Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Det finns fler och fler som har luftkylning på cpu och AIO på grafikkorrtet och som vill ha radiatorn i toppen. Väldigt få testare mäter avståndet mellan moderkortets topp och toppen på chassiet.
Är detta något ni kan implementera lite tydligare i era tester framöver?

I princip anta en D15 kylare med en 240 radiator i toppen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tycker priset gör detta chassi lite udda, nog för att det säkert erbjuder en genomtänkt och funktionabel design, men är ju nästan uppe i premium lådor nu, då duger det IMO inte med en 6 generationer gammal plastfront. Är ju nästan i samma prisklass som phantek evolv atx som är i 3mm alu.

Såg dessutom ut som det var lite onödigt djupt?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att de har börjat med "DLC" till chassin också, längtar efter USB-C-paketet!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Som om ett H440 och ett R5 skulle få ett barn.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker priset gör detta chassi lite udda, nog för att det säkert erbjuder en genomtänkt och funktionable design, men är ju nästan uppe i premium lådor nu, då duger det IMO inte med en 6 generationer gammal plastfront. Är ju nästan i somma prisklass som phantek evolv atx som är i 3mm alu.

Håller med - priset känns lite väl högt tilltaget. Får se hur om chassit verkligen kommer ligga där sen i handeln.

Nu när jag kollat på några bilder så börjar jag undra om inte fronten är lite väl restriktiv också.
Det har varit ett problem på många Define-lådor, men tror den här varken är bäst eller sämst hittills...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ska det vara ett "Volvo-chassi" så måste ju 5.25"-platsen finnas där, dock tycker jag det känns dyrt för vad man får. Som det är nu så är nog "Svensson-gamer-chassit" mer Define C eller define S.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns power-lampan fortfarande bara i blått?
Jag önskar att de kunde ha gjort den RGB. Att uppgradera den till en RGB-lysdiod och stoppa in en vridomkopplare för att välja färg skulle inte kostat många ören.

Förresten tycker jag det är synd att det fortfarande inte finns någon Nano C - variant.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mycket vettigare chassi för den överväldigande majoriteten av alla som inte redan vet exakt vad de behöver för chassi (för att de t ex har massvis med hårddiskar som måste sitta i datorn).

Kunde ha chassi med max 40cm i höjd och cirka 40cm djup

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50219044/

det är hyllorna därnere som ställer till med denna begränsningen och ville inte byta moderkort så det vara bara Define C av alla chassin på inet med dessa mått som fick plats med mina nuvarande komponenter, har ju en cpu kylare som ligger sådär 160mm över moderkortet med.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo, jag tänkte samma. Mailade FD och ställde frågan, kan återkomma med svar.

Ja snälla återkom med svaret :).

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med i chassi-svängen alls men om jag vill köpa ett nytt chassi idag (det är dags nu. Har ett obsidian 650d som börjar kännas gammalt) som är tyst, inte blir alltför varmt och rymmer rm750x, ett 980 och atx moderkort med en noctua dh15; är det hopplöst att hitta något under 1000kr? Bryr mig inte om utseendet som rgb-lampor och fönster, utan vill bara ha något tyst och funktionellt som jag kan gömma under skrivbordet. Är det här chassit som gäller?

Permalänk
Medlem

@justabit
Tycker du ska titta på define r4/r5/c/s istället, tycker prislappen är en aning saftig om man bara vill ha ett chassit som funkar som i ditt fall.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ja det var ju en jävla skillnad från föregående modell. Dom får passa sig så det inte blir för färgglatt bara.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att sweclockers började testa olika radiatorkombinationer i sina chassirecensioner. Visst, Fractal har inkluderat diagram som visar vad chassit stödjer men dessa förutsätter ofta att man endast använder en radiator och inte flera.

R6an stödjer en 420 i topp och en 360 i fronten men nämner inte om man får in båda samtidigt och isåfall i vilka tjocklekar. Nåt att tänka på i framtida recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Tack! Får ta och kika på det. Finns så otroligt många chassin på prisjakt att jag ärligt talat känner mig lite vilsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Skulle gärna se att sweclockers började testa olika radiatorkombinationer i sina chassirecensioner. Visst, Fractal har inkluderat diagram som visar vad chassit stödjer men dessa förutsätter ofta att man endast använder en radiator och inte flera.

R6an stödjer en 420 i topp och en 360 i fronten men nämner inte om man får in båda samtidigt och isåfall i vilka tjocklekar. Nåt att tänka på i framtida recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt och hållet. Vattenkylning och custom loop närmar sig mainstream, för att inte tala om EK´s nya fluid kit och så vidare

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Enligt Gamers Nexus.. köpa den och sedan kasta frontpanelen...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jonas kabeldragning såg ut som han gav upp hoppet just där. Som vanligt snygga chassi ifrån Fractal Design, blev lite sugen men tro att man stanna kvar på R5:an ändå.

Haha. Äsch, det är ju ändå på baksidan och det syns inte. Så länge det går att stänga sidoplåten spelar det ju inte så stor roll.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mycket vettigare chassi för den överväldigande majoriteten av alla som inte redan vet exakt vad de behöver för chassi (för att de t ex har massvis med hårddiskar som måste sitta i datorn).

Om man inte vet vad man ska ha i chassit är define C kass. Eftersom det är begränsat i hur långa nätdelar du kan ha och ska du ha radiator i fronten får man passa sig för att välja tjocka eller köra pnp. I alla fall om man har ett hyfsat långt grafikkort.

@Dreijer om man bygger till sig själv kanske men bygger man åt någon annan är det ju bra om det inte ser ut som skit tycker jag i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker inte att det är något fel på HardwareCanucks eller deras recensionsvideor, men min åsikt om professionalism skiljer sig där; där tycker jag att Jonas gör det bättre. Det är hans videor jag genuint längtar efter. Allt onödigt bling är borta.
Om HardwareCanucks är chassin har de härdat glas, de har LEDs och reklamstickers.
Då vore Sweclockers snygga, stilrena och något man inte skäms över att bjuda hem en dejt, om de skulle få syn på den.

Jag ser gärna att det fortsätter så.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då har vi väldigt skilda åsikter.

HardwareCanucks video är välproducerad nog att kunna visas på TV under primetime medans Jonas video kanske snarare befinner sig på liknande nivå som en unboxing video på YouTube. Jonas videos har sin charm dock och han tar ibland upp saker som ingen annan gör. Gillar hans inställning till RGB m.m.

Men där Jonas hänvisar till manualen om man vill veta mer om radiatorplacering etc. samt klipper bort monteringsbiten så visar HardwareCanucks videoklipp på så gott som alla moment, passningsform med olika fläktar/radiatorer, knappar, hur det går till att öppna luckor expansionsplatser osv.
På deras 10 minuter korta video så fick jag mer information om chassit än Jonas 40 minutersvideo.
Det är enligt mig en många gånger högre kvalitet på produktionen och ett kännetecken för professionalism. Jag är dock inte ute efter att gnälla utan det var min positiva kritik. Är ingen intresserad av den typen av produktion annat än jag så är det väl inte så mycket att bry sig om.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Fin recension. En till som vägrar ge upp 5.25" platsen. Så länge strömmad video fortsätter hålla låg kvalité jämfört med köpe, lånad eller hyrd blu ray kommer jag ha en läsare i min burk. Skönt också de gånger det behövs, kunna bränna ned innehåll till de som inte riktigt anpassat sig till nymodigheter.

nas, hårddiskar, usb minnen och molnet i all ära, men man måste då hushålla med utrymmet, inte så lätt att bara tömma och glömma

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

@justabit:
Om du inte verkligen behöver några av nyheterna i Define R6 och 5,25" platser eller plats för massa mekaniska diskar så hade jag valt Fractal Define S för 799:-. Bra ljuddämpat chassi som bygger på R5 fast helt rensat på insidan. Endast lite onödigt mycket plats om man inte kör med radiator skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser lovande ut, förutom att jag tycker dom kunde designat glasluckan lite snyggare.

ang DVD/BluRay spelare så borde det nästan vara intressant igen med tanke på att spelen idag ligger runt 50GB, vore nästan skönare att ha en Bluray skiva att installera ifrån äv tanka via nätet. Men bara nästan, och storlekarna kommer ju öka. Så vem vet!

Tycker det är intressant hyr Microsoft lyckats pressa in alla komponenter i Xbox One X som nästan har liknande prestanda som dyra speldatorer på en så liten yta vs PC chassin!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha ett ventilationsgaller på toppen av mitt R5,finns den någon som kan tipsa om nåt liknande som detta?

Jag stör mig på att det är öppet till fläktarna och sedan att det dämpar ljudet något.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

USB Type-c i fronten borde ju vara standard på ett så pass dyrt chassi lanserat sent 2017 utan att behöva köpa till för 300Kr.

I övrigt verkar det få toppbetyg på många recensioner. Dessutom kom många recensioner ut idag vilket Fractal Design har skött riktigt bra. Varenda större sida verkar ha fått ett eller flera exemplar (förutom Nordichardware?).

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat som vanligt Jonas. Enda önskemålet jag skulle ha är att man någon gång får vara med och se när ni monterar och allt. Du sa att det gick smidigt men kan vara kul att se en så bra produktion som ni ändå gör stoppa i komponenter. Stort tack.

Sen måste jag få säga att jag gillar att man kan byta front I/On, de enda problemen jag haft genom åren på allt från R3 till dagens R5a är att USB-kontakten till slut börjar ge upp.

God Jul till er alla!

Permalänk
Inaktiv

Även om det känns som att FD faktiskt tänkt till lite så finns det ändå en hel del brister och tveksamheter. Jag har en FD R5 Blackout och ser förvisso en del förbättringar men inget som gör att jag önskar att jag valt denna istället. För att ha ett pris som mer ligger i premium-segmentet så är det för mycket saker som fattas. Bra att PWM-hubben är med men avsaknad av PCI-e extender samt att frontpanelen saknar USB-C känns illa, bättre bara invänta denna.

Hade jag köpt ATX-chassi idag hade jag köpt denna på rea för runt 1000-lappen. Annars Antecs P110 Lucce som känns mer premium. Men så har jag alltid föredragit Antec också.

Permalänk

Har fractal samma koncept som volvo? Ser likheter r5-r6 och v70-v90. Större, dyrare och bättre. Inget fel med det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker inte att det är något fel på HardwareCanucks eller deras recensionsvideor, men min åsikt om professionalism skiljer sig där; där tycker jag att Jonas gör det bättre. Det är hans videor jag genuint längtar efter. Allt onödigt bling är borta.
Om HardwareCanucks är chassin har de härdat glas, de har LEDs och reklamstickers.
Då vore Sweclockers snygga, stilrena och något man inte skäms över att bjuda hem en dejt, om de skulle få syn på den.

Jag ser gärna att det fortsätter så.

Jag håller verkligen med, och Jonas ger så mycket synpunkter på små detaljer och förklarar så mycket hur han tänker på ett sätt som känns personligt.
Canucks videos tycker jag ofta känns som snyggt filmade och klippta instruktions-/manual-videos.
Sweclockers känns mer som en personlig recension.

Jag kan förstå om en tycker informationen ifrån Canucks är viktigare för en, men för mig är Jonas detaljgenomgång det som ger mig något.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som en nedgradering. Färre platser för HDD och ODD, ingen sidofläkt för grafikkort. Mer flum och mindre verkstad.

Angående videorecensioner föredrar jag Jonas stil över allt annat, och han gör det exceptionellt bra tycker jag. Dessutom tycks han vara den enda som har den stilen numer. Möjligen kan AdoredTV jämföras de få gånger det recenseras något där.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian