Permalänk
Medlem

köp av kontorsstol

hej, funderar på att köpa gamingstol/kontorsstol, blir nog en dx racer
eller denna https://www.projectxoffice.co.uk/storm-grey-elastane-designer...
men ingen aning om hur den är, blev intresserad av den när jag kollade på https://www.youtube.com/watch?v=dRYsBqPfP9w, kanske håller längre än vad en dx racer gör.

vad skulle ni valt ?

// JONAS

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hypen kring gamingstolarna som uppstått på senare år. Det känns som att man numera stämplar allting med "gaming" och alla blir alldeles till sig. De ser coola ut, det är väl det i så fall. Har en kompis som köpte en DX-Racer (eller liknande) och den har spruckit i flera sömmar efter bara 1-2 år.

Mitt råd är att satsa på en riktigt bra kvalité-kontorsstol som man kan ha i många många år, och samtidigt stödja ryggen på ett bra sätt. Kan vara smart att kolla begagnat, då nypriserna på dessa ofta är 10.000kr och uppåt.
Jag har nu haft en Kinnarps 8000 (bildlänk) i fyra år nu, och det är den bästa stolen jag suttit på. Flera av vännerna som provsuttit den blir imponerade av komforten, då den inte ser särskilt speciell ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Jag förstår inte hypen kring gamingstolarna som uppstått på senare år. Det känns som att man numera stämplar allting med "gaming" och alla blir alldeles till sig. De ser coola ut, det är väl det i så fall. Har en kompis som köpte en DX-Racer (eller liknande) och den har spruckit i flera sömmar efter bara 1-2 år.

Mitt råd är att satsa på en riktigt bra kvalité-kontorsstol som man kan ha i många många år, och samtidigt stödja ryggen på ett bra sätt. Kan vara smart att kolla begagnat, då nypriserna på dessa ofta är 10.000kr och uppåt.
Jag har nu haft en Kinnarps 8000 i fyra år nu, och det är den bästa stolen jag suttit på. Flera av vännerna som provsuttit den blir imponerade av komforten, då den inte ser särskilt speciell ut.

Jag förstår inte hypen med Kinnarps. Hade en 8000 tidigare, en 6000 nu (bara står här typ), inte alls sköna att sitta i någon av dom.
Sen sitter jag inte rakt upp och ner heller så kanske därför sådana stolar är skräp för mig.
Sitta med fötterna i marken, 90 graders vinkel på benen, rakt i ryggen med ryggstöd etc. Sitter folk så?

Jag har ex fötterna på en pall vilandes, sitter ofta med ena underbenet under andra låret osv.

Sen är DX racer inte sköna för mig heller just pga vingarna på sätet då jag inte kan sitta som jag gör med dom där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Har en kompis som köpte en DX-Racer (eller liknande) och den har spruckit i flera sömmar efter bara 1-2 år.

Så var det en DX-Racer eller inte?
Jäkla skillnad på en bra gamingstol som DX-Racer/Corsair T1 för ~3000:- och en Mission SG från Netonnet för 1200:-.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har en DX hemma jag köpte för 1490:- på nån rea och det är den absolut bästa stol jag suttit i sett till pris/komfort.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag förstår inte hypen med Kinnarps. Hade en 8000 tidigare, en 6000 nu (bara står här typ), inte alls sköna att sitta i någon av dom.
Sen sitter jag inte rakt upp och ner heller så kanske därför sådana stolar är skräp för mig.
Sitta med fötterna i marken, 90 graders vinkel på benen, rakt i ryggen med ryggstöd etc. Sitter folk så?

Jag har ex fötterna på en pall vilandes, sitter ofta med ena underbenet under andra låret osv.

Sen är DX racer inte sköna för mig heller just pga vingarna på sätet då jag inte kan sitta som jag gör med dom där.

Skulle nog säga att skillnaden mellan en "gamingstol" och en kontorsstol är att kontorsstolen är framtagen för att folk ska kunna sitta i de 8h om dagen och 340 dagar om året, medan en DX racer ska vara snygg och skön i medellånga gamingtillfällen. Så om man sitter mycket vid datorn så har ändå kinnarps inte bara komfort i stunden i tanken, utan kanske en lite över medelkomfort. Det resulterar inte i bra ergonomi vid långa tillfällen, men kanske inte behövs om man inte gamear superduper mycket.

Se bara till när ni köper stol att sittkudden inte är tokmjuk, den blir nedsutten snabbt och då sitter man rätt på spånskivan...

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vollmilch:

Skulle nog säga att skillnaden mellan en "gamingstol" och en kontorsstol är att kontorsstolen är framtagen för att folk ska kunna sitta i de 8h om dagen och 340 dagar om året, medan en DX racer ska vara snygg och skön i medellånga gamingtillfällen. Så om man sitter mycket vid datorn så har ändå kinnarps inte bara komfort i stunden i tanken, utan kanske en lite över medelkomfort. Det resulterar inte i bra ergonomi vid långa tillfällen, men kanske inte behövs om man inte gamear superduper mycket.

Se bara till när ni köper stol att sittkudden inte är tokmjuk, den blir nedsutten snabbt och då sitter man rätt på spånskivan...

Dx har ju iallafall möjlighet att jusera sig på många sätt iallafall jämfört med t.ex. markus som rekommenderas väldigt ofta. En ryggkudde hälften så tjock på DX samtidigt och möjlighet att ändra bredden på armstöden hade varit underbart

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Dx har ju iallafall möjlighet att jusera sig på många sätt iallafall jämfört med t.ex. markus som rekommenderas väldigt ofta. En ryggkudde hälften så tjock på DX samtidigt och möjlighet att ändra bredden på armstöden hade varit underbart

Tror markus rekommenderas ofta för att det är en bra stol för pengarna. Är det en bra gamingstol? Upp till var och en. Men den fungerar utmärkt som kontorsstol och skulle kunna liknas vid en budget kinnarps. Sen är smaken som baken (hehe) finns ingen ultimat stol så om man har möjlighet skall man alltid testa!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Om pengarna finns så är RH Logic 400 den klara vinnaren. Jävlar vilken stol! Vi hade sånna på jobbet när jag satt på larmcentral i 12-timmarspass. Krävs att du tittar på en guide om hur den ska ställas in, men sen är det bara att sitta sig fram till pensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag förstår inte hypen med Kinnarps. Hade en 8000 tidigare, en 6000 nu (bara står här typ), inte alls sköna att sitta i någon av dom.
Sen sitter jag inte rakt upp och ner heller så kanske därför sådana stolar är skräp för mig.
Sitta med fötterna i marken, 90 graders vinkel på benen, rakt i ryggen med ryggstöd etc. Sitter folk så?

Jag har ex fötterna på en pall vilandes, sitter ofta med ena underbenet under andra låret osv.

Sen är DX racer inte sköna för mig heller just pga vingarna på sätet då jag inte kan sitta som jag gör med dom där.

Har en ur 9000-serien och det kvittar hur jag sitter/ligger i stolen med fötterna på ett datorchassi, så känns det skönt och avlastande för ryggen. Sitter ibland hela dagarna, förutom korta matuppehåll och är ändå inte trött i ryggen efteråt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har en ur 9000-serien och det kvittar hur jag sitter/ligger i stolen med fötterna på ett datorchassi, så känns det skönt och avlastande för ryggen. Sitter ibland hela dagarna, förutom korta matuppehåll och är ändå inte trött i ryggen efteråt..

Jag halvligger, alltid fötterna på något eller sitter som jag skrev ovan osv. Får aldrig ont i ryggen, och jag extremt otränad.
Detta med en ikea markus, innan hade jag ett gäng ikea verner/galant (förutom dessa kinnarps som jag aldrig gillat)
Jag gillar dom mer breda stolarna osv. Så vet inte om det spelar så stor roll vad man har för stol
Och jag har suttit betydligt mer än 8h om dagen i dessa billiga stolarna i perioder.