Permalänk

ASUS RT-N56U går ej att koppla till

Hej forumet!

Har haft en ASUS RT-N56U i ca. 4-5 år och den har fungerat klockrent alla år.
Tror den knappt har blivit bortkopplad 1-2 ggr under alla dessa år, och då endast p.g.a strömavbrott.

Nu har den dok börjat bete sig skumt:
- Jag kan inte connecta någon av mina enheter till den via WiFi.
- Jag kan inte få tillgång till internet om jag kopplar datorn via ethernet-kabel till en utav routerns LAN-portar.

Jag vet att min leverantör inte kapat min internet, för om jag kopplar min dator direkt till "framtidens bredband"-boxen i väggen så har jag internet.
Det konstiga är att min routers alla lampor lyser (POWER, 2,4GHz, 5Ghz, internet-connection). Men just routern går inte på något vis att nå.

Så som jag löser det är att jag helt enkelt stänger av den genom att dra ut el-sladden ur eluttaget, väntar nån minut, sen sätter in den igen, låter några sekunder gå, och så är allt bra. I några timmar. Sen tappar den kontakten igen.

Jag har senaste uppdateringen av programvaruversion.
Så vad f** är felet?
Pajar de så fort????

Tacksam för svar/guidning

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

@Basicnewb:
Har du någonsin gjort en reset på den under tiden du haft den?
Vissa routrar behöver det göras en reset på efter man har uppdaterat firmware.

Sen till om de går sönder efter några år, ja det kan de, jag har haft routrar som har slutat fungera efter bara ~2år.
Några har dött fullständigt, andra har uppvisat diverse problem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat få exakt samma problem, har samma modell av router.
Började för några dagar sen, gjorde en reset men det hjälpte inte.
Vad har du för leverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bennne:

Jag har börjat få exakt samma problem, har samma modell av router.
Började för några dagar sen, gjorde en reset men det hjälpte inte.
Vad har du för leverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har Bahnhof.
Har testat det mesta, resettat, ändrat till senaste Firmware, fortf. pajar den efter bara nån timme nu.
Har någon hittat nån lösning?
Tänker inte köra på någon 3e part ännu.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Basicnewb:
Har du någonsin gjort en reset på den under tiden du haft den?
Vissa routrar behöver det göras en reset på efter man har uppdaterat firmware.

Sen till om de går sönder efter några år, ja det kan de, jag har haft routrar som har slutat fungera efter bara ~2år.
Några har dött fullständigt, andra har uppvisat diverse problem.

Just denna modellen är en pain in the ass att resetta, enligt min mening. Den visar inte tydligt att den gör det (slocknar o tänds eller så). Har du nåt tips på bra routar? Hört att även de som ligger på 2.000< pajat efter 1 år ibland. Kanske är det så att de billigare håller längre? Om jag nu skaffar ny, borde jag kanske köpa en med av/på knapp så den får vila lite?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Just denna modellen är en pain in the ass att resetta, enligt min mening. Den visar inte tydligt att den gör det (slocknar o tänds eller så). Har du nåt tips på bra routar? Hört att även de som ligger på 2.000< pajat efter 1 år ibland. Kanske är det så att de billigare håller längre? Om jag nu skaffar ny, borde jag kanske köpa en med av/på knapp så den får vila lite?

Logga in via webgränssnittet så behöver du inte fundera på lampor hit och dit. Man trycker på fabriksåterställning så är det klart efter ett par minuter.

Edit: Prova även Merlin's firmware när du håller på. Fungerar mycket bättre än Asus firmware.

Permalänk

@tudz: Är du helt säker? (kan tyvärr inte kolla, är inte hemma för tillfället). Vad jag läst ska man trycka på reset-knappen på routern i 30 sek.. ? Vilket inte gjorde större nytta... :S Sen bad den mig att "starta om", hur? när det inte finns någon av/på knapp.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

@Basicnewb: Det är tänkt att du ska dra ur och sätta i sladden.

Permalänk
Medlem

Efter lite testning så visade det sig att min router inte gillade min nya mobil (Mate 10 Pro), funkade felfritt under flera dagar och när jag satte på mobilen så kraschade det direkt.

Bytte till den router jag fått från Telia och det funkar iaf.

Skickades från m.sweclockers.com