Problem med nybyggd dator (Behöver råd)

Permalänk

Problem med nybyggd dator (Behöver råd)

Tjena!

Jag fick äntligen hem delarna till min nya dator igår och satte ihop den. Idag har jag installerat drivrutiner till grafikkort, moderkort osv. Jag har laddat ner lite essentiella program och några spel. Efter någon timmas spelande så stängdes datorn av. Precis som om strömmen gick i huset. Ingen freeze eller liknande utan bara helt av från ena sekunden till den andra. Sen tog det några sekunder, kanske 20? innan jag lyckades få igång den igen. När den väl gick igång så tog det 5 sekunder innan den stängdes av igen. Sen fick jag igång den en stund senare och gjorde ett stresstest för att se om det var CPU'n som blev överhettad. GPU'n låg på stadiga 71C och CPU'n låg och hoppade upp och ner mellan 69C - 78C. Jag hann köra stresstestet i ca 15 minuter innan datorn stängdes av, precis som vid det tidigare tillfället. Jag stresstestade allt förutom hårddisken med AIDA64. Undrar nu hur jag ska gå till väga för att felsöka datorn? Eventuellt om någon har koll på vart felet kan ligga?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 8700K
Processorkylare: NZXT Kraken x62
Moderkort: Asus Prime z370-a
Minne: 2x 8GB Trident Z RGB 3200hz CL16
Grafikkort: Asus Rog Strix Gaming 1080 ti OC
Hårddisk: Samsung 960 EVO 250 gb
Nätaggregat: Corsair RM 750x
Övrig kylning: 3x120mm utblås. En i baken, 2 i taket. Radiatorn som suger in sitter i fronten av chassit.
Chassi: Phanteks Eclipse p400s Tempered glass
Temperaturer: 69C - 78C processor med full belastning. 71C stadigt, grafikkort med full belastning.

Tack på förhand! Hjälp uppskattas jättemycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImMrFilth:

Tjena!

Jag fick äntligen hem delarna till min nya dator igår och satte ihop den. Idag har jag installerat drivrutiner till grafikkort, moderkort osv. Jag har laddat ner lite essentiella program och några spel. Efter någon timmas spelande så stängdes datorn av. Precis som om strömmen gick i huset. Ingen freeze eller liknande utan bara helt av från ena sekunden till den andra. Sen tog det några sekunder, kanske 20? innan jag lyckades få igång den igen. När den väl gick igång så tog det 5 sekunder innan den stängdes av igen. Sen fick jag igång den en stund senare och gjorde ett stresstest för att se om det var CPU'n som blev överhettad. GPU'n låg på stadiga 71C och CPU'n låg och hoppade upp och ner mellan 69C - 78C. Jag hann köra stresstestet i ca 15 minuter innan datorn stängdes av, precis som vid det tidigare tillfället. Jag stresstestade allt förutom hårddisken med AIDA64. Undrar nu hur jag ska gå till väga för att felsöka datorn? Eventuellt om någon har koll på vart felet kan ligga?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 8700K
Processorkylare: NZXT Kraken x62
Moderkort: Asus Prime z370-a
Minne: 2x 8GB Trident Z RGB 3200hz CL16
Grafikkort: Asus Rog Strix Gaming 1080 ti OC
Hårddisk: Samsung 960 EVO 250 gb
Nätaggregat: Corsair RM 750x
Övrig kylning: 3x120mm utblås. En i baken, 2 i taket. Radiatorn som suger in sitter i fronten av chassit.
Chassi: Phanteks Eclipse p400s Tempered glass
Temperaturer: 69C - 78C processor med full belastning. 71C stadigt, grafikkort med full belastning.

Tack på förhand! Hjälp uppskattas jättemycket.

Har du datorn kopplat i väggen eller kör du med en skarv/grenuttag? Ibland kan det spöka. Annars skulle jag prova med ett annat agg.

Kolla även om det lyser någon diod på moderkortet, isåfall felsök genom att läsa i moderkortsmanualen vad dioden betyder!

Permalänk
Skrivet av kelloxz:

Har du datorn kopplat i väggen eller kör du med en skarv/grenuttag? Ibland kan det spöka. Annars skulle jag prova med ett annat agg.

Kolla även om det lyser någon diod på moderkortet, isåfall felsök genom att läsa i moderkortsmanualen vad dioden betyder!

Datorn är kopplad i en grenkontakt. Ska jag testa köra kabeln rakt i väggen istället och köra ett stresstest? Ingen diod som lyser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImMrFilth:

Datorn är kopplad i en grenkontakt. Ska jag testa köra kabeln rakt i väggen istället och köra ett stresstest? Ingen diod som lyser.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör datorn direkt i väggen! Ibland kan grenkontakterna vara kassa

Permalänk
Skrivet av kelloxz:

Kör datorn direkt i väggen! Ibland kan grenkontakterna vara kassa

Testade köra direkt i väggen och stresstesta. 24 minuter in i testet så dör datorn på samma sätt som vid föregående tillfällen. Samma temperaturer som innan på både GPU och CPU. Mer tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ImMrFilth: Låter och verkar som att du kör med någon oc aktiverad och. Kan det vara någon mobo boostar eller bios oc? Har du inte det så går ju Cpun varm (om inte för varm för att stänga av sig) men ändå varm.

Edit: måste vara någon boost /oc igång. Stäng av den och prova. Via knapp på moderkort eller via bios.

Permalänk
Skrivet av milkab:

@ImMrFilth: Låter och verkar som att du kör med någon oc aktiverad och. Kan det vara någon mobo boostar eller bios oc? Har du inte det så går ju Cpun varm (om inte för varm för att stänga av sig) men ändå varm.

Edit: måste vara någon boost /oc igång. Stäng av den och prova. Via knapp på moderkort eller via bios.

Ingen boost igång vad jag vet. Har iallafall inte satt igång något själv! Men ska kolla i bios om jag hittar något! Men oavsett så borde väl denna set-up isåfall klara av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för idle temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImMrFilth:

Ingen boost igång vad jag vet. Har iallafall inte satt igång något själv! Men ska kolla i bios om jag hittar något! Men oavsett så borde väl denna set-up isåfall klara av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Kikade på moderkortet. Finns flera olika, både för minne och cpu. Stäng av dem.
Din processor ska klara det, samt gpu och förmodligen också minnena. Men de kanske inte klarar av just det volttal som turbo/boost slår igång. Eller så kan det vara en biosuppdatering som krävs. Det finns många anledningar till att det inte lirar.

Edit: Jag läste igenom ditt första inlägg nu och såg att temp vid stresstest var 70, trodde det va idle... ursäkta mig där..
vad har du för temps vid idle?

Skulle ändå kolla så det inte är någon memboost/turbo igång eller liknande.

På sida 12 i manualen har du en bild på cpu ov juimper, kolla så den är på 1-2 och inte 2-3.
I bios har du ez tuner uppe till höger på startsidan. Kolla så den är på normal.

Permalänk
Skrivet av milkab:

Kikade på moderkortet. Finns flera olika, både för minne och cpu. Stäng av dem.
Din processor ska klara det, samt gpu och förmodligen också minnena. Men de kanske inte klarar av just det volttal som turbo/boost slår igång. Eller så kan det vara en biosuppdatering som krävs. Det finns många anledningar till att det inte lirar.

Edit: Jag läste igenom ditt första inlägg nu och såg att temp vid stresstest var 70, trodde det va idle... ursäkta mig där..
vad har du för temps vid idle?

Skulle ändå kolla så det inte är någon memboost/turbo igång eller liknande.

På sida 12 i manualen har du en bild på cpu ov juimper, kolla så den är på 1-2 och inte 2-3.
I bios har du ez tuner uppe till höger på startsidan. Kolla så den är på normal.

Mina idle-temps ligger på mellan 30C - 40C på motherboard, gpu och cpu. Jag körde ännu ett stresstest tidigare idag som höll sig i en timma. Sen dog den efter att jag stängt av testet och har inte fått igång den sedan dess. Kan det vara nätaggregatet som det är fel på? Ska jag testa sätta in min gamla psu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Vad har du för idle temps?

Mellan 30C - 40C på mobo, CPU och GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ImMrFilth: Om du inte hade någon oc aktiverad så börja med att prova din gamla psu.
Du behöver ju inte montera in den för att prova att köra med den

Permalänk
Medlem

Kolla så att 24-pin och 4/8pin till cpun sitter ordentligt. Prova sedan att dra ur dom och stoppa i dom igen. Det kan vara något så enkelt.

Permalänk
Skrivet av milkab:

@ImMrFilth: Om du inte hade någon oc aktiverad så börja med att prova din gamla psu.
Du behöver ju inte montera in den för att prova att köra med den

Vågar jag köra min gamla PSU då? Det är alltså en PSU från typ 6 år sedan. Det är en "FSP GROUP" FSP750-80APG. Klarar den att köra ett 1080 ti?

Permalänk
Skrivet av kelloxz:

Kolla så att 24-pin och 4/8pin till cpun sitter ordentligt. Prova sedan att dra ur dom och stoppa i dom igen. Det kan vara något så enkelt.

Absolut, ska testa detta!

Permalänk
Medlem

@ImMrFilth: finns det anslutningar till pci så kör på... Det ska klara det

Permalänk
Avstängd

Du kan ha fått ett dåligt exemplar av din cpu som inte klarar dom temperaturerna.
Det kan också vara så att inställningarna i UEFI nödstänger din dator vid dom temperaturerna.
Det är med stor sannolikhet ett värmerelaterat problem.
Kolla också så att kylaren sitter an mot processorn ordentligt.

Permalänk
Medlem

Testa stäng av Multicore Enhancement i bios. Vilket är på standard på asus mobo med z370

Permalänk

Verkar som att problemet är löst(?). Fick ett svar på ett annat forum där de föreslog att resetta CMOS genom att ta bort batteriet på moderkortet och sedan sätta tillbaka det någon minut senare. Jag gjorde detta och körde igång ett stresstest som höll sig i två timmar innan jag stängde av det manuellt. GPU höll sig på 67 grader stabilt och CPU på 72-76 grader. Har sedan dess spelat i drygt en och en halv timma utan några problem. Ska köra ännu ett stresstest när jag lägger mig och se om den håller sig över natten! Återkommer imorgon. Tack som fan för alla svar, uppskattas jättemycket! Om det är så att den dör under natten så skall jag testa era förslag.

Permalänk

Update: Problemet är tillbaka. Efter ett två timmars stresstest, ytterliggare två timmar av Fortnite-spelande och ca. en timma stream-tittandes så gav datorn upp. Den stängdes av precis som vid alla andra tillfällen, mitt i stream-tittandet. Den startade sedan automatiskt, drygt 4 sekunder senare, och stängdes sen av igen ganska så direkt. Jag stängde av datorn med hjälp av on/off knappen på nätagget för tillfället. Ingen idé att den ska stå där och gå igång och av hela tiden.

Sättet som datorn stängs av mig får mig att känna att det absolut har något med värme att göra. Men mina temperaturer är ju bra, så har så svårt att förstå varför eller hur datorn skulle bli överhettad?

Permalänk
Medlem

@ImMrFilth: Dags att prova med ett nytt nätagg