Permalänk
Medlem

Värdering av gammal PC

Någon som kan göra en rimlig värdering av min gamla PC?

Intel HD graphics 4600
GeForce 780gtx phantom
Intel core I7 4790k @4.00ghz 4.00ghz
32gb ram minne Corsair vengance (2400mhz) och Crucial (1600mhz) (4st 8gigs)
700 watts nätaggregat
Samsung SSD 840 EVO 500gb
Seagate barracuda 7200.14 3TB hårddisk

Zalman chassi http://ecx.images-amazon.com/images/I/41m1ORNn3gL.jpg

Permalänk
Skrivet av Prankz:

Någon som kan göra en rimlig värdering av min gamla PC?

Intel HD graphics 4600
GeForce 780gtx phantom
Intel core I7 4790k @4.00ghz 4.00ghz
32gb ram minne Corsair vengance (2400mhz) och Crucial (1600mhz) (4st 8gigs)
700 watts nätaggregat
Samsung SSD 840 EVO 500gb
Seagate barracuda 7200.14 3TB hårddisk

Zalman chassi http://ecx.images-amazon.com/images/I/41m1ORNn3gL.jpg

I7 4790k gammal ? det är ju knappt nån skillnad på 4790k & 7700K..

edit: i5 8600K vs i7 4790K är det värt byta plattform om du tänkt använda 1080?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Har tänkt sälja datorn, den köptes 2014 så 4790n är gammal

Permalänk
Skrivet av Prankz:

@Grönahunden: Har tänkt sälja datorn, den köptes 2014 så 4790n är gammal

får man fråga är det dina egna intjänade pengar eller betalar dina föräldrar?
ja numret 4790K är lägre siffra än 8600K så japp datorn är gammal.. men prestandan är nästan samma som den datorn som du funderar på att köpa..

mellan varje generation av Intel så är det ca:3-5% prestandaökning.. nu senaste Coffee Lake så är det väl lite mer men knappast värt 10,000kr.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

4-6000, det är en bra dator. En uppgradering på grafikkortet så håller den i flera år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Vad är det för jävla fråga? lol ja jag tjänar mina egna pengar, min nuvarande dator uppfyller inte riktigt mina krav så hade hoppats på att detta ska funka bättre. Men säljer jag mina gamla så blir det inte så mycket pengar emellan, just därför jag undrar vad jag ska sälja den för

Permalänk
Medlem

@Elektron: Satte in ett 1080 gtx MSI det blev verkligen ingen skillnad alls >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prankz:

@Jimemy: Satte in ett 1080 gtx MSI det blev verkligen ingen skillnad alls >.<

Har du 144hz 1080p skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prankz:

@Jimemy: Satte in ett 1080 gtx MSI det blev verkligen ingen skillnad alls >.<

Då skulle jag gissa på att något inte står rätt till med datorn.

Permalänk
Medlem

@Prankz: Spelar du i 1080p?

Permalänk
Medlem

@Kelzzor: Precis har försökt fixa i över 2 månader nu och nu orkar jag inte mer så jag börjar om på nytt istället tänkte jag

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Spelar på benqs 144 hz skärm med högsta upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

får man fråga är det dina egna intjänade pengar eller betalar dina föräldrar?
ja numret 4790K är lägre siffra än 8600K så japp datorn är gammal.. men prestandan är nästan samma som den datorn som du funderar på att köpa..

mellan varje generation av Intel så är det ca:3-5% prestandaökning.. nu senaste Coffee Lake så är det väl lite mer men knappast värt 10,000kr.

Vad spelar det för någon roll huruvida det var han eller hans föräldrar som köpte datorn? Är det så svårt att acceptera att han vill köpa en ny dator? Herregud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prankz:

@superpwnguin: Spelar på benqs 144 hz skärm med högsta upplösning

Vilka spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Elektron: Just nu Destiny 2, men annars allt från wow till cs till division

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prankz:

@Jimemy: Just nu Destiny 2, men annars allt från wow till cs till division

Då förstår jag. De är nog inte så tunga för grafikkortet.
Det som är bra är att man får rejällt betalt för haswell i7:a idag, ibland till och med lika mycket eller mer än vad en 8600k kostar ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Har lagt ut datorn för 8k just nu, hoppas bara på det bästa men misstänker väl att jag kommer få gå ner

Permalänk
Skrivet av Brekker:

Vad spelar det för någon roll huruvida det var han eller hans föräldrar som köpte datorn? Är det så svårt att acceptera att han vill köpa en ny dator? Herregud.

om TS hade varit 12år och pappa betalar så hade det varit så mycket viktigare att visa upp sin nya dator för kompisarna än att bara stoppa in ett nytt grafikkort och sen kunna köra på igen.. därför frågar jag.

det är väldigt liten skillnad på 4790k och 8600k, har TS installerat om datorn med nya grafikkortet och det inte är nån skillnad, fine då är det nåt fel. men annars 10-15% prestanda ökning för 10,000kr

@Prankz: kan du köra firestrike benchmark på båda datorerna med samma 1080 vore intressant att se om det är värt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om TS hade varit 12år och pappa betalar så hade det varit så mycket viktigare att visa upp sin nya dator för kompisarna än att bara stoppa in ett nytt grafikkort och sen kunna köra på igen.. därför frågar jag.

det är väldigt liten skillnad på 4790k och 8600k, har TS installerat om datorn med nya grafikkortet och det inte är nån skillnad, fine då är det nåt fel. men annars 10-15% prestanda ökning för 10,000kr

@Prankz: kan du köra firestrike benchmark på båda datorerna med samma 1080 vore intressant att se om det är värt.

Kostar ju fortfarande inte mig 10.000 om jag säljer min nuvarande, men ja jag kan köra benchmarks åt dig ifall jag inte sålt min nuvarande, datorn är beställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prankz:

@Jimemy: Har lagt ut datorn för 8k just nu, hoppas bara på det bästa men misstänker väl att jag kommer få gå ner

Ja det är nog en aning dyrt men det går ju alltid sänka lite efter hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Ja de finns ju rum för o pruta lite grann, men säljer ju helst för max 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prankz:

@Jimemy: Ja de finns ju rum för o pruta lite grann, men säljer ju helst för max 7

Ja ge det lite tid bara. Januari är inte den roligaste månaden att sälja saker i har jag märkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är därför vi frågar... vilka spel och i vilken upplösning. Det kan vara så att GTX 780 är tillräckligt starkt för spelen du spelar, och då blir det mycket liten skillnad.

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: 1920x1080 144hz som sagt, de flesta spelen, men just nu destiny 2

Permalänk
Medlem

Runt 5000 är väl den värd. Kanske lite mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prankz:

@superpwnguin: 1920x1080 144hz som sagt, de flesta spelen, men just nu destiny 2

Mitt andra rigg är en 4790K och provade köra med min gtx 1080 Ti med 3440x1440 G-sync kan
Lugnt säga att allt flyter på oxh 4890K är riktigt bra cpu o den levererar.
Men kan förstå dig när man vill ändå uppgradera.

Permalänk
Medlem

@Penguins: Sålde precis för 7

Permalänk
Medlem

@Elektron: Precis såld xD

Permalänk
Medlem

@Prankz:

Grattis
Sen julklapp