Uppgradera från ett gtx 680, till?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från ett gtx 680, till?

Tjenare Swec!

Funderar på att införskaffa mig ett nytt eller nytt-beg grafikkort. Sitter i dagsläget på följande spec:
Intel i5 3570k klockad 4.5ghz
16gb ram
Gigabyte 680 gtx windforce

Spelar i princip bara pubg, men lite smått o gott annat infaller givetvis. Spelar i 1080p.
Känner att burken börjar bli rostig, men om jag förstått det rätt så fungerar processorn fortfarande helt ok med 10xx-serien. Så nu vänder jag mig till er här ute, vad skulle ni rekommendera? Elgiganten hade 1060 för 1888:- respektive 2490:- beroende på 3gb eller 6gb. Har även ett presentkort på Netonnet på 500kr om det skulle finnas ngt vettigt där?
Tänker mig prisklassen 2000-3000:-

Tack på förhand och god fortsättning!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

980Ti kan du hitta i 2000kr-klassen om du tittar begagnat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

980Ti kan du hitta i 2000kr-klassen om du tittar begagnat.

Bättre alternativ än 1060 6gb?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Khazod:

Bättre alternativ än 1060 6gb?

ja, 980Ti presterar bättre.

https://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-106...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Se om det går o jaga ikapp ett då

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla på marknaden och tradera så kan det finnas lite

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Du får snarare betala uppåt 3000:- för 980 ti. 1060 3gb ger bäst pris/prestanda om du köper nytt. Men själv skulle jag kanske kört på 6GB versionen ändå. Samtidigt beror allt lite på om du tänkt uppgradera längre fram igen? Snart släpps volta för konsumenter. Inom något år kanske du blir sugen på coffee lake och något ur volta-serien. Då skulle det kanske vara bra att inte ha lagt allt för mycket på grafikkort just nu. 1900:- för ett gtx 1060 är ändå ett rätt bra pris. Hade du tänkt behålla kortet lite längre så kanske 6GB versionen är att föredra. Förvisso är gpun för slö för att dra nytta av 6GB, men 3GB är ändå gränsfall och enligt mina erfarenheter så har det alltid lönat sig att köpa kort med dubbel vram även om det just nu inte är så stor skillnad mellan 3 och 6gb.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du får snarare betala uppåt 3000:- för 980 ti. 1060 3gb ger bäst pris/prestanda om du köper nytt. Men själv skulle jag kanske kört på 6GB versionen ändå. Samtidigt beror allt lite på om du tänkt uppgradera längre fram igen? Snart släpps volta för konsumenter. Inom något år kanske du blir sugen på coffee lake och något ur volta-serien. Då skulle det kanske vara bra att inte ha lagt allt för mycket på grafikkort just nu. 1900:- för ett gtx 1060 är ändå ett rätt bra pris.

Det är såpass. Kanske finns något 1060 6gb på Netonnet , har 500kr presentkort där så kanske skulle gå för ett 6gb ändå då.

Permalänk
Medlem

@Khazod: ja, får du det här kortet för 2000:- med din rabatt så är det svårslaget. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Vet inte hur kylaren är, men GTX 1060 är både rätt strömsnålt och blir inte speciellt varmt. Så dey borde vara good enough. Lägg till 200:- om du vill ha modellen med 2 fläktar. Eller så köper du ett kort hos elgiganten och lägger de där 500:- plus lite till på en SSD. Snabbt lagringsutrymme kan man aldrig få tillräckligt av?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Khazod: ja, får du det här kortet för 2000:- med din rabatt så är det svårslaget. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Vet inte hur kylaren är, men GTX 1060 är både rätt strömsnålt och blir inte speciellt varmt. Så dey borde vara good enough. Lägg till 200:- om du vill ha modellen med 2 fläktar. Eller så köper du ett kort hos elgiganten och lägger de där 500:- plus lite till på en SSD. Snabbt lagringsutrymme kan man aldrig få tillräckligt av?

Får fundera här under dagen! Blir bara grafikkort resten är okej

Permalänk
Medlem

Hör av dig om du är sugen på att sälja ditt 680, skulle ev. kunna tänka mig att köpa det om priset är rätt till min extra lan dator:)

Permalänk

om du ska lira i 1080p utan 144hz så kör på gtx 1060 6GB så blir du nog nöjd :), GTX 1060 3GB är inte ens samma kort egentligen dom är ganska nedskalade, skulle vart gtx 1060 3GB och gtx 1060ti 6GB i min mening en ja vad vet jag x)

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Hör av dig om du är sugen på att sälja ditt 680, skulle ev. kunna tänka mig att köpa det om priset är rätt till min extra lan dator:)

har skickat pm till dig!