Permalänk
Medlem

Är xc60 en bra bil?

Hej! Vill byta bil och jag funderar på en xc60. Måste finnas en del här som äger den som kan dela med sig. Vilken modell har du? Hur mkt dricker den? Konstigheter?

Jag kommer pendla under tre mil om dagen, så kommer inte köra så jättemycket, men vill ha en pålitlig och skön bil att köra längre sträckor. Kommer ev köra en roadtrip genom EU i somras.

Rekommenderas denna bil för mig som är under 25, ensam och inte så långt till jobb eller kan ni rekommendera något annat? Ska ligga under 150 000.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är ensam och kör så pass lite finns det en väldigt massa annat jag hade rekommenderat men du måste specificera dig först. Är det en så pass stor bil du vill ha eller varför tittar du på XC60 till att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Om du är ensam och kör så pass lite finns det en väldigt massa annat jag hade rekommenderat men du måste specificera dig först. Är det en så pass stor bil du vill ha eller varför tittar du på XC60 till att börja med?

Jag skulle säga att en XC60 är helt fel bil för dig. Du är ensam och under 25 samt pendlar lite. Ta en halvkombi eller kanske en sedan/kombi.

Volvo har massa fina bilar. Vill du ha en "cross country" som XC står för, så kanske du borde kolla V40s? Dem är riktigt bra bilar, och drar inte så mycket. Du får en V40 i cross country paket, Momentum, för under 130 lätt. 2013 då.

Billigt i drift, skatt och försäkring för din ålder.

Permalänk
Medlem

XC60 är helt klart en bra bil. Frågan är väl mer om det är rätt bil för dina behov. Jag tycker man ska köpa bil med hjärtat, vill du ha en XC60 så köp en sådan.
Men det finns ju betydligt roligare bilar i den prisklassen. Du har ju möjlighet att köpa en rolig motorstark coupe eller vad som helst om du vill, en XC60 kan man köpa när man är 40+ och har familj (tycker jag).

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Satsa på en V40.

En vettig XC60 får du inte för 150k..

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Volvo är bland det dyraste du kan äga när det kommer till service och reservdelspriser(väldigt relevant då en XC60 för 150kkr redan kommer att ha många mil).
Kombinera det med värdeminskningen och bränsleförbrukningen blir bara en liten del av den totala kostnaden.

Äger ingen själv men har kört ett knippe olika (även riktigt långa körningar).
Och dom är som alla andra bilar numera, känns billiga inuti trots många nollor på prislappen.
Motor och växellåda (antar diesel och automat) känns bra vid första intrycket, men man tröttnar ganska så fort på diesel karaktären och att full gas bara ger lite mer ljudnivå och inte mer prestanda.
Utöver det så lider ju XC60 av volvosjukan, d.v.s. stor utvändigt och liten invändigt.
Så är du lång, leta vidare.

Vore jag inte bilintresserad så skulle jag letat efter en Kia eller Hyundai.
Du får en betydligt nyare bil, kanske en -17 med <1500 mil istället för en -13 med 15000+ mil.
Plus att koreanerna har ryckt upp sig enormt mycket de senaste åren.
Ligger bra nära japsarna i kvalitet, utan att dom ännu kan sätta samma priser.
Knappast nånting som får polarna upphetsade, men det lär inte en taxi volvo göra heller.

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat en Skoda Octavia 2015-2016.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kollade Volvo nu i höstas när jag skulle köpa bil. jag pendlar 7 mil om dagen och efter noggrann research så insåg jag rätt snabb att Volvo är en dyr bil att äga. Efter många provkörningar och testande så blev det istället en Hyundai i30, visst en ren svenssonbil men jag bryr mig inte och man åker billigt. Är fortfarande väldigt nöjd.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Om du är ensam och kör så pass lite finns det en väldigt massa annat jag hade rekommenderat men du måste specificera dig först. Är det en så pass stor bil du vill ha eller varför tittar du på XC60 till att börja med?

Undrar precis samma sak, känns ju totalt waste att köpa en "familjebil" med 4 bra sittplatser och bagage om man är ensam och främst pendlar till jobbet och "inte kör så mycket". Är genuint intresserad hur man kommer fram till att XC60 är förstahandsvalet då?

Permalänk
Medlem

Volvo är lite dyrare. Just XC60 är en väldigt bra bil. Det tyder begagnat priserna på. 3 år gamla, eller ca 5000-6000 mils begagnade XC60s går inte långt från va de faktiskt såldes för.

Men för 150tkr tror jag inte jag skulle köpt en xc60. Nu är jag kanske ingen bra person att komma med tips då jag privatleasar en audi Q5 för hutlösa summor. Men det finns väldigt prisvärda privatleasingsdeals också om det är en väg du vill gå. Tex bmw 118 för 2600 kr i månaden, audi a3 för samma slant osv.

Permalänk
Medlem

Av volvo tycker jag att xc60 är snyggast! Sedan som sagt så vill ja ha en större bil, som jag kan sitta bekväm i, och våga köra lite längre sträckor! Vill att det ska kunna sitta 4-5 st i bilen och ta en helgrunda till sälen, eller kanske tom Österrike. Nu har jag en halvkombi, kommer också bli den sista.

Jag har 2.5 mil till jobbet, så det med bränsleförbrukning spelar inte så stor roll. Har tillgång till verkstad, och skulle gissa på att jag kan fixa det mesta själv.

Det jag vill ha, bekväm att köra längre sträckor med, kunna ha skidor på taket, se någorlunda bra ut, inte kännas plastigt.

Jag bor i Malmö, så Bmw går bort(billigare att försäkra en Koeningsegg, men halv på xc60 d5 gick på 600 för mig(22år).

Permalänk
Medlem

goo bil XC60

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Om du gillar utseendet kanske en vanlig V60 är ett alternativ?

Min bror har en V60 2011, gudomligt bekväm (visserligen en D2...min Touran är piggare..:)) . Bör gå att hitta för 150.000.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Av volvo tycker jag att xc60 är snyggast! Sedan som sagt så vill ja ha en större bil, som jag kan sitta bekväm i, och våga köra lite längre sträckor! Vill att det ska kunna sitta 4-5 st i bilen och ta en helgrunda till sälen, eller kanske tom Österrike. Nu har jag en halvkombi, kommer också bli den sista.

Jag har 2.5 mil till jobbet, så det med bränsleförbrukning spelar inte så stor roll. Har tillgång till verkstad, och skulle gissa på att jag kan fixa det mesta själv.

Det jag vill ha, bekväm att köra längre sträckor med, kunna ha skidor på taket, se någorlunda bra ut, inte kännas plastigt.

Jag bor i Malmö, så Bmw går bort(billigare att försäkra en Koeningsegg, men halv på xc60 d5 gick på 600 för mig(22år).

Låter rimligt, XC60 är en bra bil för övrigt. Jag har själv inte en men kört i jobbet. Privat är det V40 2014 och kan tycka att längre resor och få in många i bilen är svårt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Om du gillar utseendet kanske en vanlig V60 är ett alternativ?

Min bror har en V60 2011, gudomligt bekväm (visserligen en D2...min Touran är piggare..:)) . Bör gå att hitta för 150.000.

Körskolan hade en v60, så visst var den skön men kändes liten. Kollat på audi A6 kombi, men vågar inte, då deras motorer håller inte så bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Av volvo tycker jag att xc60 är snyggast! Sedan som sagt så vill ja ha en större bil, som jag kan sitta bekväm i, och våga köra lite längre sträckor! Vill att det ska kunna sitta 4-5 st i bilen och ta en helgrunda till sälen, eller kanske tom Österrike. Nu har jag en halvkombi, kommer också bli den sista.

Jag har 2.5 mil till jobbet, så det med bränsleförbrukning spelar inte så stor roll. Har tillgång till verkstad, och skulle gissa på att jag kan fixa det mesta själv.

Det jag vill ha, bekväm att köra längre sträckor med, kunna ha skidor på taket, se någorlunda bra ut, inte kännas plastigt.

Jag bor i Malmö, så Bmw går bort(billigare att försäkra en Koeningsegg, men halv på xc60 d5 gick på 600 för mig(22år).

även med de kriterierna, ställ dig en fråga till: Behöver du veeeerkligen ha en stor bil 365 dagar om året i flera år, när du kanske åker en tripp till sälen eller österrike en gång om året? Kanske vettigare att ta en mindre bil för rejält billigare peng, och lösa de där ovanliga resorna på annat sätt?

Det finns en tendens hos svensken (som jag sett i någon kundundersökning som jag dock inte minns, så kan inte ge en exakt källa) att svenskar köper större bilar än nödvändigt (kombi) bara för att "det är skönt att ha utrymmet om det behövs". Men egentligen behövs det en gång vartannat år eller nått, och då kan man lika gärna hyra ett släp eller lastbil på lokala OKQ8

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Körskolan hade en v60, så visst var den skön men kändes liten. Kollat på audi A6 kombi, men vågar inte, då deras motorer håller inte så bra tycker jag.

Bara för att väcka dig lite men du gjorde precis en tråd som skriker okunnig och ändå värderar du vad du TYCKER om bilars motorers hållbarhet

Personligen är jag en som köper bil med hjärta så tyvärr kan jag inte säga vad som är lämpliga bilar utan endast vad jag VILL HA

Permalänk
Avstängd

Nej, det är en volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hade rekommenderat en Skoda Octavia 2015-2016.

Bra bil, men det låter relativt mycket inn i kupe.

Kan man leva med det är det en bra bil för pengarna.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Håller med de andra, XC60 är en bra bil men nog lite väl stor, en V40 hade varit betydligt bättre och de gånger man behöver en större bil går det att lösa på annat sätt, i längden blir det ändå billigare. Chefen på jobbet hade kört till Paris med 3 kompisar i sin V40 utan problem. Nu har man ju inte direkt med sig full skidmundering till Paris men ändå.

Skrivet av Full:

Bara för att väcka dig lite men du gjorde precis en tråd som skriker okunnig och ändå värderar du vad du TYCKER om bilars motorers hållbarhet

Personligen är jag en som köper bil med hjärta så tyvärr kan jag inte säga vad som är lämpliga bilar utan endast vad jag VILL HA

Han har ju inte direkt fel dock... Gäller inte alla Audis modeller men ett par utav dem.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151...
https://www.motormannen.se/aega-bil/reparation-och-service/vo...

Permalänk
Medlem

Ford är mycket bil för pengarna, speciellt om man köper en som redan haft de första årens värdeminskning.

T.ex. Ford Focus 2016, 125 hk och automatlåda för 145.000 på Blocket.
Har provkört både 100 och 125 hästars varianterna och det är en väldigt trevlig bil att köra, speciellt med 125 hk.

Dessutom en låg årsskatt på 668 kronor.

Tar annonsen nedan som ett exempel.
https://www.blocket.se/uppsala/Ford_Focus_1_0T_125Hk_Aut_Tita...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

@Svensktiger: Jag äger både en XC70 D5 och en golf diesel. Volvon har i min ägo varit extremt billig i drift. Service har varit billigare bl.a. längre intervall på kamremsbyte bl.a. Samt att jag inte haft några reparationskostnader på Volvon till skillnad från VAGn med bl.a. svänghjulsbyte, hjullager, abs-styrenhet m.m. Volvon har dessutom rullat längre i min ägo än golfen där alla rep kom mellan 10 - 12 000 mil.

Jag anser att Volvo är ett tryggt val men inte så värst sexigt, vill man ha billigare bilar att äga får man nog titta på japanska grejjor. Jag är naturligtvis lite biased men tror att XC60 är ett tryggt val som står sig bra i pris så skulle du inte trivas med den får du nog tillbaka huvuddelen av slantarna efter ett år.

Permalänk
Medlem

Kör också XC70 och är helnöjd! Valde mellan den och XC60, men XC60 hade mindre bagageutrymme och föll bort på det.

Allt handlar om vad man har för livsstil, hobbyer och jobb. Själv behöver jag lastutrymme i jobbet, sen åker jag ofta och fiskar på eländiga vägar och sen har vi alla resor med packning för ett helt kompani..
Skulle aldrig klara mig utan en kombi.. och takbox vill jag inte ha.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Bara för att väcka dig lite men du gjorde precis en tråd som skriker okunnig och ändå värderar du vad du TYCKER om bilars motorers hållbarhet

Personligen är jag en som köper bil med hjärta så tyvärr kan jag inte säga vad som är lämpliga bilar utan endast vad jag VILL HA

Är du allvar? Det är nu på sistone som dom börjat fixa sitt skit, det är inte många Audi bilar som gått över 20 000 mil, utan att ha bytt kedjespännare och kedjor, där detta renovering går på minst 60 000.

Skrivet av FireFox:

Ford är mycket bil för pengarna, speciellt om man köper en som redan haft de första årens värdeminskning.

T.ex. Ford Focus 2016, 125 hk och automatlåda för 145.000 på Blocket.
Har provkört både 100 och 125 hästars varianterna och det är en väldigt trevlig bil att köra, speciellt med 125 hk.

Dessutom en låg årsskatt på 668 kronor.

Tar annonsen nedan som ett exempel.
https://www.blocket.se/uppsala/Ford_Focus_1_0T_125Hk_Aut_Tita...

Har ford transit custom genom jobbet, och tråkigare bil får man leta efter. Visst att jämföra dom två är inte kanske det bästa, men Ford går jag inte i närheten av.

Vill också att det ska vara lite krut i, så allt under 160 känns,....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

även med de kriterierna, ställ dig en fråga till: Behöver du veeeerkligen ha en stor bil 365 dagar om året i flera år, när du kanske åker en tripp till sälen eller österrike en gång om året? Kanske vettigare att ta en mindre bil för rejält billigare peng, och lösa de där ovanliga resorna på annat sätt?

Det finns en tendens hos svensken (som jag sett i någon kundundersökning som jag dock inte minns, så kan inte ge en exakt källa) att svenskar köper större bilar än nödvändigt (kombi) bara för att "det är skönt att ha utrymmet om det behövs". Men egentligen behövs det en gång vartannat år eller nått, och då kan man lika gärna hyra ett släp eller lastbil på lokala OKQ8

Kanske lite onödig, men alltså jag planerar nog lite fler än en resa om året. Sälen blir ett par gånger, en Roadtrip genom balkan(Albanien,Kosovo, Makedonien, Serbien, Bosnien och Kroatien känns rätt så nära också.

Men jag är också inne på detta om jag behöver en så stor bil. Bor i Malmö, så bil hade aldrig behövts, men det går inte att leva utan bil, och dom små bilarna känns värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Bara för att väcka dig lite men du gjorde precis en tråd som skriker okunnig och ändå värderar du vad du TYCKER om bilars motorers hållbarhet

Han tänker väl 2,0 TFSI VW motorn som t.o.m vissa bilhandlare vägrat sälja p.g.a att de rasat stup i kvarten (usla kolvringar).

Permalänk
Medlem

Att XC60 både är Volvos bäst säljande modell samt också den bäst säljande SUVen i sin klass i Europa säger väl ett och annat om att det är en bra bil. För pengarna kan du få en 2013 års modell, deras starkaste diesel på 215hk och 18 000 mil på mätaren - du bör antingen välja en modell som har kanske 10 000 mil eller så just 18 000 mil, detta då den stora servicen med kamremsbyte görs här. Utöver det och normal slitage och service (3 000kr för en liten och 5 000kr för en stor) så kommer bilen rulla 18 000 mil till utan problem.

Förbrukningen beror förstås på ditt körmönster men räkna på 0,75 motorväg och dryga litern i staden. Det suraste är enligt mig årsskatten som är hög.

Permalänk
Medlem

Jag tycker V40 är ganska trevlig att köra. Hyrde en när jag hälsade på familjen 60 mil norrut.

Men ställ dig själv frågan hur ofta du faktiskt behöver en stor kombi, är det hyfsat ofta och du har råd och plats så är det väl bara att köra?

Jag själv har ju inte ens bil, det är billigare att hyra bil de 3-4 gångerna per år jag behöver en

Permalänk
Medlem

XC60 är rätt najs, testat ett par stycken men blev tillsut en Audi A6 2.0TDI för min del tyckte bagaget var förlitet på Volvon och kollade man priset så kände jag att de fanns mer för dom pengarna. Nu behövde jag lite större bil pågrund av hondbur och eventuellt barn i framtiden, har du inte krav på stort bagage hade jag kört på en Audi A4 med diselmotor

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

150k är inte så mycket om man vill ha en pålitlig(läs nyare) kombi från Premium märkena (Volvo, BMW, Audi, Merc, osv).

Börjar du kolla hyundai och kia så kan man få något vettigt. Svårt att avgöra om de duger. Bästa du kan göra är att låna hem en över helgen (brukar sällan vara ett problem hos handlare). Ta en dagstur på ett par timmar och se hur bekvämt du har det.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro