Dåligt ljud när man använder mikrofonfuntionen med trådlöst bluetooth headset

Permalänk
Medlem

Dåligt ljud när man använder mikrofonfuntionen med trådlöst bluetooth headset

Köpte ett trådlöst headset (bluetooth) Plantronics Backbeat Pro som jag tänkte ha dels på flyg och sen hemma kopplade trådlöst till datorn.

Problemet är att om man på datorn ska använda hörlurarna samtidigt som man vill kunna använda micen blir ljudkvalitén riktigt risig, låter som ett telefonsamtal gjorde innan HD-voice kom. Jag har googlat och för mig verkar det som det finns en begränsning i bluetoothprotokollet som gör att aptX inte kan vara aktivt om du vill kunna skicka ljud till datorn, dvs. använda micen i Discord.

Är det någon som kan bekräfta det fetstilta? Annars får jag prova köpa en bluetooth dongle av annan modell och hoppas på bättre resultat.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Läste nu på tillverkarens hemsida att ljudkvalitén går ner om man vill använda micen. Inge workaround. Får köpa mig ett trådlöst GAMINGheadset.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Om du gillar ljudet i dina lurar så köp en lös mic. Då kan du ju byta hörlurar i framtiden och slippa fundera på mikrofon. Betydligt billigare också än att köpa ett till headset för att spela.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Behöver kunna fortsätta kommunicera när jag reser mig upp och går ut i köket, annars är det en bra idé du har.
Hörlurarna får bli ett dåligt köp man kommer ihåg och får lära sig av. Tog för givet att bluetooth kommit så långt så allt med 4.0 kunde skicka högkvalitativt ljud i båda riktningar samtidigt.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,