Permalänk
Medlem

Kraschande spel och hackande youtube

Hej!
Sen ca 2v tillbaka så har min dator betett sig besynnerligt, vid spelande (BF1, BF4, PUBG etc) så funkar allting bra en stund men hux flux kraschar spelet. Detta kan hända efter 20 min, 2 timmar eller så ibland händer det inte alls och det flyter på i timmar.

Det som händer är att grafiken liksom.hackar till ett par ggr för att till slut frysa på en bildruta, sen efter en liten stund kommer det upp en ruta där det står t.ex. "BF1 har slutat fungera" och jag får stänga ner det.
På youtube går det fasligt segt och där blir det som att bilden och ljudet inte synkar för att bilden laggar hela tiden.

Har själv byggt ihopa datorn med hjälp av vänner och att kolla på youtube för ca 1.5 år sedan och har aldrig haft några som helst problem med den.
Detta problem har dykt upp helt plötsligt och jag har inte varit inne och pillat på nånting.

Datorn:
i5 6600k
16gb ram
Asus Z-170A
Gtx 970
1st 500gb samsung ssd och en gammal 2gb hdd

Blir inga blåskärmar eller liknande och vad jag kan se i afterburner så är där inget som överhettar. Ingenting i burken är överklockar och jag blåser den ren frekvent så den är inte dammig invändigt.
Det är inte heller nätet som är dåligt för alla andra datorer, surfplattor och mobiler fungerar exemplariskt.

Någon som har en idé?
(Använder Geforce experience och uppdaterar alltid direkt när där kommer ut nya drivrutiner)

Permalänk
Medlem

Hela namnet och ca ålder på nätagget behövs också så någon kan avgöra hur bra/dålig den är.

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Testa ta bort grafikdrivrutinerna innan du installerar dom igen eller testar andra versioner. DDU bruka rekommenderas för att få bort allt. Om man bara uppdaterar / installerar ovanpå den nuvarande så kan ofta buggar osv bli kvar.

Om man misstänker annat i Windows får man själv försöka få bort allt genom att avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar. I värsta fall behöver man ta bort och installera om hela Windows för att vara säker att felet inte är där någonstans. Dock så kan man först låna en disk som man testar att installera på innan man gör det på sin vanliga disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hela namnet och ca ålder på nätagget behövs också så någon kan avgöra hur bra/dålig den är.

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Testa ta bort grafikdrivrutinerna innan du installerar dom igen eller testar andra versioner. DDU bruka rekommenderas för att få bort allt. Om man bara uppdaterar / installerar ovanpå den nuvarande så kan ofta buggar osv bli kvar.

Om man misstänker annat i Windows får man själv försöka få bort allt genom att avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar. I värsta fall behöver man ta bort och installera om hela Windows för att vara säker att felet inte är där någonstans. Dock så kan man först låna en disk som man testar att installera på innan man gör det på sin vanliga disk.

Nätagget är ett Corsair HX750w, ca 8 år gammalt. Enda delen kvar från gamla datorn, men kan verkl ett krånglande nätagg orsaka såna här problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju eventuellt vara att nätagget är lite dåligt och på något sätt inte kan leverera tillräckligt med ström ibland. första steget kan ju dock vara att du testar installera om alla drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Nätagget är ett Corsair HX750w, ca 8 år gammalt. Enda delen kvar från gamla datorn, men kan verkl ett krånglande nätagg orsaka såna här problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Du verka ha ett bra nätagg och det kan vara något annat. Tex något i Windows.

Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan ge konstiga fel när nätagget delvis går sönder. Det kan ofta hända långt innan den dör helt. Man behöver ett annat nätagg att felsöka med. Har man inte den möjligheten så försöker man först utesluta alla andra saker innan man spenderar pengar. Ca 8 år är ändå rätt mycket för ett nätagg så det gör inte så mycket du köper nytt i onödan.

Permalänk
Medlem

@panpo98: så nytt nätagg, ominstallation av windows och sen uppdatera alla drivrutiner? låter det som en bra idé?

Permalänk
Medlem

@Fulgano: Ja, fast det kan vara bra att utesluta buggiga drivrutiner innan man testar att installerar om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Fulgano: Ja, fast det kan vara bra att utesluta buggiga drivrutiner innan man testar att installerar om Windows.

Körde en uninstall av drivisar med DDU och sen installerade jag senaste drivarna direkt från Nvidias hemsida och sket i Geforce Experience. Får se ikväll om jag märker nån skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@panpo98: körde 3 timmar BF1 utan att det hände en enda gång och nu har jag kollat 2-3 videor på youtube utan hackande också! riktigt gött! håll tummarna att det bara var drivisar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

@panpo98: körde 3 timmar BF1 utan att det hände en enda gång och nu har jag kollat 2-3 videor på youtube utan hackande också! riktigt gött! håll tummarna att det bara var drivisar

Hade det varit nätagget så hade säkert datorn kraschat också. Ofta är det drivrutinerna som ballat ur och det verkar funka för dig som du märkte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare