Permalänk

Modmic 5 Dåligt ljud

Så plockade upp en Modmic 5 till mina Philips Fidelio x2or igår och ljudet är mycket sämre än vad jag förväntade mig, jag har en audio technica at2020 som jag brukar köra med men eftersom jag flyttar på min dator väldigt mycket så är det skönt att kunna ha en mikrofon som sitter direkt på hörlurarna. Modmikrofonen går just nu in i mitt moderkort vilket är troligen varför ljudkvalitén är så dålig så jag skulle behöva rekommendationer till någon billig USB ljud adapter som jag skulle kunna använda mig av, tackar.

Permalänk
Inaktiv

Spela in ett litet klipp och dela så vi får höra om de låter som de ska eller ej.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kommer inte få särskilt mycket bättre ljud med en usb-adapter.
Kaaanske om du kör den via en mic-preamp och/eller mixer.. Men jag är tveksam.
Modmic kostar vadå, 250:-, din AT2020 kring 1000-1500 (XLR eller USB). Du kommer inte få samma ljud.
En mer mobil lösning är väl att köra med en lavalier (myggmikrofon) men det känns nå jävulskt bökigt. Oavsett kommer du nog behöva en mixer. Och då blir setupen betydligt krångligare än vad du har nu.
Nån annan kanske har bättre input men jag ser inte hur en modmic kommer låta bättre än vad dina testklipp gör. Tycker du att din låter sämre än andras som spelat in? I sådana fall är det väl bäst att få den utbytt. Personligen tycker jag det låter som en helt vanlig headset mic. Fullt duglig till TS/Mumble, risig i princip alla andra fall.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

Jämfört med en BoomPro eller andra mics så låter den väldigt dåligt med det är eftersom den tar upp lite omgivande ljud.

Permalänk

@Sinery: Jag tror en stor anledning är mitt moderkort dock där den är inkopplad, jag hade testat mina framportar också men de har inte fungerat ända sedan jag installerade mitt nya grafikkort.

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du?

Permalänk

@Ketric: Ett gammalt B85M-G43

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet är nog ett ljudkort eller ett externt, lär dock kosta men se det som en investering!

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=IMVBqPi8EUI

Strax efter 10min kör han ett ljudtest, bättre än så kommer en modmic inte leverera. Orättvist att jämföra den med en condenser mic för 4x priset.

Den låter iaf. flera gånger bättre än skräpet som sitter på gamingheadset.