Spela minecraft ev. andra spel. Är det här ett bra bygge?

Permalänk

Spela minecraft ev. andra spel. Är det här ett bra bygge?

Hej!
Har tänkt köpa en halvbra spel dator som eventuellt kan var aktuell i några år och eftersom det är typ 10 år sedan jag höll på med datorer så hoppas jag att nån vänlig själ kan hjälpa mig med att utvärdera bygget och kanske komma med några tips! i dagsläget ska min 10 åriga son spela minecraft på den men jag har en förhoppning att jag även ska ha tid att spela nåt spel typ Call of Duty. Bygget får inte bli dyrare.

Tack på förhand!

https://komponentkoll.se/bygg/DhHGs

Visa signatur

Om man aldrig kraschar nåt, så lär man sig inget..=)

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut! Förr eller senare så borde du skaffa 16 gig ram, men givet priserna just nu så är det nog lika bra att börja med 8 och skaffa 8 till när priserna sjunker

Permalänk
Medlem

@saruman666: jag hade bytt cpu till ryzen eller coffe lake

Permalänk

Hej å tack för svaren.

kanske detta paket då ?
https://www.dustinhome.se/product/5011047554/prime-z370-a-int...

Är det likvärdigt eller? För och nackdelar mellan dom olika moderkort/cpu

Visa signatur

Om man aldrig kraschar nåt, så lär man sig inget..=)

Permalänk
Medlem

@saruman666:

Tog en likvärdig processor från senaste generationen som har 2 extra cores och trådar.
Tog ett 6GB 1060 istället för 3GB.
Tog ett nyare chassi.
Sparade 6 kr

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Ok. Det ser ju bra ut, så om ingen invänder så tror jag nog att det blir detta paket istället

Visa signatur

Om man aldrig kraschar nåt, så lär man sig inget..=)

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka och vad är din budget?

Permalänk

Hej. hade väl inte tänkt överklocka eftersom jag hoppas slippa det. och budgeten är väl kring 8000-9000:-

Visa signatur

Om man aldrig kraschar nåt, så lär man sig inget..=)

Permalänk

Denna maskin blir det om ingen har några andra invändningar. Om kompabilitet eller andra allvarliga saker. man ska komma ihåg att det skall vara en ingångsdator till gaming för min son (10 år) och än så länge är det Minecraft som gäller.
Satsade lite på ett bra chassi för att datorn skall vara tyst.
Rätt eller fel?

Visa signatur

Om man aldrig kraschar nåt, så lär man sig inget..=)

Permalänk
Skrivet av saruman666:

https://komponentkoll.se/bild/KLAgg.png

Denna maskin blir det om ingen har några andra invändningar. Om kompabilitet eller andra allvarliga saker. man ska komma ihåg att det skall vara en ingångsdator till gaming för min son (10 år) och än så länge är det Minecraft som gäller.
Satsade lite på ett bra chassi för att datorn skall vara tyst.
Rätt eller fel?

Såg att du ändrat grafikkortet till ett på 3GB. Varför detta? Skulle själv valt ett 6GB över ett med 3GB när priset är i princip samma.

Permalänk

@Kastroullen: Hej jag har redan köpt det på en rea tidigare men det bygget kom av sig så jag tar nya tag nu.

Visa signatur

Om man aldrig kraschar nåt, så lär man sig inget..=)

Permalänk

Hjälp

hej igen har kollat runt lite och undrar om jag "tjänar" nåt på att byta processor till Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB och jag kör på samma moderkort? annars så har jag kollat på MSI Z370 GAMING PLUS men ser inte vad jag skulle vinna på att ta det moderkortet kontra MSI Z370-A PRO.

Väldigt tacksam för svar och gärna förklaring för varför. Vet att det kan vara jobbigt att följa sådana här trådar, mena jag uppskattar er hjälp mycket!

Mera funderingar
Visa signatur

Om man aldrig kraschar nåt, så lär man sig inget..=)

Permalänk
Medlem

@saruman666: angående moderkortet så kan det vara strömförsörjningen som skiljer (kan hjälpa vid överklockning)
angående processorn är fördelen med 8600k högre boost samt att man kan överklocka den, dock måste du köpa en separat kylare till den istället (och den är dyrare)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@sweisdapro: Ok, tack för svaret. Då går jag på det billigare alternativet!

Visa signatur

Om man aldrig kraschar nåt, så lär man sig inget..=)