Permalänk
Medlem

Skruva fast moderkortet

Jag fuckade upp min byggprocess en smula. Jag monterade kylare och processor på moderkortet innan jag fäste kortet i chassit. Moderkortet i fråga är ett Asrock fatality z370 itx/ac.

Nu föll det sig så att kylaren jag har, Noctua NH-L12, blockerar skruvhålet högst upp mot I/O-panelen. Jag kan således fästa 3/4 skruvar i chassit, men inte den längst upp mot I/O-panelen.

Jag vill ju helst undvika att behöva montera om processorkylaren. Kan jag fortsätta med en del av mobot oskruvat eller riskerar jag något problem? Det ska tilläggas att datorn inte kommer att flyttas.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

jag säger att det inte blir något problem så länge du inte trycker moderkortet mot chassit,
har själv kört med 2 skruvar ;D

Permalänk
Medlem

@Jonasee: Det kommer fungera fint, (sålänge du har distanserna i). Och hör du nåt skrammel kan du väl göra om det då.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Skrivet av superpwnguin:

@Jonasee: Det kommer fungera fint, (sålänge du har distanserna i). Och hör du nåt skrammel kan du väl göra om det då.

Jag kör ett fractal define nano S med där distanserna är fastsatta permanent i förväg så moderkortet har något att vilka mot där.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

Så länge ditt system skall stå still och inte flyttas runt hela tiden så är det inte hela världen att det saknas någon av skruvarna. Självklart optimalt om alla är på plats, men du behöver inte förlora sömn över detta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kommer du inte in med en smal lång skruvmejsel?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Då hade jag nog hoppat distansen. Lite kluven dock eftersom det är ett stående chassi och den övre distansen på ett mini-itx kort som bara har fyra. Du får känna på grejorna när du skruvat i de tre du kan, känns det stadigt så hoppa den

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Skrivet av inquam:

Så länge ditt system skall stå still och inte flyttas runt hela tiden så är det inte hela världen att det saknas någon av skruvarna. Självklart optimalt om alla är på plats, men du behöver inte förlora sömn över detta.

Ok. Jag tänkte det också. Mobot sitter fast ordentligt mha de andra skruvarna.

Skrivet av xfade:

Kommer du inte in med en smal lång skruvmejsel?

Nej, tyvärr. Jag hade behövt haft möjlighet att lyfta av locket på chassit helt för att öht få skruven.

Skrivet av jocke92:

Då hade jag nog hoppat distansen. Lite kluven dock eftersom det är ett stående chassi och den övre distansen på ett mini-itx kort som bara har fyra. Du får känna på grejorna när du skruvat i de tre du kan, känns det stadigt så hoppa den

Distanserna är permanent fastsatt på chassit redan. Går inte att ta bort tyvärr. Tänker du på risk för kortslutning?

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Administrativ avgift

@Jonasee: Jag personligen anser gör om gör rätt , men funkar gör det utan

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Jonasee: Jag personligen anser gör om gör rätt , men funkar gör det utan

Ja, det borde jag givetvis göra. Men jag är vill ogärna fästa kylaren när moderkortet sitter nere i lådan. Jag kommer att byta chassi när Ghost S1 kommer och då blir det rätt från början :).

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasee:

Distanserna är permanent fastsatt på chassit redan. Går inte att ta bort tyvärr. Tänker du på risk för kortslutning?

Menar inte att hoppa distansen, menar skruven i moderkortet. Tänker på att vikten i moderkortet hänger ner och skapar spänningar i moderkortet, fläktar gör att det vibrerar. Inte bra för ledningsbanor och ytmonterade komponenter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jocke92:

Då hade jag nog hoppat distansen. Lite kluven dock eftersom det är ett stående chassi och den övre distansen på ett mini-itx kort som bara har fyra. Du får känna på grejorna när du skruvat i de tre du kan, känns det stadigt så hoppa den

Skrivet av jocke92:

Menar inte att hoppa distansen, menar skruven i moderkortet. Tänker på att vikten i moderkortet hänger ner och skapar spänningar i moderkortet, fläktar gör att det vibrerar. Inte bra för ledningsbanor och ytmonterade komponenter.

Fast distansen kommer ligga mot jordpunkten runt moderkortets skruvhål, inte skrapa mot något. Hellre att moderkortet vilar mot distansen än bara hänger fritt i luften i ena hörnet. Speciellt om man ska montera in strömkablar eller liknande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast distansen kommer ligga mot jordpunkten runt moderkortets skruvhål, inte skrapa mot något. Hellre att moderkortet vilar mot distansen än bara hänger fritt i luften i ena hörnet. Speciellt om man ska montera in strömkablar eller liknande.

Fast spänningar av tunga grafikkort och kylare kommer man nog inte ifrån utan att montera alla skruvar. Frågan är bara hur mycket och om livslängden påverkas.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jocke92:

Fast spänningar av tunga grafikkort och kylare kommer man nog inte ifrån utan att montera alla skruvar. Frågan är bara hur mycket och om livslängden påverkas.

Bättre att distansen sitter där. Då restrikterar man moderkortet att röra sig mer i en av lederna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade satt dit distansen men struntat i skruven, om du nu inte vill montera om kylaren.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fast spänningar av tunga grafikkort och kylare kommer man nog inte ifrån utan att montera alla skruvar. Frågan är bara hur mycket och om livslängden påverkas.

Grafikkortet vilar mot den delen av moderkortet som har två skruvar. Men jag inser också att det blir en viss obalans i bygget.

Skrivet av DavidtheDoom:

Bättre att distansen sitter där. Då restrikterar man moderkortet att röra sig mer i en av lederna.

Skrivet av Jerban:

Jag hade satt dit distansen men struntat i skruven, om du nu inte vill montera om kylaren.

Det lutar åt att jag gör det här. Jag kommer att byta chassi om ett par månader så det blir inget långsiktigt slitage.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq