Permalänk
Medlem

HDMI och USB genom vägg i hemmet?

Jag har nyligen flyttat och planerar att använda en av de stora "walk in closet" som "serverrum", där diverse enheter som låter ska få bo. Jag vill dra HDMI och USB genom väggen in till vardagsrummet där jag brukar gamea soffsittarspel när vänner kommer över.

Bildkabel behöver vara ungefär 5m medan USB bara 2m för att hamna i rummet så att donglar kan sitta där.
Jag har tittat lite på HDMI kablage med löstagbara kontakter (tillverkare Supra), men har också sett att det finns HDMI över ethernet. Är det någon som löst detta på något vackert sätt eller har några synpunkter/förslag?

Permalänk
Medlem

Jag har 10m HDMI & USB utan förstärkning från datorrum till vardagsrum.
Tittar på Bluray och MKV m.m. från datorn till en projektor via en förstärkare.
Med bra kabelval brukar det inte vara några problem.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Jag har 10m HDMI & USB utan förstärkning från datorrum till vardagsrum.
Tittar på Bluray och MKV m.m. från datorn till en projektor via en förstärkare.
Med bra kabelval brukar det inte vara några problem.

jag tror TS inte syftar på dataförlust utan hur hålet kan göras så litet som möjligt. dvs inte göra hålet lika stort som porten på HDMIkabeln.

till TS; kolla på en HDMIkabel med HDMImini i ena änden? Med USBn kan du kanske köra på en Type C?

Skickades från m.sweclockers.com

Autocorrect
Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle nog kunna sätta en utanpåliggande dosa på vardera sidan och använda keystoneuttag så blir det snyggt och du kan lämna kvar det om du flyttar.
Att köra över tp eller ethernet känns ganska omständligt och kommer dessutom att bli dyrt om det ska fungera bra då du troligen vill ha rejäl bandbredd för att inte begränsa prestandan, det handlar ju troligen om minst 20 Gbit om du inte ska strypa och bara konverterarna till tp är svindyra och nått 2 x 10Gbit lan har du nog inte heller draget om du tänkt köra över ip/eternet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

jag tror TS inte syftar på dataförlust utan hur hålet kan göras så litet som möjligt. dvs inte göra hålet lika stort som porten på HDMIkabeln.

till TS; kolla på en HDMIkabel med HDMImini i ena änden? Med USBn kan du kanske köra på en Type C?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Jag har tittat lite på micro hdmi kontakter men de sladdar som kommer med sådan kontakt verkar inte vara särskilt långa.
Denna med löstagbar kontakt är huvudkandidaten just nu: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4078896

USB kontakter som är små kan man ju hitta enkelt. Micro USB är ju väldigt liten. Iofs så är Micro USB-3 större än USB C som stödjer USB-3 out of the box så USB C verkar rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle nog kunna sätta en utanpåliggande dosa på vardera sidan och använda keystoneuttag så blir det snyggt och du kan lämna kvar det om du flyttar.
Att köra över tp eller ethernet känns ganska omständligt och kommer dessutom att bli dyrt om det ska fungera bra då du troligen vill ha rejäl bandbredd för att inte begränsa prestandan, det handlar ju troligen om minst 20 Gbit om du inte ska strypa och bara konverterarna till tp är svindyra och nått 2 x 10Gbit lan har du nog inte heller draget om du tänkt köra över ip/eternet

Där sa du något! Det kanske är bäst att sätta in HDMI uttag istället ja. Är det svårt att sätta in sånt utan specialverktyg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gilded:

Där sa du något! Det kanske är bäst att sätta in HDMI uttag istället ja. Är det svårt att sätta in sånt utan specialverktyg?

Keystone brukar vara verktygslöst och det finns usb och hdmi, Neutrik har också panelkontakter som man borde kunna sätta i dosa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sån här som även hade ett USB uttag skulle ju gå.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Alternativt göra en panel där man sätter en:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...
och en
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

alla dessa kontakter är ju dubbelhonor, så det är ju bara att koppla in kablar i varje ända utan att behöva löda någon ting.

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta uttag men då behöver jag ändå borra stora hål för att dra igenom kontakten vilket inte är önskvärt.
https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=6760

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Keystone brukar vara verktygslöst och det finns usb och hdmi, Neutrik har också panelkontakter som man borde kunna sätta i dosa.

Jag har ju inga kabelrör som jag kan använda mig av direkt. Dessutom är det betongvägg tror jag så hålsåga in ett invändigt uttag blir svårt om det är en sådan du tänker på: https://www.amazon.com/RiteAV-Port-Keystone-Plate-White/dp/B0...

Permalänk
Avstängd

Min HDMI kabel tar inte mycket mer plats i borrhålet än den och en USB kabel av hyfsad kvalitet gör tillsammans sedan.

Hålet måste ju inte vara runt, det kan vara ovalt eller avlångt om man vill.
(Borra fler gånger med ett klenare borr för att rikta)

Jag undrar om man kan köra 10 meter DP utan märkbar dataförlust?

HDMI är inga problem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gilded:

Jag hittade detta uttag men då behöver jag ändå borra stora hål för att dra igenom kontakten vilket inte är önskvärt.
https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=6760

Det verkar som om man förutsätts att ha en mellankabel med hanar för hdmi, supras är väl i så fall den som kräver minst hål men med dosor täcks ju hålen om man borrar så att vanliga kontakter kan passera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Gilded: sluta grubbla så mycket och borra ett tillräckligt stort hål bara.
Visst går det att lösa på annat vis, men det kommer kosta tusenlappar att borra ett 5mm hål istället för 15mm.
Gör det diskret. Typ bakom en list eller nåt så du kan täcka över det efter åt.
Eller så gör du hålet bara, och när du ska flytta så fyller du hålet med cement, hur svårt kan det vara?

Permalänk
Avstängd

Omkring 30 sekunder för mig att spackla igen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jo så e det ju. Kanske nyår som spökar för mej.

Skrivet av ReverenD:

jag tror TS inte syftar på dataförlust utan hur hålet kan göras så litet som möjligt. dvs inte göra hålet lika stort som porten på HDMIkabeln.

till TS; kolla på en HDMIkabel med HDMImini i ena änden? Med USBn kan du kanske köra på en Type C?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Alternativ Steam link? Nu kraftigt nedsatt på steam. Kan koppla tangentbord och mus till den. Kräver dock ethernet. http://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag borrade mej genom betongväggen med ett tillräckligt stort borr för HDMI-kabelns kontakt.
Dom andra sladdarna (USB och RJ45 m.m.) har ju alla mindre kontakter så jag började med att stoppa igenom . . .
Tätade gjorde jag med brandtätningsmassa.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perwis:

Alternativ Steam link? Nu kraftigt nedsatt på steam. Kan koppla tangentbord och mus till den. Kräver dock ethernet. http://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar inte latensen och artefakterna som uppstår vid streaming. Men tack för tipset.