Vad har Sweclockers för Appleburkar?

Permalänk
Medlem

Vad har Sweclockers för Appleburkar?

Faller för trenden och skapar en sån här tråd. Kul att veta vilken Apple-produkt som Sweclockarna sitter och ruvar på!

På jobbet så är jag påtvingad en MacBook Pro, och har därför lärt mig att programmera i den miljön. När jag fick chansen att skaffa en Mac hem till grottan så slog jag till och är hittills positivt överraskad! Skönheten är en 2009 Mac Pro med dubbla E5520 och 16GB RAM, plus ett passivt Nvidia GT610. Den duger som utvecklingsmaskin för tillfället, men den går som tur är att uppgradera ganska våldsamt för mer eller mindre inga pengar

Vad kör ni för maskiner och vad använder ni dom till?

Permalänk
Medlem

jag har den äldre silvriga varianten av mbp 13" som jag köpte januari 2016. använder den för slösurf i sängen och soffan samt för att ha med mig till föreläsningar och liknande.

har haft den ett tag nu och är fortfarande väldigt nöjd. det är min första mac men tog inte speciellt lång tid att lära sig. skärmen är trevlig, styrplattan är helt fantastisk och tangentbordet är helt ok. sedan är den snygg, känns bra att hålla i och någorlunda tunn och lätt.

främst är jag nöjd med batteritiden som är väldigt imponerande, klarar mig utan problem genom dagen utan att dra med mig laddare som jag ser många andra runt mig göra.

inte mycket kraft under huven dock och kylningen är dålig, försöker man spela spel så går processorn upp till 90-100c. som tur är gör jag inget tungt på den så det gör inte så mycket i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Imac 2013 27 tums 24 gb minne kör surf och all fotohantering/redigering då jag fotar mycket, sen en gammal macbook från 2010 som jag uppgraderat minne samt satt i ssd så den rullar bra till surf o enklare saker

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

En PowerMac G5 2GHz (2 proppar då)
En 13" Macbook Air 2012 (Ivy Bridge i5 1.8GHz)
Och nu en Macbook Pro 2015 (Broadwell i5 2.9GHz)

Macbook har då varit mitt val av bärbar sedan 2012 då. Den används mest i praktiken som dokumentsamlare och mejlmaskin för jobbet. Men den har tillräckligt med sprutt i sig att använda för enklare After-Effects projekt.

Det finns i dagsläget inget som egentligen håller mig till att behöva en MacOS burk längre . Annat var det förr då Final Cut Pro 7 var ett viktigt och kraftfullt program. Gillar dock fortfarande den smidiga styrplattan och att swipa runt mellan massa olika virtuella desktops och fullscreensappar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

En PowerMac G5 2GHz (2 proppar då)
En 13" Macbook Air 2012 (Ivy Bridge i5 1.8GHz)
Och nu en Macbook Pro 2015 (Broadwell i5 2.9GHz)

Macbook har då varit mitt val av bärbar sedan 2012 då. Den används mest i praktiken som dokumentsamlare och mejlmaskin för jobbet. Men den har tillräckligt med sprutt i sig att använda för enklare After-Effects projekt.

Det finns i dagsläget inget som egentligen håller mig till att behöva en MacOS burk längre . Annat var det förr då Final Cut Pro 7 var ett viktigt och kraftfullt program. Gillar dock fortfarande den smidiga styrplattan och att swipa runt mellan massa olika virtuella desktops och fullscreensappar.

Vad har du PowerMacen till idag?

Permalänk
Medlem

Sett till användningstid är nog min Macbook Air 13" (mid-2013) mer soffsurf än vad den är skoldator. I skolan används den till programmering i diverse IDE:er, pdf-läsning och inlämningsuppgifter i LaTeX. Hittills har jag kunnat köra alla programvaror på utbildningen native i macOS så har inte behövt köra några virtuella maskiner alls. All övrig tid används den till surf och musik. Flyttade rätt nyligen och har inte orkat flytta hit TV:n ännu så den används även en hel del till mediakonsumtion.

Har viljat gå över och köra macOS som desktop i flera år nu, men väntar fortfarande på att Mac mini ska få sig en uppgradering

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Afrasbaba: Ja det känns som att Apple har glömt bort att dom har fler stationära datorer än iMac.

Permalänk
Medlem

En Dual PowerMac G5'a som tyvärr har nVidia grafik.
Med ATI grafik kan man ju köra MorphOS.

Permalänk
Medlem

har använt MacBook sedan många år tillbaka, just nu en Macbook Pro 2015, i5 2.9GHz, 16gb ram

Permalänk
Medlem

Vad gäller bärbart har jag alltid kört Mac. Har haft 3 Macbook Pro:s inräknat den jag har nu. Det som är nice, förutom hårdvarans kvalite, är att de håller länge. Polare som köper PC-laptops behöver ju byta lite nu och då. Det som är synd dock är att de har blivit riktigt jäkla dyra numer. Ska man ha en Mac, bärbar 15” så är det vadå 28k ingångspris. Insane! Jag tyckte jag slog på stort när jag köpte 17”-versionen förut och betalade typ 25.

Permalänk
Medlem

Jag har endast en iPhone X och en iPad Pro (2017). På stationära kör jag dock främst MacOS, men det är en Hackintosh och ingen riktig Mac.

Om jag var ute efter en laptop och hade pengarna till det skulle jag gärna haft en MBP. Har använt dessa lite vid olika tillfällen och det är fantastiska maskiner. Lurade även på farsgubben en sådan när han letade ny dator, och efter mer än 20 år av Windows tycks han mycket nöjd (vilket såklart glädjer mig då jag inte vill lura på farsgubben något han ångrar).

Stationära Mac;ar känns tyvärr för eftersatta för mina krav. De funkar säkert skitbra för väldigt mycket, men jag vill ha en burk som är bra på allt. Så... kanske jag lättar på punglädret någon gång när MacPro blivit riktigt bra igen.

Permalänk
Medlem

Sitter på en macbook pro från 2011 som jag har lagt in mer ram minne på, tagit bort den gamla hårddisken och lagt in en ssd. Tog även bort den optiska enheten och la in en till ssd där.

Kommer ha min MCP tills den går sönder eller tills nästa version av MCP kommer. Personligen tycker jag att MBP är överlägst bästa laptopen med skön touchpad som ingen annan laptop har

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk

2015 årsmodell macbook pro 13" - i7, 16gb, använder den till allt möjligt
2015 årsmodell macbook pro 15" med dubbel grafik använder den till bl a final cut

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Har en MacBook Pro 2015 Core I7 och 16Gb ram.
Är väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Har en MacBook pro retina 13 tums late 2013. Tyvärr har den börjat krångla järnet och reservdelar till den är svindyrt. Får se hur länge till jag har kvar den.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

13" MBPr mid 2014, med 16GB RAM och 256GB SSD.
21" iMac late 2012, uppgraderad med 500GB SSD och 16GB RAM. Tuffar på hur fint som helst, trots åldern.

Under mellandagarna blir det de första Hackintosh-bygget

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Köpte förra sommaren en Macbook Pro 13" från Mid 2011 med en i7 @ 2,7Ghz, 4gb ram och så bytte jag ut HDD på 320gb till SSD på 250gb. Allt detta för ca 3000kr.

Flyter på som rena drömmen!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

En fyra år gammal Macbook Pro med Retina. Har aldrig återställt den och den funkar lika bra som när den var ny. Märker ingen skillnad i batteritid heller. Används mest för slösurf, fil och ev på jobbet.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

iMac 27" Late 2012
3,4GHz i7
24GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 680MX 2 GB
512GB SSD

En dator som rullar på mycket bra än. Bilden är under ett byte från Fusion Drive till SSD.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

En 2006 Mac Pro 2.1 med uppgraderade proppar och RAM. Den skall bli windowsserver.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och skriver på soffdatorn som råkar vara en Macbook Pro 2010 med i7:a, 8 GB Ram samt SSD och lagrings HDD där optiska enheten annars sitter.. annars är det bara en Ipad Mini och Iphone 7 här när det kommer till fallfrukt

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Haha.. hade en föreställning om att man inte var så Apple. Får tänka om:
iMac 27” 2011 där jag slängt in en SSD. När jag jobbar hemifrån gör jag det på den. Det är något speciellt med skärmen och miljön som gör det. Kan inte sätta fingret på det mer exakt.

MacBook Pro 13” 2011. Grabbens leksak även om den faktiskt fortfarande går att använda hyfsat med en ssd i.

MacBook Pro late 16 wo touch bar. Enklaste modellen som portabel jobb/slösurfande maskin. Jag äger den av framförallt två skäl utöver formfaktorn då: skärmen och pekplattan. Skärmen kan jag sitta med ute i högsommarljus och använd utan problem. Den pekplattan, alltså, det finns ingen konkurrens.

iPhones i överflöd och en iPad mini.

Utöver det här, en gaming-PC såklart. Fan vad skit man äger ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Sitter på en MBP Late 2016 3,1 GHz 512 GB som för nuvarande endast används av sambon för att slösurf och media. Välinvesterade pengar *host*

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Inaktiv

En powermac g4 och en grön imac g3!
Har ings moderna kvar.

Permalänk
Medlem

Har bara en Ipod shuffle Gen 1 som ligger i en låda ngn stans.

Mac Pro är, i min humla, fortfarande den snyggaste burken gjord. Inte den runda vill säga.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen en iPad pro 10,5" för studier. Väldigt smidig att ha med på lektioner för att föra anteckningar med Apple Pencil. Pluggar fysioterapeut så behöver inte ha med bärbar dator hela tiden. Väldigt trevlig att rita på också!

För övrigt första appleprodukten jag köpt sedan iPhone 4. Kommer troligtvis aldrig gå tillbaka till iPhone...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Förutom iPhones och iPads, så har jag en MBP 13" 2017 och en iMac 27" 5K inköpt 2016.
Ska sälja iMac:en, då jag vill ha en med ett VESA-fäste.. och det kliar i fingrarna efter nya iMac Pro.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

*Meninglöst inlägg raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hjälpsam

11" MBA (första) med C2D, resekompis och portabel surfburk. Mycket smidig och fantastisk nöjd med det köpet, har haft mycket nytta av den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har kört iPhone sen jag fick 4:an för ett flertal år sedan, just nu sitter jag på en sjua som jag är mycket nöjd med. Datorväg kör jag en MacBook Pro 15'' (mid 2015) med AMD GPU. Det är den första datorn från Apple som jag använt och kan säga att jag inte kommer att vända tillbaks till Windows när det gäller datorer för dagligt bruk exklusive spelande.

Köpte även en iPad (2017) som jag också är väldigt nöjd med, dock som med mycket annat så funderar jag ibland på om det var ett värt köp då jag redan hade en relativt smidig bärbar dator. Men jag ångrar inte köpet, även om man låser in sig mer och mer i ekosystemet.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.