Apple stäms för sänkt prestanda hos äldre Iphone-modeller

Permalänk
Melding Plague

Apple stäms för sänkt prestanda hos äldre Iphone-modeller

Nyligen bekräftade Apple att de sänkt prestandan hos äldre Iphone-enheter, något som ett flertal kunder i USA nu valt att stämma företaget för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas att så många som möjligt hakar på och sätter dig dem riktigt rejält.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det mer handlar om att vissa vill ha lättförtjänta pengar..
Troligen är de som stämmer inte ens prousers som blir lidande. Jag själv kör mycket tung 3D cad i mobilerna och alla som inte har 1080/4K mobiler får det segt eller laggit(måste skala bilen från datorn), så mina iPhoneusers behöver ha all kraft de kan få.

Sedan anser jag att Apple skulle ha gjort så att användaren fick välja, fast detta med valfrihet hör inte riktigt ihop med deras filosofi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Bra, hoppas att så många som möjligt hakar på och sätter dig dem riktigt rejält.

Lär ju hända...

Apple är som religion. Man kan inte kritisera apple inför deras användare. Det är som att påpeka brister i kristendomen för en präst.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Denna är ju klurig för det finns ju en anledning att de sänker för annars skulle batteriet ta slut på 5 sekunder i kyla istället för 5 minuter (grova påhittade siffor, ni förstår vad jag menar).
Det kommer inte dröja länge innan alla andra hakar på och säger att de gör samma sak men de låter Apple ta smällen just nu då det är för deras fördel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Lär ju hända...

Apple är som religion. Man kan inte kritisera apple inför deras användare. Det är som att påpeka brister i kristendomen för en präst.

Tycker helt ärligt snarare att det är de som prompt måste kritisera Apple för allt som verkar helt oförstående till det mesta.

Permalänk
Medlem

Nu börjar alla dåliga bortförklaringar drälla in och vem hanterar solider i en mobiltelefon? måste vara på hobbynivå isåfall.

Permalänk
Medlem

Apple .... detta företag som anammat Microsoft forna försäljningsmetoder. Men det är och å andra sidan de många kunderna som gör att företaget är välmående och ledningen gnuggar händerna.

Nej, Apple-produkter lär jag aldrig köpa. Inte så länge deras ledning beter sig som giriga & sluga penga-grisar. Deras produkter är inte särskilt samarbetsvilliga med produkter från andra tillverkare, vilket irriterar mig.

Permalänk
Medlem

Alltså info om saken i telefonen? nehepp... ruttet av a$$le.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Denna är ju klurig för det finns ju en anledning att de sänker för annars skulle batteriet ta slut på 5 sekunder i kyla istället för 5 minuter (grova påhittade siffor, ni förstår vad jag menar).
Det kommer inte dröja länge innan alla andra hakar på och säger att de gör samma sak men de låter Apple ta smällen just nu då det är för deras fördel...

samsung har ju redan provat det med note 7an om vi ska vara petiga så det sket ju sig lite oavsett men det är ju knappast första gången det görs och det är ju en ganska okej lösning sålänge företagen är öppna om det.

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cresoll:

Apple .... detta företag som anammat Microsoft forna försäljningsmetoder. Men det är och å andra sidan de många kunderna som gör att företaget är välmående och ledningen gnuggar händerna.

Nej, Apple-produkter lär jag aldrig köpa. Inte så länge deras ledning beter sig som giriga & sluga penga-grisar. Deras produkter är inte särskilt samarbetsvilliga med produkter från andra tillverkare, vilket irriterar mig.

Vilka produkter syftar du på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tycker helt ärligt snarare att det är de som prompt måste kritisera Apple för allt som verkar helt oförstående till det mesta.

Se.. 😀

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

De skulle kunna ha en mjukvara för varje telefonmodell. Jag förstår att det skulle bli mer jobb men de är inte så att de har 1000 modeller utan ca 18 olika, många av dessa har exakt samma innehåll så kan utan problem slås ihop. De äldsta typ Iphone och Iphone 3 används nog inte av så många och kan tas bort helt. Kanske blir det 6-8 olika mjukvaror som behöver uppgraderas.

Detta borde ett företag av kalibern Apple klara av.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kozmos:

Nu börjar alla dåliga bortförklaringar drälla in och vem hanterar solider i en mobiltelefon? måste vara på hobbynivå isåfall.

Om du syftar på mig så använder jag inte solider (antar du menar solidworks) utan egenutvecklade grejer som använder sig av BIM.
Att kalla detta hobbynivå, hur gör proffsen som vill navigera och styra allt i byggnader i 3d miljö? VR headset, det är på gång, problem finns att det ej är gps täckning i bostäder etc. Det håller på att utvecklas men det finns inget bra idag.

Min poäng är att iPhones är så kraftfulla så det är endast när man gör något mer teknisk komplicerat på sin iPhone som detta är ett problem, jag må inte gilla Apple-produkter, men säga vad man vill om deras cpuer, de är snabba som bara den.
http://www.zdnet.com/article/iphone-8-iphone-x-vs-android-fla...

Så för vanliga iPhonesanvändare är inte prestandan något större problem, det finns andra brister. Plötsligt avstängning som denna fix åtgärdar är såklart en, men inlåsning är värre.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig att någonstans i den 50+ sidor långa EULA:n så står det att de gör detta.
De hade kunna hantera det på ett smidigare sätt, lagt ett reglage någonstans för performance/battery saving mode, så som de har i sina laptops med dubbla GPU:er.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De borde helt klart informerat om detta tidigare. Vad jag förstått är det ju dock inte något som görs endast på grund av åldern på telefonen, endast beroende på batteristatus. Vad jag sett krävs det ganska kassa batterier för att det skall kicka in så för de flesta är ju detta ett icke-problem då folk brukar vilja ha tillräckligt bra batteri för att kunna använda sin telefon.

Permalänk
Medlem

De skulle istället för att per automatik dra ner prestandan i telefonen istället fråga användaren av telefonen med en popup där man själv får avgöra vad som är viktigt, högsta prestanda men med kortare batteritid eller lite lägre prestanda och längre batteritid.
Då man själv har gjort valet kan man ju inte komma och gnälla sen att batteriet inte håller så länge.

Permalänk
Medlem

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Apple_Inc.

Inte första gången de blir anklagade för planerat åldrande.

Får mig att tänka på min ipad som jag köpte i butik men knappt kunde äga i ett år. Visst den var en utgående modell, men det var verkligen anti klimax. För billig va den ej.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror det mer handlar om att vissa vill ha lättförtjänta pengar..
Troligen är de som stämmer inte ens prousers som blir lidande. Jag själv kör mycket tung 3D cad i mobilerna och alla som inte har 1080/4K mobiler får det segt eller laggit(måste skala bilen från datorn), så mina iPhoneusers behöver ha all kraft de kan få.

Sedan anser jag att Apple skulle ha gjort så att användaren fick välja, fast detta med valfrihet hör inte riktigt ihop med deras filosofi.

Mja, är man en ”prouser” så sitter man nog inte på en gammal 4s eller nåt..
Får man fråga varför man vill köra CAD och annat tungt i mobilen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusken912:

samsung har ju redan provat det med note 7an om vi ska vara petiga så det sket ju sig lite oavsett men det är ju knappast första gången det görs och det är ju en ganska okej lösning sålänge företagen är öppna om det.

Jag förstår inte vad du menar. Samsungs problem med Note 7 var väl ändå inte samma sak som detta? De var öppna med vad de gjorde, när de väl erkände att det fanns ett allvarligt problem.

Jag tycker att problemet med Apples agerande är att de inte har varit öppna och att användaren inte får ett val om de vill ha en långsammare telefon för att inte få usel batteritid och omstarter. Har man dålig batteritid kan man komma på tanken att byta batteriet. Är telefonen bara långsam tror man att man behöver köpa en ny.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Lär ju hända...

Apple är som religion. Man kan inte kritisera apple inför deras användare. Det är som att påpeka brister i kristendomen för en präst.

Eller som att ifrågasätta Islam.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Eller som att ifrågasätta Islam.

Ja....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Mja, är man en ”prouser” så sitter man nog inte på en gammal 4s eller nåt..
Får man fråga varför man vill köra CAD och annat tungt i mobilen?

Skickades från m.sweclockers.com

För att man har med sig mobilen jämnt, frågan kan liknade varför vill man göra bankärende på mobilen? Jag själv har ett 50tal användare för mina mobillösningar och de kör med helt olika saker, de har också helt olika prioriteringar.
Det finns otroligt mycket mindre mobillösningar idag, t.ex jordbruksredskap går att styra med mobilen/surfplattan.
https://www.vaderstad.com/se/sadd/rapid-samaskiner/rapid-300-...

Om man ej gör något av ovanför så är iPhones extremt snabba hade de bara valt att användaren hade fått välja så hade det varit frid och fröjd.

I länken visas iPhone 6s, jag vill minnas det har nämnts iPhone 7. Alltså detta gäller mobiler som många har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om du syftar på mig så använder jag inte solider (antar du menar solidworks) utan egenutvecklade grejer som använder sig av BIM.
Att kalla detta hobbynivå, hur gör proffsen som vill navigera och styra allt i byggnader i 3d miljö? VR headset, det är på gång, problem finns att det ej är gps täckning i bostäder etc. Det håller på att utvecklas men det finns inget bra idag.

Min poäng är att iPhones är så kraftfulla så det är endast när man gör något mer teknisk komplicerat på sin iPhone som detta är ett problem, jag må inte gilla Apple-produkter, men säga vad man vill om deras cpuer, de är snabba som bara den.
http://www.zdnet.com/article/iphone-8-iphone-x-vs-android-fla...

Så för vanliga iPhonesanvändare är inte prestandan något större problem, det finns andra brister. Plötsligt avstängning som denna fix åtgärdar är såklart en, men inlåsning är värre.

Kommer inte från byggbranschen så jag ska inte uttala mig hur ni gör där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Jag tror det mer handlar om att vissa vill ha lättförtjänta pengar..
Troligen är de som stämmer inte ens prousers som blir lidande. Jag själv kör mycket tung 3D cad i mobilerna och alla som inte har 1080/4K mobiler får det segt eller laggit(måste skala bilen från datorn), så mina iPhoneusers behöver ha all kraft de kan få.

Sedan anser jag att Apple skulle ha gjort så att användaren fick välja, fast detta med valfrihet hör inte riktigt ihop med deras filosofi.

Köra tung 3d-cad i mobiler haha. Du måste skämta!

Permalänk
Medlem

@anon114264: 3d cad applikationer är väldigt viktigt att kunna ha med sig överallt ifall man jobbar som arkitekt eller inom prototyping av olika anledningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Köra tung 3d-cad i mobiler haha. Du måste skämta!

Citat: (måste skala bilen från datorn),
Min dators prestanda är begränsningen och även om den enbart har 64GB ram så anser jag det ändå vara rätt så tung 3d grafik.. Sedan är kompression av skärmbilden och uppskalning som gör att det laggar.

*edit*

Nog pratat om mig. Min poäng är att iPhones är supersnabba för vanliga användare, sedan kan såna som mig som inte ens har iPhone kraften efter nedsänkningen klaga på Apple. (ja jag ska byta nall snart)

Permalänk
Musikälskare

Lycka till, Apple har en armé med advokater

Inget kommer att hända

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tänk er, man köper en svindyr traktor för att dra tunga lass ute på åkern. Sedan sänker tillverkaren motorkraften i en serviceuppdatering för att minska på motorslitaget. Så nu har du en perfekt hållbar traktor som inte går att använda för ditt ursprungliga syfte.

Om apple inte har reserverat för eventuella prestandasänkningar i köpeavtalet skulle jag tro att det vankas miljardstämning. Om inte så borde det. Spelar ingen roll om man kör krävande 3-d CAD eller bara smsar lite med frugan. Stora ändringar i mjukvara/prestanda borde alltid kräva godkännande av kunden. Får hoppas domstolen tycker likadant, annars är det ett stort bakslag för konsumenträtten.

Vad är nästa steg? Att tidsbegränsa appar? Sänka nätverkshastighet för vissa hemsidor? Skönt att man har styrt undan Apple för länge sen..

Visa signatur

Asus Prime Z370-A | Intel 8700k @ 4700mhz |16gb DDR4 3200mhz |Samsung 960 Evo | Asus Strix ROG 1080ti

Permalänk
Medlem

Tycker mest det är skumt att de i samband med en OS uppdatering gör detta?
Det måste väl vara väl känt sedan länge för Apple att problem med kortvarig högströmförbrukning och dåliga batterier kan påverka telefonen, t.ex. vid kyla etc. Att det inte från början funnits inbyggd hantering för detta, utan något som lagts in i en OS uppdatering flera år senare tyder mer på dålig hantering av hela problematiken ifrån Apples sida. Varför varnar inte telefonen om batteriets skick? T.ex. bärbara datorer brukar börja gnälla att batteriet är i dåligt skick och bör bytas.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP