Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia ber återförsäljare prioritera spelare

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ber återförsäljare prioritera spelare

Efter att intresset för brytning av kryptovalutor ökat har nu Nvidia börjat kontakta återförsäljare, och bett dem prioritera kunder som köper grafikkort för spelande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vänta bara på att det visa sig senare att Nvidia istället säljer direkt från fabriken till miners.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det här var väl uppe på tapeten redan i Fredags?
Nu kan väl inte återförsäljare hålla på och fråga vad korten skall användas till? nVidia får väl helt enkelt tillverka fler istället för att hålla på som ett gäng kommunister.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Med andra ord: Nvidia vill ha lite bra PR, så de skickar ut en tandlös rekommendation till återförsäljare så att alla kunder ska se det.

Senaste nytt: Jag rekommenderar fred på jorden, men ställer inga krav på någon att det ska bli så.

Permalänk
Medlem

Jag tror på att bubblan spricker under våren, så under vårstädningen kommer det säkert finnas MASSOR av begagnade kort till salu

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ska återförsäljarna avgöra vad köparen tänkt avända grafikkortet till?

Återförsäljare: "Det finns 20 grafikkort kvar om du tänkt spela och inga kvar om du vill minea."
Kund: "Ja då väljer jag att säga att jag ska spela...".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bernd_P1:

Vänta bara på att det visa sig senare att Nvidia istället säljer direkt från fabriken till miners.

Och va skulle dom tjäna på det?
Dom vill ju hellre sälja via DISB.

Och dom säljer redan via sin hemsida.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"To ensure that..." - säkerställa. Ganska tungt ord i en uppmaning där man hävdar att man inte försöker att kontrollera någon alls....
Skruva upp tillverkningstakten istället för att gnälla på att "fel" kundgrupp köper för mycket!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur ska återförsäljarna avgöra vad köparen tänkt avända grafikkortet till?

Återförsäljare: "Det finns 20 grafikkort kvar om du tänkt spela och inga kvar om du vill minea."
Kund: "Ja då väljer jag att säga att jag ska spela...".

Om du försöker köpa alla 20 så blir kanske svaret nej.

Är väl det enda dom kan göra. Mer än så borde dom ju inte lägga sig i heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Om du försöker köpa alla 20 så blir kanske svaret nej.

Är väl det enda dom kan göra. Mer än så borde dom ju inte lägga sig i heller.

Ja det här är ju det mest realistiska scenariot, att det beläggs med ett visst antal som man får köpa. Men köper man flera high end kort så har man nog råd med frakten ifrån två olika webbutiker, om man handlar online.

Permalänk
Skrivet av MatsDahlgren:

"To ensure that..." - säkerställa. Ganska tungt ord i en uppmaning där man hävdar att man inte försöker att kontrollera någon alls....
Skruva upp tillverkningstakten istället för att gnälla på att "fel" kundgrupp köper för mycket!

Precis, det är ju bara att sätta fabriken på "läge II" så kommer det ut fler kort

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Inet tillåter ju bara att man köper 1-2st grafikkort per order, vad mer kan dem göra liksom?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Snart försvinner dessa "valutor", och med dem även detta problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Jag tror på att bubblan spricker under våren, så under vårstädningen kommer det säkert finnas MASSOR av begagnade kort till salu

Hoppas, det borde kunna gå att göra ett program som Crystalmark till SSD'erna vilket visar hur mycket de har används osv, så inga miners kommer försöker dra en fuling till köparen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Skruva upp tillverkningstakten istället för att gnälla på att "fel" kundgrupp köper för mycket!

Vet inte om jag vill hålla med.
Jobbar själv inom tillverkningsindustrin och att skynda fram produkter brukar oftast sluta med en sämre produkt i slutändan.
Det lägger mer stress på den anställde som då inte hinner med, eller gör en bristfällig kvalitetskontroll.
Och det i sin tur gör att du med lite otur kanske måste reklamera ett kort som inte fungerar som det ska.

För det mesta brukar man hinna upptäcka felen innan det skickas till kund/återförsäljare. Men det är inte alltid så, det vet jag allt för väl.
Jag ser hellre att det är en bristvara men fortfarande vidhåller samma kvalité.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Snart försvinner dessa "valutor", och med dem även detta problem.

Vad är snart? 5-10 år? Om Kina faktiskt får sin miningban så kommer fler att mina här borta...

Permalänk
Medlem

Glad att jag köpte ett kort innan mining-crazen...
Hoppas Volta och framtida produkter har nån inbyggd begränsning, eller att det framöver i stort sett slutar löna sig att mina.

Permalänk
Avstängd

Ni som säger att detta snart är löst är naiva. Crypto valutorna kommer att ha många mindre dips men intresset för dem kommer att öka fram till dess att regeringar över världen kommer förbjuda dem. Den enda lösningen på problemet är för nvidia att släppa en ny bios som dödar brytningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag lider med dessa stackars organisationer som säljer för bra av sina produkter. Hur ska de klara sig?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Det kommer inte göra speciellt mycket. Är gränsen på 2 kort och jag vill ha 20 så ber jag bara 9st i min krets att beställa till mig. Jag gillar ändå att Nvidia tar ställning emot mining även om jag själv tror att det är främst för deras egen skull och inte för vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Wiiga: Visst kan det vara så - det finns ju ett ton okända faktorer här och jag påstår inte att det tar 10 minuter att höja produktionen. Sådant tar tid - men eftersom det är ett "kärt problem" att sälja allt man tillverkar så borde man ju inte gnälla utan jobba på att utöka sin kapacitet. Anställa fler, utökade lokaler - lägga ut på underleverantörer under tiden etc.
Inte gjort på en kafferast men att påstå att man vurmar för gamers när man pungslår samma gamers på licenspengar för GSync-hårdvara i skärmar, en gång i tiden slog av PhysX om Nvidiakortet kände av att det fanns ett AMD kort i samma burk (kommer aldrig att glömma eller förlåta den fulingen - har man betalat för en vara skall de sk*ta i vad mer jag har i min dator och hur jag väljer att använda det) blir väldigt unket och ihåligt.
Jag är inte en AMD fan-boy - man jag tar inte i Nvidiaprodukter med tång så länge de behandlar sin kunder som något katten släpat in.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Precis, det är ju bara att sätta fabriken på "läge II" så kommer det ut fler kort

Precis... Förstår inte detta heller. Är de på max varv.. lägg i nästa växel bara.

Om de nu bara kunde inse detta på DRAM fabriken också

.

(För er som inte ser, sarkasm finns i inläggen...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Vänta bara på att det visa sig senare att Nvidia istället säljer direkt från fabriken till miners.

Gamers Nexus gjorde nyligen anonyma intervjuer med tredjepartstillverkarna och det spekulerades från deras sida att Nvidias kapacitet inte ens är fullt utnyttjad som det är ännu. Dvs, när du beställer fler chip från Nvidia så levererar dom. Tredjepart vågar heller alltså inte några storbeställningar på grafikkretsar eftersom kryptomining -kan- krascha och man vill inte sitta på ett lager av kort som inte blir sålda.

Så jag hoppas för Nvidias skull att de dumpar mängder av FE-kort på kryptomarknaden om tredjepart är flaskhalsen. Det är ju tredjepartskorten som gamers i synnerhet söker sig efter så det vore väl perfekt om kryptominers i möjlig mån skippade dem.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Vad är snart? 5-10 år? Om Kina faktiskt får sin miningban så kommer fler att mina här borta...

Förhoppningsvis mycket kortare tid än så. Det här med mining och "cryptovaluta" är nog det dummaste vi har kommit på detta århundrade.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Det kommer inte göra speciellt mycket. Är gränsen på 2 kort och jag vill ha 20 så ber jag bara 9st i min krets att beställa till mig. Jag gillar ändå att Nvidia tar ställning emot mining även om jag själv tror att det är främst för deras egen skull och inte för vår.

Skickades från m.sweclockers.com

9st är fortfarande försumbart. I städerna häromkring (Boden/Luleå etc) rullar ett par hundra tusen grafikkort i serverhallar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

@Wiiga: Visst kan det vara så - det finns ju ett ton okända faktorer här och jag påstår inte att det tar 10 minuter att höja produktionen. Sådant tar tid - men eftersom det är ett "kärt problem" att sälja allt man tillverkar så borde man ju inte gnälla utan jobba på att utöka sin kapacitet. Anställa fler, utökade lokaler - lägga ut på underleverantörer under tiden etc.
Inte gjort på en kafferast men att påstå att man vurmar för gamers när man pungslår samma gamers på licenspengar för GSync-hårdvara i skärmar, en gång i tiden slog av PhysX om Nvidiakortet kände av att det fanns ett AMD kort i samma burk (kommer aldrig att glömma eller förlåta den fulingen - har man betalat för en vara skall de sk*ta i vad mer jag har i min dator och hur jag väljer att använda det) blir väldigt unket och ihåligt.
Jag är inte en AMD fan-boy - man jag tar inte i Nvidiaprodukter med tång så länge de behandlar sin kunder som något katten släpat in.

Vad det gäller Gsync och PhysX är jag inte alls insatt i och är inget som jag har blivit drabbad av. Så det kan jag inte säga något om. Och vad man gör med sin hårdvara är helt och hållet upp till var och en.
Kan hålla med om att de inte ska beblanda sig i vad man gör med sin hårdvara.

Att anställa mer, skaffa fler lokaler osv för produktion kan man inte göra bara för att det är högtryck några månader. Förr eller senare mättas ju marknaden och då står man där med anställda och lokaler som kostar massor med pengar men som inte ger någon inkomst.
Att lägga på underleverantörer när trycket är hårt är smart! Det gör även vi på mitt jobb när vi inte hinner med.
Men då brukar det kosta mer. Då kanske priset på den slutliga produkten blir dyrare och då kommer folk gnälla över priset istället.

Jag förstår att folk (Du, jag tex) vill ha sina kort helst IDAG, det vill jag med. Förhoppningsvis ökar dom på produktionen, men troligtvis inte. Man får ha tålamod helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Avstängd

Förmodligen bara en PR grej... Nej, vänta, de måste vara en konspiration! Annars blir det ju inte lika kul, eller hur...

Nå, hursom antar jag att detta beror på följande,

Givetvis skiter tillverkaren i vad du som kund använder produkten till så länge det inte ger dem problem, vilket det knappast gör med denna typ av produkter som inte på något sätt är Mil. klassade eller liknande.

Dock är ju de som köper gamingkort som regel villiga att betala mer för mer högpresterande produkter, vilket fortfarande gör oss intressanta för tillverkaren.

Annars håller jag med om att mining har blivit näst intill mördande tråkigt idag.
Själv har jag sedan länge tappat intresset för mining, ger väldigt litet bang sett till den höga investeringskostnaden, även om hela riggen skulle vara gratis är det fortfarande tveksam lönsamhet för normala användare.

Det är kul att designa riggarna, men mining av idag är ett sömnpiller bättre än doktorns...

Så, nej, om det inte händer någonting radikalt på den fronten så tror jag för min del att mining kommer att dra åt stordatorhållet i framtiden, vi kan redan se en tydlig sådan utveckling när det gäller de större cryptovalutorna idag sedan flera år tillbaka.

Vanliga användare har ingen chans mot detta om vi snackar seriös lönsamhet, inte heller mindre datacenter i framtiden när det gäller mer erkända valutor. Mer och mer kommer att ske automatiskt, precis som med vanliga valutor.

Om detta fortsätter borde även kryptovalutorna så småning om plana ut och bli en valutaform bland andra.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Precis... Förstår inte detta heller. Är de på max varv.. lägg i nästa växel bara.

Om de nu bara kunde inse detta på DRAM fabriken också

Öh öh eeeh... vad vet du om det? Bara för du kör i högsta växeln i trollfabriken?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon255588:

Ja det här är ju det mest realistiska scenariot, att det beläggs med ett visst antal som man får köpa. Men köper man flera high end kort så har man nog råd med frakten ifrån två olika webbutiker, om man handlar online.

Annat sätt är att gå till en butik och köpa två och sen be sin mamma gå in och köpa två till och sen beställa två till och sen beställa det på sin mamma med så har man 8 kort sen och sen väljer man en annan butik sen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

"En av de som valt att göra ändringar är den tyska återförsäljaren Caseking, som begränsar antalet grafikkort till två per kund."

Fungerade inte förut varför skulle det göra det nu?

Edit:
Helt of
@Squallie
Man kanske kan ta det som en prenumerations tjänst.

Hej jag vill köpa ett grafikkort om dagen. Det närmaste halvåret.

Då har man ju inte ens köpt 2st åt gången.

OT:
Tycker snarare det är amd vega vi saknar tillgänglighet på och inte nvidias kort.

Edit2:
@MatsDahlgren
I detta fall vet jag inte men ibland är det även brist på vissa mineraler. Samt att nvidia inte tillverkar sina egna kretsar. Sen har vi poblemet att om man t.ex kan skapa 1000st chipp en en fabrik behövs det två fabriker för att göra 1001st. Överdrivet men ni förstår.

Edit3:
@_Merc_
Tyvär är det nog inte så enkelt. Har vart på tapeten med logningar internt på korten. Men att göra dem dåliga för migning är lite som Nvidia gjorde med fermi. 480, titan funkade bra med sedan ändra de i saker till 580. Kepler har sämre prestanda i CUDA. Har ett 480 och ett 680. Hur ska man begränsa vad som är vad då det kommer till belastning, i mjukvaran? Då går någon runt det med en ny linux distro. I mjukvaran på kortet? då måste vi sätta in en arm eller liknande samt ett minne som det ska skrivas loggar till som bara klarar ett antal skrivningar. Sen skulle förmodligen även stanford bli lite besvikna, och det finns några där som nog inte drar sig för att testa om de kan gå förbi spärrarna för att gå folding@home att fungera bättre. Inte för att jag tror de kanske delar med sig av det men djungeltelegrafen brukar berätta. Vet någon att det går så kommer andra testa som galningar hur och om det finns andra vägar in.

Edit4:
@MatsDahlgren
"PhysX om Nvidiakortet kände av att det fanns ett AMD kort i samma burk (kommer aldrig att glömma eller förlåta den fulingen"
Inte bara det räckte med att det låg drivrutiner kvar och register nycklar. Hade bytt grafikort och fick inte igång det, DDU räckte inte. Fick installera om hela windows. Var ju ett helt gäng som ville ha sina gamla g80 eller g92 som physx och sitt nya 5870 för alt annat. Jag förstår varför de gör som de gör men betyder inte att jag håller med. Ändå är jag nog en nvida fanboy. De hägtigaste korten jag ägt var geforce 2 64mb och ati radeon 9700 pro. Det är nostalgi. 7970 var också revolutionerande.
Inte emot inlåsning om det gör rätt. Ser inte att det ger det mervärde det borde ge. I dessa fall.

Edit5:
@Wiiga
"Jag förstår att folk (Du, jag tex) vill ha sina kort helst IDAG, det vill jag med."
Där har du fel. Man vill ha kortet IGÅR då man väl bestämt sig för att handla.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.