Samsung 860 Pro med 4 TB lagringsutrymme hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det jag inte kan förstå är varför NVME ska vara dyrare än SATA. Med SATA har man ju en massa plast eller metall runtom, separata kontakter för ström och dataöverföring o.s.v. medan NVME bara är ett pyttelitet kretskort med en edge connector. NVME borde vara billigare att tillverka, men ändå kostar de oftast 50 - 100% mer än motsvarande modell med SATA.

Förmodligen snabbare NAND och bättre kontrollers som är dyrare. NVMe SSDer har ju oftast högre hastigheter och IOPS och för att nå upp till dessa hastigheter kommer man behöva dyrare komponenter.

Men @Paddanx kan nog ge en utförligare svar än mig.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tänkte först "19000 låter lite dyrt" men sen såg jag att det förmodade priset var inklusive moms... så jag tar två.

Vad är en OS disk värd egentligen.. 2000kr kanske.
Gav mer för min 1TB men trisst att det går så sakta med priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Men 19000:-...något att se tillbaka på och skratta åt i framtiden.

Nej, DETTA däremot kommer man skratta åt!

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har 500GB-varianten, och arbetsdatamängden ryms ju som oftast inom SLC-cachen för min del. Dock så får man inte glömma läshastigheten. Den är också viktig för helhetsupplevelsen. Syntetiska benchmarks är just syntetiska och det är den verkligha upplevelsen som räknas. Jag kan dock absolut tänka mig att gemene man inte märker så mycket skillnad, men detsamma kan ju sägas om HDD > SSD. Om man bara surfar runt lite så är det ju inte så stor skillnad.

SLC cachen är ju vad som gör även sämre SATA SSDer snabba nog för att fungera bra.

Sen pratar du om syntetiska benchmarks, och vägrar inse att NVMe vinner... just där. De vinner extremt lite, för enkelt klientjobb, i verkligheten. Dina syntetiska 2GB/s är totalt meningslösa. Dina 200k IOPs också... för allt detta sker i högt ködjup. En klientdisk ser sällan mer än QD4, så låt oss titta på slumpmässig QD1-4:

Jag ser i skrivning, i bästa fall, ca 75-80% bättring, och i läsning... beroende på 850 EVO/PRO, mellan ca 10-55%

Detta är vad disken klarar. Sen kommer frågan... hur mycket behövs?
För det största problemet är, folk verkar tro att man får mer prestanda, för grafen är längre.
Om det du gör, bara behöver läsa ca 200MB/s... hjälper en NVMe disk inte ett skit. Nada. Enda som sker är att disken gör det med lägre ködjup, eller jobbar mindre %, och sitter IDLE resten.

I en del av de saker du gör (om jag minns rätt från tidigare diskussioner), så kan du använda den snabbare NVMe diskens cache, därför gör det i ditt fall nytta. Men för de som bara använder datorn vanligt, är det placebo effekt. Så snälla... håll detta med verkligheten, och vad du kalla syntetiska, på sätt sida. För om du har nytta av prestandan, självklart ska du ha den. Men om du inte har... är det totalt meningslöst.

Ang SSD vs HDD... verkligen?
Visa mig den HDD som har <1ms söktid och iaf 30MB/s QD1 läsning, vilket motsvarar en sämre SATA SSD. Även i enkla saker som surf, är HDD en flaskhals, då pagefil, webcachen och annat bakgrundsjobb (som Win 10 älskade WU, som kan få HDD att jobba nonstop i timmar) tar den mekaniska ner på knäna direkt.

Det som behövs är en enkel SATA SSD, även en 10-år gammal kan tom fungera om den är hyfsad iaf. Intels gamla X25 tex är faktiskt kanon än idag som enkel SSD.

Vill du ha en trappa upp? Titta på Optane. För den är mot SSD vad SDD är mot HDD i uppgradering av IOPs.

Skrivet av Pepsin:

Det jag inte kan förstå är varför NVME ska vara dyrare än SATA. Med SATA har man ju en massa plast eller metall runtom, separata kontakter för ström och dataöverföring o.s.v. medan NVME bara är ett pyttelitet kretskort med en edge connector. NVME borde vara billigare att tillverka, men ändå kostar de oftast 50 - 100% mer än motsvarande modell med SATA.

Lite har det att göra med PR... de säljs som "super snabba".
Men det har också med att göra hur detta kretskort designas. Ofta har de dyrare design, de måste matcha M.2 specs, de måste ha termisk hantering (för att inte överhetta för illa). Tex 960 PRO använder en dyrae metod för att stacka NAND kretsarna, för att få upp kapaciteten.

Deras kontrollers är också dyrare, bättre binnade troligen också (i de tillfällen där det är samma grund med högre klock). De måste klara en helt annan nivå av prestanda internt än en SATA SSD måste, då en SATA SSD kontroller ofta kan göras snabbare än interfacet, kan den optimeras enklare och jobbar sällan 100%. Med PCI-E disk, är interfacet sällan boven, utan kontrollern är flaskhalsen, så den blir dyrare. NANDet man väljer är ibland också av dyrare typ, då man vill ju ha bästa möjliga prestanda.

När det gäller sata, så är en bit plast/plåt inte ens några kronor i det stora hela. Titta bara på ebay tex, där du får en hel SATA till USB adapter, med skal + USB kabel för <60kr, med frakt till Sverige. Då kan inte detta kosta många kronor för en tillverkare som bara ska ha skalet. NANDet och kontrollern är mångfaldigt gånger dyrare. Och när man gör en billig SATA SDD, är kretskortet också väldigt litet:

Detta kort används för 120 och 250GB om jag minns rätt. Med 120 sätts ett NAND paket på, medan på 250GB sätts 2 st. Jämför en M.2 2280 kretskortstorlek, vs denna som är typ som mSATA i storlek, eller som bredden av en SATA kontakt. Så i mindre diskar, är det mindre och billigare kort. Och i större så behöver M.2 dyrare design för att få plats med allt, medan SATA disken bara gör lite större kretskort.

Jag tror dock att allt eftersom NVMe mognar, kommer också dessa diskar bli mer prisvärda. Just nu är det ju ren, "lyx" SSD, som dessutom sällan gör så mycket faktiskt nytta, så folk köper det billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

SLC cachen är ju vad som gör även sämre SATA SSDer snabba nog för att fungera bra.

Sen pratar du om syntetiska benchmarks, och vägrar inse att NVMe vinner... just där. De vinner extremt lite, för enkelt klientjobb, i verkligheten. Dina syntetiska 2GB/s är totalt meningslösa. Dina 200k IOPs också... för allt detta sker i högt ködjup. En klientdisk ser sällan mer än QD4, så låt oss titta på slumpmässig QD1-4:

https://images.anandtech.com/graphs/graph10833/84508.png
https://images.anandtech.com/graphs/graph10833/84506.png

Jag ser i skrivning, i bästa fall, ca 75-80% bättring, och i läsning... beroende på 850 EVO/PRO, mellan ca 10-55%

Detta är vad disken klarar. Sen kommer frågan... hur mycket behövs?
För det största problemet är, folk verkar tro att man får mer prestanda, för grafen är längre.
Om det du gör, bara behöver läsa ca 200MB/s... hjälper en NVMe disk inte ett skit. Nada. Enda som sker är att disken gör det med lägre ködjup, eller jobbar mindre %, och sitter IDLE resten.

I en del av de saker du gör (om jag minns rätt från tidigare diskussioner), så kan du använda den snabbare NVMe diskens cache, därför gör det i ditt fall nytta. Men för de som bara använder datorn vanligt, är det placebo effekt. Så snälla... håll detta med verkligheten, och vad du kalla syntetiska, på sätt sida. För om du har nytta av prestandan, självklart ska du ha den. Men om du inte har... är det totalt meningslöst.

Ang SSD vs HDD... verkligen?
Visa mig den HDD som har <1ms söktid och iaf 30MB/s QD1 läsning, vilket motsvarar en sämre SATA SSD. Även i enkla saker som surf, är HDD en flaskhals, då pagefil, webcachen och annat bakgrundsjobb (som Win 10 älskade WU, som kan få HDD att jobba nonstop i timmar) tar den mekaniska ner på knäna direkt.

Det som behövs är en enkel SATA SSD, även en 10-år gammal kan tom fungera om den är hyfsad iaf. Intels gamla X25 tex är faktiskt kanon än idag som enkel SSD.

Vill du ha en trappa upp? Titta på Optane. För den är mot SSD vad SDD är mot HDD i uppgradering av IOPs.

Lite har det att göra med PR... de säljs som "super snabba".
Men det har också med att göra hur detta kretskort designas. Ofta har de dyrare design, de måste matcha M.2 specs, de måste ha termisk hantering (för att inte överhetta för illa). Tex 960 PRO använder en dyrae metod för att stacka NAND kretsarna, för att få upp kapaciteten.

Deras kontrollers är också dyrare, bättre binnade troligen också (i de tillfällen där det är samma grund med högre klock). De måste klara en helt annan nivå av prestanda internt än en SATA SSD måste, då en SATA SSD kontroller ofta kan göras snabbare än interfacet, kan den optimeras enklare och jobbar sällan 100%. Med PCI-E disk, är interfacet sällan boven, utan kontrollern är flaskhalsen, så den blir dyrare. NANDet man väljer är ibland också av dyrare typ, då man vill ju ha bästa möjliga prestanda.

När det gäller sata, så är en bit plast/plåt inte ens några kronor i det stora hela. Titta bara på ebay tex, där du får en hel SATA till USB adapter, med skal + USB kabel för <60kr, med frakt till Sverige. Då kan inte detta kosta många kronor för en tillverkare som bara ska ha skalet. NANDet och kontrollern är mångfaldigt gånger dyrare. Och när man gör en billig SATA SDD, är kretskortet också väldigt litet:
https://images.anandtech.com/doci/8747/MGX%20controller.jpg

Detta kort används för 120 och 250GB om jag minns rätt. Med 120 sätts ett NAND paket på, medan på 250GB sätts 2 st. Jämför en M.2 2280 kretskortstorlek, vs denna som är typ som mSATA i storlek, eller som bredden av en SATA kontakt. Så i mindre diskar, är det mindre och billigare kort. Och i större så behöver M.2 dyrare design för att få plats med allt, medan SATA disken bara gör lite större kretskort.

Jag tror dock att allt eftersom NVMe mognar, kommer också dessa diskar bli mer prisvärda. Just nu är det ju ren, "lyx" SSD, som dessutom sällan gör så mycket faktiskt nytta, så folk köper det billigare.

Jag säger ju inte att du har fel. De flesta märker ju säkert ingen skillnad, men jag gör det självklart för min typ av last. Jag vill absolut inte tillbaka till SATA någonsin. Min "långsamlagring" är helt enkelt en NAS. För för min del finns det bara två lägen. Antingen ska det gå snabbt som fan, eller så gör det inget om det tar lite längre tid.

Sen är det väl också så att en SSD är en SSD är en SSD... Det finns idag ingen mening att släppa "lite grann snabbare" SATA SSD... Då är det i så fall NVM-e eller OPTANE som man ska titta på. Som sagt, jag säger inte att du har fel. Men jag märker absolut skillnad vid mina arbetsflöden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av magma86:

Det är dock livsfarligt att förvara allt viktigt på en och samma hårddisk. Men 4 TB är ju verkligen trevligt. Kör 512gb nu och känner inte att det behövs mera. Less is more som man brukar säga

Har stöd för M.2 men känner inte att det är värt att just nu.

Livfarligt och livsfarligt, beror väl på vad man lagrar? Dessutom så har ju faktiskt Samsung 800-serien bra track record och Pro enheterna är ju verkligen de bästa man som konsument kan köpa.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

för långsam för en så dyr enhet

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Livfarligt och livsfarligt, beror väl på vad man lagrar? Dessutom så har ju faktiskt Samsung 800-serien bra track record och Pro enheterna är ju verkligen de bästa man som konsument kan köpa.

Jag tycker i alla fall det känns tryggare med en extra hårddisk på sidan om

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är datan värd att ha så måste man ju ha backup oavsett diskens storlek och typ.
Om datan är lätt att ersätta så är det istället inget att oroa sig för.

Precis. Det torde inte vara några problem beroende på felet då. Hade en seagate en gång i tiden (innan jag visste om deras dåliga backlogg). Den gick inte att rädda...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

200k om man ska byta sitt mekaniska mot flash... får vänta lite till

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det jag inte kan förstå är varför NVME ska vara dyrare än SATA. Med SATA har man ju en massa plast eller metall runtom, separata kontakter för ström och dataöverföring o.s.v. medan NVME bara är ett pyttelitet kretskort med en edge connector. NVME borde vara billigare att tillverka, men ändå kostar de oftast 50 - 100% mer än motsvarande modell med SATA.

Kanske för att det knappast enbart handlar om tillverkningskostnad utan även utvecklingskostnad, eventuella licensavgifter m.m.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma