Permalänk
Medlem

Mutea flikar i Chrome

Hej, nån som vet hur man stänger av ljudet på enstaka flikar i Chrome? Det har gått att göra förut utan problem och jag använde det hela tiden. Men nu är den knappen spårlöst försvunnen. Jag brukade högerklicka på fliken och välja "stäng av ljud på flik" eller liknande, men som sagt, nu finns inte knappen där längre. Jag vet att jag låter som min mormor som påstår att jag tagit bort google från hennes dator, men denna knapp är borta på riktigt.

Är det någon dålig uppdatering som gjort detta? Hur får jag tillbaka den eller hur stänger jag av ljudet på enstaka flikar?

Så här ser det ut när jag högerklickar på fliken:

Permalänk
Permalänk
Medlem

@bobonolla: Fungerar inte. Sen finns inte alternativet "mute site" om man högerklickar på fliken som sidan påstår. Annan version av Chrome?

Permalänk
Medlem

"Mute site" finns i min Chrome Version 64.0.3282.119 (Official Build) (64-bit)

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

@sunefred: Jag har bara de alternativ som syns i bilden jag länkade. Ingen mute site eller liknande. En dag hade bara knappen "stäng av ljud för flik" försvunnit.

Står såhär:
Google Chrome behöver inte uppdateras
Version 64.0.3282.119 (Officiell version) (64 bitar)

Permalänk
Medlem

Om du går in på chrome://flags/ finns det en inställning för "Tab audio muting UI control"

Permalänk
Medlem

Använder inte Chrome, men jag har alternativet kvar i denna versionen:

Funkar även i Opera som jag använder:

Permalänk
Medlem

Jag hade "Stäng av ljud från flik" för en minut sedan, men efter att ha uppdaterat till 64.0.3282.119 så försvann det valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Om du går in på chrome://flags/ finns det en inställning för "Tab audio muting UI control"

Har "Stäng av ljud från flik" oavsett om jag aktiverar/inaktiverar den, men skadar ju inte att prova ändå
Har själv löst problem genom att inaktivera och sen aktivera vissa grejer där.

Permalänk
Medlem

@voro12: Om du hittar ett sett att få tillbaka det så får du gärna meddela hur. Jag ominstallerade Chrome nu och det ser ut som förut, dvs ingen mute och det hjälper inte att trycka på högtalarsymbolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

@voro12: Om du hittar ett sett att få tillbaka det så får du gärna meddela hur. Jag ominstallerade Chrome nu och det ser ut som förut, dvs ingen mute och det hjälper inte att trycka på högtalarsymbolen

Märkligt, för mig funkar det efter att ha gått in i chrome://flags/, aktivera "Tab audio muting UI control" och sedan klicka på högtalarsymbolen för att mute:a fliken.

Permalänk
Medlem

@voro12: Ah nu! Perfekt. Tack för hjälpen alla! Visste väl att sweclockers kunde hjälpa, som alltid!

Permalänk
Medlem

När vi ändå diskuterar Chrome. Någon som märkt av att Chrome startas automatisk med Windows på sista tiden? Någon som vet hur man stänger av?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

Hej, nån som vet hur man stänger av ljudet på enstaka flikar i Chrome? Det har gått att göra förut utan problem och jag använde det hela tiden. Men nu är den knappen spårlöst försvunnen. Jag brukade högerklicka på fliken och välja "stäng av ljud på flik" eller liknande, men som sagt, nu finns inte knappen där längre. Jag vet att jag låter som min mormor som påstår att jag tagit bort google från hennes dator, men denna knapp är borta på riktigt.

Är det någon dålig uppdatering som gjort detta? Hur får jag tillbaka den eller hur stänger jag av ljudet på enstaka flikar?

Så här ser det ut när jag högerklickar på fliken:
http://i64.tinypic.com/105wu2a.jpg

Uppdatering: I den svenska översättningen av Chrome heter funktionen av någon outgrundlig anledning "Dölj webbplats

Visa signatur

| Fractal Design Meshify 2 Compact | Corsair AX860i |
| Msi Mag X570 Tomahawk | Ryzen 7 5800X | Noctua NH D15S |
| 2x16 GB G.Skill F4-3200C14 @ 3600C14| Acer XB271HU |
| Asus 2080 Strix Gaming OC |

Permalänk
Medlem

@s010di: Jaha! testade aldrig att trycka på den knappen. Testade nu och det fungerade också Konstigt att översättningen ändrats. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s010di:

Uppdatering: I den svenska översättningen av Chrome heter funktionen av någon outgrundlig anledning "Dölj webbplats

Uppdaterade chrome till det senaste i och med att jag läste tråden. Kör med engelska och där ändrades namnet från "Mute tab" till "Mute site". Antar att det är en dålig översättning när det kommer till den svenska.

Satt på version 63.x.xxxx.xxx innan och nu 64.0.3282.119.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Märkligt, kan det ha att göra med att man inte vill att folk stänger av ljudet i flikar som spelar upp annonser, till exempel Youtube?

Visst kan man stänga av ljudet på själva videon, men gör man det i hela fliken kanske de inte kan hålla koll på hur många det är som lyssnar på annonserna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

När vi ändå diskuterar Chrome. Någon som märkt av att Chrome startas automatisk med Windows på sista tiden? Någon som vet hur man stänger av?

Den funktionen har funnits i mååånga år nu och är imo väldigt användbar, men om du vill stänga av den borde det vara så enkelt som att inaktivera Google Chrome under Autostart i Aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Den funktionen har funnits i mååånga år nu och är imo väldigt användbar, men om du vill stänga av den borde det vara så enkelt som att inaktivera Google Chrome under Autostart i Aktivitetshanteraren.

Nix, inte samma funktion. Google Chrome finns inte ens listad i "Autostart".
Är Google Chrome igång när du stänger av datorn så kommer Google Chrome att öppna sig automatisk på samma sidor när du startar datorn igen.

Är inte bara på min dator, känner flertals andra som råkat ut för samma problem. Har dock inte kunnat lista ut hur man stänger av det..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kan nån av dessa plugins hjälpa tro?
https://chrome.google.com/webstore/search/mute?hl=sv

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

När vi ändå diskuterar Chrome. Någon som märkt av att Chrome startas automatisk med Windows på sista tiden? Någon som vet hur man stänger av?

Ändring i Windows sedan Fall Creators update. https://superuser.com/questions/1229963/windows-10-disable-re...

Permalänk
Medlem

Det nya är ju värdelöst om man är ett tabbmonster som jag, man får bara ha 35 flickat om man skall kunna klicka på högtalarn.

Permalänk
Medlem

Kan inte längre muta flikar i Chrome genom att klicka på ljudikonen, funkade häromdagen..
Det enda jag kan göra är att högerklicka och "stäng av webbplatsens ljud" men det är helt värdelöst, kör man t.ex flera Youtube-flikar eller Twitch så mutar man alla..

Kan inte längre hitta "Tab audio muting UI control" i chrome://flags/ ..
Enda jag hittar av relevans är "Sound content setting", men den mutar hela sidan som sagt.

Kör version 71.0.3578.98 (Officiell version) (64 bitar)
Vet inte om den uppdaterats automatiskt och det är därför det försvunnit (?).

Någon som har en lösning?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •