Skulle skruva fast min nya NVMe 960 EVO men fick inte med någon skruv

Permalänk
Medlem

Skulle skruva fast min nya NVMe 960 EVO men fick inte med någon skruv

Hej!

Ja som rubriken lyder, jag trodde man fick med skruv till hdd'n, men där hade jag fel, tydligen ska man fått med en sån med moderkortet om jag fattar det rätt, jag har ett Z170 Pro Gaming moderkort. Jag har ingen aning om vart jag har lagt dom övriga skruvarna som blev över när jag byggde datorn, vart nånstans kan man få tag i sånna skruvar måntro? Exakt vilken skruv är det jag letar efter? Dom jag hittade hemma var alldeles för stora tyvärr.

Är det en sådan som är till höger på bilden nedan som är den korrekta?

https://i.stack.imgur.com/nvK5T.jpg

Vart får jag tag på sån isåfall?

Tack på förhand.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter den inte kvar i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Den till höger är korrekt, dock är distansen med på bilden och den ska redan sitta fast på moderkortet. Vilket även skruven bör göra.

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

@r3flex: Den brukar sitta på moderkortet. Där du fäster disken

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

hmm, nu var jag trött efter jobbet när jag skruva isär burken, men jag tror inte skruven satt där, utan enbart distansen. Kan inte ha missat ifall skruven satt där. Eftersom jag byggde datorn själv, så satte jag ju själv dit distanserna, dock bör skruven inte vara där, utan förmodligen har jag fått med den i en liten påse med moderkortet, då jag inte vet vart jag gjort av påsen med skruvarna som blev över, vet jag heller inte vart dom är just nu. Därav frågan, vart köper man skruv som passar?

EDIT: Tycker det är lite dumt att dom inte skickar med en liten påse med skruv när man köper hdd'n.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Det var en liten påse med skruv med till mitt z170i om det är någon tröst, så hittar du bara påsen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

hmm, nu var jag trött efter jobbet när jag skruva isär burken, men jag tror inte skruven satt där, utan enbart distansen. Kan inte ha missat ifall skruven satt där. Eftersom jag byggde datorn själv, så satte jag ju själv dit distanserna, dock bör skruven inte vara där, utan förmodligen har jag fått med den i en liten påse med moderkortet, då jag inte vet vart jag gjort av påsen med skruvarna som blev över, vet jag heller inte vart dom är just nu. Därav frågan, vart köper man skruv som passar?

EDIT: Tycker det är lite dumt att dom inte skickar med en liten påse med skruv när man köper hdd'n.

Jag har ett likadant kort, fick leta länge innan jag hittade påsen som följde med moderkortet.

Påsen låg i kartongen till moderkortet, gömt under ett normalstort dammkorn. Leta på du

Permalänk
Inaktiv

Bör ligga i moderkortskartongen någonstans. Dock hade det ju inte skadat om distans och skruv kunde skickas med SSDn. Är ju inte helt omöjligt att den försvinner.

Permalänk
Medlem

Jo jo, jag förstår att den ska ligga i en påse i moderkortslådan, men nu är det så att alla dom påsarna har jag tagit ur, och lär förmodligen inte hitta igen, vet inte vart jag lagt dom, så det jag behöver hjälp med är var jag kan fåtag på nya. Vart köper jag nya? Jag lär med 99% säkerhet inte hitta påsarna. Min moderkorts kartong var tom, har förmodligen plockat ur alla påsarna när jag byggde datorn, lagt nånstans där jag inte har en aning om. Så jag beställer helst nya om det går, bara jag vet var jag kan få tag på sådana skruvar som passar.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bör ligga i moderkortskartongen någonstans. Dock hade det ju inte skadat om distans och skruv kunde skickas med SSDn. Är ju inte helt omöjligt att den försvinner.

Brukar man inte få skruvar tillsammans med vanliga SSD:er?

Eller det kanske skiljer mellan alla tillverkarna också. De nya Z370-korten jag har sitter det iallafall inga distanser/skruvar förmonterade på... de ligger i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Brukar man inte få skruvar tillsammans med vanliga SSD:er?

Eller det kanske skiljer mellan alla tillverkarna också. De nya Z370-korten jag har sitter det iallafall inga distanser/skruvar förmonterade på... de ligger i lådan.

Har aldrig fått skruvar med varken HDD eller SSD.
Skruv(ar) med korrekt gänga medföljer alltid den pryl där HDD eller SSD skall monteras i.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Brukar man inte få skruvar tillsammans med vanliga SSD:er?

Eller det kanske skiljer mellan alla tillverkarna också. De nya Z370-korten jag har sitter det iallafall inga distanser/skruvar förmonterade på... de ligger i lådan.

Jag kan inte minnas att någon av mina SSD'er har haft skruvar med. Men en av alla hårddiskar jag köpt ska ha fått med en uppsättning skruv. Kan ha varit en idag smått antik Western Digital 80GB i 3,5" format.

Men när det är specialskruv så vore det ju bra med en extra uppsättning.

Permalänk
Skrivet av r3flex:

Jo jo, jag förstår att den ska ligga i en påse i moderkortslådan, men nu är det så att alla dom påsarna har jag tagit ur, och lär förmodligen inte hitta igen, vet inte vart jag lagt dom, så det jag behöver hjälp med är var jag kan fåtag på nya. Vart köper jag nya? Jag lär med 99% säkerhet inte hitta påsarna. Min moderkorts kartong var tom, har förmodligen plockat ur alla påsarna när jag byggde datorn, lagt nånstans där jag inte har en aning om. Så jag beställer helst nya om det går, bara jag vet var jag kan få tag på sådana skruvar som passar.

https://www.inet.se/produkt/8900494/skruvar-till-dator-50-pac... kanske är något?

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte, det där skruvkitet har bara vanliga hårddiskskruvar som är större än de som M.2 använder. Enligt denna diskussion är det en 3mm lång M2-skruv man ska ha. De verkar lite svåra att få tag på tyvärr, men har man tålamod så finns det mängder av dem på eBay (bara sök på "M2 3mm").

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Tyvärr inte, det där skruvkitet har bara vanliga hårddiskskruvar som är större än de som M.2 använder. Enligt denna diskussion är det en 3mm lång M2-skruv man ska ha. De verkar lite svåra att få tag på tyvärr, men har man tålamod så finns det mängder av dem på eBay (bara sök på "M2 3mm").

Haha, vi har läst samma tråd ser jag.

Hittade denna i slutet av den: https://www.amazon.com/GutsParker-M-2-Standoff-Screw-Drives/d...

Dyr som fan men då vet man vad man ska leta efter. Kanske finns billigare säljare på Amazon eller kanske kineserna har något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dyr som fan men då vet man vad man ska leta efter. Kanske finns billigare säljare på Amazon eller kanske kineserna har något vettigt.

Jo, det finns som sagt på eBay, t.ex. denna annons. 20st skruvar för mindre än 9kr, med gratis frakt Enda nackdelen är väl att man får vänta några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bör ligga i moderkortskartongen någonstans. Dock hade det ju inte skadat om distans och skruv kunde skickas med SSDn. Är ju inte helt omöjligt att den försvinner.

Skulle tro att HDD/SSD tillverkarna väljer att inte skicka med skruvar för att på så sätt avsäga sig ansvaret ifall kunden fuckar upp genom att montera felaktigt eller med fel skruv.

Säg tex. att någon använder en standard skruv där hdd'n fästs med vibrationsdämpande gummin eller genom ett tjockare alu gods/plast vilket gör att vanliga skruvar blir för korta men låt oss säga att disken sitter fast hjälpligt för att sedan släppa och skadas då är det rätt smidigt att inte ens behöva argumentera med kunden och istället lägga över det på chassi/mobo tillverkarna.

mera On'topic, här finns en löjligt dyr skruv med standoff; men du behöver bara själva skruven?
https://www.amazon.com/GutsParker-M-2-Standoff-Screw-Drives/dp/B06XBG1783

Hittade en ritning för m.2 ssd distanser och lite ironiskt verkar det som att den är M2 gänga på dem.
Ifall du inte hittar på annat sätt så säljer de en sats med 329 delar extra kortaste m2 skruven är 19mm lång men kan nog funka rent praktiskt med en distans så länge den inte sticker upp och tar i grafikkortet eller likn.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/montering/skruvsortiment-330-delar-p89071?gclid=CjwKCAiAvMPRBRBIEiwABuO6qXsYxGMFilVs_6adUv6FVlWKu7gY_eep_RcPjvG9fjW44wdqkcx7MRoCMMAQAvD_BwE

Permalänk
Medlem

@r3flex: Snabbkoll bara det ser inte ut så här att den redan sitter där, men på "fel" plats? Tänkte att det är lätt hänt om man har kvar allt i chassit och kablar o dyl. i vägen?

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

Skulle tro att HDD/SSD tillverkarna väljer att inte skicka med skruvar för att på så sätt avsäga sig ansvaret ifall kunden fuckar upp genom att montera felaktigt eller med fel skruv.

Säg tex. att någon använder en standard skruv där hdd'n fästs med vibrationsdämpande gummin eller genom ett tjockare alu gods/plast vilket gör att vanliga skruvar blir för korta men låt oss säga att disken sitter fast hjälpligt för att sedan släppa och skadas då är det rätt smidigt att inte ens behöva argumentera med kunden och istället lägga över det på chassi/mobo tillverkarna.

mera On'topic, här finns en löjligt dyr skruv med standoff; men du behöver bara själva skruven?
https://www.amazon.com/GutsParker-M-2-Standoff-Screw-Drives/dp/B06XBG1783

Hittade en ritning för m.2 ssd distanser och lite ironiskt verkar det som att den är M2 gänga på dem.
Ifall du inte hittar på annat sätt så säljer de en sats med 329 delar extra kortaste m2 skruven är 19mm lång men kan nog funka rent praktiskt med en distans så länge den inte sticker upp och tar i grafikkortet eller likn.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/montering/skruvsortiment-330-delar-p89071?gclid=CjwKCAiAvMPRBRBIEiwABuO6qXsYxGMFilVs_6adUv6FVlWKu7gY_eep_RcPjvG9fjW44wdqkcx7MRoCMMAQAvD_BwE

6 mm med insex. Även om skruven i sig är billig drar det iväg med moms och frakt, ca 150 kr totalt.

4 mm med stjärnhuvud. Lite billigare, men då får man 200 st...

Edit: 3mm med insex. Den här borde passa bäst. M2x3mm.

Permalänk
Medlem

Gå in på närmsta datorbutik (Inte storvaruhus utan dom mindre "Kom in, vi reparerar din PC" ställe) och fråga, de har alltid flera liggande och tar nog inte mer än en femma för den...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

@r3flex: Snabbkoll bara det ser inte ut så här att den redan sitter där, men på "fel" plats? Tänkte att det är lätt hänt om man har kvar allt i chassit och kablar o dyl. i vägen? http://edgeup.asus.com/wp-content/uploads/2015/04/Step-11.jpg

Ne, den sitter inte där, eftersom jag har byggt ihop datorn själv, så skulle jag märkt om jag sätt den där. Sitter nada där. Jobbar kompisen kanske hade en liggandes, eller så får jag väl åka ner till Inet butiken och fråga dom om dom har någon man kan få köpa antar jag.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Avstängd

kan kolla i förrådet och se om jag har ngn i någon av mina kartonger.. Borde ha orginal då jag ser att den inte sitter i moderkortet. Jobbar du möjligen i göteborg?

EDIT: Första påsen jag tog i var det! *Feeling lucky*

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Tackar alla för svaren ni har givit mig. Nu så här på en lördag pigg och nyvaken, så börjar jag givetvis kika efter den där lilla påsen igen. Skäms lite när jag inser att trött efter jobbet har jag kollat i min gamla moderkorts låda, haha. Hittade min nuvarande moderkortslåda och i där låg alla dom påsar med skruvar jag ej använt mig av. Så här såg det ut, och så här blev det efter

https://imgur.com/a/H7PBk

EDIT: Tack @Genx031 för du var snäll och letade igenom ditt förråd för o hjälpa mig, var vänligt ändå Det löste sig, men stort tack för intresset! God Jul på er alla

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Avstängd

@r3flex: ja, huvudsaken var ju att det löste sig!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har aldrig fått skruvar med varken HDD eller SSD.
Skruv(ar) med korrekt gänga medföljer alltid den pryl där HDD eller SSD skall monteras i.

Skrivet av anon5930:

Jag kan inte minnas att någon av mina SSD'er har haft skruvar med. Men en av alla hårddiskar jag köpt ska ha fått med en uppsättning skruv. Kan ha varit en idag smått antik Western Digital 80GB i 3,5" format.

Men när det är specialskruv så vore det ju bra med en extra uppsättning.

Jag har fått med skruvar när jag köpt "vanliga" mekaniska diskar. Brukar ligga fyra skruvar i en liten påse. Har en hel hög sådana liggande.