Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

https://wccftech.com/amd-ryzen-2-set-march-2018-launch-12nm-s...

Andra generationens Ryzen med Zen+-kärnor bekräftad till släpp i Mars.

Jag läste också den artikeln och blev förvånad, men när man ser nedan i figurerna så menar de en refresh.
Prestandamässigt lär det inte hända mycket, men om de kan fixa till vissa småsaker. Visst kanske frekvensen upp högst 0,2GHz. (ren gissning)

För min del hoppas jag på riktig ecc stöd till skillnad från den som finns:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Sedan har jag tröttnat på 8 core cpuer, skaffa en riktig cpu på desktopen (+16 core) och använd enklare cpu på surf och terminaldatorerna.

*edit*
Nästa generation med zen 2, som jag vill kalla för Ryzen 2 kommer ej enligt diagrammen före 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag läste också den artikeln och blev förvånad, men när man ser nedan i figurerna så menar de en refresh.
Prestandamässigt lär det inte hända mycket, men om de kan fixa till vissa småsaker. Visst kanske frekvensen upp högst 0,2GHz. (ren gissning)

För min del hoppas jag på riktig ecc stöd till skillnad från den som finns:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Sedan har jag tröttnat på 8 core cpuer, skaffa en riktig cpu på desktopen (+16 core) och använd enklare cpu på surf och terminaldatorerna.

*edit*
Nästa generation med zen 2, som jag vill kalla för Ryzen 2 kommer ej enligt diagrammen före 2019.

Förvånad? Det har varit känt sedan ganska tidigt i år att Zen+ skulle komma 2018 och att Zen 2 ska komma 2019.
Det enda som egentligen hänt sedan de visade första roadmappen med detta är att 14nm+ har döpts om till 12LP och att vi nu idag då fick inringad lanseringsmånad. Annars är inget nytt sedan början av året.

Och jo, prestandamässigt kan det hända mer än så. GlobalFoundries säger att deras 12LP ska ge 15% högre densitet och 10% högre hastighet än konkurrerande industriledande 16nm. Och med tanke på att GlobalFoundries nuvarande 14nm är långsammare än konkurrerande 16nm så kan det var mer än 10% högre prestanda jämfört med den.
Sedan får vi se hur det realiseras i översta segmentet, men vi kan nog förvänta oss mer än 0.0-0.2GHz.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att uppgradera om 2600 (?) kommer upp i 4.6-4.7GHz vid överklock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skulle kunna tänka mig att uppgradera om 2600 (?) kommer upp i 4.6-4.7GHz vid överklock.

Ja att de begränsar TDP till 95W kan ju göra att det finns mer att hämta från överklockning med en process som verkar ha mer fokus på högre frekvenser. Kanske hade krävt större TDP-utrymme att få ut all frekvenspotential från stock. Med nuvarande Ryzen har ju skillnaden mellan stock och överklock varit blygsam.

Själv hoppas jag på 4,5GHz klockat på en R7 2800(?).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aleshi:

https://wccftech.com/amd-ryzen-2-set-march-2018-launch-12nm-s...

Andra generationens Ryzen med Zen+-kärnor bekräftad till släpp i Mars.

Ja, kan de komma upp i ca 4,5 Ghz så är i alla fall jag intresserad

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

Jag läste också den artikeln och blev förvånad, men när man ser nedan i figurerna så menar de en refresh.
Prestandamässigt lär det inte hända mycket, men om de kan fixa till vissa småsaker. Visst kanske frekvensen upp högst 0,2GHz. (ren gissning)

För min del hoppas jag på riktig ecc stöd till skillnad från den som finns:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Sedan har jag tröttnat på 8 core cpuer, skaffa en riktig cpu på desktopen (+16 core) och använd enklare cpu på surf och terminaldatorerna.

*edit*
Nästa generation med zen 2, som jag vill kalla för Ryzen 2 kommer ej enligt diagrammen före 2019.

Den artikeln är ju rätt gammal, skulle inte förvåna mig om ECC stöd finns nu, med rätt moderkort.
Validerat stöd kan vi inte räkna med i den här prisklassen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Den artikeln är ju rätt gammal, skulle inte förvåna mig om ECC stöd finns nu, med rätt moderkort.
Validerat stöd kan vi inte räkna med i den här prisklassen.

Uppdaterade till senaste offentliga firmware (Crosshair VI Hero) idag. Minns inte om det fanns med i den förra offentliga versionen men i den här så finns det inställningar för ECC iaf.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonkenPonken:

Uppdaterade till senaste offentliga firmware (Crosshair VI Hero) idag. Minns inte om det fanns med i den förra offentliga versionen men i den här så finns det inställningar för ECC iaf.

Tack för infon, verkar ganska lovande.

edit
Så här ser det ut för gamla Bettan, FX 8350 Asus Sabertooth 990FX rev 2, så nog borde Ryzen klara även detta.

Så många kärnor och så många trådar, skriker efter ECC och bra virtualisering, TR i ännu högre grad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tack för infon, verkar ganska lovande.

Permalänk
Medlem

Har köpt en Ryzen 7 1700X och söker Ram-minnen på 16Gb.
Ser att dessa 3600MHz minnen är på rea till samma pris som övriga 3000MHz dito.
Är de nåt att ha, funkar de med Ryzen och kommer jag kunna överklocka och ens komma nära de påstådda hastigheterna?
Gör jag bättre i att ta Corsair Vengeance 16Gb på 3000MHz istället?

https://m.prisjakt.nu/product/3470963

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För ett halvår sedan publicerade @Yoshman ett program som mäter latenser mellan kärnor och hårdvarutrådar. I fortsättningen kallar jag det här Threadpinger; han kallade det för th_ping. Jag testade det på min gamla Intel Core Q6600; det blev en liten tråd i tråden som slutar här:

Skrivet av Yoshman:

OK, kan ju kvitta om make fungerar eller ej. Men rätt skumt... Inte så att du har något annat än GNU-make installerat? För det jag skrev bygger på att man kör just GNU-make som har en rad implicita regler som ofta faktiskt gör att man kan klara sig utan eller med extremt enkla makefiler.

Intressant numrering på Q6600, verkar som 0 och 3 respektive 1 och 2 delar L2$.

Sedan är det så att delad L2$ inte alltid är det enda sättet att få lägsta latens. Kolla in resultatet för Z3770 (Silvermont Atom, två kärnor delar L2$, ingen L3$ och är totalt fyra kärnor).

This system got 4 CPU-threads 0 <-> 1 : 121 ns 0 <-> 2 : 84 ns 0 <-> 3 : 83 ns 1 <-> 2 : 84 ns 1 <-> 3 : 84 ns 2 <-> 3 : 118 ns

Här är alltså latensen HÖGRE mellan de två kärnor som delar L2$ (0 och 1 samt 2 och 3) än mellan de som bara delar RAM. I detta läge finns antagligen någon logik för att skicka information mellan kärnor i kretsen + Silvermont har ett extremt simpelt sätt att hantera x86 strikta minneskonsistensmodell: är typ skriv A B C. Om skrivningen på A av någon anledning "stallar", t.ex. cache-miss, så slänger man bara in A B C i en ring-buffer. Varje varv kollar man om A nu kan skrivas, när svaret är "ja" testar man B etc.

RPi3 (ARM Cortex A53) demolerar verkligen Silvermont på denna punkt, halva latensen (nu kör jag i.o.f.s relaxed memory ordering, det gynnar ARM mer än x86, lägger på ~7 ns för ARM om man går till "sequentially consistent" memory ordering).

Allt detta gör inte Ryzen till en dålig CPU, precis som allt annat har konstruktörerna gjort avvägningar. Dessa avvägningar gör den mindre lämpad för vissa uppgifter och mer lämpad för andra.

Ryzen är ruggigt bra på skalära flyttal, CCX-designen ger skalbarhet och den är ingen nackdel för saker där det är lite kommunikation mellan kärnor (något som är relativt vanligt i just flyttalsintensiva program).

Core är brutal på sådant som kan vektoriseras och lysande på skalära heltal. Man ser också att core-to-core latensen är lägre i S-modellerna än i E- och E5. Enkelt att förstå på en teknisk nivå och vettigt när man tänker på målmarknader för respektive krets.

Här testar jag programmet på AMD Ryzen Threadripper 1950X, som har en NUMA-liknande arkitektur.

Först kompilerar jag (på Linux, Debian) med:

make CXXFLAGS=\"-std=c++11 -O2 -pthread\" th_ping

Därefter kör jag programmet, som sätter igång kärnornas hårdvarutrådar och testar dem en efter en, mot vararandra. Det blir (32*32-32)/2=496 körningar. Här visar jag det med det skript jag gjorde med conky:

Dold text

Man ser här hur cpu01 sprutar ut trafik mot hårdvarutrådarna, en efter en. På bilden håller cpu17 på att avsluta sin trafik.

Jag har även gjort ett skript för R:

th <- as.matrix(read.table("th_ping.txt", row.names=NULL, skip=1))
th <- t(apply(th[, c(1,3,5)], 1, as.numeric))
th <- cbind(t(t(th[,c(1,2)]+1)),t(t(th[,3])))
write.csv(th, file = "th_ping.csv")
th

Dold text

som tar utfilen från Threadpinger och gör om den till en matris. Den här matrisen använder jag sedan i ett annat paket i R och försökte få ett snyggt diagram för att visa hur trafiken fördelas.

library(“qgraph”) qgraph(th, layout='spring', vsize=3)

Dold text

Det blev lite otydligt... Jag hade lite bråda dagar så det fick bli en skärmdump från ett kalkylark:

Ouch. Nja, det här är från en oklockad cpu och oklockade minnen. Men, det är höga latenser, även om det inte återspeglas i alla benchmarks alls. Kanske är det de låga värdena på 18-22 ns mellan som hjälper till. 1950X är ju bra även på många speltitlar.

Dold text

Nästa steg lär kanske att bli att testa vad överklockning av cpu eller minnen kan ge för latenser.

Det vore spännande att se vad andra får för värden med Threadpinger på sina cpuer. Testa att kompilera den själva, den fungerar ju på Windows också.

EDIT 2017-12-25. Jag har uppdaterat BIOS till 2.0, vilket jag även beskrivit i en annan tråd. Här beskriver jag vilken effekt det hade på latenstiderna (i nanosekunder, ns) på Threadpinger:

BIOS 1.3

BIOS 2.0

20

20

244

244

334

331

387

379

Det blev en förbättring på upp till 2 %. Om det är en "äkta" förändring har jag ingen uppfattning om, då det kanske är inom normal variation.

EDIT 2: Jag beskrev i en annan tråd hur jag överklockat från 3.4 GHz + 2133 MHz till 4.1 GHz + 3200 MHz; på BIOS 2.0 i båda fallen.

3.4 GHz + 2133 MHz

4.1 GHz + 3200 MHz

Change

19.69

24.57

19.87%

244.00

169.94

-43.58%

330.82

230.00

-43.83%

378.89

260.13

-45.66%

En försämring från 20 till 25 ns bryr jag mig inte om. En förbättring i latenserna i övrigt är runt 45 %! Jag är mycket nöjd!

EDIT 3: Hmmm. Den glädje som varar. Körde Blender och barbershop, och, då frös datorn. Provade att öka fläkten från "Silent Mode" till "Performance" och med öppet fönster, men det hjälpte inte. Har nu sänkt minnena till 2933MHz, då jag räknar med att det är de som inte riktigt hänger med. Det påverkar Threadpinger:

4.1 GHz + 3200 MHz

4.1 GHz + 2933 MHz

Change

24.57

25.62

4.08%

169.94

185.00

8.14%

230

252.14

8.78%

260.13

289.41

10.12%

Ja, det är fortfarande hyfsat bra. Geekbench påverkas också, främst då single-core verkar det som.
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/5771072
Jag skall försöka hitta en stabil nivå under de närmaste dagarna. Hinner inte mycket mer nu.

EDIT 4. Jag hann en till Threadpinger:

4.1 GHz + 2933 MHz

4.1 GHz + 2666 MHz

Change

25.62

27.13

5.55%

185

205.00

9.76%

252.14

278.49

9.46%

289.41

317.34

8.80%

Skall köra en Geekbench också.

EDIT 5, en Geekbench som naturligtvis fryser vid 4.1GHz och 2666MHz på minnena. Mistänker nu att det är överklockningen av cpu:n som spökar.

EDIT 6: 2017-12-26. Jo, nu gick Geekbench på 2666 MHz. https://browser.geekbench.com/v4/cpu/5782611. Men, nu blir det uppehåll på någon dag eller så.

EDIT 7: Testade att ändra volten. Defaultvärdet är 1.12500 V. Jag ändrade det enligt videon till 1.36250 V. Allt ovan är med detta högre värde. Det kanske är lite högt så jag sänkte det rejält, först till 1.24375 V och 1.27500 V, men ingen av dessa bootar rent. Nu ligger jag på 1.31875 V, vilket bootar i alla fall. Nu blir det uppehåll, med bilkörning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Jag omorganiserade kalkylarket lite (läs långsamt kopierade in det manuellt hemma):

Jag tycker 387ns ser konstigt ut då jag antar att det är mellan två CCX, 334ns borde vara worst case mellan zeppelin kretsarna.

Hoppas någon bättre på sånt här kan komma på varför siffrorna ser ut som dom gör.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@sAAb: Jag omorganiserade kalkylarket lite (läs långsamt kopierade in det manuellt hemma):
https://i.imgur.com/XTUx335.png

Jag tycker 387ns ser konstigt ut då jag antar att det är mellan två CCX, 334ns borde vara worst case mellan zeppelin kretsarna.

Hoppas någon bättre på sånt här kan komma på varför siffrorna ser ut som dom gör.

Jag gjorde ett sådant, kvadratiskt först, men tyckte sedan att det rombiska visade bättre skillnaden mellan 244 och 390 ns. Fast, igår hittade jag några bilder, som jag egentligen kände till, men hade glömt bort.
En STOR bild som visar den fysiska faktiska layaouten av varje CCX är här:

Dold text

Det finns en dieshot av 1800X färdigtolkad här https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_7_1800X/3.html

Dold text

med ett blockdiagram som visar hur de sitter ihop. Misstänker att det är någon hobbynisse som gjort diagrammet.

Dold text

Yoshman nämnde pcper.com som jag också glömt bort, men där man diskuterar latenser:

För Threadripper gäller en dubblering här, enligt massor av källor. Här är ett exempel på sammanfattning https://www.pcworld.com/article/3214635/components-processors... Här är en modell av layouten, som är gjord av AMD själva, av 1800X, som alltså skall dubbleras:

Dold text

Det betyder att våra diagram borde omarbetas. Jag har försökt få till det igen, men inte lyckats få ihop de i mitten, 244. Varför är just de låga?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag gjorde ett sådant, kvadratiskt först, men tyckte sedan att det rombiska visade bättre skillnaden mellan 244 och 390 ns. Fast, igår hittade jag några bilder, som jag egentligen kände till, men hade glömt bort.
En STOR bild som visar den fysiska faktiska layaouten av varje CCX är här:

Det finns en dieshot av 1800X färdigtolkad här https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_7_1800X/3.html

med ett blockdiagram som visar hur de sitter ihop. Misstänker att det är någon hobbynisse som gjort diagrammet.

Yoshman nämnde pcper.com som jag också glömt bort, men där man diskuterar latenser:

För Threadripper gäller en dubblering här, enligt massor av källor. Här är ett exempel på sammanfattning https://www.pcworld.com/article/3214635/components-processors... Här är en modell av layouten, som är gjord av AMD själva, av 1800X, som alltså skall dubbleras:

Det betyder att våra diagram borde omarbetas. Jag har försökt få till det igen, men inte lyckats få ihop de i mitten, 244. Varför är just de låga?

244ns är ganska högt mot för tidigare ryzen mätningar då CCX<->CCX mättes till 140ns (men detta kan va varit best case).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

244ns är ganska högt mot för tidigare ryzen mätningar då CCX<->CCX mättes till 140ns (men detta kan va varit best case).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fattar inte mycket av vad ni pratar om men kan äldre BIOS-versioner varit bättre och nu har det försämrats som ett sätt att fixa ram kompabiliteten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag fattar inte mycket av vad ni pratar om men kan äldre BIOS-versioner varit bättre och nu har det försämrats som ett sätt att fixa ram kompabiliteten?

Tror ej detta då infinity fabric kopplar samman CCX och zeppelin kretsar.

Lite snabbt sammanfattande:

  • CCX består av 4 kärnor, latensen mellan dessa kärnor (och trådar) beror på CPU klock.

  • En Zeppelin krets (Ryzen) består av två CCX som sitter ihop med infinity fabric, latensen mellan CCX och CCX beror på minneshastighet.

  • Flera Zeppelin kretsar (Threadripper/Epyc) kan sitta ihop med infinity fabric, latensen mellan dessa beror på minneshastigheten.

Jag kom dock ihåg att det finns olika minnesaccesslägen för threadripper (UMA och NUMA), jag tror det är något man kan ändra i bios, men det skulle vara intressant att se hur de latenserna påverkas av dessa olika lägen. @sAAb kanske något intressant att testa?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tror ej detta då infinity fabric kopplar samman CCX och zeppelin kretsar.

Lite snabbt sammanfattande:

  • CCX består av 4 kärnor, latensen mellan dessa kärnor (och trådar) beror på CPU klock.

  • En Zeppelin krets (Ryzen) består av två CCX som sitter ihop med infinity fabric, latensen mellan CCX och CCX beror på minneshastighet.

  • Flera Zeppelin kretsar (Threadripper/Epyc) kan sitta ihop med infinity fabric, latensen mellan dessa beror på minneshastigheten.

Jag kom dock ihåg att det finns olika minnesaccesslägen för threadripper (UMA och NUMA), jag tror det är något man kan ändra i bios, men det skulle vara intressant att se hur de latenserna påverkas av dessa olika lägen. @sAAb kanske något intressant att testa?

Jo, jag hade tänkt testa latenserna i UMA och NUMA. Tyvärr har de inte implementerat UMA på Asrocks X399 BIOS än. Märkligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Vad är senaste status gällande Zen2? När tros de komma ut i handeln menar jag och har det läckt något skoj om dem?

Jag tror jag har Linux-buggen på min Ryzen 7 1700 men orkar inte skicka in den på utbyte (den segfaultar ibland min inte tillräckligt ofta att jag ska bry mig). Tänker jag kanske byter ut den mot en Zen2 istället när de kommer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Tackar! Ja jag hade för mig jag läste något om detta innan och du hittade åt mig.
Om ett par månader då kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Jag tror jag har Linux-buggen på min Ryzen 7 1700 men orkar inte skicka in den på utbyte (den segfaultar ibland min inte tillräckligt ofta att jag ska bry mig).

Är det vid kompilering eller är det under andra omständigheter? Jag har nämligen också en som ibland segfaultar vid kompilering, men vid något tillfälle har den även segfaultat när jag kört x264 och x265 men jag vet inte om man ska skylla på processorn eller om det är buggar i mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Är det vid kompilering eller är det under andra omständigheter? Jag har nämligen också en som ibland segfaultar vid kompilering, men vid något tillfälle har den även segfaultat när jag kört x264 och x265 men jag vet inte om man ska skylla på processorn eller om det är buggar i mjukvaran.

Har samma som du. Ibland vid kompilering och ibland även vid övriga tillfällen med hög CPU-last. Som exempel har jag kört mining med min CPU och samma program på en annan maskin har inte buggat. Jag skapade en systemd-service som automatiskt omstartar programmet vid crash vilket funkar bra vid mining. Det är ändå lite smått irriterande. Processorn går med nästan full last 24/7 (lastar 14 trådar av 16) och med tanke på det så är det inte så himla ofta den crashat, kanske en gång varannan dag. Misstänker Ryzen-buggen och min CPU är tillverkad vecka 23 så den är troligtvis drabbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Är det vid kompilering eller är det under andra omständigheter? Jag har nämligen också en som ibland segfaultar vid kompilering, men vid något tillfälle har den även segfaultat när jag kört x264 och x265 men jag vet inte om man ska skylla på processorn eller om det är buggar i mjukvaran.

Skrivet av ronnylov:

Har samma som du. Ibland vid kompilering och ibland även vid övriga tillfällen med hög CPU-last. Som exempel har jag kört mining med min CPU och samma program på en annan maskin har inte buggat. Jag skapade en systemd-service som automatiskt omstartar programmet vid crash vilket funkar bra vid mining. Det är ändå lite smått irriterande. Processorn går med nästan full last 24/7 (lastar 14 trådar av 16) och med tanke på det så är det inte så himla ofta den crashat, kanske en gång varannan dag. Misstänker Ryzen-buggen och min CPU är tillverkad vecka 23 så den är troligtvis drabbad.

Det finns testprogram som tex Kill-Ryzen...

https://github.com/suaefar/ryzen-test/blob/master/kill-ryzen....

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Jodå, fullt medveten om detta program och har testat det. Ibland segfaultar det inom några sekunder, ibland efter flera timmar. Var mer nyfiken på om någon annan sett segfaults under andra tunga laster förutom kompilering. Har ju påståtts att det inte inträffar vid normal användning utom kompilering, men jag är inte helt övertygad om att detta stämmer.

Permalänk

Buggen har inget med kompilering att göra förutom att det händer oftare vid kompilering.

Permalänk
Medlem

Ingen pik till det blå laget

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Får väl ta och harkla till mig lite. Den här tråden var väl en av dom större anledningarna till att jag hittade tillbaka till forumet "sist" när jag gjorde den inför Zen-lanseringen. Uppföljaren Zen+ börjar närma sig och det är väl dags att yttra sig lite.

Zen+ tippar jag på att AMD kan krama ur ~4-500MHz högre frekvens med motsvarande strömkonsumption som vi ser på befintliga R7 1700x/1800x. Detta tack vare förbättrad tillverkningsprocess och väldigt mycket tweaking utav precision boost/XFR som kommer i en v.2. Vi kommer sannolikt få se efterträdaren till 1800X/1950X att rulla med XFR i ~4.6GHz.

Sannolikt så kommer AMD även att uppdaga mindre förbättringar i framför allt cache och infinity fabric rörande latenser mellan CCX-block. Även minneskontrollern kommer få sig en omgång till det bättre. Nödvändigtvis inga prestandaförbättringar utöver kanske något högre max tillåten frekvens av RAM/DFI då minneskontrollern hos Zen redan är mycket kraftfull som den är. Däremot extremt mycket tweaking har gjorts av AMD för förbättrad kompatibilitet och tables/presets av subtimings och andra variables gällande DRAM. Gissningsvis så får gen2 av Zen en dedikerad version utav AGESA då grunden som den bygger på sedan lanseringen utav Zen vart väldigt invecklad och svår för moderkortstillverkarna att tygla.

Zen skalar som bekant väl med frekvens och även om vi ser 4-500Mhz ökning här som mest så kommer högre frekvenser att kunna upprätthållas och appliceras under längre tid/mer effektivt än innan genom precision boost 2/XFR2 och något bättre prestanda/w.

Det är inte omöjligt att AMD har ett ess i rockärmen gällande Zen+ som kanske blir en eller två käppar extra i hjulet för Intel men dom större arkitektoniska förändringarna sparar AMD garanterat till Zen2 (som vid detta laget gjort tape-out sedan en tid tillbaka), och då blir det väl att spekulera djupare åter igen och ta fram förväntningsskålen.

Intressant nog som jag tidigt skrev om så är Zen en högfrekvensdesign trots sin relativt höga IPC. Frekvenstaket ligger absolut i tillverkningsprocessen. Med detta sagt så ska vi granska detta ännu en gång:

GF/Samsung specar nuvarande 14nm LPP till 3GHz för applikationen som Zen fyller ut där AMD tog denna till 4.2GHz som ett absolut tak med XFR. Kommande 7nm process specar man i samma applikation till 5GHz. Att Zen2 skulle komma i 6GHz tvivlar jag på starkt, men klivet man gör från 14nm LPP till 7nm är kopiöst... Kombinera detta med allt hockus pockus som AMD bakar in i arkitekturen så tror jag att Zen2 och Zen3 med ytterliggare förbättrad version av 7nm blir riktiga dräpare. Konkurrensen mellan AMD och Intel kommer bli hysterisk.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag ställer mig väldigt skeptisk till det. Jag skulle istället tippa på ~4,3 Ghz som maximal boost. Alldeles för lite verkar ha ändrats i designen. Men jag har gärna fel.

Optimism är såklart bra. Men det är lätt att låta ens förhoppningar färga sin analys. Jag vill minnas att du även förutspådde att Ryzen skulle slå Intel i spel-prestanda efter några patchar samt att både Fury och Vega skulle slå respektive motpart från Nvidia i ren prestanda. Inget av detta slog rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag ställer mig väldigt skeptisk till det. Jag skulle istället tippa på ~4,3 Ghz som maximal boost. Alldeles för lite verkar ha ändrats i designen. Men jag har gärna fel.

Optimism är såklart bra. Men det är lätt att låta ens förhoppningar färga sin analys. Jag vill minnas att du även förutspådde att Ryzen skulle slå Intel i spel-prestanda efter några patchar samt att både Fury och Vega skulle slå respektive motpart från Nvidia i ren prestanda. Inget av detta slog rätt.

Citaten på det du påstår att jag påstått är lika avsaknade som även detta inlägg. Citera mig om du ska dra in mig i en diskussion och även om du ska peka på specifika uttalanden jag skulle ha gjort, inte i en mening försöka summera trådar/inlägg och historia i en konklusion om vad du knappt minns. Det är väldigt enkelt att läsa exakt vad jag skrivit om Ryzen's prestanda i alla lägen inkl spel med forumets sökfunktion där jag även lagt upp data och belägg för det jag påstått i olika inlägg och trådar.

Jag står fast vid det mesta jag skrivit trots att jag är väldigt tidig ibland, vilket är hela vitsen. Presentera ett egen lite mer välfyllt inlägg med vad du själv tror istället och tillför något, alternativt argumentera emot med belägg eller någon teknisk grund.

Bokmärkt både mitt och ditt inlägg lagom till lanseringen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Enigma:

Citaten på det du påstår att jag påstått är lika avsaknade som även detta inlägg. Citera mig om du ska dra in mig i en diskussion och även om du ska peka på specifika uttalanden jag skulle ha gjort, inte i en mening försöka summera trådar/inlägg och historia i en konklusion om vad du knappt minns. Det är väldigt enkelt att läsa exakt vad jag skrivit om Ryzen's prestanda i alla lägen inkl spel med forumets sökfunktion där jag även lagt upp data och belägg för det jag påstått i olika inlägg och trådar.

Jag står fast vid det mesta jag skrivit trots att jag är väldigt tidig ibland, vilket är hela vitsen. Presentera ett egen lite mer välfyllt inlägg med vad du själv tror istället och tillför något, alternativt argumentera emot med belägg eller någon teknisk grund.

Bokmärkt både mitt och ditt inlägg lagom till lanseringen.

Oj oj oj. Öm tå här märker jag?
Jag har som sagt gärna fel. Kommer de upp i 4,6Ghz boost så är jag helt klart intresserad av att byta ut min 4790K mot en 2600X eller liknande. Vill du bokmärka så varsegod, det ligger inte någon prestige i detta för mig. Jag säger bara att jag tror att det kommer att handla om 2-300 Mhz högre frekvens.

Jag vidhåller dock att det ibland varit väldigt mycket optimism från dig i allt rörande AMD, medan andra varit väldigt pessimistiska. Sanningen har sen allt som oftast legat någonstans mitt emellan. Det är också det som göra att jag tror som jag gör

exempel

Skrivet av Enigma:

Vega är veckor gammalt och har rapporterats att köra på GCN drivers som förmodligen är ISA kompatibla, dock kan inte denna driver nyttja den nya strukturen i NCU eller nya funktioner/instruktioner. Det är inte varje dag AMD lanserar en helt ny arkitektur på 14nm med en storlek på över 500mm2. 500mm2+ på 14nm och vad NCU enskilt gör skillnad säger bara en sak: Ofantliga mängder med beräkningskraft och effektivitet. Ni har läst 12.5TFLOP/s, men dessa siffror är inte jämförbara med Fury's 8.6TFLOP/s då man med NCU kommer få en extremt mycket högre duty av alla ALU's.

Jag tror AMD siktar på Titan XP+ prestanda.

Vega är MASSIV med tanke på 14nm, det är en sjujävla mycket större krets än Fury X (minst dubbelt så många transistorer) så vänta er en prestandabomb:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=27917

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A