Inget kvitto, ingen annons enligt Blocket.

Permalänk

Inget kvitto, ingen annons enligt Blocket.

Hej,

Jag fick en oönskad julklapp som jag tänkte sälja på Blocket så jag skapade en annons som jag sedan betalade men fick efter några timmar ett mail från deras kundtjänst där det stod att min annons inte blivit godkänd då Blocket genomför slumpmässiga verifieringar och kräver att jag ska identifiera mig via IDKollen och Bank-ID för att få min annons godkänd och publicerad. Jag gör därför detta och det stod när jag gjorde det att min annons nu kommer att publiceras direkt och automatiskt.

Tror därför att allt är som det ska när jag efter ytterligare ett par timmar får ett mail där det står att Blocket behöver få in mer information för att kunna godkänna annonsen samt publicera den, och man vill ha denna informationen i form av ett kvitto samt att jag fotograferar varan och dagens tidning.

Jag svarar tillbaka med att det jag säljer är en oönskad julklapp och att jag därför inte har något kvitto samt att jag heller inte läser dagstidningar, i varje fall inte fysiska sådana, men att jag kan skicka in fler bilder på varan samt serienummer och liknande. Skrev också att jag kunde ta en bild på varan och att jag har uppe dagens Aftonbladet.se men fick svaret att det inte hjälper. Har jag inget kvitto så kommer jag inte få min annons godkänd.

Julklappen jag fått är köpt av min svåger i USA så även om jag skulle kunna få ett kvitto från honom så är det i hans namn så det skulle inte hjälpe för kvittot måste vara i annonsörens namn.

Vad är detta för löjligheter som Blocket har börjat med? Jag sålde senast på Blocket för 3 år sedan och då var det inga problem att sälja. Jag använder fortfarande samma telefonnummer så Blocket kan se att jag sålt tidigare utan problem.

Måste finnas tusentals personer som vill sälja oönskade varor på Blocket nu efter jul och hur många har kvitton?

Kan förstå att man försöker sålla bort oseriösa personer men är man oseriös bara för att man säljer en oönskad julklapp som man inte har kvitto på? Om ja, då är jag väl oseriös då.

Vad finns det för alternativ till Blocket?

Permalänk
Medlem

Du kan annonsera gratis i Facebook nu, bra alternativ till Blocket.

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt konto och låt annonsen se lite annorluda ut. Men synd om du behöver betala för fler än en annons...

Permalänk
Medlem

Tradera eller sweclockers marknad.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Inaktiv

De har extrema problem med mängder av bedragare och de gör lite åtgärder, detta är bra.
Det är dock svårt att granska alla utan nog tar stickprov på de mer misstänkta annonserna.
Oöppnad iPhone X säljs p.g.a. felköp för halva priset är ett exempel på en misstänkt vara.

Får man fråga sig vad du försökte sälja? Jag har svårt att se att de har tid att strula med mindre billigare saker.

Nå tips på annat är tradera.

Permalänk
Medlem

Lät lite omständigt men tycker att deras nya(?) initiativ är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Ska du sälja en julklapp

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Du kan annonsera gratis i Facebook nu, bra alternativ till Blocket.

Använder inte sociala medier. Facebook är ju också den värsta sorten som äger allt du gör. Men tack för förslaget.

Skrivet av Ziddie:

Gör ett nytt konto och låt annonsen se lite annorluda ut. Men synd om du behöver betala för fler än en annons...

Nej, vill inte hålla på att vela.

Skrivet av aaaaa:

Tradera eller sweclockers marknad.

Tradera vill väl ha en procentuell vinst av det man säljer och Sweclockers är inte riktigt marknaden för det jag vill sälja.

Skrivet av anon159643:

De har extrema problem med mängder av bedragare och de gör lite åtgärder, detta är bra.
Det är dock svårt att granska alla utan nog tar stickprov på de mer misstänkta annonserna.
Oöppnad iPhone X säljs p.g.a. felköp för halva priset är ett exempel på en misstänkt vara.

Får man fråga sig vad du försökte sälja? Jag har svårt att se att de har tid att strula med mindre billigare saker.

Det är väl bra att man försöker få bort oseriösa annonsörer men att man klassas som en sådan bara för att man vill sälja en present utan kvitto tycker jag är lite väl starkt.

Söker man på "inget kvitto" så får man fram flera hundra annonser så det är konstigt att man blir särbehandlad, av någon anledning.

Julklappen är en prestandadel till min sportbil. Min svåger har lite kontakter hemma i USA så han kan köpa till bra priser men han visste inte att jag redan importerat delen från Italien för ett par månader sedan när bilen skulle ställas ut.

Skrivet av crew seven:

Ska du sälja en julklapp

Ja, det ska jag. Något konstigt med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterkurten:

Ja, det ska jag. Något konstigt med detta?

Jag hade inte vågat gjort det när personen du fick den ifrån frågar hur nya klappen fungerar men det kanske bara är jag Kan ju va ok med personen också förstås om du pratat med denne.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Jag hade inte vågat gjort det när personen du fick den ifrån frågar hur nya klappen fungerar men det kanske bara är jag Kan ju va ok med personen också förstås om du pratat med denne.

"Min svåger har lite kontakter hemma i USA så han kan köpa till bra priser men han visste inte att jag redan importerat delen från Italien för ett par månader sedan när bilen skulle ställas ut."

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vill man ha en riktigt snål och gniden "kompis" så är Blocket helt rätt sida att vända sig till.

Annars finns det bättre alternativ.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av vara?

Permalänk
Avstängd

Vad försökte du sälja utan kvitto?

Visa signatur

CPU: Intel Core i9-7980XE 2.6GHz 18-Core
Minne : G.Skill Trident Z RGB 64GB (4 x 16GB) DDR4-3200
SSD : 3 x Samsung 960 EVO 500GB M.2-2280 SSD
GPU : 2x Asus GeForce GTX 1080 Ti 11GB POSEIDON
Moderkort : Asus ROG RAMPAGE VI EXTREME EATX LGA2066

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterkurten:

Tradera vill väl ha en procentuell vinst av det man säljer och Sweclockers är inte riktigt marknaden för det jag vill sälja.

Julklappen är en prestandadel till min sportbil.

Ja, det tar en del av vinsten, däremot så tar blocket en klumpsumma. Visserligen brukar man komma billigare undan med blocket men inte alltid har jag för mig.

Nu har tradera dessutom en kampanj där du kan lägga upp tio annonser med "oönskade julklappar" för halva avgiften.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad är det för typ av vara?

Skrivet av Hcbobo:

Vad försökte du sälja utan kvitto?

Ibland undrar man varför folk tar sig tid att skriva ner en fråga när svaret står ett par rader upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, det tar en del av vinsten, däremot så tar blocket en klumpsumma. Visserligen brukar man komma billigare undan med blocket men inte alltid har jag för mig.

Nu har tradera dessutom en kampanj där du kan lägga upp tio annonser med "oönskade julklappar" för halva avgiften.

Ibland undrar man varför folk tar sig tid att skriva ner en fråga när svaret står ett par rader upp

Prestanda-grej till bilen? Ett datorchip, avgasrör, något annat? Prestanda-grej säger ungefär lika mycket som att man ska sälja en "datordel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Prestanda-grej till bilen? Ett datorchip, avgasrör, något annat? Prestanda-grej säger ungefär lika mycket som att man ska sälja en "datordel"

Han har redan svarat på frågan! Förstår inte ens vad det har med saken att göra, att ni måste veta exakt vad det är han försöker att sälja? Kom med råd istället för en massa meningslösa svar.

Det blocket gör är fel, försök att kontakta dom igen och förhoppningsvis får du prata med någon annan ur deras kundtjänst, annars finns Tradera vilket funkar bra, även om dom tar runt 100 kr för lite dyrare prylar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peterkurten:

Det är väl bra att man försöker få bort oseriösa annonsörer men att man klassas som en sådan bara för att man vill sälja en present utan kvitto tycker jag är lite väl starkt.

Nu kräver blocket inte kvitto för alla, för då skulle de gå i mer konkurs.
Säljer man en svindyr pryl helt oöppnad till vrakpris och hävdar felköp så tycker jag det bara är bra att blocket frågar efter kvitto.
Man kan ha åsikten att idiotiska köpare får skylla sig själv, men vi andras drabbas av dessa bedragare som stör.
Men självklart kan personal på blocket kan göra fel och kräva kvitto på fel saker, ett datorspel värt 200kr som är något år gammalt, vem tusan har kvitto på detta? (jag tänker på en multiannons)

Att sedan diskutera huruvida blockets krav är för höga eller ej så behöver man ha mer kött på benen. Jag är dock ytterst tveksam till om kraven är så höga, då det endast resulterar i mindre pengar till blocket, när det kostar tid och minskar antalet säljare.