Datorköp för Video- och bildredigering. INTE gaming.

Permalänk

Datorköp för Video- och bildredigering. INTE gaming.

Köpråd för stationär dator 7-10k , Skall användas till program såsom Illusrtator, Photoshop, After Effects och Premier Pro.
Jag kommer inte gamea alls så behöver inte särskilt bra grafikkort och annat som krävs för det. Om det finns något mer jag borde dra ner på så tar jag gärna emot tips. Såhär har jag lagt ihop det nu men har inte jättebra koll på hur bra det är.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11227594/

]

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar mer minne om du ska pyssla med bildhantering.

Permalänk
Medlem

Rent spontant..

Rekommenderar 16GB RAM, då du ska hålla på med film. 4K? isf. 32GB.

128GB SSD, kommer ta slut väldigt snabbt.. om du inte tänker lägga projekt-filer på 2TB disken och jobba mot den. Men det kommer bli slöare..
Själv hade jag en OS-SSD och en projekt-SSD, för att inte fylla OS-disken.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tack för svar!
@Spicebeast: Syftar du på RAM-minne eller hårddisk-minne?

Permalänk

Sen är det DDR4 minnen som behövs

Permalänk
Medlem

Brukar inte ryzen vara bättre eller mer prisvärd vid just video- och bildredigering?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

minst 8 kärnor? tex Ryzen 1700

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av sliljedahl:

@Spicebeast: Syftar du på RAM-minne eller hårddisk-minne?

Jag syftade på RAM. Din andra hårddisk (2TB) kommer räcka en stund men din SSD är i minsta laget. Jag köpte också en 128gb men märker nu att det var i snålaste laget trots att jag egentligen bara kör OS + småprogram från den. Dock har jag en 2TB som jag använder för mitt arbete och spelande. Räcker fint för mina ändamål. Men minne kan man aldrig ha för mycket av och det var ett krav jag satte redan från början eftersom jag också sysslar en del med bild och video-hantering.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@sliljedahl:
Välkommen till Sweclockers, vad kul att du har hittat hit och vänder dig till oss för hjälp med ditt datorköp! Vi tar oss en titt,

Några grejer att tänka på.
8:e generationen Intel Processorer har kommit, de är vettigare i dagsläget.
Moderkortet du har valt och processorn använder sig av DDR4 och inte DDR3.
K-modellerna av intel och X-modellerna av AMD processorer kommer utan kylare och detta måste köpas till.

Ska du inte spela utan vill ha maximal prestanda för just Video- och bildredigering och dessutom vill ha ett pressat pris så hade jag definitivt tittat på AMD Ryzen.

Förslag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11231720/

  • Moderkortet är av B350 och har egentligen alla funktioner som behövs. Anledningen att det blev just detta och inte ett billigare är för att:
    Det har 4 minnesplatser och kan alltså uppgraderas med mer minne framöver om det behövs eller om du kliver på tyngre videoprojekt. Det sitter även en ordentlig VRM-kylare så strömförsörjning håller sig svalare och livslängden blir något längre.

    Moderkortet är även av formfaktorn mATX som gör att du kan få en något mindre datorlåda. Prestandan är identisk som med de större korten.

  • Processor: Helt ärlig är jag lite kluven mellan R7 1700 och R5 1600 här. R5 1600 är ett alternativ om du vill spara en tusenlapp. Den faktiska skillnaden i prestanda lär du egentligen bara märka när du skall rendera långa videos. Då kan det vara markant skillnad men troligen pratar vi 20-25% kortare renderingstid som bäst. Det kommer vara samma upplevelse att arbeta på tidslinjen.

    Majoriteten av tiden sitter man ju och pillar på bilden i lager eller på tidslinjen i videon, då spelar ju de där 2 minuter man sparar vid renderingen rätt liten roll. (R5 1600 är bäst för pengarna i mitt tycke).

  • Arbetsminne: RAM-minnet är tokdyrt i dagsläget. Men 16 GB är egentligen minimum för en dator i dagsläget om man köper nytt. Speciellt för dina ändamål. Det går att utöka med ytterligare stickor framöver som tidigare nämnt.

  • Grafikkort: Jag tycker du har valt helt rätt. GT 1030 är lagom för arbete utan att det blir onödigt långsamt. Du kommer även kunna använda beräkningskärnorna i denna för vissa effekter i bild- och videoredigeringsprogrammen.

  • SSD: 600P från intel är tyvärr en disk som har en "kill-switch" och dödar sig själv när man förbrukat skrivmängden. Ett fult beteende. Den är visserligen något snabbare än en SATA-disk men jag tycker inte detta överväger det fula beteendet. Istället hade jag tittat på en samsung 850 Evo som ger bra prestanda men även 5 års garanti. Ska man ha ännu mer fart så är det Samsung 960 som gäller. 250 GB or bust? Då får du plats med Operativsystem, programmen och Scratchdisken för dina projekt. Det sista gör stor skillnad i hur smidigt det är att arbeta.

  • Mekanisk Hårddisk: Detta är ingen raketforskning, det viktiga är att du lagrar allt viktigt på ytterligare en plats som är säker. Dropbox, Google Drive och Microsoft Onedrive är bra förslag om det inte är så mycket data.
    Low Power eller lägre rotationshastighet är fullt acceptabelt om tanken är att du kör lagring på den och inte arbetar mot den. Se Scratch-disk ovan.

  • Chassi: valde ett mindre chassi som jag är förtjust i men alla chassin som tar övriga komponenter och inte är större än formfaktorn mATX är alternativ.

  • Nätaggregat: Detta kan man debattera i oändlighet men datorn kommer inte dra mer än 200 W vid belastning. Vi köper ett nätaggregat därefter med.

Som du ser landar vi precis på pottkanten.
Vad kan man göra för att sänka prislappen då?
Följande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11231736/

Man kan köpa den billigare processorn R5 1600 och spara 1000kr. Det är det första jag hade gjort om du vill spara en slant. Speciellt om det inte är mer än i hobby, andra inkomst eller "start-up" syfte du skall jobba med maskinen. Jag kan nog gå så långt att det är vad jag egentligen skulle rekommendera.

Vidare kan man snåla på SSD och köpa en 120 GB stor SSD. Det är kanske en av de tråkigare valen dock. Om du är duktig på att hushålla med lagringsutrymmet kan det fungera. Överväg dock en snabbare hårddisk då (7200 RPM) istället för 5400 RPM-disken jag har lagt i varukorgen ovan.

Du kan även spara en slant på grafikkortet och köpa säg ett GT 710. Men det är ett kort som bygger på flera år gamla kretsar. Det är inget skoj! Om du hittar ett begagnat grafikkort, säg ett GTX 750 så är det dock en mycket vettig modell. Dock skall prislappen vara under 500-lappen annars är det svårmotiverat då du inte har garantin på 3 år som ett nytt grafikkort ger dig.

Chassit är mycket smaksak. Man kan klart spara in där med. Men billigare chassin är svårare att bygga i.

Moderkorten finns i billigare modeller, t ex med styrkretsarna A320. Det har dock oftast bara 2-platser för Internminne. Det innebär att du inte kan uppgradera. B350 ger även möjlighet att överklocka processorn. Troligen inget du behöver titta på men kan göra grejerna mer värda om du vill sälja av dem till en Gamer framöver.

Internminnet: Detta hade jag verkligen inte pillat på. Gör allt det andra först!

Sista rekommendationer:

  • Operativsystem och byggnation?
    Om du inte bygger själv utan har en kompis som hjälper till så är det värt att poängtera. Om något fel uppstår och du skall lämna in datorn till säg Inet så tar de ut felsökningsavgifter på 500kr om du inte lämnar in den specifikt defekta komponenter.

    Byggnationen på 700-800kr kan vara en bra investering som gör att felsökningen görs kostnadsfritt i 3 års tid.

    Operativsystem är ingen ovanlighet att man får från skolor. Annars bör man budgetera dryga tusenlappen om man vill ha Windows 10 från en pålitlig återförsäljare.

  • Varför AMD?
    Jo, för att deras processorer kommer tveklöst ge just dig bäst prestanda för pengarna för ditt ändamål. i7 7700K eller i7 8700K hade inte varit långsammare, utan tvärt om, i7 8700K hade varit snabbare många gånger. Men inte dubbelt så snabb som R5 1600. Men priset blir det dubbla på processorn.

  • Jag vägrar AMD och kräver Intel!
    Det är okej, jag tvingar ingen. Kör "citera/svara" med önskemålet så bygger vi ihop ett eller två förslag. i7 7700K, i7 8700K eller i5 8400 är nog de vettigast i så fall.

Detta blev en Wall-of-Text men det behövdes en rejäl insats i tråden. Använd "Svara" eller "citera" om du undrar något mer eller vill bolla lite!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ska du jobba med bild och video idag så skulle jag nog rekommendera Surface Studio, jag importerade en till jobbet från amazon.com för ett tag sedan, visst finns det brist även där när man sitter kluddar lite snabba rörelser, men den är bättre än något annat man kan köpa för stunden för nybörjare / och som sysslat med det ett tag, och fungera fint med video hantering också, dock har den inte inkommit till Sverige ännu och bara Elgigaten verka lista produkten som svensk försäljare, de verka lista det som inkommande 9 feburari

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11232126/

Permalänk
Medlem

Sorry för off-topic, men alltså dessa jävla minnespriser. Heeeelt sjukt är det. Får ju fan två highend CPUs för priset av bara minnet...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av UMJ:

Ska du jobba med bild och video idag så skulle jag nog rekommendera Surface Studio, jag importerade en till jobbet från amazon.com för ett tag sedan, visst finns det brist även där när man sitter kluddar lite snabba rörelser, men den är bättre än något annat man kan köpa för stunden för nybörjare / och som sysslat med det ett tag, och fungera fint med video hantering också, dock har den inte inkommit till Sverige ännu och bara Elgigaten verka lista produkten som svensk försäljare, de verka lista det som inkommande 9 feburari

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Diggar hur du får en Surface Studio för 50 lax gå in i budgeten från användaren som är 1/5 till 1/7-del av kostnaden. Hur tänkte du där?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin