Taklampa från Aliexpress Alternativ styrning ?

Permalänk

Taklampa från Aliexpress Alternativ styrning ?

Tjenare!

Fick tidigare i veckan min taklampa från AliExpress.

Tillsammans med lampan fick jag även en fjärrkontroll där jag kan styra mellan kallvit, vit eller varmvit och dimmra lampan. Även On/off såklart.

I lampan så finns det en transformator som gör om från 230v till 12v samt sköter dimmringen och valet av Kelvin. Så fjärrkontrollen kommunicerar med denna transformator via 2.4GHZ.

Nu till min fråga vill kunna styra lampan från tex väggbrytare eller Athom Homey, är detta möjligt?

Provade att koppla på en vanlig på/av väggbrytare men när lampan blir strömlös så tappar den inställningen. Så ibland kan den starta som kallvit och ibland varmvit.

Permalänk
Medlem

Har du mer detaljer om lampan. Modellnr eller liknande?

Visa signatur
Permalänk

Finns inget alls att hitta om lampan då den inte ha någon specifik märke men här en bild på transformatorn som sitter i.

Permalänk
Medlem

Köpte också typ en sån och den började ryka efter typ 1 timme. Jag hade tur som va vaken annars hade jag säkert varit död nu RIP

Permalänk
Medlem

Transformatorer som ska vara igång hela tiden, som saknar CE-märkning eller liknande tycker jag låter som en fruktansvärt dålig idé. Är du inte rädd om ditt hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

Köpte också typ en sån och den började ryka efter typ 1 timme. Jag hade tur som va vaken annars hade jag säkert varit död nu RIP

Ja man får vara väldigt försiktig med kinagrejor som kopplas till elnätet.Har väl köpt några strålkastare men skaffar kvalitets-adaptrar till dom. En riktigt designad adapter klarar t.ex. kortslutning i apparaten. Okända kina-adaptrar har man ingen aning om vad som händer. Därför ska man inte heller köpa mobil-laddare och sådant från Ali.

Permalänk

Någon som kan länka till en vettig trafo jag kan ersätta de med ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Någon som kan länka till en vettig trafo jag kan ersätta de med ?

Det är ingen transformator utan ett "styrsystem" så det är troligen svårt i praktiken att byta ut "klumpen" för den innehåller väl allt, dvs 230V ac in och så kopplas dioderna in på utgående plint ?
Saknar den CE märkning så har de ju inte ens orkat försöka få den att se ut som den vore laglig att koppla in så skrota den där prylen.
Även enheter som har CE märkning kan vara dåliga eller helt enkelt "falskmärkta" så undvik att importera prylar som ska anslutas direkt till elnätet från billiga kinasiter för prylarna har ofta säkerhetsbrister och kan orsaka bränder eller elchock.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen transformator utan ett "styrsystem" så det är troligen svårt i praktiken att byta ut "klumpen" för den innehåller väl allt, dvs 230V ac in och så kopplas dioderna in på utgående plint ?
Saknar den CE märkning så har de ju inte ens orkat försöka få den att se ut som den vore laglig att koppla in så skrota den där prylen.
Även enheter som har CE märkning kan vara dåliga eller helt enkelt "falskmärkta" så undvik att importera prylar som ska anslutas direkt till elnätet från billiga kinasiter för prylarna har ofta säkerhetsbrister och kan orsaka bränder eller elchock.

Det är väl en transformator med en styrkrets för led listerna/dioderna i lampan?
Jag har öppnat upp transformatorn och kollat lite i den. Samtliga lödningar är bra gjorda och det är bra komponenter som sitter på kretskortet.

Hade samma typ av lampor funnits i sverige/CE märkta hade jag köpt de.

Sen bara för att det saknas CE märkning betyder det inte att det är skitgrejjer.

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Det är väl en transformator med en styrkrets för led listerna/dioderna i lampan?
Jag har öppnat upp transformatorn och kollat lite i den. Samtliga lödningar är bra gjorda och det är bra komponenter som sitter på kretskortet.

Hade samma typ av lampor funnits i sverige/CE märkta hade jag köpt de.

Sen bara för att det saknas CE märkning betyder det inte att det är skitgrejjer.

hur ser det ut med avståndet mellan hög och lågspänningsdelen?

brukar ofta vara väldigt dåligt tilltaget på kinagrejjor risk för överslag är ganska stor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Brukar personligen skippa allt från kina/noname/"nästan-gratis-prylar" när det gäller koppling till 230V eller ska vara inkopplad hela tiden. Jag tycker inte det är värt risken, jag tycker det är svårt nog att låta kaffebryggaren vara inkopplad trots inbyggd avstängning efter en tid.

Om du nu vill ersätta transformatorn, kan du inte öppna upp den och kolla vad som är i? Den gör ju defintivt mer än att bara omvandla ström, med tanke på att den sköter ljuset och dimmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen transformator utan ett "styrsystem" så det är troligen svårt i praktiken att byta ut "klumpen" för den innehåller väl allt, dvs 230V ac in och så kopplas dioderna in på utgående plint ?
Saknar den CE märkning så har de ju inte ens orkat försöka få den att se ut som den vore laglig att koppla in så skrota den där prylen.
Även enheter som har CE märkning kan vara dåliga eller helt enkelt "falskmärkta" så undvik att importera prylar som ska anslutas direkt till elnätet från billiga kinasiter för prylarna har ofta säkerhetsbrister och kan orsaka bränder eller elchock.

CE kan också betyde China Export, så bra ha koll på skilnaden på logotypen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

CE kan också betyde China Export, så bra ha koll på skilnaden på logotypen.

Läs på, inget som heter chinese export, bara ett fake-märke
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning#Falsk_CE-märkn...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Läs på, inget som heter chinese export, bara ett fake-märke
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning#Falsk_CE-märkn...

Där ser man, när jag läste på fanns inte den informationen där.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Det är väl en transformator med en styrkrets för led listerna/dioderna i lampan?
Jag har öppnat upp transformatorn och kollat lite i den. Samtliga lödningar är bra gjorda och det är bra komponenter som sitter på kretskortet.

Hade samma typ av lampor funnits i sverige/CE märkta hade jag köpt de.

Sen bara för att det saknas CE märkning betyder det inte att det är skitgrejjer.

Vad är det som är så speciellt med just den taklampan du köpte? Du kunde inte ha löst det med en Philips Hue eller Ikea Trådfri lampa, lampskärm osv...? Då blir ju styrning osv så mycket enklare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Det är väl en transformator med en styrkrets för led listerna/dioderna i lampan?
Jag har öppnat upp transformatorn och kollat lite i den. Samtliga lödningar är bra gjorda och det är bra komponenter som sitter på kretskortet.

Hade samma typ av lampor funnits i sverige/CE märkta hade jag köpt de.

Sen bara för att det saknas CE märkning betyder det inte att det är skitgrejjer.

Du har rätt i att CE märkning inte automatisk innebär att det är bra prylar men avsaknaden av den innebär hursomhelst att den inte är godkänd att ansluta eftersom vi är inom EU.
Oftast är det inga problem med lödningar utan det handlar som sagt oftare om isolationsavstånd/isolationskvalitet, dvs hur stor risk det är att något/någon kan komma i kontakt med delar som har nätspänning eller risken att det blir så hett att en brand startar eller hur mycket störningar de avger, telefonladdare har tex flera gånger haft så korta avstånd mellan 230V och 5 V delar att nätspänningen har letts över och kommit ut i usbkontakten och en del lampor har säljstoppats av olika anledningar de också.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Press/Nyheter/Forbjud...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsf...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsf...
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Press/Pressmeddelande...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.