Permalänk

Budgetspeldator

Tjo!

Har efter tio år hämtat upp min gamla burk från källaren eftersom att WoW Classic har annonserats. Har börjat lira The burning crusade på privatserver och det går väl an, ska dock sägas att redan när jag spelade TBC då med samma dator så flyter det inte riktigt på. Har sänkt grafikinställningar till max för att det ska flyta så bra som möjligt men när det blir mkt action och många spelare på samma ställe är FPSen nere på 20-30. Har tänkt att köpa en ny eftersom att även det billigaste alternativet skulle vara en stor uppgradering.

Tidigare när jag spelade dator brukade jag köpa uppgraderingspaket genom datorbutiken eller komplett. Vad är bäst att köpa, AMD eller Intel? Funkar det att köpa ett uppgraderingspaket tex Här till min gamla burk? Tror nätagget är på runt 400-500. Finns färdiga "gamingdatorer" men jag tror absolut inte att det är värt att slänga 6000+ kr på det om det endast är WoW jag ska lira och surfa på datorn som mest.

Så, det jag är ute efter är som sagt att kunna lira TBC som är ett tio år gammalt spel, och eventuellt nya WoW, på högsta grafik utan problem samtidigt som jag vill försöka ligga under runt 5000 kr. Finns det nåt bra budgetgrafikkort som är ett säkert kort i detta fall?

Mvh

Permalänk
Medlem

@fillibuster:

Svårt att säga hur din dator kan uppgraderas utan att veta vad det är för delar, men rakt av skulle jag säga att det inte är värt om den är 10 år gammal.

Du får inte mycket dator för 5000:-, men visst kan du få en som klarar WoW och surfa. Det jag hade gjort är att siktat in mig på att köpa en beggad här från marknaden eller från Blocket.

Det här är vad du skulle kunna få nytt, mer som referens än som faktiskt förslag. Ville stoppa in mer RAM men offrade det för en SSD. Går självklart att ta bort SSD och lägga till en sticka RAM till.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11242834/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Ser fint ut! Hittade även den här som kanske är bättre prestanda och mer prisvärd? länk
Minnen är på 1600MHz fast det kanske inte gör något till det jag ska använda den till - färdigmonterad dessutom.

Permalänk
Avstängd

Jag tog fram en 10år gammal burk härom veckan.
Jag skulle säga att beroende på vad det är för processor du kör med idag så kan du få det att fungera.
Lista gärna nuvarande setup. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillibuster:

Tjo!

Har efter tio år hämtat upp min gamla burk från källaren eftersom att WoW Classic har annonserats. Har börjat lira The burning crusade på privatserver och det går väl an, ska dock sägas att redan när jag spelade TBC då med samma dator så flyter det inte riktigt på. Har sänkt grafikinställningar till max för att det ska flyta så bra som möjligt men när det blir mkt action och många spelare på samma ställe är FPSen nere på 20-30. Har tänkt att köpa en ny eftersom att även det billigaste alternativet skulle vara en stor uppgradering.

Tidigare när jag spelade dator brukade jag köpa uppgraderingspaket genom datorbutiken eller komplett. Vad är bäst att köpa, AMD eller Intel? Funkar det att köpa ett uppgraderingspaket tex Här till min gamla burk? Tror nätagget är på runt 400-500. Finns färdiga "gamingdatorer" men jag tror absolut inte att det är värt att slänga 6000+ kr på det om det endast är WoW jag ska lira och surfa på datorn som mest.

Så, det jag är ute efter är som sagt att kunna lira TBC som är ett tio år gammalt spel, och eventuellt nya WoW, på högsta grafik utan problem samtidigt som jag vill försöka ligga under runt 5000 kr. Finns det nåt bra budgetgrafikkort som är ett säkert kort i detta fall?

Mvh

Vore ju fint om du kunde speca delarna i den gamla datorn. Vem vet det räcker kanske med mer RAM och ett nytt grafikkort.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillibuster:

Ser fint ut! Hittade även den här som kanske är bättre prestanda och mer prisvärd? länk
Minnen är på 1600MHz fast det kanske inte gör något till det jag ska använda den till - färdigmonterad dessutom.

Jag hade sagt att den där är sämre. Det är en sämre processor, mer RAM meningen SSD. Tar du bort SSDn från mitt förslag och lägger till mer RAM så är mitt förslag ännu billigare och ännu bättre prestandamässigt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Det jag har nu är:

Inter(R) Core(TM)2 Duo CPU
E6750 @ 2.66 GHZ
2.67 GHz 3.50 GB ram
Asus GeForce GTX 570

Har inte så mkt mer specifikt än så är jag rädd för, kör dock XP och den känns allmänt lite oseriös. Har inte orkat sätta dit sidan på chassit på väldigt länge även innan jag ens la undan den så en ny burk är nog värt det när dom kostar knappt 800 med nätagg.
Fast kan jag komma undan med 800 kr billigare eller lägga lite av det på ett minne till eller liknande kanske det är värt att behålla det.

Permalänk
Medlem

Släng på minst 8GB RAM och 120GB SSD.
Strunta i SATA-disken, man kan skrota gammal disk. På budget skulle jag föredra AMD framför Intel.

Permalänk
Medlem

jag följer gärna denna tråd, går på budget med och ska bygga en dator snart

Permalänk
Medlem

Varför inte vänta till 12/2 och köra på en AMD APU.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25009-amd-ryzen-med-integre...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Varför inte vänta till 12/2 och köra på en AMD APU.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25009-amd-ryzen-med-integre...

Citerar ur artikeln; "Fokus här ligger istället på integrerad grafik baserad på arkitekturen Vega, något som möjliggör för spelande i Full HD-upplösning med lägre inställningar och acceptabel bildfrekvens." Är ju ute efter att kunna lira med bra grafik och det tillåter väl knappast den? Går det jämföra med ett grafikkort du får för 1000-1200 kr? Vad tror du den billigaste sådan processor skulle kosta?

Permalänk
Medlem

@fillibuster:

Redigerat förslag.

Jag tog inte med ett grafikkort då ditt grafikkort redan är 15% bättre än det rekommenderade (750 Ti).
Problemet för dig verkar vara processorn då din är sämre en den listade för minimum kraven (E8500).
För RAM så ligger du mellan minimum och rekommenderat.

Jag tog en bra budget processorn som är nästan 3 gånger så bra som din nuvarande.
Du skulle kunna behålla chassi och nätagg om du vill, men annars så tog jag med det i budgeten. Lyckades få in 8GB RAM också utan att ta bort SSD.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11243119/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog börjat med att köpa detta uppgraderingspaket:

https://www.inet.se/produkt/v100742/uppgraderingspaket-amd-ry...

Det är ju inte skit som allt annat som föreslagits utan en plattform som du kan ha att bygga på framöver. Känns idiotiskt att lägga pengar på en gammal Pentium på en föråldrad plattform.

Ditt grafikkort är ju inte helt värdelöst heller. Det klår ju ett GT 1030 med bred marginal. När du får mer cash så kan du ju köpa ett 1050 Ti tex.

EDIT, lite sen Strömming har kommit med ett någorlunda vettigt förslag nu.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillibuster:

Citerar ur artikeln; "Fokus här ligger istället på integrerad grafik baserad på arkitekturen Vega, något som möjliggör för spelande i Full HD-upplösning med lägre inställningar och acceptabel bildfrekvens." Är ju ute efter att kunna lira med bra grafik och det tillåter väl knappast den? Går det jämföra med ett grafikkort du får för 1000-1200 kr? Vad tror du den billigaste sådan processor skulle kosta?

Inte värt att spela med den integrerade om dem jämför med ett 1030 kort.Ditt kort är 39% starkare än GTX 1030.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillibuster:

Citerar ur artikeln; "Fokus här ligger istället på integrerad grafik baserad på arkitekturen Vega, något som möjliggör för spelande i Full HD-upplösning med lägre inställningar och acceptabel bildfrekvens." Är ju ute efter att kunna lira med bra grafik och det tillåter väl knappast den? Går det jämföra med ett grafikkort du får för 1000-1200 kr? Vad tror du den billigaste sådan processor skulle kosta?

Priset är satt till 169$ ca 1600:- om den är bättre än ett 1200:- grafikkort får framtida tester vissa. men 52 fps i Battlefield 1 1080P är ganska imponerande.. ska du köra 60 fps 1080P ULTRA kommer du behöver minst ett 1060 för 2500:-

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Med den budgeten skulle jag kolla på begagnatmarknaden. Moderkort+CPU+RAM brukar gå att hitta som kit på Sweclockers marknad och med resten från listan ovan (kanske även GPU från marknaden) kan det bli en ganska hyfsad burk för lite pengar.

Alternativt vänta på AMD Raven Ridge och kör med inbyggd grafik.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

@fillibuster:

Redigerat förslag.

Jag tog inte med ett grafikkort då ditt grafikkort redan är 15% bättre än det rekommenderade (750 Ti).
Problemet för dig verkar vara processorn då din är sämre en den listade för minimum kraven (E8500).
För RAM så ligger du mellan minimum och rekommenderat.

Jag tog en bra budget processorn som är nästan 3 gånger så bra som din nuvarande.
Du skulle kunna behålla chassi och nätagg om du vill, men annars så tog jag med det i budgeten. Lyckades få in 8GB RAM också utan att ta bort SSD.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11243119/http://www.inet.se/kundvagn/bild/11243119/

Då låter allt detta som den rätta vägen att gå, tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Säg att jag skulle vilja uppgradera och köpa den här https://www.inet.se/produkt/5300346/amd-ryzen-3-1300x-3-7-ghz... istället, klar uppgradering som passar allt annat? Värt 200 kr extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,
Är sugen på att köpa en stationär dator för att lira lite äldre spel som t.ex. wow och civ 4 spel. Kan någon rekommendera något komplett paket? (Förutom skärm). Datorn får gärna vara lite framtidssäker så man klarar sig ett tag och budget är ca 7000-8000 sek (om möjligt, i värsta fall max 10 000).
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com