Oculus har fortsatt stark tro på virtuell verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poiarn:

Även jag köpte en Oculus i somras och jag upplever samma sak..

Tekniken är definitivt bra nog och alla bekanta som har fått testa min Rift blev väldigt imponerade.
Men ändå funderar jag på att sälja den.. Är trött på alla 30 euro demos med 2 timmars speltid eller alla låsta AAA-titlar (RE7, F4, DOOM, etc.). Hade det inte varit för att jag kör bilsimulator hade skiten legat ute på blocket nu.

Känner samma sak men assetto Corsa i VR är de som gör att jag behåller den och hoppas att även AAA titlar blir tillgängliga på alla plattformar tids nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockee86:

Nej de e sant. Men de känns som VR är lite känsligt än så länge och inte tillräckligt etablerat för att hålla på med dumheter som att dela marknaden på de viset. Vill hellre se konkurrens på bäst hårdvara och pris. Jag gillar vr och vill att de stannar och utvecklas 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

NES och PSX var också nyheter för inte så länge sedan

edit: Men håller med dig, därför vi enbart kör SteamVR och skiter i Oculus home för vårt spel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft både en Oculus DK2 och nu en CV1. Dem har båda använts flitigt till flertalet bilsimulatorer, skulle kännas jäkligt svårt att gå tillbaka och köra på en vanlig skärm igen. Spelade också nyligen igenom Lone Echo och visst fasen funkar VR grymt till storytunga AAA titlar. Problemet är att kundbasen är såpass liten och därav intresset för att utveckla dessa spel begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

En bra skärm kostar minst 5k, gärna runt 8k för det ska bli bra. Folk har inget problem köpa dessa. Jag förstår inte varför folk vill se lågkvalitets VR för någon tusenlapp

När man kan spela alla spel på en vanlig skärm så blir dom 5000 kronorna lite lättare att lägga, även om jag tror att 5000:- är på tok för dyrt för en sjukt stor majoritet ändå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: Räkna sedan in att ett VR headset med optik, tracking osv är 100 ggr mer komplext och R&D kostar så mycket mer så är det ganska billigt även med runt 10k för grejerna. Jag ser hellre ett headset för 15k i gen2 med riktigt bra bildkvalitet (framförkt allt svartan då den är ett skämt både på vive och rift) än ett för 2k men knappt bättre än det vi har idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@ClintBeastwood: Räkna sedan in att ett VR headset med optik, tracking osv är 100 ggr mer komplext och R&D kostar så mycket mer så är det ganska billigt även med runt 10k för grejerna. Jag ser hellre ett headset för 15k i gen2 med riktigt bra bildkvalitet (framförkt allt svartan då den är ett skämt både på vive och rift) än ett för 2k men knappt bättre än det vi har idag.

Fast det var inte vad jag svarade på. Du förstod inte varför folk kunde lägga så mycket för en skärm men inte för ett VR headset. Jag skulle kanske fetat delen jag svarade på, my bad.

Jag är lite nyfiken på när folket som säger att det kommer dö ut som 3D, tror att det kommer vara lika stort/litet som 3D är idag? Alltså, i stort sett dött dvs. Har ni någon gissning på tid, så man kan dra en påminelse på mobilen och återkomma till tråden för att se hur det ser ut då.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag ser hellre ett headset för 15k i gen2 med riktigt bra bildkvalitet (framförkt allt svartan då den är ett skämt både på vive och rift)

Samsungs Odyssey ska ha bättre svärta än Vive! (Sedan har den ju andra begränsningar.)

Permalänk
Medlem

Lite trist hur Jason Rubin känner behov av att trampa på andra teknologier för att komma högre upp med sin egen vr-propaganda. Han klankar ner på 3D-TV och Kinect för att "de hade begränsad potential", men den vr som t ex Oculus tillhandahåller är dels uppbyggd av bl a båda de teknologiska principerna (stereoskopisk 3d och rörelseigenkänning), dels, med den logik han använder, lider även den nuvarande manifestationen av vr i så fall också av begränsad potential.

I de mer fylliga artiklarna på Rolling Stone/gamesindustribiz blir det istället ett luddigt resonemang om att vr har "Infinte potential. The question is, how long will it take to get there?". Jag småler lite inombords. Jag har också läst Neuromancer och sett The Matrix. Där användes varken Oculus Rift eller HTC Vive som teknologi. Nä, Jason Rubin, du får nog arbeta mer med din argumentation. Vi vet alla att i Framtiden™ kommer vr att vara stort.

Med det sagt, jag tillhör de som är positiva till både 3d och vr. Stereoskopisk 3d har såklart blivit mer en nisch för oss intresserade, men på bio blir det alltid 3d-varianten, och någon bluray 3d-film (det släpps hela tiden nya) varje vecka på 3d-tv:n, då och då även något stereoskopiskt spel i den mån det hinns med (och finns). Det är inte alls dött för mig. Har även Oculus. Jag förstår vad Rubin vill få fram: “Naysayers won’t win. Things will keep improving.”, men som sagt, trampa inte på andra för att komma högre upp själv.

Credit where credit's due.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Samsungs Odyssey ska ha bättre svärta än Vive! (Sedan har den ju andra begränsningar.)

Även riften har bättre svärta än Vive

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@ClintBeastwood: Räkna sedan in att ett VR headset med optik, tracking osv är 100 ggr mer komplext och R&D kostar så mycket mer så är det ganska billigt även med runt 10k för grejerna. Jag ser hellre ett headset för 15k i gen2 med riktigt bra bildkvalitet (framförkt allt svartan då den är ett skämt både på vive och rift) än ett för 2k men knappt bättre än det vi har idag.

Verkligen. Jag har köpt mycket prylar som man inte använt men Viven har gett mig extremt mycket nöje för pengarna.

Skrivet av CyberVillain:

Även riften har bättre svärta än Vive

Just nivån på svärtan har jag sällan reflekterat över varken på Rift eller Vive. Vive är ju betydligt ljusstarkare av dessa två. Om man släcker ned pixlarna helt på en OLED så kan man ju få släpeffekter. Denna effekt kan man ju se även på en Samsung-telefon.

Permalänk

Vr behöver bra spel, högre upplösning och trådlöst.
Sitter och väntar på pimax 8k.
Spelat onwards har jag spelat i ca 50 timmar nu sjukt kul.
Locomotion är det ända som gäller enligt min mening i dagens läge hatar spel som använder sig av telepotering bryter inlevelsen något enormt, eller vänta på lighthouse 2.0 och införskaffa ett 10x10 meters partytält i trädgården och virra omkring istället xd.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Just nivån på svärtan har jag sällan reflekterat över varken på Rift eller Vive. Vive är ju betydligt ljusstarkare av dessa två. Om man släcker ned pixlarna helt på en OLED så kan man ju få släpeffekter. Denna effekt kan man ju se även på en Samsung-telefon.

Det är AMOLED som är problemet, jag har en Sony HMZ T1 som jag sepalar icke VR-spel på. POLED, helt kolsvart och knivskarp bild

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@wingman92: Njaaa, asså visserligen är de grejerna trevligt. Men det är inte nya features till högre eller samma pris som kommer få VR att bli mainstream, vilket är målet. Vi som redan har eller har prövat VR väntar ju på häftigare grejer. Tänker att det är snarare så att det med tiden kommer fler killer apps, och billigare VR lösningar som kommer göra att försäljningen kommer ta fart på riktigt. När det väl händer kommer ju utvecklingen av high end varianterna också öka på .

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

En bra skärm kostar minst 5k, gärna runt 8k för det ska bli bra. Folk har inget problem köpa dessa. Jag förstår inte varför folk vill se lågkvalitets VR för någon tusenlapp

Om du kollar till helheten så är det få privat personer som lägger ner 5-10k på en skärm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

VR har varit efterfrågat de senaste 50 åren. 3DTV var en gimmik som tv-producenterna använde som försäljningsargument efter att 1080p-marknaden hadde mättats. Det var ingen på 80 och 90-talet som satt och sa "Jag hoppas vi en dag kan titta på filmer på TVn i vardagsrummet där några saker ser ut som om de är framför resten av filmen, bara genom att ta på oss ett par glasögon".

https://www.youtube.com/watch?v=8wq7i8IIHAg

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på hur många headset Oculus sålde i somras när de sänkte priset till $399 så kan man ju bara tänka sig hur bra de kommer sälja för $199 eller $299 VR är här för att stanna.

Kostar $349 nu på "black friday" (399€ i Europa).

Dvs nedsatt ytterligare med 50$/€

De som tycker VR är dyrt idag har nog för gamla datorer helt enkelt, jag menar en två år gammal dator kör det helt utan problem om bara grafikkortet möter nivån (970 eller 960TI)

Permalänk

Det kommer dö långsamt, om det inte kommer storspel som passar. Det kan liksom inte vara Steka Ägg och Tecknad Tower Defense.

Och en av begränsningarna är att ingen spelidé där man använder WASD för att gå omkring passar. Därav dessa konstiga mekanismer med Teleportera Dit Jag Siktar osv.

Bara spelidéer där man sitter still och tittar sig omkring/siktar funkar, tills de kompletterar med en styrenhet som inte gör folk åksjuka när de flyttar sig utan att flytta sig enligt balanscentrum. Svårlösligt men till dess kommer det vara nisch för simulatorer och bilspel.

Inte så svårt att lista ut, tycker man.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockee86:

Jag köpte en Rift i somras men blir så förbannad när både vive o Rift envisas med låsa spel till sina egna plattformar. Såg fram emot Fallout 4 vr men de kan man väl glömma.. känns som att om vr dör ut så är det delvis deras eget fel.

Exklusiviteter är aldrig skoj, men fanns även när vanliga spelbranschen (2D) var ung och stod på stapplande ben.

Skrivet av str8forthakill:

Samt att hur roligt är ett spel där man är stillastående eller enbart teleporterar mellan ställen man är stillastående på? Locomotion fungerar inte och bryter placebo inlevelsen. Det finns för många nackdelar med VR, för att inte nämna åksjuka.

VR är ett misslyckande, det riktas för spel men fungerar inte till spel. VR i sin nuvarande form har ingen framtid inom spelvärlden.

lol

Några exempel;
Med teleportation: Budget Cuts.
Utan teleportation: SUPERHOT.
Free locomotion ("WASD"): Serious Sam VR (gammalt grundspel men ändå bättre än nya monitorspel).

Kör nästan aldrig vanliga monitorspel längre.

Och även *om* VR skulle försvinna har vi som investerat haft väldigt roligt under tiden, your loss.
Precis som om vanligt spelande skulle dött ut under slutet av 80-talet, skulle jag då ångrat att jag köpt datorer/TV-spel, haft roligt och upplevt otaliga spännande stunder under drygt tio år? Bara för att det floppade var alla upplevelser meningslösa? Nej, skulle aldrig bytt bort de upplevelserna.

Skrivet av anon127948:

Visst mincraft i VR är häftigt men problemet är att man är helt bortkopplad från verkligheten och de flesta lever i verkligheten

Bortkopplad från verkligheten? Det är det som är poängen med spel, böcker, film.

Skrivet av ClintBeastwood:

även om jag tror att 5000:- är på tok för dyrt för en sjukt stor majoritet ändå.

Ja, så är det tyvärr. Personligen anser jag att nuvarande VR är värt betydligt mer än 10 000 kr. Konstigt att folk kan lägga >8000 kr på en ny mobil (eller TV) som inte tillför speciellt mycket nytt, men tycker samma summa för något helt nytt, en helt ny upplevelse, är alldeles för dyrt...

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är lite nyfiken på när folket som säger att det kommer dö ut som 3D, tror att det kommer vara lika stort/litet som 3D är idag? Alltså, i stort sett dött dvs. Har ni någon gissning på tid, så man kan dra en påminelse på mobilen och återkomma till tråden för att se hur det ser ut då.

Jag vill också veta!!

https://www.youtube.com/watch?v=rGJJPBHedlA

Ja, visst fanns det folk som hoppades på 3DTV. Tyvärr klarade inte mina ögon av det (alla rörelser på skärmen flimrar), men det fungerade hyfsat på animerade filmer, så jag tycker det är riktigt tråkigt att det försvinner.

Permalänk
Medlem

Om man läser mellan raderna så har Oculus rift fortfarande stark tro på VR medan andra företag börjar tveka.

Jag hör till dom som tvekade på 90-talet och fortfarande tvekar i denna nya kampanjen för VR.
Visst har flera gånger funderat på att skaffa ett billigt VR-headset för mobilen

Fast efter 2 år har det inte blivit av än... Mest för att de ser inte bekväma ut.
Att titta på en film i sängen innan man somnar, med dessa pjäser på huvudet, känns inte helt genomtänkt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Man kan inte ha provat 'Stand Out early access', 'echo arena' eller typ 'VRChat' och tro att VR kommer att dö ut. Finns inga hinder att spela first person shooters om man nu tror det är därför vr kan dö ut. Man kör full fart i Stand Out, springandes på marken, inga problem, inget illamående alls. Det är ju ett äkta first person shooter spel nu. Tidigare var det ju endast en representation av ett first person. Nu har vi riktiga first person shooters. Robo Recall är ju helt stört häftigt det också. Man känner sig som en jävla actionfigur från framtiden när man spelar det. Echo Arena är ju helt otroligt..... helt jävla otroligt att det ens finns. Kommer förmodligen anpassa hela min lägenhet för VR. Så bra är det. I VRChat är jag en grön, fult modellerad jättekaraktär... jag blev matad äpplen av en liten söt animefigur som matade mig flera gånger. Den sprang fram och tillbaka mellan äppelträdet och det gröna monstret som var jag och erbjöd äpplet med båda händerna och stod förväntansfullt och väntade på att jag skulle äta upp dom... oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Det var ingen på 80 och 90-talet som satt och sa "Jag hoppas vi en dag kan titta på filmer på TVn i vardagsrummet där några saker ser ut som om de är framför resten av filmen, bara genom att ta på oss ett par glasögon".

Snick snack, 3D var stekhett 1984.