Permalänk
Medlem

Vänta eller ej?

Hej Sweclockers! Det här med grafikkort håller på att stiga mig över huvudet. Har varit sugen på ett 1070 sen nu efter nyår och har under senaste veckan sett att det tagit slut i varenda butik. Priserna på de kort som finns inne emellanåt är väldigt höga. Nu ser jag att Elgiganten fått in några ASUS GTX 1070 dual OC som ligger på 4989 kr, är det värt att slå till nu eller ska man fortsätta vänta? Kommer priserna stiga? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Helvete va dyrt

Permalänk
Medlem

hodl. Det kommer snart börja regna gamla miningkort.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

@ekneh87: 5000 för ett ASUS Dual 1070??? WTF det låter riktigt dyrt!

Finns det inga 1080 att få tag i? dessa är inte lika popullära bland miners som 1070 och 1080Ti

Permalänk
Medlem

Usch!! Jag hade hellre hoppat ut för ett stup med en tulpan i röven än att jag betalat 5 lax för ett grafikkort som dessutom är på väg att bli "obsolet". Nu tog jag iof i lite, men priserna ligger ju nästan dubbla mot det normala, vad nu det är. Nä, var och en får ju göra som den vill, men en bra affär är det sannerligen inte. :-/

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

hodl. Det kommer snart börja regna gamla miningkort.

Frågan är bara när... men betalar nog hellre för ett nytt än att köpa ett kort som redan är slutkört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@ekneh87: 5000 för ett ASUS Dual 1070??? WTF det låter riktigt dyrt!

Finns det inga 1080 att få tag i? dessa är inte lika popullära bland miners som 1070 och 1080Ti

Min i5 4690k är nog alldeles för klen för att klara av ett 1080. 1070 är nog så mycket jag vågar ta i.

Permalänk
Medlem

Nä, vänta.

Permalänk
Medlem

Vet inte ang. vänta eller inte, men var på Inet i Stlhm idag och de hade några 1070:n på hyllorna.

Permalänk
Skrivet av ekneh87:

Min i5 4690k är nog alldeles för klen för att klara av ett 1080. 1070 är nog så mycket jag vågar ta i.

4690K borde väl inte vara några problem? Jag kommer från kulten som inte tror på bättre processorer än i5:or.
Fått flera 4690K till 5.0GHz och har aldrig haft problem med "för bra" grafikkort..

Permalänk
Skrivet av ekneh87:

Frågan är bara när... men betalar nog hellre för ett nytt än att köpa ett kort som redan är slutkört.

Ett kort är en slut bara för någon har minat med det dygnet runt i två år, jisses...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Tveksam om jag hade köpt ett mining-kort ändå. Man vet ju inte hur hårt dom har körts och under vilket förhållande. Klart, kan man få ett knappt år gammalt 1080ti för 3000-4000kr så är det svårt att inte överväga.

Än så länge är priserna inte fullt så aggressiva som i USA så "måste" du ha ett grafikkort nu så är det nog inte så hemskt smärtsamt att köpa ett nytt, annars hade jag väntat tills nvidia/amd släpper nya kort.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekneh87:

Min i5 4690k är nog alldeles för klen för att klara av ett 1080. 1070 är nog så mycket jag vågar ta i.

Det är den nog inte. Beror i och för sig lite på spel och upplösning men generellt sett ska det väl i te vara några problem om vi snackar 1080p och högre upplösning. Det går att få ut mer med bättre processor men någon gigantisk skillnad blir det inte.

Edit: Det är ju absolut inte värt det om du kan få tag i ett 1070, menar att det är inte en helt galen kombination.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Volta är på G vänta vet jag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Skulle tro att större delen av 2018 kommer bli ett svart år för grafikkort, bristen på kort och priserna kommer nog snart bli ännu värre.

Men efter regn kommer solsken frågan är om man vill vänta så länge bara, typ 2019 eller om cryptohypen håller i sig ännu längre...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Skulle tro att större delen av 2018 kommer bli ett svart år för grafikkort, bristen på kort och priserna kommer nog snart bli ännu värre.

Men efter regn kommer solsken frågan är om man vill vänta så länge bara, typ 2019 eller om cryptohypen håller i sig ännu längre...

Glöm inte att det kommer blir brist på GDDR6 minne.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekneh87:

Min i5 4690k är nog alldeles för klen för att klara av ett 1080. 1070 är nog så mycket jag vågar ta i.

Varför tror du det?
I dom spelen som är CPU begränsade kommer du till att få samma prestanda som nu, i dom spel som är GPU begränsade kommer ett 1080 till att prestera bättre än 1070.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Är priserna för GPUs mycket galnare i USA än här eller missar jag något? Känns som priserna här har som mest ökat till vad de kostade när de precis kom ut.
Jag använder säkert prisjakt på fel sätt eller så är våra utgångspriser så galna redan men nyfiken hur det egentligen ser ut.

Permalänk
Medlem

Köp ett 1070!
Det är ju nu du vill ha det, lev nu och njut.
Ingen vet vad som händer imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av F0rcen:

Är priserna för GPUs mycket galnare i USA än här eller missar jag något? Känns som priserna här har som mest ökat till vad de kostade när de precis kom ut.
Jag använder säkert prisjakt på fel sätt eller så är våra utgångspriser så galna redan men nyfiken hur det egentligen ser ut.

De är mycket galnare i USA om man ska tro vissa artiklar som skrivs om det.
Se exempelvis https://www.gamespot.com/articles/psa-do-not-buy-a-graphics-c...
Tycker definitivt det har börjat märkas i Sverige med men du kan absolut ha rätt i att de inte är högre än när korten släpptes.
Dock känns det rätt galet att kort som är något år eller två kostar lika mycket eller mer än när de släpptes?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ziip59:

Usch!! Jag hade hellre hoppat ut för ett stup med en tulpan i röven än att jag betalat 5 lax för ett grafikkort som dessutom är på väg att bli "obsolet". Nu tog jag iof i lite, men priserna ligger ju nästan dubbla mot det normala, vad nu det är. Nä, var och en får ju göra som den vill, men en bra affär är det sannerligen inte. :-/

Så du menar att man vanligtvis får en 1070 för 2500kr??

Permalänk
Medlem

Har själv suttit med min 8700K i några månader nu utan GPU... Har visserligen haft mycket på jobb, men jag tänker av rent principskäl inte betala dom hutlösa summorna för en 1,6 år gammal produkt.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att nya kort kommer släppas eller iaf visas upp på GTC.
GTC 2018 (GPU Technology Conference) in San Jose, March 26-29, 2018.

Om du vill vänta 2 månader för info om nya grafikkort kan ju bara du svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle tro att större delen av 2018 kommer bli ett svart år för grafikkort, bristen på kort och priserna kommer nog snart bli ännu värre.

Men efter regn kommer solsken frågan är om man vill vänta så länge bara, typ 2019 eller om cryptohypen håller i sig ännu längre...

https://www.youtube.com/watch?v=5mvDgSverlY

Det ser ut som att det kommer att regna ett litet tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Min gissning är att nya kort kommer släppas eller iaf visas upp på GDC.
GTC 2018 (GPU Technology Conference) in San Jose, March 26-29, 2018.

Om du vill vänta 2 månader för info om nya grafikkort kan ju bara du svara på.

Kanske, men dessa kommer nog vara ändå dyrare, tror att 1170 kommer börja på ca 6000:-+

Idag för ny dator skulle jag nog köra på 1060 om Nvidia, högre kort är för dyra just nu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Måste du ha ett grafikkort? Det är nästan värt att köpa en Xbox One X för 4444 och slippa stressen med att jaga nytt grafikkort. Själv har jag slutat spela istället och lämnar walkover. PC-gamingen påverkas ju negativt av all mining. Miners köper ju upp massor med kort och gärna till överpris då de drar in pengar på med det.

Det jag tror kommer hända är att spelproducenterna lägger mindre energi på pc-gaming och satser helhjärtat på konsolerna.

Permalänk
Medlem

Hoppas de blir billigare för mining markanden verkar ta många nya kort o trissar up priset

Permalänk

Jag väntar. Samma sits som dig. Är ju snack om att det kommer släppas nya grejer som är mer optimerade till mining än vad grafikkort är, då pyser nog luften ur bubblan som finns på grafikkort.

//Lorryquai

Visa signatur

//Lorryquai