi egentligen pratar om äpplen...

Alla som försöker jämföra Krypto med Aktier eller försöker applicera teknisk analys från metoder som är för aktiemarknad kommer torska sina bitcoin rätt fort!

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Allt är bubblor och gud förbanne den som handlar eller tror på olika valutor. Usch och fy.

Frågan är varför du blandar in BTC med generella ekonomitermer när dom inte kan appliceras på BTC.

Vi är nere på så låg nivå att jag är fascinerad.

ska vi skrota resta av ordboken också när vi endå håller på?

Vad ska vi kalla "Snabb ökning följd av kraftig nergång"? Pannkaka?

Jo jag gillar det! Vi kör på pannkaka!

Så alla hänger med så är en bubbla i crypto värden en "pannkaka" då existerande "ekonomiska termer" inte är applicerbart.

Jag ger upp detta nu. Kommer inte svara på dina inlägg i framtiden XCM. Önskar dig all lycka med ditt crypto äventyr!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Men en hel branch kan krasha. IT-bubblan som exempel. Många olika företag med olika produkter och ideér. Oavsett så kraschade allt.

Skillnaden är att Bitcoin fortfarande är UNDERVÄRDERAD. Den är inte övervärderad som alla företag i IT-krashen blev.

Bitcoin och alla andra valutor är SVINLÅGT värderade. Och BTC tappar marknad för vare månad som går i snitt, till förmån för bättre valutor.

16.800.000 bitcoin. 8000 Dollar st.
1.600.000.000.000 Dollar. 1 Dollar st.

Där har du skillnaden, att alla som håller på med crypto tycker att det är lågt värderat.

Om NEO blir huvudvaluta i asien:

65 000 000 NEO finns det totalt.

Om jag har 1000 Neo i detta fallet och jag köpte dom för 20 dollar st så är jag väldigt glad när hela världen ska börja handla med detta.

Kanske 10 Neo räcker?

Det räcker med att valutan blir utbredd så sitter man bra i båten om man är tidig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Vi är nere på så låg nivå att jag är fascinerad.

ska vi skrota resta av ordboken också när vi endå håller på?

Vad ska vi kalla "Snabb ökning följd av kraftig nergång"? Pannkaka?

Jo jag gillar det! Vi kör på pannkaka!

Så alla hänger med så är en bubbla i crypto värden en "pannkaka" då existerande "ekonomiska termer" inte är applicerbart.

Jag ger upp detta nu. Kommer inte svara på dina inlägg i framtiden XCM. Önskar dig all lycka med ditt crypto äventyr!

Snabb ökning följd av kraftig nedgång kan vara för att valutan har mönster som säger att det kommer gå ner, och då tar folk ut pengar.

Hört om aktiemarknaden vad som sker varje 7-10 år? Folk vet att marknaden kommer gå ner och säljer därmed av. Det är standardrutin inom aktiehandel som du gillar så mycket. Är detta också en bubbla? Nej, om folk vet att marknaden går ner så säljer man ju för fn av. Inget konstigt med det.

Nu är det så få inne i crypto, och dessa få har ofta stora delar i valutorna för att man är inne tidigt, således påverkas marknaden mycket mer när dessa säljer, och folk tar rygg. Sen kommer folk som DU och andra aktiehandlare som inte är vana hur kryptohandeln fungerar, och säljer i nedgång för ni är ständigt rädda för krasher. Ni är dom som genererar pengar till dom stora investerarna.

Medelsvensson är förloraren, den insatta blir snart ekonomiskt oberoende.

Smile on ya face.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens läst tråden för jag antar att det är det vanliga kriget av "Det är en bubbla" mot "Det är ingen bubbla!".
Denna bild har delats frekvent angående bitcoin och stämmer som tidigare bilder in på vad som händer vid överspekulation.

Vad som stämmer in extremt bra på just denna är "Media attention". Jag känner flera personer som gick in i Bitcoin vid vad jag kallar "hål i huvet nivåer". Det var vid $17k. Och likt alla nybörjare så köpte de dyrt, sålde i panik när det börjar rasa. Bara för att återköpa i Bull trapen och sälja ännu en gång med förlust i panik.
Och det är inte så konstigt. Media formligen bajsade ur sig artiklar som "Hade du köpt 1 Bitcoin förra veckan hade du tjänat 50000kr idag" osv.

Angående att Bitcoin/*coins inte har något satt värde skiljer det inte från aktiemarknaden ett endaste dugg om man tittar på spekulationen i sig. Exakt samma regler gäller. Exakt samma traders och robothandel sker i coins. Så jag anser att det är direkt jämförbart. Sen om man väljer att kalla allt överspekulerat för bubbla är valfritt. Men vill man kalla det för bubbla så är Bitcoin ett skolexemplar av det.
Samma investment verktyg som för aktiemarknaden kan appliceras på *coins eftersom det är handelsrörelser och att gissa hur algoritmerna styr handeln. Inte Bitcoins egentliga värde just spekulationen handlar om.

Permalänk
Avstängd

Xcm: glöm bara inte bort att diverse länders regeringar och politiker börjar kolla på krypto nu.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

T.ex när du köper din ferarri för dina bitcoin i framtiden måste du redovisa det.
Eller om du köper en kopp kaffe,eller kanske en hdmi sladd från webhallen eller vad du nu tänkt handla.

Kom tillbaka när diverse regeringar/banker reglerar och tillämpar regleringarna för bitcoin så kan jag gå med på att det inte är någon bubbla.

Permalänk
Medlem

@gabriel15:
Brah, Finns folk med så mycket pengar i krypto att de försöker bygga en krypto stad. dont worry
https://www.nytimes.com/2018/02/02/technology/cryptocurrency-...

Det är bara o flytta dit och köpa sin resa till månen i en lamboraket.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

@gabriel15:
Brah, Finns folk med så mycket pengar i krypto att de försöker bygga en krypto stad. dont worry
https://www.nytimes.com/2018/02/02/technology/cryptocurrency-...

Det är bara o flytta dit och köpa sin resa till månen i en lamboraket.

https://cryptocrimson.com/puerto-rico-tax-haven-cryptocurrenc...

När de flyttar dit för att kunna sälja sina bitcoin ska man då kalla det för en kryptostad?

Är inte själva idén med bitcoin att ni i sekten ska kunna bo vart ni vill och inte vara beroende av banker och HODLa inte flytta för att kunna sälja era bitcoins utan ett betala skatt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Xcm: glöm bara inte bort att diverse länders regeringar och politiker börjar kolla på krypto nu.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

T.ex när du köper din ferarri för dina bitcoin i framtiden måste du redovisa det.
Eller om du köper en kopp kaffe,eller kanske en hdmi sladd från webhallen eller vad du nu tänkt handla.

Kom tillbaka när diverse regeringar/banker reglerar och tillämpar regleringarna för bitcoin så kan jag gå med på att det inte är någon bubbla.

Vad är problemet med att betala skatt? Varför skulle jag ha som huvudsyfte att vilja undvika skatt? Du har ju fortfarande inte fattat vad detta handlar om i huvudtaget.

Varför, varför VARFÖR är människor så tröga att förstå! Det är som att diskutera politik med en vänsterpartist, det går fan bara inte fram det man säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

De flyttar till Puerto Rico så de slipper betala skatt på de bitcoinsen de säljer.

Ska de HODLa sina bitcoins spelar det ju självklart ingen roll vart de bor men varför skulle de spara sina bitcoin när de kan sälja dem o leva livet

Man håller sina pengar tills man kan leva på pengarna genom att investera i 25/25/25/25 safe i framtiden med en årlig avkastning på 4-7%.

Behöver inte mer än 5-10 miljoner, så kan jag flytta till tex sydamerika och aldrig jobba i mitt liv igen.

Har jag dessutom passiva kryptoinkomster på detta så kan jag köpa lite fina bilar osv på det.

Jag utnyttjar definitivt dessa snabba pengar. Tjänat mer på krypto förra året än på mitt jobb, och då har jag ändå 30k + bil för 13.000 i månaden i lön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

https://cryptocrimson.com/puerto-rico-tax-haven-cryptocurrenc...

När de flyttar dit för att kunna sälja sina bitcoin ska man då kalla det för en kryptostad?

Är inte själva idén med bitcoin att ni i sekten ska kunna bo vart ni vill och inte vara beroende av banker och HODLa inte flytta för att kunna sälja era bitcoins utan ett betala skatt?

Man HODLar idag för att det är så man göra pengar i krypto enklast. Har testat trading men HODL ger mer för mig.

det går ner fort, upp fort, håller man i får man en bra stadig uppgång. Så funkar marknaden, fråga mig inte varför, men den gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Man håller sina pengar tills man kan leva på pengarna genom att investera i 25/25/25/25 safe i framtiden med en årlig avkastning på 4-7%.

Behöver inte mer än 5-10 miljoner, så kan jag flytta till tex sydamerika och aldrig jobba i mitt liv igen.

Har jag dessutom passiva kryptoinkomster på detta så kan jag köpa lite fina bilar osv på det.

Jag utnyttjar definitivt dessa snabba pengar. Tjänat mer på krypto förra året än på mitt jobb, och då har jag ändå 30k + bil för 13.000 i månaden i lön.

Aldrig hittat ett lämpligare tillfälle att använda det gamla nötta citatet "Dont quit your dayjob"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Aldrig hittat ett lämpligare tillfälle att använda det gamla nötta citatet "Dont quit your dayjob"

Haha, 10.000 från lönen tenderar att bli 100.000 efter årets slut, så nej, det har sitt värde på sätt och vis

Permalänk
Medlem

@gabriel15:

Njaa. Det är väll kanske en liten sanning i det. Men det handlar mest om att skapa en stad eller ett land där regering inte kan lägga sig i och reglera bitcoin(grundtanken med bitcoin)
Visst vill de slippa skatt när de säljer men jag tror de som har så mycket pengar i bitcoin inte kommer sälja på ett bra tag. Utan det handlar mest om att skapa en zon som styrs av krypto och inte kan låta sig påverkas av regeringar.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

@gabriel15:

Njaa. Det är väll kanske en liten sanning i det. Men det handlar mest om att skapa en stad eller ett land där regering inte kan lägga sig i och reglera bitcoin(grundtanken med bitcoin)
Visst vill de slippa skatt när de säljer men jag tror de som har så mycket pengar i bitcoin inte kommer sälja på ett bra tag. Utan det handlar mest om att skapa en zon som styrs av krypto och inte kan låta sig påverkas av regeringar.

Är hela idén med bitcoin nu att er sekt ska starta ett helt nytt land för att inte bli påverkade av någon regering?

Om man ändå inte ska sälja varför inte låta de bitcoin man har ligga på en USB-sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Skillnaden är att Bitcoin fortfarande är UNDERVÄRDERAD. Den är inte övervärderad som alla företag i IT-krashen blev.

Bitcoin och alla andra valutor är SVINLÅGT värderade. Och BTC tappar marknad för vare månad som går i snitt, till förmån för bättre valutor.

16.800.000 bitcoin. 8000 Dollar st.
1.600.000.000.000 Dollar. 1 Dollar st.

Där har du skillnaden, att alla som håller på med crypto tycker att det är lågt värderat.

Om NEO blir huvudvaluta i asien:

65 000 000 NEO finns det totalt.

Om jag har 1000 Neo i detta fallet och jag köpte dom för 20 dollar st så är jag väldigt glad när hela världen ska börja handla med detta.

Kanske 10 Neo räcker?

Det räcker med att valutan blir utbredd så sitter man bra i båten om man är tidig.

Detta är ju dock det jag tycker har ballat ur så mycket med krypto.
Det startas ju en valuta i timmen enbart för att den "enda" egentligen utbredda "Investeringstaktiken" är att man ska vara med tidigt, köpa in sig för ett relativt lågt värde (säg typ ett par tusen SEK) och sen hoppas på att skiten ska hoppa 8000% så att man gör en fet vinst.

Och hur vet man då vilken valuta som sen "hela världen ska börja handla med"? Mao blir det ett lotteri vad man nu satsar på.

Själv tycker jag bitcoin har ballat ur så jävla hårt. Jag försökte göra en betalning på 8 USD när skiten låg som högst.
Jag fick 30 jävla dollar i avgift. Är det rimligt att behöva betala 30 dollar per transaktion? Hur vettigt betalmedel är det?

Jag är långt ifrån någon expert och vet inte om jag "handlar" på fel sätt.
https://bitinfocharts.com/comparison/bitcoin-transactionfees....
Men kollar vi där så var avg transaction fee $5,6 2018-02-04. Hurray! Vi slipper bankerna och deras horribla avgifter. Ehhhhh?

Sen finns det säkert dom som har andra taktiker. Sitta och läsa whitpapers osv. och på så sätt intala sig själv att dom gör en "aktiv" investering.

Men jag ställer då en lätt fråga:

När ska man i er mening gå in i BTC/XBT eller någon av dom större valutorna igen?
BTC har ju fallit sen typ toppen på december. Torskat över 50%. När är detta slut? När vänder det uppåt till 19k igen? När ska man köpa?

Återigen. Dom "flesta" "taktiker" jag läser om är folk som vill gå in i nån tidig ICO där dom kan köpa in sig så lågt att dom egentligen inte riskar mer än några tusen kronor och sen hoppas på en så sjuk utveckling att dom ska bli miljonärer. I min mening ett rent lotteri.

Och i min mening så har många av dessa coins gjort en bra resa uppåt, baserat på att det kommer massa medelsvenssons som läst på nätet att "coins stiger" så blir man miljonär sen. Mao så GISSAR, jag KILLGISSAR på att många coins och mycket av det man sett drivits på till en stor del just på grund av att folk går in i hypen och hoppet på att tjäna massa snabba stålar.
Jag har träffat på tiotals och åter tiotals personer som jag vet ALDRIG har rört nått i stil med börs/investeringar, men dom tryckte in 50k i BTC för att göra 10x pengarna lite snabbt.

Nått av det "bästa" hittils var ett par kids jag överhörde på gymmet, kring när denna låg på topp:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...
Dom hade köpt in sig runt 11-12 januari, sen var det ju en dipp där 17 januari (dom sa sig då va "svinrädda"), men det var nu 18/19 jan (minns inte riktigt) och dom var nu "lugna" att det "vänt upp igen"
tja, spana nu nån halv månad senare så är den nere på 60. Undra om dom sålde på vägen ner? Annars sitter dom ju för tillfället på en fin 40% förlust.

Jag vet inte hur börsen har gått, men tvivlar på att börsen i snitt gått 40% minus i år?

Men vem vet? Skiten kanske vänder och går upp till 500:-. The jokes on me!
Men som sagt, krypto verkar för tillfället HOPPA RUNT SOM EN JÄVLA FINLANDSFÄRJA och ska man investera så bör man väl ha en plan som är bättre än "BTC steg sjukt mkt på 3 månader så nu köper jag 50k XBT cert på avanza och säger upp mig från jobbet om 3 månader".

Permalänk
Avstängd

@BasseBaba:

Du ska köpa när de rasar du ska köpa när de går upp och du ska aldrig sälja innan de når flera miljoner $ per bitcoin enligt de youtubers som gör videor om krypto.

Det ploppar upp nya och spännande kryptovalutor varje dag kanske blir denna nästa bitcoin: https://coinmarketcap.com/currencies/fucktoken/

Permalänk

Man är otroligt naiv om man inte tror att kryptovalutor är i en bubbla just nu, nästan lika naiv som personer som tror att kryptovalutor främst används till dödsknark.

Dagens värdering utav kryptovalutor baseras på framtida användning, inte nuvarande användning. Detta är svårt att se om man kollar på bitcoin (eftersom att vi aldrig har haft något liknande), men blir väldigt tydligt om man kollar på anledningen till uppgången 2017, vilket var ICOs. En ICO, för er som inte vet, är en sorts crowdfunding utav företag. Med ICOs kunde man med en enkel idé, typ: flygbiljetter på blockkedjan, för att få in flera hundra miljoner kronor i funding. Detta är extremt likt IT-bubblan.

Att det finns personer idag som är negativa till kryptovalutor är väldigt bra och naturligt eftersom att det ligger i människans natur att vara kritisk till det okända. Jargongen som man läser är otroligt lik den man läste på 90-talet. Man får inte glömma att självaste kommunikationsministern i Sverige kallade internet för en fluga.

Det är tydligt att många kritiker saknar en verklighetsförankring för hur vårt globala banksystem ser ut. Det är idag möjligt att streama i realtid från rymden men det tar flera dagar att skicka pengar 10 km till ett grannland som Danmark och det kan endast ske på bankdagar. Förstår ni inte själva hur absurt det är? Med kryptovalutor sker det i realtid.

Att det inte ingår en grundlig utbildning i hur vårt banksystem fungerar i grundskolan är högst bekymmersamt och effekten utav det blir tydligt i diskussioner som dessa. Även om det i teorin går att överleva på kontanter så är det nästan lika omöjligt i praktiken som det är att överleva på bitcoins.

Bankerna har (vilket främst är positivt) digitaliserat sig de senaste 20 åren. Det negativa med att allting sker digitalt och går genom en bank är att man inte längre har möjlighet att äga sina pengar (digitalt). När du har pengar på ett bankkonto så äger du inte dem, utan banker äger dem och de ger dig en disponibel skuldsedel som motsvarar värdet du har satt in. Om du har mer än 950 000kr på banken och den banken går i konkurs så är dina pengar borta. Poof. Borta.

Det finns fler argument till varför krypto behövs idag som en motreaktion på den moderna banken men detta inlägget känns redan långt nog (regeringsstabilitet, korruption, valutastabilitet, integritet).

Varför tror ni att Bitcoin kom strax efter finanskrisen 2008?

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk
Medlem

@gabriel15:
Detta är bara en idé från några hyper rika krypto investerare.
Idén är inte endast att slippa skatt. Tänk dig ett land där du BARA kan handla med krypto, Ett land som styrs av krypto. Det är alltså påtvingad adoption vilket kan leda ditt större adoption globalt. Jag flyttar gärna dit. Till ett land där jag äger mina egna pengar och inte en bank som gör det. Där jag kan se hur mina skattepengar används i realtid. Ett land där jag kan se i realtid om det pågår korruption. Ett land där jag kan skicka pengar till vem som helst utan att någon mellanhand är inblandad. En utopi kanske eller en revolution, who knows.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

@Epsilonfive: Fast hur många har 950k bara på ett konto?

De flesta har väl de investerar i värdepapper av något slag? Som jag förstår det hela så är dina pengar då skyddade även vid en konkurs. Eller jag har missförstått något?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

@BasseBaba:

Du ska köpa när de rasar du ska köpa när de går upp och du ska aldrig sälja innan de når flera miljoner $ per bitcoin enligt de youtubers som gör videor om krypto.

Det ploppar upp nya och spännande kryptovalutor varje dag kanske blir denna nästa bitcoin: https://coinmarketcap.com/currencies/fucktoken/

Hur mycket pengar har du förlorat i crypto som har gjort att du är så arg? 😂

Gör du alla efterforskningar på Youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Hur mycket pengar har du förlorat i crypto som har gjort att du är så arg? 😂

Gör du alla efterforskningar på Youtube?

Jag utgår från att det är ironi.

Skrivet av gabriel15:

@BasseBaba:

Du ska köpa när de rasar du ska köpa när de går upp och du ska aldrig sälja innan de når flera miljoner $ per bitcoin enligt de youtubers som gör videor om krypto.

Det ploppar upp nya och spännande kryptovalutor varje dag kanske blir denna nästa bitcoin: https://coinmarketcap.com/currencies/fucktoken/

Misstänker att du är helt och hållet ironisk, så spinner vidare på det hela (inte mot dig menat utan bara fortsätter på detta spåret).

Hur vet man när det rasat klart?
https://charts.bitcoin.com/chart/price

* Kollar vi där så toppade BTC 16 december 2017.
* 17 januari låg den på 11k dollar. Ett "ras" på 8k dollar från toppen. <--- Okej, här säger vi alltså "nu har det rasat, nu köper vi!!!!!".
* Boom. Nu en halv månad senare så är den nere 9000 dollar och vi har alltså tappat 2000 dollar / 18%.

Så, jag frågar mig återigen, vilka "Mekanismer" ska man använda för att "förstå" att BTC har nått botten, och att det är köpläge?

Ingen jag känner till som påstår sig "handla" krypto kan ge ett bra svar på detta. Fär alla är så sjukt inne på tänket att "jag köper på ICO när priset är 0.00000001$ per coin, då kan den lätt gå upp till 1 dollar oxå har jag gjort 10000000%"
Känner till flera som gjort precis som jag skrev ovan.
Nån gång i mitten av januari köpte dom. Med motiveringen "det har ju rasat 9000 dollar nu, den är undervärderad, bara köpa så kommer den gå upp till 18k igen". Ja tjena, 3 veckor senare sitter dom och har torskat 20% till.

Som sagt, jag har inga svar. Jag vet inte. Jag skriver bara här och ger min bild av hur kryptohandel bland "svenssons" jag råkar stöta på i min omgivning går till.

En annan sak är också, herregud vad intresset minskat. I december pratade varenda städare och busschaffis man överhörde om BTC. Majgod det lixxom bah har ökat 5000% !!!!
Nu en månad senare när den började "krascha" / gått ner 50% så är det inte en jävel som vill med på tåget längre.
Helt enkelt, många har ingen koll på investeringar eller för den delen ingen strategi, dom ville bara med på tåget och göra några snabba tusen procent på ett par månader, och den enda investeringsanalysen dom hade var "den har ju börjat rusa hur mycket som helst så jag köper och hoppas på att det fortsätter". Uppenbarligen slog det i ett fett jävla tak i december och har ju som sagt sen dess halverats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Om jag har 1000 Neo i detta fallet och jag köpte dom för 20 dollar st så är jag väldigt glad när hela världen ska börja handla med detta.

Jag har googlat lite för att försöka hitta något ställe där man kan köpa något för Neo, utan att hitta något. Vet att du skrivit att "hela Korea använder det", men jag kan givetvis inte Koreanska. Har du några exempel på något ställe där man faktiskt kan betala med Neo? Någon faktisk affär, eller används det endast i person-personaffärer på ställen motsvarande Blocket?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Din fråga har inget svar.. Hade folk kunnat ta reda på när botten är nodd så hade vi aldrig haft en botten..
Det går inte att göra en teknisk analys och få reda på när när man ska investera eller inte. Det enda som jag kan säga är att BTC/USD värdet har haft en uppgång på flera 1000% senaste åren, och det är nu som kryptovärlden verkligen exploderar med innovation och teknik så jag ser ingen tydlig anledning på varför bitcoinen skulle crasha eller bli betydelselös i framtiden.
Jag tror personligen att det inte va en sån dum idé att köpa vid 17K$, Kommer bara ta lite längre tid innan han ser gains. Att vi kommer över 17K igen tror jag inte det råder något tvivel om faktiskt. Det hade självklart varit bättre o köpa nu. men det är jävligt lätt o va efterklok när de kommer till investeringar.

Det är min slutsats efter all amatör forskning på kryptovärlden jag har gjort. så det är helt och hållet min syn på det hela och ingen teknisk analys what so ever.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Skrivet av Implor:

@Epsilonfive: Fast hur många har 950k bara på ett konto?

De flesta har väl de investerar i värdepapper av något slag? Som jag förstår det hela så är dina pengar då skyddade även vid en konkurs. Eller jag har missförstått något?

Väntade på detta svaret, det är så otroligt svenskt och jante att tycka att om man har mer än 950K så borde de inte vara garanterade.
Det stämmer att man äger sina värdepapper.

Det är för övrigt inte 950K per konto utan per individ.
Jag har inte ens i närheten utav 950K på mitt konto men alla pengar som jag sätter in bör vara garanterade. Varför ska banken ha rätt till att låna ut mina pengar och sedan förlora dem?

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.