Permalänk

Någon som testa och överklockat med ett Asus Prime Z370-P eller Asus TUF Z370-Plus Gaming?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Har lite funderingar kring Power-saving & Performance Mode [Auto]
& att min processor verkar gå ner i klockfrekvens när den inte arbetar?

Fast det kanske är lika bra?

Det är ju ingen nackdel direkt. Lägre temps och lägre ljudnivå när datorn inte gör något är bara en bra sak. Kan dock orsaka lite högre möjlighet för instabilitet vid överklockning.

Skrivet av danielwerner:

Är total nybörjare på överklockning, men skulle vilja testa att överklocka litegrann.

Har en 8700k, med en MSI z370 Gaming Pro Carbon. Kylare är Cooler Master Hyper 212 EVO + 3 st chassifläktar. Nätagg är en RM750x btw (om det nu är relevant - hellre för mkt info än för lite. )

Jag har läst guiden men tyckte att det var lite knepigt. Processorn ska ju palla 4.8 ghz, men jag känner nog att jag vill stanna på 4.3 - 4.5 beroende på hur mkt det spelar roll i stabilitet. Vill gärna ha lite mer kräm, men huvudsaken är att det går SUPERSTABILT framför att få 0.1 ghz extra. Nån som kan guida lite vad jag ska göra?

1. Vad är rimlig vcore för 4.3-4.5 ghz på alla cores?

2. Behöver jag göra nånting mer i Bios? Eller räcker det med att höja vcore och klockfrekvensen (och sen testa i realbench)?

3. Vad skulle en bra fläktkurva vara för detta? Vad gäller CPU och chassifläktar.

4. Kanske lite OT men ni får gärna svara ändå: Vad är en bra fläktkurva generellt? Jag tycker att det är störigt när fläkten ökar och sänker rpm hela tiden (är detta dåligt för fläktarna btw?) så hellre att den kör lite mer än den behöver, och då stabilt.

5. Just nu kör jag ju stock-klockad och tycker faktiskt att CPUn beter sig lite underligt. Räcker med att jag har igång ett antal tabs, någon twitch-stream, och utorrent igång så ligger alla cores på runt 55-60 grader. Normalt? I idle är det väl 35-40. Låter lite mycket eller är jag bara kinkig? Har dock inte märkt av något strul när jag spelar, den ligger på max 70 grader då.

Tack för hjälpen.

1. Beror på processor, allt från 1.2-1.4v Ja 1.4v hade varit högt men ibland får man nitlott! Min 8700k rullar 4.9Ghz i 1.25-1.29

2. Igen, beror på. Jag fick även ändra VCCIO samt System Agent men det var mest pga. mina minnen. Annars är det inte riktigt mer än multi och vcore på något sätt, antingen manuellt, adaptive eller offset. Beror på vilka val du har.

3/4. beror på kylare, temperature, chassi och vad du är ute efter. Pröva dig fram tills du är nöjd. Jag kör min H115i så lågt som möjligt vid idle för att sedan gå rätt snabbt upp i hastighet under belastning. Ljudnivån i idle är viktigare för mig än under belastning.

5. är den konstant 55-60c eller hoppar den runt? 8700k kan hoppa från 35c till 50c i en halv sekund och sedan ned igen, beror på hur snabbt programmet du kollar i räknar och om den räknar vid mätning eller någon typ av medel temperatur.
Med en 50 tabbar och en stream så hoppar min mellan 35c och 45c upp och ned hela tiden, men ligger nästan konstant på 4.5-4.9Ghz istället för några lägre hastigheter som den gör i idle.

Skrivet av Phil88:

OT men tror kunskapen finns här

Jag upptäckte i dagarna att jag monterat fläktarna på min radiator i fronten på fel håll så dom är exhaust istället för intake, det betyder alltså att jag har exhaust både i baken och fronten. Kommer jag får märkbart bättre temps av att göra om och göra rätt?
Temp idag är runt 40 i idle och 70-76 i spel, Oklockat än så länge.

Pröva? Jag prövade lite gott och blandat med min h115i. Slutade till slut att jag körde den som insug och toppmonterad. Då jag fick ganska mycket bättre processor temperatur då, även om lite sämre GPU temperatur och lite högre på resterande delar också, men dessa är rätt svala ändå så det är inte ett problem för mig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Någon som testa och överklockat med ett Asus Prime Z370-P eller Asus TUF Z370-Plus Gaming?

Jag hade nog tittat på andra modeller då det verkar som att VRM uppsättningen på de brädorna är undermåliga vid överklockning.
Se här (modeller från midrange uppåt är att rekommendera om man vill överklocka)

Mer info finns här:
http://www.overclock.net/forum/6-intel-motherboards/1638955-z...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Update, körde igenom guiden som finns på youtube (omnämd i denna tråd).
Ökade även till 4.7ghz @ 1.19 volt.
Temp ligger på ca 65c @ 100% load.

Blir eventuell delidd i framtiden för att få ner temp.
Står fortfarande frågande till:

Skrivet av Elsmurfo:

Någon som skulle kunna bistå med lite hjälp kring detta:

BIOS BILD

VCCIO volt 1.328
CPU system agent 1.224
CPU standby voltage 1.345

Ser inte dessa värden rätt höga ut?
Vanliga Vcore ligger ju på 1.18

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

Massa goda råd
Köra Asus Z370 Strix-H Gaming med i7 8700k
Allt är tillbaks till stock sedan några failed försök att behålla 5,00
Så nu kör på 4.4 i gaming (AS origins) men i Prime95 autoclockas ner till 3.8...
Temps är ingen problem allt är vattenkyld

Ska prov lite högre kräm bara

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Någon som skulle kunna bistå med lite hjälp kring detta:

BIOS BILD

VCCIO volt 1.328
CPU system agent 1.224
CPU standby voltage 1.345

Ser inte dessa värden rätt höga ut?
Vanliga Vcore ligger ju på 1.18

Skrivet av Elsmurfo:

Update, körde igenom guiden som finns på youtube (omnämd i denna tråd).
Ökade även till 4.7ghz @ 1.19 volt.
Temp ligger på ca 65c @ 100% load.

Blir eventuell delidd i framtiden för att få ner temp.
Står fortfarande frågande till:

Låter ganska högt ja, kan dubblekolla lite senare vad mina står på men tror min VCCIO står på närmare 1.2v, även system agent tror jag är närmare 1.2v. Uppdaterare senare.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Calle:

Jag hade nog tittat på andra modeller då det verkar som att VRM uppsättningen på de brädorna är undermåliga vid överklockning.
Se här (modeller från midrange uppåt är att rekommendera om man vill överklocka)
http://www.overclock.net/photopost/data/1673343/4/48/48550d91_z370lineup-WIP.png

Mer info finns här:
http://www.overclock.net/forum/6-intel-motherboards/1638955-z...

Var och köpte ett sådant här idag:
https://www.elgiganten.se/search?SearchTerm=Asus+Prime+Z370-A...

Dock ser jag två varianter av den i listan du postade, hur vet man vilkenan köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Var och köpte ett sådant här idag:
https://www.elgiganten.se/search?SearchTerm=Asus+Prime+Z370-A...

Dock ser jag två varianter av den i listan du postade, hur vet man vilkenan köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga, risken är att man måste lyfta på VRM kylflänsarna
Men som jag har försått det kommer majoriteten av Prime Z370-A med den bättre VRM uppsättningen.

Jag har monterat en extern tempsensor på kylflänsen till VRM-banken till vänster om processorn och de blir runt 50-55 grader under hård belastning vilket bör vara helt ok. Har man planer att överklocka riktigt hårt med hög spänning kan man ju alltid montera dit en extra fläkt med det medföljande fästet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Låter ganska högt ja, kan dubblekolla lite senare vad mina står på men tror min VCCIO står på närmare 1.2v, även system agent tror jag är närmare 1.2v. Uppdaterare senare.

Kanon!
Drog ner VICCO till 1.15 och system agent till 1.2.
Har ingen riktig koll på detta förutom att det har att göra med ram-minnena.
Ska köra igång memtest strax.

Vad är cpu standby voltage? (kanske är så självklart som det låter?)
Den volt som minnena får när cpu är i standby?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Skrivet av Calle:

Bra fråga, risken är att man måste lyfta på VRM kylflänsarna
Men som jag har försått det kommer majoriteten av Prime Z370-A med den bättre VRM uppsättningen.

Jag har monterat en extern tempsensor på kylflänsen till VRM-banken till vänster om processorn och de blir runt 50-55 grader under hård belastning vilket bör vara helt ok. Har man planer att överklocka riktigt hårt med hög spänning kan man ju alltid montera dit en extra fläkt med det medföljande fästet.

Vart köper man VRM och är det svårt att montera?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Vart köper man VRM och är det svårt att montera?

Inget du byter, gäller att köpa bra grejer från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Kanon!
Drog ner VICCO till 1.15 och system agent till 1.2.
Har ingen riktig koll på detta förutom att det har att göra med ram-minnena.
Ska köra igång memtest strax.

Vad är cpu standby voltage? (kanske är så självklart som det låter?)
Den volt som minnena får när cpu är i standby?

båda runt 1v i stock, med XMP(som jag hade glömt slå på ) ligger dom på VCCIO: 1.3v, System Agent 1.27v. Vilket är nytt sedan uppdateringen av BIOS. Innan detta så så var dom mycket lägre när man körde XMP. Antar för att ge bättre stöd för snabba minnen.
Känns som man troligen kan sänka ett steg eller två utan större problem. Men det är ju bara pröva sig fram.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Calle:

Inget du byter, gäller att köpa bra grejer från början.

Hur vet man att man fått den bra VRM uppsättningen på Asus?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Kanon!
Drog ner VICCO till 1.15 och system agent till 1.2.
Har ingen riktig koll på detta förutom att det har att göra med ram-minnena.
Ska köra igång memtest strax.

Vad är cpu standby voltage? (kanske är så självklart som det låter?)
Den volt som minnena får när cpu är i standby?

System agent är runt 1.05v orginal, vccio är vanliga värden runt 1.0-1.25 beroende på hur snabba ramstickor och mängden stickor. Själv kör jag system agent 1.05v och vccio så lågt som 0.89v. Kör asus tuf gaming plus, 8600k 5ghz, 2x8gb klockade till 3600. Kanske skiljer i system agent mellan 8600k och 8700k inte säker.

När du loadar Xmp profilen kommer den dra upp värdena alldeles för högt, troligtvis för att garantera stabilitet.

Kör du två stickor under 3600mhz borde det räcka med 0.9-1.15v vccio.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Fick idag hem min i5 8600K Bara testat att ändra ratio, samt att alla cores ska ha samma hastighet. Går fint att ändra till 47.

Temp i windows (Enligt Speccy) är runt 34-35c på Core 0-5 på efter att jag kört Assassins Creed Origins demot några ggr.
Kan det stämma verkligen? Vilket program är mest tillförlitligt när det gäller att mäta temp?

Med 48 så hängde det sig. Men det är ju på standard volt 1.2x (vad det nu är).

Nu ser temp ut såhär:

http://piclair.com/data/c8wur.jpg

Använder ARCTIC MX-4 kylpasta (ska väl vara den bästa? Bättre än flytande metall enligt tester..) samt en Cryorig H5 Universal. Såg till att använda sånt speciellt medel för att ta bort kylpasta på alla ytor som har kontakt med varandra först (även om det inte är några rester på nya grejer så kan det ju vara fett osv).

Känns ju hittils som att man gjort ett bra score i alla fall.. 5GHz borde inte vara några problem.

35c är idle grader så det stämmer troligtvis inte, inte ens folk med custom vattenkylning samt delid skulle få dem graderna. Använd hwinfo och kör ett riktigt stresstest om du vill mäta temperatur. Artic mx-4 är en bra kylpasta, flytande metall ska helst användas mellan kärna och ihs på cpu.
Värmeöverföringen är runt 73 w/MK på Conductonaut, mx-4 har 8.5w/MK, om så var fallet skulle inte folk göra sig besväret med flytande metall givetvis

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Jag tog tag i det och bytte håll på fläktarna, blev en enorm skillnad. Förut så rusade tempen upp i 70+ snabbt i spel, nu ligger jag sällan över 45, men då har jag sedan tidigare sänkt volten med till 1.15 istället för stock inställningen på 1.34 tror jag den var. Till helgen blir det att klocka

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

System agent är runt 1.05v orginal, vccio är vanliga värden runt 1.0-1.25 beroende på hur snabba ramstickor och mängden stickor. Själv kör jag system agent 1.05v och vccio så lågt som 0.89v. Kör asus tuf gaming plus, 8600k 5ghz, 2x8gb klockade till 3600. Kanske skiljer i system agent mellan 8600k och 8700k inte säker.

När du loadar Xmp profilen kommer den dra upp värdena alldeles för högt, troligtvis för att garantera stabilitet.

Kör du två stickor under 3600mhz borde det räcka med 0.9-1.15v vccio.

Har även som du 8600k
Kör tyvärr bara dessa minnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
Skulle ha läst på lite mer och köpt gskill, men tror du mina går att köra högre än 3000mhz?

Övrig update:
Vid spelande började datorn frysa.
Uppdaterade bios till senaste (+microcode fix), detta resulterade i en direkt prestandaminskning på -3% enligt realbench.

Vid uppdateringen av bios så drog jag hem Prime95 och stresskörde.
Vid flertal gånger frös datorn.

Tidigare inställningar
4.7ghz @ 1.18volt

Nuvarande inställningar
4.6ghz @ 1.195volt

Nu går stresstest i 3 timmar utan problem (70-73c full load).

Har beställt hem ett delidd tool, så planen är att utföra detta, flytande metall samt bättre kylpasta.
Målet är inte speciellt hög klockfrekvens ~4.7-4.8ghz, men dock lägre temps och tystare system.
Vad tror ni?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Har även som du 8600k
Kör tyvärr bara dessa minnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
Skulle ha läst på lite mer och köpt gskill, men tror du mina går att köra högre än 3000mhz?

Övrig update:
Vid spelande började datorn frysa.
Uppdaterade bios till senaste (+microcode fix), detta resulterade i en direkt prestandaminskning på -3% enligt realbench.

Vid uppdateringen av bios så drog jag hem Prime95 och stresskörde.
Vid flertal gånger frös datorn.

Tidigare inställningar
4.7ghz @ 1.18volt

Nuvarande inställningar
4.6ghz @ 1.195volt

Nu går stresstest i 3 timmar utan problem (70-73c full load).

Har beställt hem ett delidd tool, så planen är att utföra detta, flytande metall samt bättre kylpasta.
Målet är inte speciellt hög klockfrekvens ~4.7-4.8ghz, men dock lägre temps och tystare system.
Vad tror ni?

Jag har bara klockat mina crucial från 3466 till 3600, inte säker på corsair men du kan alltid testa, blir nog att du får köra slappare timings, t.ex 3466mhz, timings: 16-18-18-36, sen testar du att gå uppåt med timingsen, t.ex. 17-18-18-38 etc. Är dock lite krångligt att klocka minnen.

Har också deliddat, gjorde det med ett tunt målar bygelblad, kör liquid ultra som jag hade liggandes sen tidigare, i mitt fall sjönk graderna med 8-13c. Det är nog bara du själv som kan avgöra om det är värt det, vissa tycker det, andra vill behålla garantin osv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag har bara klockat mina crucial från 3466 till 3600, inte säker på corsair men du kan alltid testa, blir nog att du får köra slappare timings, t.ex 3466mhz, timings: 16-18-18-36, sen testar du att gå uppåt med timingsen, t.ex. 17-18-18-38 etc. Är dock lite krångligt att klocka minnen.

Är det verkligen värt om man måste släppa på timings?
CL15/3000mhz=5ns svarstid
CL16/3200mhz=5ns svarstid.

Nu är ju inte svarstid allt, ökat frekvens ger ökad bandbredd.
Optimalt bör ju vara hög frekvesn och låga timings från start.

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Är det verkligen värt om man måste släppa på timings?
CL15/3000mhz=5ns svarstid
CL16/3200mhz=5ns svarstid.

Nu är ju inte svarstid allt, ökat frekvens ger ökad bandbredd.
Optimalt bör ju vara hög frekvesn och låga timings från start.

Ja cl6 1333mhz blev plötsligt snabbast, och sen kan man börja prata om "true latencies" osv. I vissa speltitlar kommer det knappt vara mätbar skillnad mellan ett par 1600 cl9 och 3000 cl15.
Det är som du säger den högre bandbredden man vill åt, som gynnas av snabbare hastighet inte latens.

Är det värt tiden samt den lilla prestandan att bråka med ram överklockning? Troligtvis inte, för majoriteten av användare, men jag har alltid tyckt det varit lite roligt också.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Delid gjord.
Fortfarande samma OC som innan.
4.8Ghz
LLC5
1.25V

Innan delid:

Efter delid:

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Imponerade, 19c skillnad över vissa kärnor, kör du conductonaut mellan ihs och kärna? Du skulle nog kunna kliva upp till 5ghz med gott samvete

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

@Zippeer: Imponerade, 19c skillnad över vissa kärnor, kör du conductonaut mellan ihs och kärna? Du skulle nog kunna kliva upp till 5ghz med gott samvete

Yes, Conductonaut som använts.

Jag har haft lite otur med tempsen på min, En kollega har också en 8700K, Hans gick ca 10c kallare på Noctua NH-D15 än vad min gjorde på Custom loop men min klockar "bättre". (Min behöver lägre Volt)

Funderar på 5Ghz men vi får se. Allt rullar ju på utan bekymmer på 4.8 så känns lite onödigt att ta den till 5

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test på 5Ghz imorse också.
5Ghz
LLC5
1.330V satt i bios

Aida64 i 50 minuter

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Glömde du starta stresstest?

Visa signatur

outdated.

Permalänk

Har testat lite snabb OC idag. Följde https://www.youtube.com/watch?v=CoUtA7DKXhU
Testade snabbt cinebench och prime95.
Alldeles för höga temps, upp mot 100 grader i prime95 (AVX) på några av kärnorna när jag kör small ffts.
För de som inte känner till inställningarna i guiden;
5ghz
LLC 6
AVX offset 3
1,350V

Kör en pure rock

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Yes, Conductonaut som använts.

Jag har haft lite otur med tempsen på min, En kollega har också en 8700K, Hans gick ca 10c kallare på Noctua NH-D15 än vad min gjorde på Custom loop men min klockar "bättre". (Min behöver lägre Volt)

Funderar på 5Ghz men vi får se. Allt rullar ju på utan bekymmer på 4.8 så känns lite onödigt att ta den till 5

varför ens delidda om du inte vill kliva upp till 5 Ghz för?=)

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@ARAGON_GVD: För att få ner tempsen och ljudnivån?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Har tagit ner den till 4,8ghz 1,28v AVX 1 LLC 6
Fortfarande höga temps i prime95 och aida fpu (kring 95). Dock när jag kör blandat stress test i adida cpu,fpu mem osv går den inte över 85 grader. Och i CS:GO mitt primära spel ligger den kring 55grader. Så antar att jag ska ta stresstempsen med en nypa salt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Sa ni menar att delidd ar att foredra? Sjalv koer jag 5GHz stabilt pa 1.35v och maxtemps pa 78-85 beroende pa stresstest och flakthastighet, sa de gar alltsa att fa ner tempsen annu mer?
Kan boota pa 5.3 sa kanske borde prova detta... helt nytt foer mig da de var manga ar sen jag klockade sist

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini