Permalänk

Amiga spel

Jag tog och dammade av min gammla Amiga 500+ i dag, men jag upptäckte till min stora fasa att en stor del av mina disketter inte ville vara med längre.
Vad ska jag göra?
Går det att få tag på Amiga spel nu för tiden?
Hört att man ska kunna bygga en emulator så man kan läsa amiga disketter på PCn och på så sätt kunna ladda hem Amiga roms och köra på amigan, någon som vet mer om det?

Visa signatur

Amiga 500, The First, The Last, The Only!

Permalänk

Jag hade framme min Amiga 600 förra veckan och upptäckte precis samma sak =( Mycket tråkigt...
Ungefär 75% av disketterna fungerade inte.

För att nu besvara dina frågor:
Amigaspel finns det fortfarande interentbutiker som säljer, kommer dock inte ihåg någon just nu.

Däremot så går det inte att skapa Amiga-disketter på en PC, dettta på grund av att det är helt olika arkitektur på HD-disketter (de används till PCn) och de 720kb disketter som används i Amigan.

Det du kan göra är att hämta hem en Amiga-emulator t.ex. WinUAE, http://www.winuae.net/

Till sist så kan jag ju ge ett litet tips för hur man får disketter att hålla längre, upptäckte nämeligen att de som fortfarande fungerade var de som låg i plastpåsar. Så det är ett tips

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

PC kan inte läsa amiga-disketter, men tvärtom går, har jag hört. Har sett på flera ställen hur, har jag för mig, så det går säkert att lista ut.

Kan ju skryta med att alla mina disketter verka funka alldeles finemang, och det gör AMIGA 1000-maskinen också

Men det lättaste är ju ändå att tanka WinUAE å leta upp roms.... Det är ju precis lika lagligt

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Hrm det går att dela up adf filer(amiga diskett format) i mindre delar typ 700kb styck eftersom amigan kan läsa 720kb diketter dock så måste man mounta PC0 och liknande för att funka.

Har själv en amiga 1200 med 10mb i ram och 80 mb scsi hårdisk som lever om som f-n.

Haft riktigt många roliga timmar framför den...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
PC kan inte läsa amiga-disketter, men tvärtom går, har jag hört. Har sett på flera ställen hur, har jag för mig, så det går säkert att lista ut.

Kan ju skryta med att alla mina disketter verka funka alldeles finemang, och det gör AMIGA 1000-maskinen också

Men det lättaste är ju ändå att tanka WinUAE å leta upp roms.... Det är ju precis lika lagligt

Men det blir inte samma känsla med en Emulator!
Och dessutom vill jag använda min "The Bug", som enligt mig är den bästa jojstick som tillverkats, tätt följd av Tac 2.

Visa signatur

Amiga 500, The First, The Last, The Only!

Permalänk

Srekel skrev:

Citat:

Men det lättaste är ju ändå att tanka WinUAE å leta upp roms.... Det är ju precis lika lagligt

Sen när blev det lagligt med roms? (Okej, det finns en del Amiga-spel som släppts gratis men ändå)

ddaawiidd skrev:

Citat:

Och dessutom vill jag använda min "The Bug", som enligt mig är den bästa jojstick som tillverkats, tätt följd av Tac 2.

Hmm, känner inte igen "The Bug", däremot så har man ju en Tac 2 liggandes hemma, iallafall... det går alldeles utmärkt att använda en sådan joystick i WinUAE, fast du får ju skaffa en adapter eller nåt så att det passar

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Använd serieporten o för över adf filerna från Pc'n till Amigan

http://homepage.uibk.ac.at/homepage/c725/c72578/amiga/

Sen är det bara att använda ett prog som läser adf filer o kan skriva ner på diskett.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaawiidd
Och dessutom vill jag använda min "The Bug", som enligt mig är den bästa jojstick som tillverkats, tätt följd av Tac 2.

Jag har oxå en bug, den är skit-härlig ju

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san
Srekel skrev:
Hmm, känner inte igen "The Bug", däremot så har man ju en Tac 2 liggandes hemma, iallafall... det går alldeles utmärkt att använda en sådan joystick i WinUAE, fast du får ju skaffa en adapter eller nåt så att det passar

Har du alldrig sett en "Bug" så har du missat något, ska fixa en bild

Visa signatur

Amiga 500, The First, The Last, The Only!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaawiidd
Har du alldrig sett en "Bug" så har du missat något, ska fixa en bild

Varsågod:

Själv föredrog jag Boss sen c64-tiden.. Ahh.. en fin joystick:

Vissa verkade konstigt nog föredra:

Eller ännu värre tac-2:n:

Permalänk
Medlem

Jag hade 2 versioner av den 3:e bilden den rockade så otroligt mycke.

Permalänk

FRÄÄÄÄNT!!!!
en grön bug, min är svart.
har du mer amiga bilder får du gärna lägga upp dom någonstans och ge mig adressen

Visa signatur

Amiga 500, The First, The Last, The Only!

Permalänk

Fel av sweclockers att fixa ett speciellt nostalgi forum!

Visa signatur

Amiga 500, The First, The Last, The Only!

Permalänk

Hmm, Bossen och Tac-2:an har jag hemma, däremot har jag aldrig sett en "Bug", får väl gå och ställa mig i skamvrån

/jonte

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har 2x"Bild 3", underbara

Kanske skulle plocka fram amigan igen

Edit: blev lite fel..

Permalänk
Avstängd

ingen som har andvänt sega gamepads till C64án eller amigán??
hade ett gammalt sega förut, men farsan puttade ner consolen på golvet så den slutade att fungera, så jag drog fram amigan å prövade om gamepaden funkade, det gjorde den. svin skön.

håller dessutom på med en pc/amiga gameport adapter åt ddaawiidd

offtop:
ddaawiidd: jag måste fortfarande få tag på två pottar på 100K för att jag ska kunna göra den.

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

Ohh minnen! många tac2or har man slungat o golvet

Permalänk
Medlem

Cure: Alla andra är överens om att TAC-2 äger. Bara att erkänna att du har fel... ;):D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Cure: Alla andra är överens om att TAC-2 äger. Bara att erkänna att du har fel... ;):D

Kan inte förstå! Den var ju så värdelös! Ingen känsla alls.. Ni måste varit uppväxta med inte bara amiga, utan även tunga droger

Permalänk
Medlem

Yeah vi kan ju ta en match International Karate+ på Commodore 128. Jag med min reptilsnabba TAC-2 och du med din långsamma, slöa Boss (som tar en kvart att slå från ena sidan till den andra), så ska vi se vem som vinner...

Jo, vi hade en Boss också. Lyckades dock pracka på mina kompisar den för det mesta, hähä...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte
Jag har 2x"Bild 3", underbara

Kanske skulle plocka fram amigan igen

Edit: blev lite fel..

Samma här, fast det är ju fel handtag på den på bilden
Eller har jag blandat ihop den med någon annan nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san

Sen när blev det lagligt med roms? (Okej, det finns en del Amiga-spel som släppts gratis men ändå)

äger du spelet i original, är det lagligt att tanka rommen.

äger du inte spelet, får du heller inte tanka rommen.

alltså....

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Weee hittade min gamla Tac 2

Permalänk
Medlem

Dessa bilderna börjar bli välanvända nu

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Staffan, du måste ha menat:

Från samma killar som gjorde bossen (wico). Fanns även en version med 3st utbytbara handtag.

Nån som nånsin har testat följande värdelösa joystick?

Den var till atari men funkade även till c64 och amiga. Jag hatade den sååååå jefla mycket

En polare talade ibland varmt om denna:

Nån som prövat? Själv tyckte jag det var för mycket tac-2 kännsla..

Fast ni sjuka tac-2:are gillade väl t.o.m slik sticken

Förresten.. Är jag den ende som testat alla joysticks i tråden förutom the-bug?

Cheers Cure

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Yeah vi kan ju ta en match International Karate+ på Commodore 128. Jag med min reptilsnabba TAC-2 och du med din långsamma, slöa Boss (som tar en kvart att slå från ena sidan till den andra), så ska vi se vem som vinner...

Jo, vi hade en Boss också. Lyckades dock pracka på mina kompisar den för det mesta, hähä...

Whoohoohoho. International Karate+? Medans du står och vibrerar lite spasmliknande, gör jag mjuka, snygga och perfekta moves som skulle få Jet-li avundsjuk

Permalänk
Medlem

Jag hade den ful lilla svarta joysticken åckså rikigt kass men ironiskt nog höll den längst.

Permalänk

Klart tac-2 var favven....hade iofs ingen Amiga bara 64

The Bug var hemsk...i övrigt kan jag nästan ha förståelse för folk som gillade andra Joysticks än Tac 2, men ingen annan höll längre än 10 min.

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAnta
Jag hade den ful lilla svarta joysticken åckså rikigt kass men ironiskt nog höll den längst.

Visst var den urusel..? Men vad förväntar man sig från tac-2 killarna?

Permalänk
Medlem

Buggen kommer jag ihåg fick riktigt bra recensioner i Dator-magazin! (har nog kvar det numret! , fan snacka om sönderlästa tidningar!)
Själv gillar jag Tac-2 bäst. Om nån har en hel Atari-joystick kan jag bara beklaga er över-uppfostrade ungdom, för dom var omöjliga att inte ha sönder! (Dom var iofs rätt kul att slita loss gummihandtaget på, och kasta
på tv-rutan så de fastnade!!! )

Vart köper man superfrog?!? -Vill ha!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|