Apple stäms för sänkt prestanda hos äldre Iphone-modeller

Permalänk
Medlem

@Chrisj: tyvärr är nog folk så pass korkade/obildade att dom tror att det sitter olika typer av batterier i telefoner. fast iphone är väll lite smått ökända för sina tunna telefoner med kort batteritid, bästa batteritid jag haft på en telefon var sony z3 compact. den var lite bulligare än de flesta men det gjorde inget tyckte jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@SweMerlin:
Nu får du ge dig, menar du att alla litiumjon batterier är lika dana?

Så här ser teslas battericeller ut! https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2016...
Så här ser ett iphone batteri ut! https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/JKYXUV3EDJafLok5.me...

Ett 18650 batteri som tesla har i sina batteri pack (tillverkat av panasonic) skulle inte i närheten få plats i en iphone. Bara för att teslas batterier och iphones batterier båda använder litiumjonceller betyder inte det att det är samma sorts batteri. Som att hävda att alla processorer med transistorer i skulle vara samma processorer, bara för att båda bygger transistorer. Trams.

18650 batterierna som Tesla köper från Panasonic har visat sig vara mycket uthållig i tesla batteripack. Ungefär 10 % kapacitetstapp på 3 år. Min personlig erfarenhet av iPhones batterier är snarare 50 % på 3 år. Snälla innan du kommer med säkra påståenden ha koll på faktan. OCh jag väntar fortfarande på källan som säger att tesla och iphone använder likadana batterier.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom kunde istället ha rekommenderat användaren att använda ett strömsparläge pga bristade batteri prestanda och kallat det old battery mode eller nått.

Kommer i nästa uppdatering av iOS i början av 2018:

”Apple lovar också att en IOS-uppdatering som kommer i början av 2018 ska erbjuda en tydligare bild av batteriets hälsa, vilket ska underlätta för användare att få inblick i hur telefonen mår.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det gör dom visst det. Precis samma material i båda batterierna. Och både Tesla och Apple har uppkopplingsmöjligheter till sina båda produkter. Om du har en källa som påvisar motsatsen så får du gärna redovisa den.

.

Nu är det den som kommer med påståendet som ska komma med beläggen. Du har alltså bevisbördan. Källkritik and what not.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

@SweMerlin:
Nu får du ge dig, menar du att alla litiumjon batterier är lika dana?

Så här ser teslas battericeller ut! https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2016...
Så här ser ett iphone batteri ut! https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/JKYXUV3EDJafLok5.me...

Ett 18650 batteri som tesla har i sina batteri pack (tillverkat av panasonic) skulle inte i närheten få plats i en iphone. Bara för att teslas batterier och iphones batterier båda använder litiumjonceller betyder inte det att det är samma sorts batteri. Som att hävda att alla processorer med transistorer i skulle vara samma processorer, bara för att båda bygger transistorer. Trams.

18650 batterierna som Tesla köper från Panasonic har visat sig vara mycket uthållig i tesla batteripack. Ungefär 10 % kapacitetstapp på 3 år. Min personlig erfarenhet av iPhones batterier är snarare 50 % på 3 år. Snälla innan du kommer med säkra påståenden ha koll på faktan. OCh jag väntar fortfarande på källan som säger att tesla och iphone använder likadana batterier.

Han menar säkert samma teknologi. Ta bly accar tex finns för olika jobb tex ett truck batteri klarar djup urladdningar bra medan ett bilbatteri inte gör det, bil batteriet kan man istället ta ut mkt ström av till startmotorn vilket ett djupurladdnings batteri inte skulle klara på samma sätt. Alla bygger på samma teknologi men är utvecklade för olika andvändnings områden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

@SweMerlin:
Nu får du ge dig, menar du att alla litiumjon batterier är lika dana?

Så här ser teslas battericeller ut! https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2016...
Så här ser ett iphone batteri ut! https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/JKYXUV3EDJafLok5.me...

Ett 18650 batteri som tesla har i sina batteri pack (tillverkat av panasonic) skulle inte i närheten få plats i en iphone. Bara för att teslas batterier och iphones batterier båda använder litiumjonceller betyder inte det att det är samma sorts batteri. Som att hävda att alla processorer med transistorer i skulle vara samma processorer, bara för att båda bygger transistorer. Trams.

18650 batterierna som Tesla köper från Panasonic har visat sig vara mycket uthållig i tesla batteripack. Ungefär 10 % kapacitetstapp på 3 år. Min personlig erfarenhet av iPhones batterier är snarare 50 % på 3 år. Snälla innan du kommer med säkra påståenden ha koll på faktan. OCh jag väntar fortfarande på källan som säger att tesla och iphone använder likadana batterier.

Du har inte funderat på om en iphone går igenom betydligt fler cykler än en bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Precis som för iPhones gäller även att Teslas batterier förlorar effekt och byts antingen ut innan det påverkar prestandan, eller tvingas köra med reducerad prestanda.

Vad Apple gjort fel är att hålla käft om detta, istället för att öppet informera kunderna. I övrigt är det inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Precis som för iPhones gäller även att Teslas batterier förlorar effekt och byts antingen ut innan det påverkar prestandan, eller tvingas köra med reducerad prestanda.

Vad Apple gjort fel är att hålla käft om detta, istället för att öppet informera kunderna. I övrigt är det inga konstigheter.

Fast egentligen ska inte Apple behöva informera om att batterier blir sämre med tiden, om man har någon form av sunt förnuft så klarar man av att tänka ut det själv då batterier alltid har fungerat så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Fast egentligen ska inte Apple behöva informera om att batterier blir sämre med tiden, om man har någon form av sunt förnuft så klarar man av att tänka ut det själv då batterier alltid har fungerat så.

Skickades från m.sweclockers.com

Bör ingå i sunt förnuft ja.
Är väl fel enligt de allra flesta det sätt Apple gjort detta på. Tämligen uppenbart att tanken är att styra användaren till att byta telefon snarare än att byta batteri i befintlig telefon.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte uppenbart att Apple gjort det för att styra användarna mot nyare telefoner. Till att börja med handlar detta om en iOS-uppdatering, sedan är Apple inte direkt kända för att gå ut med detaljera information kring uppdateringar - det är såhär de alltid gjort. Apple brukar inte heller ha problem med kunder som håller sig kvar vid gamla modeller.
Vad det snarare ser ut som är att Apple försökt lösa ett problem som diskret som möjligt, vilket i sin tur har kommit tillbaka och bitit dem i röven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Fast egentligen ska inte Apple behöva informera om att batterier blir sämre med tiden, om man har någon form av sunt förnuft så klarar man av att tänka ut det själv då batterier alltid har fungerat så.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt hur det påverkar telefonen är dock ingen självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Exakt hur det påverkar telefonen är dock ingen självklarhet.

Min 5S betedde sig så tills jag bytte batteri, visst var det frustrerande men jag misstänkte genast batteriet då det var 4 år gammalt (var mest förvånad att det hållit så länge), lämnade in för byte och 1h senare fick jag tillbaka den med full prestanda igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Fast egentligen ska inte Apple behöva informera om att batterier blir sämre med tiden, om man har någon form av sunt förnuft så klarar man av att tänka ut det själv då batterier alltid har fungerat så.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket sunt förnuft säger en att ett företag kommer att medvetet throttla sin GPU/CPU? Att batterier blir sämre med tiden är liksom inte debaclet utan det är att Apple gör något med ens mobil utan att upplysa kunden om detta. Att det dessutom skulle enbart bero på batteriet ser jag dessutom inte som självklart.

Skrivet av DasIch:

Nej, det är inte uppenbart att Apple gjort det för att styra användarna mot nyare telefoner. Till att börja med handlar detta om en iOS-uppdatering, sedan är Apple inte direkt kända för att gå ut med detaljera information kring uppdateringar - det är såhär de alltid gjort. Apple brukar inte heller ha problem med kunder som håller sig kvar vid gamla modeller.
Vad det snarare ser ut som är att Apple försökt lösa ett problem som diskret som möjligt, vilket i sin tur har kommit tillbaka och bitit dem i röven.

På vilket sätt skulle de kunna göra detta UTAN en uppdatering? Hade man försökt göra det diskret så hade man nämnt det som en varningsbild vid uppdatering eller tom. gjort som Samsung och lagt till en ruta som ger en ett val att införa detta. Det som kommit tillbaka och bitit dem i röven är deras beslut att försöka göra det så subtilt som möjligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Efter att jag helt enkelt blivit tvungen att uppdatera ios på min iphone5 och ipad för att överhuvdtaget kunna använda dom i moderna tider så har dom tappat ca 50% i effektivitet och stabilitet. Det där är jäkla leksaker oavsett tillverkare ska man göra nåt seriöst (ser nån snackar prouser?) fixa nåt annat system än en telefon. Prouser med vad då på en liten glasbit stänga av och på damsugarn eller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

På vilket sätt skulle de kunna göra detta UTAN en uppdatering? Hade man försökt göra det diskret så hade man nämnt det som en varningsbild vid uppdatering eller tom. gjort som Samsung och lagt till en ruta som ger en ett val att införa detta. Det som kommit tillbaka och bitit dem i röven är deras beslut att försöka göra det så subtilt som möjligt.

Du missar poängen. Det har introducerats efter EN uppdatering. Alltså, det har inte varit praxis tidigare, vilket talar emot att det skulle vara i syfte att få kunderna att byta till nyare modeller. Vidare är det välkänt att iPhone 6/6s kan stänga av sig när batteriet blir dåligt. Iphone 7 som är nyare hat betydligt lägre frekvens av problemet och bibehåller också prestandan bättre.
Vad du kallar för uppenbart är inget mer än en ogrundad konspirationsteori.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det den som kommer med påståendet som ska komma med beläggen. Du har alltså bevisbördan. Källkritik and what not.

Jag behöver ingen länk. Du har inget eget tänk, så du behöver länk.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag behöver ingen länk. Du har inget eget tänk, så du behöver länk.

.

Med andra ord du har ingen länk och för bara fram dina åsikter som fakta?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med andra ord du har ingen länk och för bara fram dina åsikter som fakta?

Nej, jag åberopar min kunskap. Och min förmåga till att tänka själv och dra egna slutsatser.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk