Hur viktigt är egentligen valet av universitet?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är egentligen valet av universitet?

Tjena,

Har klurat på att plugga i ett par år och nu känner jag att det är dags att bryta med jobbet till sommaren. Jag har googlat lite på hur man bör ranka sitt val och givetvis dyker de flesta toppresultaten upp från ett annat forum där man inte verkar vara värd vatten om man inte studerar på KTH/CTH eller något av de universitet som rankas i toppen.

Jag har planerat att söka Systemvetenskap eftersom det ser ut att vara något som passar mig som handen i handsken och jag har redan ett par års erfarenhet inom IT. Vidare tänkte jag försöka läsa en magister och möjligtvis en master inom IT (för tillfället okänt område) om ork finns.

Jag förstår att vissa lärosäten är rankade högre än andra men hur pass viktigt är detta? Finns det någon arbetsgivare som skulle se ner på mig för att jag har läst en universitetsutbildning i Växjö, istället för Uppsala eller Linköping?

En mindre stad känns som att det skulle passa oss bättre när både häst och hund ska följa med men då blir valen av de högre rankade universitet färre. Alltså, Stockholm och Göteborg går bort. Om jag inte skulle komma in i Linköping återstår det bara de lägre rankade universiteten. Spelar valet av lärosäten verkligen så stor roll så att hästj*vlen sätter käppar i hjulet för mig i framtiden, eller är arbetsgivaren mer likgiltig inför detta? Möjligtvis läser jag även en termin i något annat land med hjälp av utbytesprogrammet.

När jag pratar ranking använder jag mig av:
https://www.studeravidare.se/artiklar/visa/sveriges-hoegskolo...
https://www.4icu.org/se/
https://www.expressen.se/dinapengar/sa-bra-rankas-svenska-uni...

Tack alla.

Permalänk
Medlem

Har sökt flera olika jobb både i storstad och på mindre orter och kan säga att ingen arbetsgivare har ifrågasatt skolan. Arbetsgivaren är främst intresserad av att du slutfört dina studier och oftast vet dom inte var du ens kan utan bara att du läst på högskola. Skolan blir vad du gör den till, mitt bästa tips är att försöka få höga betyg i allt. Det du lär dig är viktigare än vad som står på pappret. När du sedan börjar jobba kommer din utveckling på jobbet vara otroligt mycket viktigare för arbetsgivaren än vilken skola du läst på och det som gör att du kan få andra tjänster och högre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

Tjena,

Har klurat på att plugga i ett par år och nu känner jag att det är dags att bryta med jobbet till sommaren. Jag har googlat lite på hur man bör ranka sitt val och givetvis dyker de flesta toppresultaten upp från ett annat forum där man inte verkar vara värd vatten om man inte studerar på KTH/CTH eller något av de universitet som rankas i toppen.

Jag har planerat att söka Systemvetenskap eftersom det ser ut att vara något som passar mig som handen i handsken och jag har redan ett par års erfarenhet inom IT. Vidare tänkte jag försöka läsa en magister och möjligtvis en master inom IT (för tillfället okänt område) om ork finns.

Jag förstår att vissa lärosäten är rankade högre än andra men hur pass viktigt är detta? Finns det någon arbetsgivare som skulle se ner på mig för att jag har läst en universitetsutbildning i Växjö, istället för Uppsala eller Linköping?

En mindre stad känns som att det skulle passa oss bättre när både häst och hund ska följa med men då blir valen av de högre rankade universitet färre. Alltså, Stockholm och Göteborg går bort. Om jag inte skulle komma in i Linköping återstår det bara de lägre rankade universiteten. Spelar valet av lärosäten verkligen så stor roll så att hästj*vlen sätter käppar i hjulet för mig i framtiden, eller är arbetsgivaren mer likgiltig inför detta? Möjligtvis läser jag även en termin i något annat land med hjälp av utbytesprogrammet.

När jag pratar ranking använder jag mig av:
https://www.studeravidare.se/artiklar/visa/sveriges-hoegskolo...
https://www.4icu.org/se/
https://www.expressen.se/dinapengar/sa-bra-rankas-svenska-uni...

Tack alla.

Jag vet inte hur det ser ut inom andra utbildningsområden, men för mig som är utbildad Civ.Ing. i Elektronikdesign så får jag känslan av att ingen riktigt brytt sig så mycket om var jag har läst, dock finns min typ av utbildning endast på de större lärosätena sist jag kollade.

Just nu är det dock väldigt ont om ingenjörer så att hitta nytt jobb är inget svårt och arbetsgivarna tar i princip vad de får. I en långvarig lågkonjunktur så kanske de som läst på de "finare" skolorna är mer attraktiva, men rätt snabb så blir din arbetserfarenhet mycket mer värd än var du har pluggat.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

I ditt fall med ett par års erfarenhet inom IT skulle jag säga att det inte spelar någon roll. Det kan hjälpa att få första jobbet före andra sökanden om man börjar plugga direkt efter gymnasiet och inte har nån arbetslivserfarenhet.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Det är min erfarenhet att de som lägger vikt vid vilket universitet man läst är just de som pluggat vid ett, enligt dem, "bättre" universitet. De ansträngde sig för att plugga just där och vill nu känna att de fått valuta för pengarna, trots att utbildningarna på annat håll i de flesta fall är fullt likvärdiga.

Om rekryteraren är en av dessa individer kan det därför givetvis spela roll, men de flesta bryr sig nog inte nämnvärt om du pluggat i Uppsala eller Växjö.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Mattecoach

Jag tror ärligt talat att det har en betydelse för utbildningen. Med det menar jag t.ex. att större skolor ofta bedriver mer/bättre forskning, vilket drar till sig bättre forskare, vilka är de bästa inom sitt fält. Däremot betyder ju inte detta att de är de bästa pedagogerna, men är nog större chans att de är duktiga än vid en mindre skola.

Med detta sagt tror jag inte att det påverkar mycket när man sen söker jobb, men är man mån om att få en bra utbildning bör man söka sig till någon av de "bättre" skolorna.

Permalänk
Medlem

I sverige så spelar det ingen roll, vilken utbildning spelar störst roll. Det finns dock fördelar med att gå på de större skolorna. De har ofta lite högre nivå, de har bättre sammarbete med arbetslivet, något mer högpreseternade omgivning (inte garanterat såklart) och det finns ofta fler val att göra (inte ovanligt att du har lite valbara kurser etc i din utbildning). Dessutom så OM den personen som anställer dig råkar vara ifrån samma universitet så är det givetvis ett plus (de stora universiteten utbildar fler vilket ger det en högre sannorlikhet)

Permalänk
Medlem

Disclaimer: jag pluggade på KTH

Det finns statistik över hur många som har ett jobb 6 månader efter avslutad utbildning, jag skulle kolla mer på det om jag var du.

Jag räknar mig som junior på stället där jag sitter (28 vårar och mycket yngre än kollegorna, jag har jobbat i 2,5 år) men efter att ha suttit "på andra sidan" av intervjubordet några gånger nu så är min erfarenhet att varken jag eller mina kollegor kunde bry oss mindre om var du har pluggat. Det viktiga är vad du har pluggat, om du verkar vara en vettig människa (snälla kom inte sent till intervjun iförd shorts och en smutsig urtvättad t-shirt), vad du har gjort tidigare (något projekt som får ditt cv att sticka ut ur mängden?) samt om du faktiskt verkar genuint intresserad av tjänsten.

Edit: autokorrekt...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv läst på ett litet universitet(karlstads, maskiningenjör).
Ingen arbetsgivare har brytt sig var jag läst och nu när man har en massa erfarenhet så är det ingen som frågar något om utbildningen heller.
När jag fick mitt första jobb efter examen så hade jag med mig en lista över betyg på kurserna jag läste, de tittade väl en 10 sekunder på det ungefär och frågade sedan vad jag kunde, vad jag kan tillföra och hur stort mitt teknikintresse är, min utvecklingspotential etc... Har haft 3 arbetsgivare sedan dess och på dessa ansökningar har jag inte ens brytt mig om att bifoga något som har med utbildningen att göra(undantag i CV där det står vilka år jag läste).
Min erfarenhet är att nyexade från "finare" universitet är lika odugliga som nyexade från "fula" universitet

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! I slutändan avgörs nog mitt val beroende på vilka kurser som ges i utbildningen, istället för vilket universitet.

Permalänk
Medlem

@kalleftw: Glöm inte bostadsläget. 5år i en skrub eller 5 år i en bekväm tvåa gör skillnad. Rekommenderar du tar något ganska nära din hemort.

Pluggade själv 60mil hemifrån och det bra drygt att ta sig dit på besök. Stora delar av ens lediga tid försvinner på att resa eller vara ifrån sina prylar(läs dator/gaming ). Har du max 1-3h resa så kan man åka över dagen. 5-6h så går det inte riktigt att göra.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@kalleftw: Glöm inte bostadsläget. 5år i en skrub eller 5 år i en bekväm tvåa gör skillnad. Rekommenderar du tar något ganska nära din hemort.

Pluggade själv 60mil hemifrån och det bra drygt att ta sig dit på besök. Stora delar av ens lediga tid försvinner på att resa eller vara ifrån sina prylar(läs dator/gaming ). Har du max 1-3h resa så kan man åka över dagen. 5-6h så går det inte riktigt att göra.....

Yes, det har jag också tänkt på. Att leta bostad i Göteborg eller Stockholm som student vill jag helst inte göra. Dock bor jag just nu rätt bra, max 3h till alla större städer där jag har tänkt att söka med tåg.

Permalänk

Om du inte satsar på prestigejobb inom företag med hög konkurrens så spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Det ses ofta som en fördel att ha gått på något av de bättre/större universiteten i landet. Folk vet att de håller en bra kvalitet. De mindre kan ha problem att locka lika kompetenta forskare och lärare och det speglar naturligtvis undervisningen.
Men så länge man kan visa på sina egna goda kunskaper så behöver det inte vara en jättegrej.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Instämmer med dem flesta, lite beroende på valet av yrke, men generellt verkar inte svenska arbetsgivare lägga så stor vikt vid det, särskilt inte inom IT (har själv aldrig fått frågan). Men det viktigaste är ju kanske vad det betyder för dig själv, hade jag själv valt mellan en ingenjörsexamen från Örebro Universitet eller ex KTH så hade jag ju valt KTH mest för att lägsta nivån bör va högre, samt att namnet klingar bättre. Men vad det i slutändan var det det mest praktiska saker som gjorde valet för mig.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det ses ofta som en fördel att ha gått på något av de bättre/större universiteten i landet. Folk vet att de håller en bra kvalitet. De mindre kan ha problem att locka lika kompetenta forskare och lärare och det speglar naturligtvis undervisningen.
Men så länge man kan visa på sina egna goda kunskaper så behöver det inte vara en jättegrej.

Givetvis. Ranking bör ju i en viss mån spela roll. Annars hade den inte funnits.

Skrivet av spinxen:

Instämmer med dem flesta, lite beroende på valet av yrke, men generellt verkar inte svenska arbetsgivare lägga så stor vikt vid det, särskilt inte inom IT (har själv aldrig fått frågan). Men det viktigaste är ju kanske vad det betyder för dig själv, hade jag själv valt mellan en ingenjörsexamen från Örebro Universitet eller ex KTH så hade jag ju valt KTH mest för att lägsta nivån bör va högre, samt att namnet klingar bättre. Men vad det i slutändan var det det mest praktiska saker som gjorde valet för mig.

Det köper jag helt klart. Hade jag kunnat välja utan att tänka på varken sambo eller hur hemskt det blir att hitta en rimlig bostad så hade jag valt att plugga på ett högre rankat universitet.

Linköping är ett givet förstaval men efter det faller både Stockholm och Göteborg bort.
Nu är det ingen ingenjörsexamen något som jag eftersträvar, möjligen att de mer "prestigösa utbildningarna" väger mer om man har studerat vid ett finare universitet. Eller jag kanske är ute och cyklar.

---

Ett universitet kan ju inte vara helkasst, tänker jag. Speciellt om man är intresserad, satsar på bra betyg och har ett par års relevant arbetslivserfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Instämmer med dem flesta, lite beroende på valet av yrke, men generellt verkar inte svenska arbetsgivare lägga så stor vikt vid det, särskilt inte inom IT (har själv aldrig fått frågan). Men det viktigaste är ju kanske vad det betyder för dig själv, hade jag själv valt mellan en ingenjörsexamen från Örebro Universitet eller ex KTH så hade jag ju valt KTH mest för att lägsta nivån bör va högre, samt att namnet klingar bättre. Men vad det i slutändan var det det mest praktiska saker som gjorde valet för mig.

Bes inlägg som jag väljer att utöka en nivå:
Vill man jobba inom ”IT” i dagsläget är faktiskt en relevant fråga om man öht ska gå högskola.
Arbetsmarknaden är så het att det finns många möjligheter att slå sig in.

Arbetslivserfarenhet slår i min erfarenhet alla gånger utbildning.
Säger inte att det är någon absolut sanning, men däremot tycker jag att det i dagsläget iaf är värt att diskutera om 5 år på en högskola för att sen hamna inom IT vilket oftast är nån form av programmering eller drift eller liknande är ett rimligt sätt att spendera tiden.

Sen finns det ju som alltid undantag, går säkerligen att hitta 100-tals jobtitlt även inom ”IT” där en civ-ing är ett formellt krav.

Sen kan man yrka på att en utbildning är en ”säkerhet” framförallt för eventuellt ”sämre tider” framöver. Visst, men säg att det blir nån form av lågkonjuktur om 5 år, vad är bäst? Nybakad examen eller arbetslivserfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bes inlägg som jag väljer att utöka en nivå:
Vill man jobba inom ”IT” i dagsläget är faktiskt en relevant fråga om man öht ska gå högskola.
Arbetsmarknaden är så het att det finns många möjligheter att slå sig in...........

För all del, arbetslivserfarenhet väger nog tyngre men efter att ha kollat runt på bl.a monster.se så finns det en del krav på högskoleutbildning för vissa arbeten.

Dessutom vore det himla roligt att faktiskt ha en högskoleexamen. Jag är väldigt sugen på att studera.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på 4 olika universitet, självklart har jag dock inte 4 examen, och jag måste säga att jag tycker det spelar stor roll. Tycker man märker skillnad i kvalité på undervisning, lärare, skolans engagemang i eleverna och så vidare.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nästa fråga, vad definierar Ni som dåligt? Skulle Växjö eller Örebro räknas som sämre universitet? I mina öron känns båda relativt etablerade.

Permalänk
Medlem

Fast även om de flesta som gått en IT-utbildning idag får jobb, så är frågan om de får samma sorts jobb? Hur många som har läst systemvetenskap programmerar exempelvis drivrutiner, Linuxkärnan, kompilatorer eller självkörande bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bes inlägg som jag väljer att utöka en nivå:
Vill man jobba inom ”IT” i dagsläget är faktiskt en relevant fråga om man öht ska gå högskola.
Arbetsmarknaden är så het att det finns många möjligheter att slå sig in.

Arbetslivserfarenhet slår i min erfarenhet alla gånger utbildning.
Säger inte att det är någon absolut sanning, men däremot tycker jag att det i dagsläget iaf är värt att diskutera om 5 år på en högskola för att sen hamna inom IT vilket oftast är nån form av programmering eller drift eller liknande är ett rimligt sätt att spendera tiden.

Sen finns det ju som alltid undantag, går säkerligen att hitta 100-tals jobtitlt även inom ”IT” där en civ-ing är ett formellt krav.

Sen kan man yrka på att en utbildning är en ”säkerhet” framförallt för eventuellt ”sämre tider” framöver. Visst, men säg att det blir nån form av lågkonjuktur om 5 år, vad är bäst? Nybakad examen eller arbetslivserfarenhet?

Bra att du är motiverad! Men instämmer med BasseBaba, i dagsläget är det oklart om det ens lönar sig med en utbildning inom IT, om du har kunskaper och lite kontakter (samt helst referenser) så skulle jag säga att det går att hitta bra jobb utan utbildning. När man väl är inne på marknaden (framförallt inom IT) så är det oftast bara ditt senaste jobb som är av intresse, förutsatt att du går i samma spår. Det är ju lite hemskt att säga, men i de flesta fall är ju din examen "nyckeln" till att söka jobbet, uppgifterna du sedan utför lär du dig oftast på plats, eller på din fritid (som konsult är du alltid motiverad att vara uppdaterad, och det är sällan något kunderna är intresserade av att betala för).

Det kanske sticker i ögonen att säga, speciellt för mig själv som spenderat 4,5 år på universitetet, men förutom viss rutin så har jag nog inte använt något av det jag lärde mig på universitetet... Men jag är ändå glad att jag gick där. Jag skulle dock absolut aldrig rekommendera att lägga mer än 3 år (av ditt liv samt i ev studieskulder). Har mycket svårt att se att det i dagsläget lönar sig med en Master etc. Kanske rentav vissa KY-utbildningar om 15-20 månader är värda att kolla upp. På min nuvarande arbetsplats är det i princip ingen skillnad på ingångslönen för dem jag vet pluggat master kontra de senaste vi tog in direkt från en KY, med det sagt att branschen är HET och det är svårt att få tag på folk så sänks såklart ribban.

Skrivet av kalleftw:

Nästa fråga, vad definierar Ni som dåligt? Skulle Växjö eller Örebro räknas som sämre universitet? I mina öron känns båda relativt etablerade.

Jag läste själv på Örebro, det är nog medelmåtta skulle jag säga. Sedan blir det vad man gör de till. Jag valde Örebro enbart av praktiska skäl. Har inte ångrat mig av valet.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Studieortens betydelse…

Tja – svaret på det är väl synnerligen subjektivt, beroende exempelvis på varför du vill studera och hur du prioriterar. Som många har skrivit så har studieorten sannolikt ganska begränsad betydelse för att ”få ett jobb” – ssk inom ett så attraktivt område som IT. Ur en ”random” arbetsgivares perspektiv är det vanligtvis andra parametrar (ex personlighet och tidigare erfarenheter) som är långt viktigare än studieort.

Däremot menar jag att det ofta finns betydande kvalitetsskillnader mellan olika utbildningar, beroende på bland annat studieort. Enligt min erfarenhet (800+ hp vid 10+ olika svenska universitet/högskolor) så finns det ofta betydande skillnader mellan utbildningar på olika orter – men att kvalitetsskillnaderna kan vara väl så stora även inom samma lärosäte. Därför är det svårt att ge några generella rekommendationer, iaf så länge som vi bara prata svenska universitet/högskolor (och jag antar att det är det som är aktuellt).

En annan aspekt är att det på i regel är betydligt enklare att bygga upp ett bra kontaktnät på ett större universitet. Mina civ ing-studier vid LiU tog mig till både London och Tokyo genom de kontakter som jag skapade på utbildningen - det hade sannolikt varit svårare på en mindre högskola. På samma sätt märker jag ex att de som jag känner från Handels genomgående tycks ha kontakter "överallt".

Avslutningsvis skulle jag verkligen rekommendera dig att kolla upp kompletterande utbildningar på ex Udacity, Edx och Coursera – där kvaliteten inte sällan är långt högre än vad något svenskt universitet kan erbjuda.

Lycka till med studierna!

/M

Permalänk
Medlem

Visst kan valet av studieort spela roll, men då främst gällande var man får sitt första jobb. Det tillhör vanligheterna att arbetsgivare främst tar in studerande på orten för exarbeten, och oftast är det där man gör exarbetet man hamnar på sitt första jobb.
Nu vet jag inte hur situationen ser ut i exempelvis Växjo, men här i Linköping så finns det en uppsjö av företag inom teknikbranscherna som lever på att universitetet ligger ett stenkast bort. Visst, många är konsultbolag där hälften i slutänden ändå hamnar på SAAB eller Ericsson, men det är en annan historia. Men ja, det är, som Mighty Mic skrev ovan, lättare att knyta kontakter, lättare att få ett exarbete på studieorten och i slutänden sitt första jobb om man pluggar vid de större universiteten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

Nästa fråga, vad definierar Ni som dåligt? Skulle Växjö eller Örebro räknas som sämre universitet? I mina öron känns båda relativt etablerade.

Det är skillnad på olika universitet/högskolor.
Skulle placera Växjö någonstans i mitten.
Uppfattningen jag har fått är att mindre lärosäten tendera att "släppa igenom" studenter med på de större etablerade lärosätena så ändrar man inte på nivå som man godkänner efter.
Jag upplever att kvalitén på undervisningen variera mycket mer på mindre skolor.

Upplägget på föreläsningar blir helt annat när man om det är 100 elever jämfört med 16.

Tror det är 7 st olika skolor jag läst på, mer parten ej IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Skillnaden på Svenska marknaden är nog mest att först tittar de på vad har du för utbildning, sedan om du råkat läsa på t.ex. KTH eller CTH kanske du hamnar lite högre upp på listan men utöver det tror jag skillnaden är ganska minimal. Utomlands är det en helt annan femma, där spelar den internationella rankingen på skolan, programmet och ibland t.o.m. specifika kurser in när du söker, men som regel:
Ta något bekvämt, relativt nära dina kära och satsa på något du tycker är skoj. Du kommer spendera flera år med det och det är sällan helt lätt, ofta psykiskt tungt och har du inte skoj från början kommer det bli olidligt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood