Permalänk
Medlem

Budget gaming mus för sparsamt användande

Hej,

Jag har inte använt vanlig mus på 7år på grund av problem med armbågen. När jag fick det började jag använda trackballmus för allt, inklusive spel. Trackball fungerar bra i singleplayer spel vilket är det jag spelat de senaste 7åren. Men en kompis till mig tyckte jag skulle testa pubg med honom vilket jag fastnade för direkt. Märkte dock ganska snabbt att jag inte kunde hänga med i svängarna med min trackball så jag grävde upp en gammal microsoft mus och började lira med, det gick mycket bättre. Men den har inte så dpi samt att jag inte har någon musmatta gör det svårt att sikta bra, så jag tänkte skaffa mig en riktig mus istället.

Nu har jag ganska dåligt med pengar (hus, barn och fru är dyra i drift), min budget är ca 500kr.
Jag kommer bara använda musen till spelande ca 6h per vecka, ganska lite med andra ord.
Det jag är ute efter är inte 100 olika knappar utan bra dpi och respons.

Jag har testat Mionix castor och den kändes 100 gånger bättre än den jag har, bra prislapp också men den har fått ganska dåligt betyg. Dock kanske det inte gör så mycket då jag inte kommer använda den så mycket.
Någon som har erfarenhet av Castor musen eller har några bra förslag på möss i mitt användning- och prisområde?

Permalänk
Medlem

@DrXll: Personligen gillar jag en mus som är tillräckligt stor för hela handen och där är min Mionix Naos 7000 ett perfekt val. Hittade den för under 500kr här : https://www.maxgaming.se/gaming-mus/naos-7000

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@DrXll:

Jag använder den här eftersom jag köpte ett tangetbord / mus paket.

https://new.webhallen.com/se/product/269719-Cooler-Master-Mas...

Jag trivs väldigt bra med den, speciellt med tanke på priset.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett lite halvdåligt förslag:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mus-och-t...

Jag använder denna mus och det är den bästa mus jag någonsin har hållt i handen (insert bad pun in a bun here). Jag har kollat runt en hel del och visst finns det ju en massa olika möss, men de två populäraste gamingmössen skulle jag gissa att är denna eller razer deathadder (. Själv tyckte jag att Deathaddern var obekväm som stryk, men det är ju fullständigt personligt. Min kompis älskade deathadderns form. Jag kan ju tillägga att jag har ganska stora händer.

Logitechen ska dessutom ha ganska bra kvalitet och jag själv har aldrig haft problem med den. Dock har jag ju ingen statistik att basera mina påståenden på så ta detta med en nypa salt.

Varför är detta ett halvdåligt förslag då? Jo, för att priset är 690 kr, ordentligt över din budget. Varför ger jag denna som förslag då? Jo, för att jag otroligt ofta har sett denna på rabatt för 400-500 kr (i Finland dock, ca 40 € köpte jag min för), så du kan sannolikt hitta en billigt i någon butik.

Men som ett generellt tips, så är ens mussmak (insert another bad pun in a bun here) så otroligt personlig att det bästa nog är att prova runt lite i butiker och känna efter vad som sitter bra i handen. De flesta förståsigpåare menar ändå att bekvämligheten är det absolut viktigaste, viktigare än dpi etc. De flesta gamingmöss har ändå tillräckligt bra dpi, respons etc.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Skall åka till stan och testa möss imorgon.

@Mocka: hmm har inte tänkt på storleken men när du säger det så vill jag nog också ha en där hela handen får plats.

@Frazeur: rymdskepp! Testade storebror till den. Kommer inte ihåg vad den heter men kostar en bit över 1000kr. Den kändes bra. Skall se ifall jag får testat denna imorgon

Har inte kikat så mycket på musmattor har de förbättras något de senaste åren eller funkar en vanlig kontorsmusmatta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

30% på utvalda möss och musmattor på kjell https://www.kjell.com/se/kampanjer/aktuella?categoryPath=2436...

Bra på öppet köp också om du inte gillar musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Har inte kikat så mycket på musmattor har de förbättras något de senaste åren eller funkar en vanlig kontorsmusmatta?

Jag har haft Fz.se:s musmatta i några år och bytte nu till en enorm Corsair matta. Måste nog säga att det känns lite trevligare men är nog i det stora hela en estetisk fråga. Musmattor i tyg kostar ju ändå två-tre hundralappar så helt gratis är det inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Corsair Harpoon. Haft min i ca 1år och älskar den. Under 300kr.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan