Permalänk
Medlem

Röd "DRAM"-lampa lyser

Har precis satt ihop delarna, men den röda DRAM-lampan lyser när jag startar datorn och det kommer inte någon bild alls (inte ens BIOS). Någon som vet vad problemet kan vara?

CPU: Ryzen 3 1300X
DDR4: CMV4GX4M1A2666C18 - 4 GB
Moderkort: Gigabyte GA-AB350-Gaming 3:

Permalänk
Medlem

@skruvar: Prova RAM stickan i en annan plats, funkar det ändå inte så är minnet möjligen trasigt!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Avstängd

Va jag kan se så finns inte dina ramminne med i moderkortets Memory Support List vilket i sig själv kan betyda inget. Annars finns de tre andra saker som visa röd dram och det är böjda pins på moderkort eller Doa ramminne eller moderkort. För att testa ramminnet testa alla ramplatser på moderkortet och om det går testa det i en annan dator där du vet moderkortet funkar. För att testa moderkortet behöver du ramminne du vet funkar. Är detta omöjligt gör då en rma och hoppas det är ramminnet som är kasst.

Permalänk
Medlem

@Metro35: Minnet verkar vara stödja Ryzen: http://www.corsair.com/en-us/corsair-memory-4gb-1x4gb-ddr4-26...

Är det kanske för lite minne som jag kör (endast sett folk köra > 8 GB med minst två stickor)?
Testade även alla fyra platser utan att det funkade, får fortfarande upp den röda DRAM lampan.

Permalänk
Medlem

Andra minnesplatsen från CPU är den "första" ifall du kör med ett minne.
Första boot med Ryzen kan oskojat ta skrämmande länge.

Lägg minnet i andra minnesplatsen och låt datorn kämpa på i minst 5min.
Att testa en ny minnessticka lär vara enklare i detta skede än att lämna in moderkortet.

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvar:

@Metro35: Minnet verkar vara stödja Ryzen: http://www.corsair.com/en-us/corsair-memory-4gb-1x4gb-ddr4-26...

Är det kanske för lite minne som jag kör (endast sett folk köra > 8 GB med minst två stickor)?
Testade även alla fyra platser utan att det funkade, får fortfarande upp den röda DRAM lampan.

Nej det är inte för lite GB, anledning man kör med två ramminne är för att utnyttja dual channel istället för ditt fall single channel vilket presterar sämre. Är du fast i din felsökning skicka in ramminnet på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metro35:

Nej det är inte för lite GB, anledning man kör med två ramminne är för att utnyttja dual channel istället för ditt fall single channel vilket presterar sämre. Är du fast i din felsökning skicka in ramminnet på garanti.

Köpte precis två DDR4 (2 x 4 GB): https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

Men får fortfarande den röda DRAM lampan att lysa...
Både testat att ta ut batteriet och låta den ligga ute i ca 30 min och kortsluta CMOS-pins med en skruvmejsel.

Detta har jag alltså gjort:

  • Kollat alla pins på processorn för att se att ingen är böjd

  • Kortsluta CMOS

  • Testat annat DDR4

Nästa steg tror jag är att byta moderkortet då jag tror att det är något fel på det.
Kom gärna med förslag på vad jag kan testa.