Permalänk

apple id problem

Köpte en ny iphone 7 i måndags till min äldsta dotter som en tidig julklapp
När jag skulle säkerhetskopiera telefonen stod det bara ,lägg in som ny telefon eller återställ från en annan iphone vi har.
Det fanns inget säkerhetskopiera funktion.
Då skulle jag logga in på apple id:et men det stod som vanligt fel användarnamn eller lösenord
Eftersom jag vet användarnamnet så är ju lösenordet fel. Sen jag gjorde detta sist så har dom börjat med tvåstegsverifiering.
Så när jag körde "forgot apple id" programmet så kan man välja att få ett sms till telefonen (man ser de två sista siffrorna
i telefonnummret) så nummret är ju rätt. Testar skicka men inget sms kommer , testar röstmeddelande via uppringning
inget händer . Det finns ett tredje sätt att skicka sms till ett annat nummer , jag testar att lägga in mitt
nummer och jag får sms. Där står det att det tar 4 dagar innan det går återställa .
Idag 4 dagar senare kommer ett sms där det står att 8 januari kan man återställa.

Finns det något bättre sätt att lösa detta på. Kan ju inte lösenordet.
Förut var det bara att få ett mejl men det går inte längre
och iphonen tar ej emot sms: et

Permalänk
Medlem

@Evil Easy: Testat sätta in simkortet i en annan telefon för att ta emot sms:et?

Permalänk

smart. t.ex den nya

Permalänk

Om jag sätter in simkortet i nya telefonen så kan man skapa ny telefon där , men hur fungerar det om man kör ett
nummer man redan har apple id på , kommer man få sms från annat apple id till den , låter konstigt och osäkert.

jag testar också att stoppa i simkortet i en gammal android telefon och testat att sms a och ringt från min och det fungerar men
sms eller uppringning från apple så händer inget

Permalänk
Medlem

Kolla med din operatör om de blockerar smsen. Det har hänt mig nyligen med bekräftelse sms från en bank som blockeras "pga säkerhetsskäl".

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

@Piece of Cake:

Jag fick ju sms från apple till min telefon , en samsung och vi har båda telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Easy:

Om jag sätter in simkortet i nya telefonen så kan man skapa ny telefon där , men hur fungerar det om man kör ett
nummer man redan har apple id på , kommer man få sms från annat apple id till den , låter konstigt och osäkert.

Förstår inte din frågeställning. Numret är inte kopplat till Apple ID't, de agerar helt separat, om du inte har tvåstegsverifiering påslaget.
Hela första inlägget är flummigt också; vad är det du försöker göra? Har du en iCloud säkerhetskopia som du vill återställa ifrån? Dvs., har hon haft en iPhone innan som säkerhetskopierat till iCloud? I så fall ska du välja alternativet "Återställ från iCloud-säkerhetskopia".

Om du inte kommer in på iCloud så har du högst troligen fel lösenord. Minst 8 tecken, stora och små bokstäver, och minst en siffra. Du kan testa och logga in på www.icloud.com.

Om du inte tycker att telefonen agerar som den bör så rekommenderar jag att du testar att installera om den. Detta gör du via iTunes.

/Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Det jag försöker gör är att säkerhetskopiera en iphone 6 med itunes och sedan lägga in den kopian
på en ny iphone 7 .
Men såklart så krånglar det som det alltid gör när man ska ha med iphone att göra.
Jag har skrivet upp lösenordet till apple id:et så det kan jag men det säger ändå ett det är fel lösenord.
Det har hänt många gånger förut med men då har det bara varit att byta lösenord

Men nu har de en tvåstegsverifiering och som vanligt fungerar inte lösenordet , och ska man få sms kod skickat till sig fungerar inte det heller.
Det är bara när jag lägger till ett annat nummer , ett nummer till min Samsung som jag äntligen får en kod
Då står det att man får en kod efter 4 dagar.
Efter 4 dagar kommer ett sms där det står att kontot går att återställa 8 januari.

Har idag pratat med apples support och dom vet inte vad felet är , bara att jag måste vänta 23 dagar till innan det går att ändra lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Easy:

@Piece of Cake:

Jag fick ju sms från apple till min telefon , en samsung och vi har båda telenor

Ok, jag missförstod.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Ok, jag missförstod.

ok jäkligt skumt att det inte funkar. skit samma får väl vänta men inte så kul för ungarna eftersom det skulle bli deras julklapp.

men men ,ska de envisas med att ha iphone får de stå ut med deras undermåliga produkter och support

Permalänk
Medlem

Du kan inte logga in via www.icloud.com heller? Kommer du förbi lösenords-delen och når tvåstegsverifieringen?

Det är i regel mycket enklare, och säkrare, att göra backup till iCloud och sen återställa därifrån. Om de 5GB man får gratis inte räcker så kostar 50GB bara 9kr/mån (108kr/året), och kan sägas upp direkt efter att du är klar med återställningen, om så önskas. Men rekommenderar att ha säkerhetskopieringen på.

Om inte AppleCare vet så kanske det är något tjall då. Säker på att du inte råkat skriva typ .se istället för .com i mejladressen, eller något liknande?

/G

Visa signatur

---

Permalänk

Nu har de 23 dagarna gått för att kunna återställa apple id:et. Så nu är det fixat , men en fråga

Jag har gjort en säkerhetskopia på icloud på det aktuella apple id:et nu.
Kan jag då logga ut från den telefonen och sen logga in på den nya telefonen och återskapa från säkerhetskopian

Måste man logga ut den gamla telefonen innan man loggar in på den nya. När man ska logga ut från gamla telefonen så står det att
icloud inställningar m.m försvinner. Jag antar att det bara är gammal data som raderas för att apple id:et tas bort från telefonen.

En annan fråga , när jag säkerhetskopierade med icloud blev kopian på ca 2 gb , telefonen är på 16 gb , är det bara appar och inställningar , telefonlistor och liknande som sparas , inte bilder och sånt

Permalänk
Medlem

@Evil Easy: Du bör logga in på den nya innan du loggar ut från den gamla telefonen. Vågar inte svara på hur länge säkerhetskopiorna ligger kvar efter att man loggat ut en enhet. Något svagt minne säger 30 dagar, men jag kan ha fel.

Det som sparas i säkerhetskopian är bilder, app-specifik data (sparningar i spel, exempelvis) och inställningar. Själva apparna laddas ner på nytt från Appstore. Dessa är alltså inte inkluderade i själva kopian, dock laddas de ned automatiskt när du startar upp telefonen första gången.

//G

Visa signatur

---