Mining rigg 5000-10000! tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

1080 är riktigt kasst på mining, sämre än 1070 och dyrare, det är DDR5X som gör det.

Jag har utvärderat samtliga nvidia-kort och för just Dagger algos stämmer det men för de flesta andra algoritmer så ger 1080 betydligt bättre hashrates. 1080 ger nästan 30% bättre prestanda i equihash (bl.a. ZCash)

Skrivet av Deriveh:

Modda bios suger jag uppenbarligen på, försökt några gånger men alltid fått flasha tillbaka till original BIOS. Blir aldrig så som alla guides säger att det ska bli... (Får inte till bättre hashrate utan bara sämre eller samma, så kör original BIOS nu.)

Testar just nu med moddat bios och jag får upp till 30MH/s på 570 korten i dual mining, till en början, för att sedan hoppa upp o ner i hashrate. Blev nästan tvingad att köra cryptonight för tillfället då det är mer stabilt på mina kort. c:a 750-800 H/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Bäst ROI av alla har nog Vega 56 (om du lyckades köpa de där släpptes till utlovat pris i början på komplett...), annars så är det nog RX 580 kort som har bäst ROI. Går att pressa upp högt i hashrate (samma eller högre än 1070), går att få ner strömförbrukningen mer samt lägre inköps pris.

Jag vetifan om det stämmer med 480/580 längre. 1060 har (enligt nicehash) gått om 580. 1060: 40 vs 580: 35kr per dag. De billigaste 580 (4GB) som jag hittar ligger 2899kr och uppåt. Medans ett 1060 6GB går för 2500-2800kr. Ett 1060 3GB kan du hitta för 2300 och presterar 90% av ett 6GB.

Edit: De senaste 24h har jag tjänat 0,00041312 btc. ~47kr.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Återigen, mest för att jag är nyfiken. Pratar vi verkligen om 35-40 kr i vinst, per dag? (Jag tycker kostnaden för el låter lite låg, men jag har som sagt ingen aning.)
Det ger strax över 2 månader för att kunna räkna hem investeringen, av grafikkort. Säg tre för att komplettera med kringutrustningen. Och det borde egentligen inte göra någon skillnad om vi pratar om ett, eller etthundra system, med ett till tolv grafikkort.

Man får också räkna med att marknaden kan dyka och all krypto tappar 50-90% av dess värde. Då gäller det att sälja sina saker snabbt som fan medans du kan få pengar för dem. Så, det är en risk involverad också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: jag provade nicehash och minade typ 20h totalt med mitt 1070 och tjänade 4 dollar på den tiden, ska pilla lite mer om jag får tag i ett 1060 att köra på så jag inte riskerar mitt 1080 ti, samt kunna minea när jag spelar
Skulle även behöva tips på hur jag får Norton att strunta i minern (kan installera och köra, men den blockerar dess data-trafik) att whitelista nicehash miner verkade inte fungera, men kan vara jag som inte provat tillräckligt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Hell yeah. Med ett 1070 tjänar jag typ 40k om dagen, 2kr i elförbrukning.

40 000 .... daaamn ... Du menar väl 40kr?

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett 1070 och ett 1080 Ti under en månad nu. Ca 230 dollar har jag fått ihop med Miningpoolhub. Dags att kika på att köpa en miningrig nu :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag vetifan om det stämmer med 480/580 längre. 1060 har (enligt nicehash) gått om 580. 1060: 40 vs 580: 35kr per dag. De billigaste 580 (4GB) som jag hittar ligger 2899kr och uppåt. Medans ett 1060 6GB går för 2500-2800kr. Ett 1060 3GB kan du hitta för 2300 och presterar 90% av ett 6GB.

Enligt nicehash profit calculator tjänar man mer på ett 470 än ett 580 också.

Senaste veckan på ett ungefär, 1060/3 = 25-30 kr, 570/580 30-35kr, 1070 35-40kr, 1070ti 40-45kr 1080 45-50kr. 1080ti = 60-65kr

AMD korten kräver mycket mer kärlek för att få upp lönsamheten. nvidia fungerar bra bara genom att dra ner lite på power limit.

Permalänk
Inaktiv

Så teoretiskt sett med "normalt" elpris så skulle min RX 480 kunna stå o bryta dygnet runt och då gå med vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Så teoretiskt sett med "normalt" elpris så skulle min RX 480 kunna stå o bryta dygnet runt och då gå med vinst?

Ja, bra med vinst. Det är just därför du inte hittar AMD kort i Sverige nu!

Om du tjänar säg 35 kronor om dagen med en elkostad på 2 kronor/dag från just det kortet. Med dagens priser så tar det mellan 3-4 månader att betala av de flesta grafikkort idag. Sen är det ren passiv inkomst.

35-45 kronor om dagen låter inte som mycket, men säg du har 10 kort som tuggar då blir det helt plötsligt några tusenlappar i månaden på att göra väldigt lite. Sen ska man inte glömma skatta också men det är fortfarande bra lönsamhet i mining just nu

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Så teoretiskt sett med "normalt" elpris så skulle min RX 480 kunna stå o bryta dygnet runt och då gå med vinst?

Absolut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haker:

Ja, bra med vinst. Det är just därför du inte hittar AMD kort i Sverige nu!

Om du tjänar säg 35 kronor om dagen med en elkostad på 2 kronor/dag från just det kortet. Med dagens priser så tar det mellan 3-4 månader att betala av de flesta grafikkort idag. Sen är det ren passiv inkomst.

35-45 kronor om dagen låter inte som mycket, men säg du har 10 kort som tuggar då blir det helt plötsligt några tusenlappar i månaden på att göra väldigt lite. Sen ska man inte glömma skatta också men det är fortfarande bra lönsamhet i mining just nu

Oj, nå det är ju nästan 1000spänn i månaden.
Är RX 550 något att ha för mining?

Permalänk
Inaktiv

@Haker: Sorry om jag är lite OT nu och jag kan säkert Googla fram detta men är det värt att mina med både CPU och GPU?
Enligt Nicehash så kan min R7 plocka in ca 600kr (grovt räknat R7 1700X fick 700kr) i månaden och min RX480 ca 1000kr månaden, efter att elkostnaderna tagits med i beräkningen. (lustigt att RX480 verkar ha högre profit än samtliga i RX5xx generationen)
Min 550 är knappt värd att snurra 24/7, den plockar bara in 350 kr enligt nicehash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

@Haker: Sorry om jag är lite OT nu och jag kan säkert Googla fram detta men är det värt att mina med både CPU och GPU?
Enligt Nicehash så kan min R7 plocka in ca 600kr (grovt räknat R7 1700X fick 700kr) i månaden och min RX480 ca 1000kr månaden, efter att elkostnaderna tagits med i beräkningen. (lustigt att RX480 verkar ha högre profit än samtliga i RX5xx generationen)
Min 550 är knappt värd att snurra 24/7, den plockar bara in 350 kr enligt nicehash.

Du får ju vinst på din RX550.
så ligger den bara brevid dig kan du lika bra använda den

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

40 000 .... daaamn ... Du menar väl 40kr?

https://www.sweclockers.com/forum/post/17215294

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Enligt nicehash profit calculator tjänar man mer på ett 470 än ett 580 också.

Senaste veckan på ett ungefär, 1060/3 = 25-30 kr, 570/580 30-35kr, 1070 35-40kr, 1070ti 40-45kr 1080 45-50kr. 1080ti = 60-65kr

AMD korten kräver mycket mer kärlek för att få upp lönsamheten. nvidia fungerar bra bara genom att dra ner lite på power limit.

Mmm, har sysslat med BIOS moddarna innan på ett XFX RS 480. Kommer inte ihåg vilka minnen jag hade. Efter ett tag började min MH dala och jag har ingen aning om varför. Körde ganska aggressiva timings, så det kanske skadade minnena :). Fick flasha tillbaka några steg och sen hade jag acceptabla MH. Sålde det till någon annan miner för mer än vad jag köpte det för.

Upptäckte mining igen för någon vecka sedan och funderar på om man ska köpa ett par kort till för skojs skull. Man blir ganska sugen direkt på att bygga en jäkla massa mining rigs.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Du får ju vinst på din RX550.
så ligger den bara brevid dig kan du lika bra använda den

Förvisso, men vad ska jag då använda som bruksdator? Antar att när man minar så är det bäst att inte sitta o surfa på den samtidigt.

Permalänk
Medlem

Btw, hade man kunnat köra två GPU:er på detta?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953872

Vad är det som krävs? PCI-E 16x eller räcker det med 1x?

Edit: Ja, det räcker med 1x för grafikkort

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Förvisso, men vad ska jag då använda som bruksdator? Antar att när man minar så är det bäst att inte sitta o surfa på den samtidigt.

Jag vet inte hur din setup ser ut.
Men om du har en dator med hdd, cpu etc tar den en del ström i grunden, så bara ha en dator för ett 550 känns meningslöst.
Men att stoppa in den i bruksdator så kan du mina konstant med den.

Jag minar med dator när jag surfar runt.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Jag vet inte hur din setup ser ut.
Men om du har en dator med hdd, cpu etc tar den en del ström i grunden, så bara ha en dator för ett 550 känns meningslöst.
Men att stoppa in den i bruksdator så kan du mina konstant med den.

Jag minar med dator när jag surfar runt.

Min idé skulle vara att kasta in datorn med R7 1700 + RX 480 i källaren och köra den 24/7, skala bort allt onödigt, bara en SSD som bootdrive. Inte i övrigt använda den. Den har ju dock plats för 550 också i samma burk men då behöver jag en annan GPU till bruksdatorn med Ryzen 3. Skulle ge mig enligt nicehash nästan 2000 kr i månaden med CPU +2x GPU.

Är nicehash pålitliga, någon erfarenhet av dem?

Permalänk
Skrivet av anon284015:

Min idé skulle vara att kasta in datorn med R7 1700 + RX 480 i källaren och köra den 24/7, skala bort allt onödigt, bara en SSD som bootdrive. Inte i övrigt använda den. Den har ju dock plats för 550 också i samma burk men då behöver jag en annan GPU till bruksdatorn med Ryzen 3. Skulle ge mig enligt nicehash nästan 2000 kr i månaden med CPU +2x GPU.

Är nicehash pålitliga, någon erfarenhet av dem?

Sådär.
Kört med dom förut, tills dom blev hackade och låg nere en månad.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Min idé skulle vara att kasta in datorn med R7 1700 + RX 480 i källaren och köra den 24/7, skala bort allt onödigt, bara en SSD som bootdrive. Inte i övrigt använda den. Den har ju dock plats för 550 också i samma burk men då behöver jag en annan GPU till bruksdatorn med Ryzen 3. Skulle ge mig enligt nicehash nästan 2000 kr i månaden med CPU +2x GPU.

Är nicehash pålitliga, någon erfarenhet av dem?

Släng in allt du kan i burken

Har precis provat på nicehash, enkelt men inte min favorit direkt, för få inställningar.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Min idé skulle vara att kasta in datorn med R7 1700 + RX 480 i källaren och köra den 24/7, skala bort allt onödigt, bara en SSD som bootdrive. Inte i övrigt använda den. Den har ju dock plats för 550 också i samma burk men då behöver jag en annan GPU till bruksdatorn med Ryzen 3. Skulle ge mig enligt nicehash nästan 2000 kr i månaden med CPU +2x GPU.

Är nicehash pålitliga, någon erfarenhet av dem?

Kört dem några månader innan de blev hackade. Kör dem nu också. Du kan plocka ut pengarna till coinbase ofta ifall du vill.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

@Simon H verkar komma in någon gång i månaden och skriva korta "dumma" inlägg (kika på hans posthistorik) så om han säger "Nope" kanske han faktiskt inte vet alls utan bara skriver ett slumpmässigt ord.

Korta, dumma och sanningsenliga inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man får också räkna med att marknaden kan dyka och all krypto tappar 50-90% av dess värde. Då gäller det att sälja sina saker snabbt som fan medans du kan få pengar för dem. Så, det är en risk involverad också.

Javisst stämmer det, dom kan dyka 90% imorn. Om folk följer ditt råd om att sälja och ge upp då så är ingen gladare än jag, mer pengar till mig när marknaden återhämtat sig och gått över gamla nivån

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Javisst stämmer det, dom kan dyka 90% imorn. Om folk följer ditt råd om att sälja och ge upp då så är ingen gladare än jag, mer pengar till mig när marknaden återhämtat sig och gått över gamla nivån

Sälja utrustningen! Då går difficultyn ner också. Så kan alla mine:a ännu mer. Och så flödas marknaden med coins och så sjunker de ännu mer =). Eller så håller folk på krypton helt enkelt om man är smart.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Haker:

Sen ska man inte glömma skatta också men det är fortfarande bra lönsamhet i mining just nu

Hur funkar detta egentligen? Hoppas Skatteverket att alla "miners" är godvilliga och faktiskt skattar, eller har de någon metod för att jaga detta?
Hoppas det inte är för off-topic

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker absolut att ni inte ska mina på nicehash. Det är bättre profit på att köra mot en cryptonight pool.
Jag kör två Vega 64 och har från dem ut ca 4300H/s vilket ger runt 120-140 SEK /dygn när jag minar Electroneum. Detta med dagens mycket låga pris på ETN. Jag kunde få mer om jag bytt till den valuta som för stunden ligger högst men är lite lat oxo. Se aktuellt status på http://minecryptonight.net/ där mina två Vega 64 ger 4300H/s
Läs på lite vad de olika korten ger i H/s och hur göra på --> https://www.reddit.com/r/ETNmining/ och https://www.reddit.com/r/MoneroMining/.
Kör du Vega 56 eller 64 så har du en komplett guide här --> http://vega.miningguides.com/
Alla cryptonight valutor kan minas med Monerosettings och XMR-Stak är i mina ögon bästa programmet för det.

Det går att tjäna hyfsat på detta

Permalänk

alla kort är ju slut

Permalänk
Inaktiv

uppdaterar tidigare frågeställning med att berätta att jag kör min ryzen 7 1700 nu dygnet runt och den plockar runt 15kr dygnet på cryptonight och min 480 tar ca 25kr dygnet, främst på daggerhashimoto. borde dra max 6kr dygnet totalt i el så nu funderar jag på att skaffa en gpu till, rimligast är att ta en så fet gpu som jag har råd med då jag kan kasta in den i befintlig pc utan att byta något. funderar på 1070 som går att få för ca 4500~ och då äger den 480n på mining. borde betala bort sig själv på mindre än 5 månader. AMD är slut överallt förutom någon enstaka 560 och 550.
ser dock att 1060 nästan är i klass med 580 och 1070 snäppet bättre för bara 1000 spänn mer i inköp. varför skall man inte köra 1060 eller 1070?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det stor skillnad mellan 1060 3gb och 6gb ?